Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saxofonin soitosta..
1
kuitti
06.06.2004 21:17:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin kiinnostunut alkamaan soittamaan jotain puhallinsoitinta ja foni ois yksi vaihtoehto. Tässä siis muutamia kysymyksiä:
 
Pystyykö vuodessa oppimaan soittamaan niin et se alkaa jo kuulostaa hyvältä, jos treenaan ahkerasti päivittäin..?
Ja kuinka kauan päivittäin kannattaa harjoitella?
Kuinka paljon kannattaa sijoittaa soittimeen alussa?
Mikä foni kantsis valita? (altto,tenori..jne)
 
Kertokaa kaikkea tarpeellista mitä mun tulis tietää ennen soiton aloittamista.
Voitte yrittää suositella mulle jotain muutakin puhallinsoitinta mut perustellen vaihtoehto:)
 
Kiitos!
 
Safaweb
06.06.2004 21:51:36 (muokattu 06.06.2004 21:52:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä soitin joskus klarinettia. En kuitenkaan jaksanut enää harjoitella, koska hevi vei mennessään ja rupesin kitaristiksi. Saundi on melkolailla samanlainen tuon saksofonin kanssa, mutta hieman pehmeämpi. Ostin silloin joskus sellaisen oppilasklarineti, maksoi muistaakseni 2500 markkaa. Saksofoni tulee luultavasti kalliimmaksi ja se on painvampi!
 
Silloin kun olin vielä "aktiivinen" klarinetinsoittaja (soitin varmaan vain 2-4 viikossa) soitin mielestäni aika hyvin, mutta ei ollut tarpeeksi motivaatiota, vaikka opettaja kehuikin hurjan lahjakkaaksi muihin verrattuna. Olin siis Oulun konservatoriossa. Viimeistään silloin, kun tuli nämä skaalojen oppimiset, niin rupes kyrpimään ja lopetin soiton.
 
Opettaja suositteli, että jos soittaa joka päivä vähintään 30 minuuttia, niin varmasti kehittyy. Vaikeinta oli oikean puhallustekniikan oppiminen ja huulien asento. Se nimittäin ottaa mukavasti huuliin tai oikeastaan poskiin, kun on soittanut 45 minuuttia. Osaanpahan nyt ainakin Dave Murray -ilmeen. Hahhah, huono vitsi.
 
Joo, pitäis varmaan vastata sun kysymykseen :)
 
Mulla on kaksi kaveria. Toinen soittanut 7 vuotta saksofonia ja toinen saman verran klarinettia. Tämä klarinetinsoittaja päätti sitten kerran kokeilla sitä kaverin saksofonia ja täytyy sanoa, että kun se harjotteli sillä saksofonilla vain 20 minuuttia, niin se kuulosti paljon paremmalta kuin se saksofonisti.
 
Yhteenvetona täytyy sanoa, että nuo puhallinsoittimet vaatii paljon harjottelua ja motivaatiota. Valitettavasti mua ei jaksanut enää kiinnostaa, kun rokkarit oli niin paljon kovempii :)
 
Basistit: tyhmiä ja hiljaisia
Rumpalit: tyhmiä ja äänekkäitä
Kitaristit: itserakkaita
Kosketinsoittajat: haluaisivat olla kitaristeja
Laulajat: eivät kertakaikkiaan vaan osaa soittaa mitään
baron
07.06.2004 09:37:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omin päin joskus tenoria yritelleenä:
 
1. Hanki jonkunlainen opettaja/neuvoja tai vastaava, selviät paljosta alkuhankaluudesta.
 
2. Kyllä vuodessa yhtä ja toista saat siedettävän kuuloisesti soitettua.
 
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Chemo
07.06.2004 18:04:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitan itse tenorifonia silloin tällöin, aikanaan opiskelin musaopistossa jokusen vuoden klarinettia ennenkuin bänditouhut veivät meikän. Klarinetissa on ihan kivaa pohjaa foninkin soittamiselle - jos et esim. löydä varsinaista foniopettajaa, voisi paikallinen klarinetisti ehkä auttaa sinua alkuun.
 
Kuinka paljon kannattaa sijoittaa soittimeen alussa?
 
Riippuu vähän siitä, millä mielellä olet liikenteessä sen kanssa, ja mihin asti sen pitäisi riittää. Mutta joku halpisversio tai käytetty voi olla ihan OK ensimmäiseksi soittimeksi. Mulla ei vieläkään ole muuta fonia kuin se ihan eka käytetty itäsaksalainen - se on piisannut mulle, mutta mun touhu ei nyt niin vakavamielistä ookkaan.
 
Mikä foni kantsis valita? (altto,tenori..jne)
 
Sopraano ja baritoni taitavat olla hieman sivussa siitä mitä haet.... Jompikumpi noista varmaan olisi hyvä: altto tai tenori.
 
Altto voi olla vähän kevyempi alussa, ja sille on tarjolla aika paljon matskua: tausta-CD:llä varustettuja nuottikirjoja esimerkiksi. Sellaisista nauttisin itse kovastikin, mutta tarjontaa tuntuu olevan vain altolle. Toisaalta ainakin itse diggaan tenorin äänestä enemmän... ehkä voisit ratkaista asian kuuntelemalla kummankin soittajia, ja valita sen kumman sointi miellyttää enemmän?
 
Ramalamadingdong.
AdTe
10.06.2004 23:17:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No,lisätääns taas yks tarina...¨
 
Kuulin ekan kerran fonin äänen kolmevuotiaana ja olin heti,et tollasen määkin haluan.
No,eihän siinä niin käyny,jouduin odottamaan sellaset 13 vuotta,että pystyin sen fonin hankkimaan.
Viimekesänä sen sitte hankin ja vuoden oon soittanu,päivittäin ja niin paljon ku vaan oon pystyny. Eli motivaatiota piisas ja piisaa kyllä edelleenki. Ja jos kommentteihin on yhtään luottamista,ni ei se mun "soittoni" mitään korviaraastavaa oo,vaikken oo koskaan opetusta saanukkaan. Ite sen fonin hankin ja ite oon myös kaiken opetellu.
Täst voi saada käsityksen,et oon taas näitä huippulahjakkaita ihmisii,joitten ei tartte muuta ku kuulla soittimen ääni ja alkaa soittamaan,mut se ei ole niin. Työtä tän homman eteen oon tehny ja vastoinkäymysiä on ollu alusta asti ihan kiitettävästi. Mutta halu soittaa ja rakkaus foniin on pitäny mut tällä tuskaisella tiellä=)
Mut suosittelen kyllä lämpimästi opettajan hankkimista,varsinki jos et oo soittanu mitään aikasemmin.
 
Paljonko varata foniin...omani makso käytettynä uskomattoman vähän,370 euroo,mut karkeesti arvioituna kunnolliseen uuteen alttofoniin menee n. 800 euroa,riippuu merkistä. Kannattaa hankkia kerralla kunnollinen,noiden kiinalaisten peltitorvien kanssa on aina vähä helisemässä,eikä saundi oo yhtä hyvä.
Kannattaa pyytää mukaan joku asiantuntija,jos vaan mahdollista.
 
Itse omistan siis Jupiterin alttofonin ja hyvin on homma luistanu=)
Altto ja tenori on tosiaan parhaimmat alotussoittimet,mut altossa on hyvänä puolena tosiaan se,et se on kevyempi(niska ei rasitu niin paljoa) ja muutenki pienempi. Jotkut sanoo,et altto on myös helpompi soittaa,mut siihen en osaa sanoo juuta enkä jaata.
 
Ja sit viä,että foni on tosi käytännöllinen soitin,sitä voi käyttää muussakin ku jatsissa tms. Esimerkiksi Ultra Bralla on joissain biiseissä fonisooloja(tenori) ja ku tarkasti kuunteleen,ni todella monissa pop/rock biisissä on foni mukana.
Siitä tuntuu kyl riittävän kommenttia,et oon paatunu hevari ja silti vielä paatuneempi fonisti...ehkä foni vielä joskus löytää tiensä myös metalliin yms. raskaampaan musiikkiin.
 
Onnee fonistin/puhallinsoittajan uralle=)
 
Before you think,Do it Twice.
funkylord
11.06.2004 00:09:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

voikun tekis mieli nyt turista tässä piiitkät tovit, ja ehkä niin teenkin
 
Alotin n.10v sitten saksofonin soiton jollain ihan kumman omituisella tavalla. jota en todellakaan tiedä =D
oon soittanut klassista fonia puolet ja pop/jäässiä puolet, ja poppi kyllä toimii minulle paremmin, mutta klasarikin taittuu, ja mukavaahan se on pirulainen.
 
Opetuksesta sen verran, että sitä ehdottomasti kannattaa hakea, ja siitä on paljon hyötyä alussa. Koska jos aijot "vuodessa taituriksi" niin sulla on pakko olla opettaja, koska jos itte rupiaa kaikki ansatsista tekniikkaan, ja kunnon nuotinlukemiseen reenaamaan, niin kyllähän siinä menee se vuos ennenkun ees kunnolla saat soitettua jonkun viisun, mutta jos onnistut löytämään jostain hyvän pop/jazz opettajan, niin pääset vuodessa jo ihmeen pitkälle.
 
Vertauksena se että tein 1/3 vuoden soiton jälkeen, ja en tod harjotellut edes joka päivä.
 
Se vuos opettajalla riittää vallan mainiosti, ja toinen vuos on vain plussaa, mutta noin niinkun vuos periaatteessa riittää kaiken perustan oppimiseen.
 
Ja fonihan periaatteessa on melko helppo soitin oppia, koska näin tuossa musiikkileirillä, kun joku alotti fonin soiton nollasta, ja juuri päättyneessä konsertissa veti ihan meininki sooloa. Tosin takana pop/jazzlaulutausta mutta silti.
 
Halvimmalla pääset fonin ostossa, kun ostat jonkun kokeneen kanssa käytetyn. Mutta uudet tosiaankin maksaa sen 700-2000€ siis altot ja tenorit.
 
Ja lehethän siihen maksaa joka kuukausi (jos soittelet tosiaankin Paljon) n.10-20€ että semmoseen pikku budjetin vajaukseen kannattaa varautua, koska soittokin tuntuu tosi paljon mielekkäämmältä kun on kunnollinen lehti, ja suukappale. ne auttaa paljon asiaa. Alottelijalle ei lehtien merkit merkitse juurikaan mitään, koska ei sitä alussa huomaa sitä eroa, eli kannattaa halvimmat maholliset ostaa.
 
Lehtien paksuus tosin onkin sitten jo aivan eri juttu. 2 paksusella lehdellä varmaan kannattaapi alottaa, ja sitten tarpeen vaatiessa siirtyä paksumpaan. Hinnan suhteen paksuudella ei ole väliä.
 
Tiijätkö että ei siinä muuta kun pistähhän rämppä käläkättämmään.
 
Ja funtsi sitä opettaja juttua. jos asut kuopiossa niin ota yhteyttä. pientä mainosta vielä loppuunkin =D
 
KahviKlubi #1
MEKKALA #8
K100 #4
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
kuitti
12.06.2004 21:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässähän tulikin jo aika paljon tärkeetä tietoo, kiitoksia vaan!
Kyl mä meinaan ottaa varmastikin tunteja kun vaa rahat riittäis, ja aika..täytys käydä samalla laulu-ja viulutunneil..no ei kai yks soitin oo liikaa.tää on vaikeeta tää kun jostain innostuu:)
 
The Boss
28.06.2004 12:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esimerkiksi Ultra Bralla on joissain biiseissä fonisooloja(tenori) ja ku tarkasti kuunteleen,ni todella monissa pop/rock biisissä on foni mukana.
 
Itse en fonin soitosta tiedä yhtään mitään, mutta rock'n'rolliin se sopii todella hyvin. Kuuntele vaikka Bruce Springsteenin Clarence Clemons- fonistia ja Mike Monroeta. Mm. Watcha Want(siis Monroen soolo-levy)on hyvä levy ja tietenkin Hanoi Rocks puolelta.
 
Hallelujah Rock 'N' Rollah
Paijukainen
28.06.2004 23:28:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen vuoden päivät soittanut ja tänä keväänä suoritin 2/3 tutk. Että onhan tuo mahdollista, mutta pieni opetus alussa ansatsiin ja hengittämiseen on paikallaan, mutta sen jälkeen senhetkisestä opettajastani ei sitten olekkaan ollut mitään hyötyä.Itse on nuottien ja näppiksien toisiinsa yhisteleminen pohdiskeltu. Nyt sitten vaihdankin opettajaa täysammattilaiseen musiikkiopistoon,suuremman kehittymisen kannaltahan nuo opettajat tuppaavat olemaan vähän välttämättömiä..
 
Soitinlaineen sivuille vaan (www.soitinlaine.fi) siellä on valikoimaa eikä tyyriimmästä päästä hinnat. Ja jos soitat henk.koht. liikkeeseen niin myyjät siellä päässä kyllä kertoo sulle melkein kaiken varteenotettavan, tai kerrot vaan minkälaista tarvitset, ne lähettää sulle satsin torvia, kokeilet jätät parhaan ja lähetät loput takasin.Hyvä ja luotettava palvelu, suosittelen!!
 
..
töräytän
10.09.2010 11:22:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

foni
 
Haa mitäs täällä ollaan pessimistejä.
 
Mä ostin ihan itekseen fonin vaikken oo koskaan soittanut sitä.
En tuntenut ketään kaverii jolta olis kysynyt neuvoa enkä tuntenut soiton opettajaa
jonka olis raahanntu mukaan kuappaaan..
 
Siitä vain ostin edullisen fonin a 600 egee siis uuden.
Ihan hyvin onnistu , ehkå suukappaleen vielä vaihdan jazz soundiseen jossain vaiheessa.
nyt eka foni tunti takana jossa pelkstäään ansatsia ja puhallus tekniikaa opeteltiin koko tunti
koskematta vielä rööriin ollenskaan.
 
Kannustukseski muillekin Saxsofonin ostamista harkiseville.
töööööttt
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «