Aihe: Mad Professor RED Cable -käärmeöljyä vai mullistava uutuus?
1 2 3 4 582 83 84 85 8688 89 90 91 92
varpio
23.05.2016 14:49:15
hollmi-5: "Mä oon testannu sitä ja se kuulostaa paremmalta." Mitä surullista siinä on, jos itse kokee soundin parantuneen?

Objektiivisuuden puute.
Arkka
23.05.2016 15:16:49

varpio: Objektiivisuuden puute.

Makuasiat on kyl surullisia.
Kefiiri
23.05.2016 15:48:05 (muokattu 23.05.2016 15:49:03)
hollmi-5: "Mä oon testannu sitä ja se kuulostaa paremmalta." Mitä surullista siinä on, jos itse kokee soundin parantuneen?

Ei kai siinä mitään surullista ole, ja täytyyhän sen soinnin jotenkin muuttuakin, kun kerran lisää piuhaa ketjuun laitetaan. Sehän ihme olisi, jos se ei missään määrin muuttuisi.

Ja varmaan muuttuu ihan kuultavastikin, mikäs siinä.

Taitaa Hollmikin silti naureskella hifisteille, jotka kuulevat sointieroja ties missä huuhaavirityksissä. Nyt ei sitten passaa naureskella niillekään, muista se :)
En ole musiikin asiantuntija.
hollmi-5
23.05.2016 15:59:17 (muokattu 23.05.2016 15:59:39)
Kefiiri: Ei kai siinä mitään surullista ole, ja täytyyhän sen soinnin jotenkin muuttuakin, kun kerran lisää piuhaa ketjuun laitetaan. Sehän ihme olisi, jos se ei missään määrin muuttuisi.

Ja varmaan muuttuu ihan kuultavastikin, mikäs siinä.

Taitaa Hollmikin silti naureskella hifisteille, jotka kuulevat sointieroja ties missä huuhaavirityksissä. Nyt ei sitten passaa naureskella niillekään, muista se :)

Minä itse olen vanha virtapiuhan kääntelijä ja välijohtojen vaihtaja. Gradientin 2.1 kajareihin tehtiin tuplajohdotus ja kaikki elementeille menevät johdot uusin. Kaiutinjohtomyyjän kommentti: "Ei kannata yli 2neliöistä diskanteille laittaa, tulee liian kirkas soundi."

Nykyisin tosin kuuntelen vain Geneleckin kaiuttimilla ja signaalijohdon olen ihan musaliikkeen peruspiuhasta laittanut.
Soundit, piuhat ja kajarit.
PIM
23.05.2016 16:03:40
varpio: Objektiivisuuden puute.

Nyt äkkiä joku suunnittelemaan laitetta, jossa on kaksi inputtia ja joka pystyy sanomaan absoluuttisen objektiivisesti, kumpi sisääntulevista signaaleista soundaa paremmalta. Uskoisin, että tälläinen laite saisi välittömästi mnetin kaikkein epäilevimpienkin kirjoittajien varauksettoman hyväksynnän ja papukaijamerkit päälle.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Tympee Huttunen
23.05.2016 16:06:56
Kukaan ei tarttunut Pekka Kuusiston kommenttiin ettei hän voinut käyttää kaikkialla punakaapelia, koska himmentimen kanssa se aiheutti häiriötä.
Juzpe
23.05.2016 17:11:24 (muokattu 23.05.2016 17:11:42)

hollmi-5: Minä itse olen vanha virtapiuhan kääntelijä ja välijohtojen vaihtaja. Gradientin 2.1 kajareihin tehtiin tuplajohdotus ja kaikki elementeille menevät johdot uusin. Kaiutinjohtomyyjän kommentti: "Ei kannata yli 2neliöistä diskanteille laittaa, tulee liian kirkas soundi."

Nykyisin tosin kuuntelen vain Geneleckin kaiuttimilla ja signaalijohdon olen ihan musaliikkeen peruspiuhasta laittanut.

Vaikuttaa varmaan ns. vitusti tossa suuruusluokassa yli vai alle 2 neliöinen ku tommonen 16A voimavirtapiuha on 2,5 neliömillistä...
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
hollmi-5
23.05.2016 17:43:30 (muokattu 23.05.2016 17:44:22)
Juzpe: Vaikuttaa varmaan ns. vitusti tossa suuruusluokassa yli vai alle 2 neliöinen ku tommonen 16A voimavirtapiuha on 2,5 neliömillistä...

Heikoilla virroilla kaapelin kannattaa olla paksumpaa. Jännite- ja tehohäviö on ohuella kaapelilla ihan helposti laskettavissa. Pentuna jo yksi sähkäri neuvoi meitä laittamaan paukkulangan sijaan paksumman johdon dynamon ja lampun väliin. Valo paloi kirkkaampana ja dynamon vastus pieneni tuntuvasti, kun laitettiin kunnon johto. Tämä tosin jo menee aika paljon ohi aiheen.
Juzpe
23.05.2016 17:48:27 (muokattu 23.05.2016 18:08:00)

hollmi-5: Heikoilla jännitteillä kaapelin kannattaa olla paksumpaa. Jännite- ja tehohäviö on ohuella kaapelilla ihan helposti laskettavissa. Pentuna jo yksi sähkäri neuvoi meitä laittamaan paukkulangan sijaan paksumman johdon dynamon ja lampun väliin. Valo paloi kirkkaampana ja dynamon vastus pieneni tuntuvasti, kun laitettiin kunnon johto. Tämä tosin jo menee aika paljon ohi aiheen.

Korjasin vähän, koska resistanssin aiheuttama häviö on verrannollinen virran neliöön. Siirretty teho on taas virran ja jännitteen tulo. Tästä syystä sähköä pitkiä matkoja siirreltäessä jännitteet usein pyörii satojen kilovolttien tietämissä, jotta resistanssihäviö saataisiin minimoitua. Eli jos jännite kymmenkertasitetaan tippuu resistanssihäviö yhteen sadasosaan.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
aristoteles666
23.05.2016 19:49:21

Juzpe: jännitteillä

Korjasin vähän, koska resistanssin aiheuttama häviö on verrannollinen virran neliöön. Siirretty teho on taas virran ja jännitteen tulo. Tästä syystä sähköä pitkiä matkoja siirreltäessä jännitteet usein pyörii satojen kilovolttien tietämissä, jotta resistanssihäviö saataisiin minimoitua. Eli jos jännite kymmenkertasitetaan tippuu resistanssihäviö yhteen sadasosaan.

totta, muuten voisi siirtää ihan suoraan 240 volttia, pääsisi helpommalla
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
midprice
24.05.2016 08:13:55

Tympee Huttunen: Kukaan ei tarttunut Pekka Kuusiston kommenttiin ettei hän voinut käyttää kaikkialla punakaapelia, koska himmentimen kanssa se aiheutti häiriötä.

Tuopa pitääkin testata ens kerralla treeniksellä, jos muistaa tai jaksaa.
Ruutukunkku
24.05.2016 15:46:15
hollmi-5: Valo paloi kirkkaampana ja dynamon vastus pieneni tuntuvasti, kun laitettiin kunnon johto.

Kertoisitko yksityiskohtaisemmin, että miten johdon vaihtaminen paksumpaan vaikuttaa dynamon vastukseen.
You are number six
Kefiiri
24.05.2016 16:01:10
Ruutukunkku: Kertoisitko yksityiskohtaisemmin, että miten johdon vaihtaminen paksumpaan vaikuttaa dynamon vastukseen.

Äläs nyt viisastele... pitäisi kai sanoa, kuten tapana on, että "dynamon _näkemä_ vastus"... sitä Hollmi kai tarkoitti.
En ole musiikin asiantuntija.
PIM
24.05.2016 16:05:11 (muokattu 24.05.2016 16:05:34)
Nyt alkaa jutut olemaan jo taas sitä tasoa, että sähköstressiä lievittämään pitää tilata tästä oikein täsmälääkettä. Jo pelkän ilmoituksen lukeminen lieventää heti saman tien pahimpia punakaapelin markkinoitiviestistä aiheutuvia stressitiloja.

http://www.terveyskauppaeko.fi/tuotteet.html?id=13%2F1307
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Gary Enfield
24.05.2016 16:13:38
PIM: Nyt alkaa jutut olemaan jo taas sitä tasoa, että sähköstressiä lievittämään pitää tilata tästä oikein täsmälääkettä. Jo pelkän ilmoituksen lukeminen lieventää heti saman tien pahimpia punakaapelin markkinoitiviestistä aiheutuvia stressitiloja.

http://www.terveyskauppaeko.fi/tuotteet.html?id=13%2F1307

Saiskohan sitä musiikkiesanssia erikseen? Olis meinaan tarpeen, taas pitäis soittaa.
hollmi-5
24.05.2016 17:05:52
Ruutukunkku: Kertoisitko yksityiskohtaisemmin, että miten johdon vaihtaminen paksumpaan vaikuttaa dynamon vastukseen.

Dynamon kytkeminen rengasta vasten aiheuttaa polkemiseen vastusta, joka johdon vaihdolla muuttui pienemmäksi. Oli kevyempi polkea. Ja valokin paloi kirkkaammin.
jra
24.05.2016 19:45:53 (muokattu 24.05.2016 19:47:21)
Tympee Huttunen: Kukaan ei tarttunut Pekka Kuusiston kommenttiin ettei hän voinut käyttää kaikkialla punakaapelia, koska himmentimen kanssa se aiheutti häiriötä.

Oliko niin, että punakaapelin johdinosuus on rakenteeltaan vastaava kuin tavallinen kaksijohtiminen suojaamaton sähköjohto (tosin pyöreän kuoren sisällä)? Johtuu varmaankin tuo häiriöherkkyys siitä, jos noin on.

Vanhassa Kitarablogin jutussa oli jo tuosta samasta Kuusiston huomaamasta asiasta:
Spin X:n toimiminen ilmeisesti edellyttää sitä, että johdon kaksi johdinta (signaali ja maa) ovat rakenteeltaan täysin identtisiä, mutta tästä seuraa samalla, että erikoisjohto on selvästi häiriöherkempi kuin perinteinen koaksiaalinen kitarajohto.
https://kitarablogi.com/2015/11/09/testipenkissae-spin-x-johto/

Eikös helpointa olisi testata ensin onko ne spinit johdon jäljiltä "siistimmässä järjestyksessä" ja saapuvatko "kaikki taajuuskaistat samanaikaisesti vahvistimen tulojakkiin", verrattuna tilanteeseen ilman kaapelia välissä? Se onko soundi subjektiivisesti parempi vaiko huonompi on sivuseikka, koska se voi johtua aivan muusta kuin noiden markkinaväittämien mukaisesta toiminnasta?

Kait tuon voi testata, jos kerran ovat kehittäjätkin sen tehneet, vai perustuuko väitteensä vain teoreettisiin laskelmiin? Korvalla ei taida kovinkaan high-end -mies kuulla, johtuuko äänen "läsnäolevuus" kvanttifyysisitä ilmiöistä, vai mistä.

Spin X -johdossa johtimien hyötysuhdetta parannetaan hyödyntämällä elektronin spin -nimistä nanoteknologista ilmiötä. Johdossa olevilla hiilellä päällystetyillä erikoisjohtimilla järjestetään signaalia kuljettavat elektronit ikään kuin siistimpään järjestykseen, mikä ilmeisesti nopeuttaa signaalin kulkua johtimen läpi. Kitarajohdossa spin-ilmiön päähyöty on valmistajan myyntivastaavan mukaan että kaikki taajuuskaistat saapuvat samanaikaisesti vahvistimen tulojakkiin, kun perinteisessä johdossa bassot saapuvat hieman muita taajuuksia jäljessä.

hollmi-5: Dynamon kytkeminen rengasta vasten aiheuttaa polkemiseen vastusta, joka johdon vaihdolla muuttui pienemmäksi. Oli kevyempi polkea. Ja valokin paloi kirkkaammin.

Ilmanvastuksen kasvaminen varmaankin otettiin myös huomioon?
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Sax-pappa
24.05.2016 20:10:07

Patenttihakemuksessa yhdeksi teknologian tuomaksi eduksi mainitaan ulkopuolisten häiriöiden väheneminen ;-)
jra
24.05.2016 20:57:47
Sax-pappa: Patenttihakemuksessa yhdeksi teknologian tuomaksi eduksi mainitaan ulkopuolisten häiriöiden väheneminen ;-)

Paljonko pistäisitte likoon sille, että pantenttihakemus menee tuolla teoriapohjalla, noilla väittämillä läpi? Millaista tieteellistä selkänojaa yleensä vaaditaan tämän tyyppisissä patenteissa, itsellä ei ole mitään hajua?

Tosin sillä ei liene väliä, koska "pat. pend." on aiemminkin ollut se kovin juttu soittokamoissa.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)