Aihe: WGS - Warehouse Guitar Speakers
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18
Laulava Kylätohtori
19.01.2016 15:03:42 (muokattu 19.01.2016 15:05:58)
Juzpe: 2h oli esimerkki. Itse oon vaihtanu tasan kaksi elementtiä, toisen Musarin RD112 komboon, josta joutuu irroittamaan kaiken, että saa elementin pois paikaltaan. Se oli 3h homma, kun taas Bentonin 1x12 komoottiin vaihtaessa meni vartti mutta join samalla kahveet.

En mä sanonutkaan, etteikö elementeissä olisi eroja herkkyyden, taajuusvasteen, tehonkeston, munanjatkeen, soundin, mojon, värin, hajun tai muun sellaisen suhteen, mutta koitin painottaa sitä, että mikäli elementti on lähtökohtaisesti ok soundinen, kannattaisiko ennemminkin panostaa siihen, että opettelee ottamaan mahdollisimman hyvin siitä soundista ilon irti a) totuttelemalla siihen miltä se kuulostaa b) kehittämällä omaa soittotatsiaan.

No joo, jos mikä vaan on lähtökohtaisesti ok tai hyväsoundinen, niin eipä siinä puljauksessa mitään järkeä varsinaisesti ole. Silloin se menee harrastuksen piikkiin. Meinaan onhan se mukava osa harrastusta vähän testailla näitä romuja. Toki siihenkin joskus kyllästyy - ainakin hetkellisesti...

Nytkin pitäisi lähteä hakemaan postista Soul-Benderiä, mutta ihan vaan, koska on mielenkiintoista testata ja verrata sitä Bender Tooliin, ei sillä, että kuvittelisin sen olevan parempi tai tekevän minusta paremman soittajan. Sellaiset lapselliset haihatukset olen unohtanut jo vuosia sitten...

e. itse ajattelisin, että kamojen vaihtamisessa on järkeä silloin, kun on joku selkeä ongelma, jonka pystyy nimeämään. Ja sitten sillä vaihdolla haetaan ratkaisua siihen ongelmaan. Mutta pitääkö kaikessa sitten aina olla järkeä, on toinen kysymys...
They pass too much electricity. -SRV
Juzpe
19.01.2016 15:25:12

Laulava Kylätohtori: No joo, jos mikä vaan on lähtökohtaisesti ok tai hyväsoundinen, niin eipä siinä puljauksessa mitään järkeä varsinaisesti ole. Silloin se menee harrastuksen piikkiin. Meinaan onhan se mukava osa harrastusta vähän testailla näitä romuja. Toki siihenkin joskus kyllästyy - ainakin hetkellisesti...

Ensinnäkin... mä en sanonut että "mikä vaan" on hyväsoundinen. V30, Et65, G12-65, GreenBack, 70/80, NeoTexas ja Private Jack on ne mitkä olen todennut käypäisiksi. Niissä on eroja melko paljonkin toisiinsa nähden, mutta kaikilla mainituilla on homma hoitunut. Kyllä mulla 95%:sti menee ihan omaan (eli soittajan) piikkin se jos jostain syystä ei ole ns. lähtenyt. Kai mä oon sitten vaan tottunut joko paskaan soundiin tai mulla on aina ollu helvetin hyvät kamat.

Kitarakamojen kanssa puljailu on totta kai yksi osa harrastusta ja laitteiden tuntemus on myös olennainen osa ammattitaitoa mikäli keikkahommia tekee.

e. itse ajattelisin, että kamojen vaihtamisessa on järkeä silloin, kun on joku selkeä ongelma, jonka pystyy nimeämään. Ja sitten sillä vaihdolla haetaan ratkaisua siihen ongelmaan. Mutta pitääkö kaikessa sitten aina olla järkeä, on toinen kysymys...

Kamojen vaihtamisessa (tai lisäkamojen hommauksessa) on "järkeä" ainakin jos:
- Soundi paranee soittajan omasta mielestä
- Kamojen käytettävyys (kasaaminen, purku, soundien vaihto yms) helpottuu
- Tarvitsee palettiinsa lisää sävyjä
- Haluaa kehittää ja kokeilla erilaisten vehkeiden vaikutusta omaan ilmaisuun
"Vääriä" perusteita taas mun mielestä on:
- Soittotaidon kompensointi
- Virtualiipeniksen pidennys
- Valheellisen minäkuvan luominen sillä, että kamarunkulla on vaikutusta soittotaitoon
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Laulava Kylätohtori
19.01.2016 15:49:44
Juzpe: mä en sanonut että "mikä vaan" on hyväsoundinen.

Juu, et sanonut, mutta tarkoitin, että minkä vaan hyväsoundisen vehkeen vaihto, olipa kyseessä mikit, elementti, putket ym..., ei sinänsä ole järkevää - ellei se ole järkevää. Itsehän sen lopulta jokainen päättää, oliko siinä vaihdossa järkeä vai ei.

Kamojen vaihtamisessa (tai lisäkamojen hommauksessa) on "järkeä" ainakin jos:
- Soundi paranee soittajan omasta mielestä
- Kamojen käytettävyys (kasaaminen, purku, soundien vaihto yms) helpottuu
- Tarvitsee palettiinsa lisää sävyjä
- Haluaa kehittää ja kokeilla erilaisten vehkeiden vaikutusta omaan ilmaisuun
"Vääriä" perusteita taas mun mielestä on:
- Soittotaidon kompensointi
- Virtualiipeniksen pidennys
- Valheellisen minäkuvan luominen sillä, että kamarunkulla on vaikutusta soittotaitoon

Kyl mää olen samaa mieltä...
Gabe
19.01.2016 16:22:56
Juzpe: Kitarakamojen kanssa puljailu on totta kai yksi osa harrastusta ja laitteiden tuntemus on myös olennainen osa ammattitaitoa mikäli keikkahommia tekee.

Vähän hankalaa on tätä tällä osastolla kehittyä jos ei koskaan saisi mitään ostaa (koska pitäisi keskittyä soittamiseen) eikä saisi vaihtaa mitään (koska sen ajan pitäisi käyttää soittamiseen). ;)

Mutta muuten kyllä vÄhän samaa mieltä. Lisäksi olen huomannut että omasta mielestä hyväsoundinen vahvistin soundaa kyllä hyvältä vähän tötteröllä kuin tötteröllä.
Juzpe
19.01.2016 17:00:48 (muokattu 19.01.2016 17:01:43)

Gabe: Vähän hankalaa on tätä tällä osastolla kehittyä jos ei koskaan saisi mitään ostaa (koska pitäisi keskittyä soittamiseen) eikä saisi vaihtaa mitään (koska sen ajan pitäisi käyttää soittamiseen). ;)

Mutta muuten kyllä vÄhän samaa mieltä. Lisäksi olen huomannut että omasta mielestä hyväsoundinen vahvistin soundaa kyllä hyvältä vähän tötteröllä kuin tötteröllä.

Kyllä mulla tosta on täysin päinvastaninen kokemus. Meinaan jos on paskat tötteröt niin ei hyväsoundinen vahvari paljo auta. Bluetonen 2550:lla (jossa on mummielestä minkä tahansa asiallisen kaapin läpi vähintään "käyttis +" soundi) soittelin bugeran 4x12:en läpi taannoin ja kyllä se melko väsynyttä ripulia oli se soundi verrattuna 2x12 G65 kaappiin. Soundissa oli vahvasti samoja piirteitä kuin Bugeran 1990:ssa jota käytin saman kaapin kanssa useinkin. Päätin sitten piruuttani kokeilla sitä 1990:aa oman 2x12 skoben kera ja totesin, että sehän on vallan käyttökelpoinen vahvari soundinsa puolesta. Eli: yksi perustavanlaatuinen asia (tässä tapauksessa kaappi & elementit) vituillaan signaaliketjussa -> ei auta signaaliketjun muiden osien kanssa runkuttelu lainkaan. Sama homma tietty jos on paskasoundinen nuppi, kitara, säröpurkki tms. Puhumattakaan paskasoundisesta soittajasta.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Gabe
19.01.2016 17:26:53
Juzpe: Kyllä mulla tosta on täysin päinvastaninen kokemus. Meinaan jos on paskat tötteröt niin ei hyväsoundinen vahvari paljo auta. Bluetonen 2550:lla (jossa on mummielestä minkä tahansa asiallisen kaapin läpi vähintään "käyttis +" soundi) soittelin bugeran 4x12:en läpi taannoin ja kyllä se melko väsynyttä ripulia oli se soundi verrattuna 2x12 G65 kaappiin. Soundissa oli vahvasti samoja piirteitä kuin Bugeran 1990:ssa jota käytin saman kaapin kanssa useinkin. Päätin sitten piruuttani kokeilla sitä 1990:aa oman 2x12 skoben kera ja totesin, että sehän on vallan käyttökelpoinen vahvari soundinsa puolesta. Eli: yksi perustavanlaatuinen asia (tässä tapauksessa kaappi & elementit) vituillaan signaaliketjussa -> ei auta signaaliketjun muiden osien kanssa runkuttelu lainkaan. Sama homma tietty jos on paskasoundinen nuppi, kitara, säröpurkki tms. Puhumattakaan paskasoundisesta soittajasta.

Voi olla. Tuohon Redplateen testasin muutamaa elementtiä kun oli aikaa ja hyvältä se kuulosti kaikilla, samoin olen siihen parittanut eri kaappeja/elementtejä Kemperin sisällä ja hyvää soundia se puskee kaikilla. Muutama vahvistin taas on ollut sellainen että ei ole oikein iskenyt vaikka kuinka yrittää elementtiä vaihtaa. Eli hyvä kaappi+käyttis elementti pitäisi kyllä mennä jos vahvstin noin muuten toimii.
klobasa
19.01.2016 19:29:20
Kun tuli päivällä kommentoitua tuota kaiuttimien vaihtoruljanssia, niin tähdennetään, että tarkoitin vain uusien kaiuttimen vaihtoa toisiin uusiin kaiuttimiin...se voi olla vähän pöhköä kun ei ne välttämättä muutaman kymmenen tunnin soitolla ole vielä sisäänajettu.

Kaiuttimien vaihtohan on muuten aivan kingiä puuhaa. Pienellä rahalla saa soundin ja vahvarin käyttäytymisen muutettua aivan täysin. Tänään torilta tarttui yksi Eminence mukaan vaikka pöydällä oli jo yksi Weber jonka ostin viime viikolla ja jota en ollut edes testannut. Nyt olis kolme kymppituumaista kaiutinta, mutta vahvareissa on vain yhdelle kympille tilaa. WGS Veteran 10" (joka ei ole sisäänajettu) vaihtui tänään käytettyyn Weberiin ja kyllä tuntuu siltä kun olisin vaihtanut vahvistinta kokonaan. Tuntuu kuin tämä uusi vahvistin olisi paljon tehokkaampi ja jytkympi kuin edellinen. Kaikki tämä hienous 50e sijoituksella.

Jos ostais Fender P10R-F kaiuttimen ja vaihtais sen myöhemmin Eminence Red Fang kymppiin saattais olla siinäkin aika tautisen iso ero ihan kaikessa. Noiden kahden kymppituumaisen välillä on vaatimaton 9,5db ero äänenpaineessa. Pelkästään jo toi asia muuttais vahvarin käytännössä täydellisen erilaiseksi laitteeksi.
Metalkallo
22.05.2016 14:12:18
Gabe: Ei kellään olisi yhtä tai kahta WGS HM75 kaiutinta josta raaskisi luopua? Muistelen että tykkäsin niistä kovasti, mutta eihän se tietenkään kuulu enää Uraltonen valikoimaan.

En tiedä sitten eivätkö ota noita HM75:a valikoimiinsa kun tuohan on muistaakseni tavallaan kopio celestionin G12T-75:sta mutta paremmalla keskialueella, ja nuo 75:kaan ei taida mennä niillä kovin hyvin/paljoa?
Mikä on musiikkia minulle ei välttämättä ole musiikkia muille.
dr_solo666
22.05.2016 17:45:08

Gabe: Ei kellään olisi yhtä tai kahta WGS HM75 kaiutinta josta raaskisi luopua? Muistelen että tykkäsin niistä kovasti, mutta eihän se tietenkään kuulu enää Uraltonen valikoimaan.

8 ohminen Reaper HP voisi irrota :D
You can always give up on life and become a drummer.
harryk
22.05.2016 17:52:46

Täältä löytyisi tuo elementti: http://www.tube-town.net/ttstore/Sp … Guitar-Speakers:::42_516_462:4.html Putiikki on yksi meidän komponenttitoimittajista ja luotettava.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
22.05.2016 18:27:28
harryk: Täältä löytyisi tuo elementti: http://www.tube-town.net/ttstore/Sp … Guitar-Speakers:::42_516_462:4.html Putiikki on yksi meidän komponenttitoimittajista ja luotettava.

Katsoinkin jo tuolta, mutta tarkemmin ajateltuna taidankin yrittää metsästää vielä noita G12M-65:sia testiin.
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
Laulava Kylätohtori
23.05.2016 10:18:01
Gabe: Katsoinkin jo tuolta, mutta tarkemmin ajateltuna taidankin yrittää metsästää vielä noita G12M-65:sia testiin.

Meikä poisti sen torilla olleen parin ja vaikuttavat kyllä hyviltä elementeiltä. Plussana, että ovat aika epäherkät ja toimivat hyvin myös hiljaisemmilla äänenpaineilla.

Minusta Taydenin True Britit on aika samalla tontilla G12M-65:ten kanssa. Omien puurokorvien mukaan True Briteissä on ehkä aavistuksen vähemmän yläpäätä ja keskialueessa on enemmän "growlia" tai jotain.

Mulla on edelleen True Britin parina Smooth, mutta mielessä on käynyt, jos pistäisikin myös Smoothin tilalle True Britin...
Gabe
23.05.2016 10:23:35
Laulava Kylätohtori: Meikä poisti sen torilla olleen parin ja vaikuttavat kyllä hyviltä elementeiltä. Plussana, että ovat aika epäherkät ja toimivat hyvin myös hiljaisemmilla äänenpaineilla.

Minusta Taydenin True Britit on aika samalla tontilla G12M-65:ten kanssa. Omien puurokorvien mukaan True Briteissä on ehkä aavistuksen vähemmän yläpäätä ja keskialueessa on enemmän "growlia" tai jotain.

Mulla on edelleen True Britin parina Smooth, mutta mielessä on käynyt, jos pistäisikin myös Smoothin tilalle True Britin...

Sinäkö piru sen ostit minun nokan edestä? Tilasin parin uutena, huomenna niitä on varmaan viisi torilla halvalla kuin saippua.
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
Laulava Kylätohtori
23.05.2016 10:32:44
Gabe: Sinäkö piru sen ostit minun nokan edestä? Tilasin parin uutena, huomenna niitä on varmaan viisi torilla halvalla kuin saippua.

Jep. Ne oli pitkään torilla ja hinta laski koko ajan. Ihmettelin, ettei kenellekään kelvannut, niin oli sitten itse pakko poistaa ne.

Niinhän se aina menee, että kun pistää uutena tilaukseen, niin heti niitä ilmaantuu torille - ja vielä hyvän hintaa... :D
Sammo
23.05.2016 12:40:46
Jos kutaketä sattuu kiinnostamaan niin Fretwire Podcastin viimeisimpänä vieraana on WGS:n Dan Birdsong.

TJEU: https://www.facebook.com/FretwireCast/

Hi all,
This weeks episode will be up on Saturday. My guest will be Dean Birdsong from Warehouse Guitar Speakers.

Speakers are the least understood part of our signal chain but Dean removes the mystery and breaks it down for us, while also giving a bit of a history lesson on speaker manufacturing in the US. I can't wait for you to hear it!
I'm very highly educated. I know words, I have the best words.
Gabe
29.05.2016 19:42:57 (muokattu 29.05.2016 19:45:25)
Joo, kyllä nuo Celestion G12M-65:t ovat näköjään sitten kuitenkin minun elementtini. Ovat kuin hauska yhdistelmä G12M:n ja V30:n parhaita puolia ja toimivat hyvin vähän joka koneen kanssa ja monessa genressä.

En tiedä miksi, mutta eivät nuo WGS:t ole pärjänneet aidoille Celestioneille sitten kuitenkaan. Hyvin ne on tehty ja hinta on mukava, mutta tykkään että vastaavissa Celestioneissa on ollut aina jollain tapaa parempi soundi (mummielest). Muilla vastaavia kokemuksia? Päinvastaisia kokemuksia?

Ps. Jos on WGS Invadereille tai Celestion Classic Leadeille jollain käyttöä niin voin myydä. Nyt saa riittää kaiutintestit minun osaltani.
Corto
29.05.2016 23:09:28 (muokattu 29.05.2016 23:09:59)
Gabe: Ps. Jos on WGS Invadereille tai Celestion Classic Leadeille jollain käyttöä niin voin myydä. Nyt saa riittää kaiutintestit minun osaltani.

Laitoin pikaista viestiä. :)
More Gary, Less Paul
melodian tekijä
05.06.2016 18:28:16
klobasa: Minähän en mistään mitään tiedä, mutta lueskelin aiheesta eilen paljon ja esim. uustuotanto Jensenit kuulemma soundaa aivan eriltä kun niillä on soiteltu lujaa pari _vuotta_, ei parikymmentä tuntia.

Tämä on kyllä aivan totta. 2.5 vuotta ollut kotisoitossa Fender Blues Junior, jossa kaiuttimena on uusiotuotannon Jensen P12R 25W. Pukkas pitkään (näihin päiviin saakka) hirvittävää jääpiikkiä varsinkin straton ja telen tallamikeillä, jota sitten joko kitaran tonella tai vahvistimen treblellä kesytin. En jaksanut alkaa vaihtorumbaan kun noilla edellä mainituilla konsteilla sain loistavaa soundia aikaiseksi. Nyt tuo Jensen tuuttaa loistavaa soundia pihalle, vaikka kitaran ja vahvistimen nupit on täysin auki. Ei siis vieläkään mitenkään bassorikas, mutta kaikin puolin tasapainoisempi ja omaa korvaa miellyttävä soundi, myös säröllä.

Kannatti odottaa.
No way but the blues way
Karhukoira74
25.08.2016 23:57:22

Jos lähtis hakemaan rautalankavahvariin elementtiä tältä firmalta niin mikähän se olis mihin kannattaisi ensinnä tutustua? Perus leppästrato, vaahterakaulat ja ruusupuuotelaudatmitänäitänyton.
-So many assholes, so few bullets-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)