Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: PC virtalähteistä..
1 2
Hammer Of The Gods
10.05.2016 22:54:26 (muokattu 10.05.2016 23:01:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
Reilun 8 vuoden ajan hyvin palvellut kotistudioni PC alkaa olla loppuunajettu, ja uusi pitäisi kasata. Melko mitättömästä harrastuneisuudesta huolimatta olen saanut googleteltua kokoonpanon suunnilleen läjään. Virtalähteen valinta tuottaa kuitenkin päänvaivaa. Kaikenmaailman gold, platinum ym. luokitukset on vähän hepreaa.
 
Onko jotain tiettyjä valmistajia tai malleja, joita pitäisi harkita kun haluaa mahdollisimman hiljaisen virtalähteen? Tällä hetkellä ei ole mahdollista piilottaa konetta mihinkään erilliseen äänieristysratkaisuun, vaan se tulee kököttämään tuossa pöydällä/pöydän alla, inhottavan lähellä korvia.
 
Onko siitä jotain haittaa/hyötyä jos ostaa tarpeettoman tehokkaan virtalähteen? Useammalla eri PSU calculatorilla olen koittanut haarukoida tarvittavaa kokoluokkaa, tulosten vaihdellessa välillä 452-701W. Noin isolla vaihtelulla en kyllä luota noihin laskureihin kovinkaan paljoa.
 
Prioriteettina on siis se, että virtalähteen tuottama melu olisi mahdollisimman pientä. Rahaa tietysti haluaisi aina käyttää mahdollisimman vähän, mutta toisaalta vaihdan tietokonetta sen verran harvoin että budjetissa on varaa muuhunkin kuin halpiksiin.
 
Onko ehdotuksia?
 
Noin, mutta paremmin...
Antti1
10.05.2016 23:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ollut tyytyväinen Corsairin tuotoksiin jo aika monen kasaamani koneen ajan. En nyt osaa sanoa tiettyä mallia, mutta katso luokituksista joku virtapihi ja alhaisella mölinällä varustettu malli. Virranantokyky on noissa kalliimmissa yleensä melko hyvä, muttei sen tehonkaan määrässä kannata hirveästi pihistellä. Hintaero on kuitenkin melko pieni, jos merkkikamaa on joka tapauksessa ostamassa. Modulaarisuus voi olla plussaa, jos haluaa parantaa ilmankiertoa vähentämällä piuhasotkua, tai muuten vaan siistimmin kasatun koneen.
anapena
10.05.2016 23:39:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus vuosi sitten mietin samaa, ja puntaroin kovin lähinnä Seasonicin ja SuperFlowerin välillä. Mutta sitten vedin ässän hihasta ja ostin järeähkön Evgan. On Goldia ja eco-nappia. En mä huomannut juuri mitään eroa aiempaan halpismottiin. Vissiin sekin oli sitten hiljaista sorttia. Selkeämpi ero tuli, kun vaihdoin emon Gigabytesta Asukseen. Asuksen biosista löytyi jäähdytykseen silent-mode, sillä hiljeni tuhinat selkeästi.
 
Istu ja pala!
pappasfin
11.05.2016 09:16:44 (muokattu 11.05.2016 09:20:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hammer Of The Gods: Moro,
Reilun 8 vuoden ajan hyvin palvellut kotistudioni PC alkaa olla loppuunajettu, ja uusi pitäisi kasata. Melko mitättömästä harrastuneisuudesta huolimatta olen saanut googleteltua kokoonpanon suunnilleen läjään. Virtalähteen valinta tuottaa kuitenkin päänvaivaa. Kaikenmaailman gold, platinum ym. luokitukset on vähän hepreaa.
 
Onko jotain tiettyjä valmistajia tai malleja, joita pitäisi harkita kun haluaa mahdollisimman hiljaisen virtalähteen? Tällä hetkellä ei ole mahdollista piilottaa konetta mihinkään erilliseen äänieristysratkaisuun, vaan se tulee kököttämään tuossa pöydällä/pöydän alla, inhottavan lähellä korvia.
 
Onko siitä jotain haittaa/hyötyä jos ostaa tarpeettoman tehokkaan virtalähteen? Useammalla eri PSU calculatorilla olen koittanut haarukoida tarvittavaa kokoluokkaa, tulosten vaihdellessa välillä 452-701W. Noin isolla vaihtelulla en kyllä luota noihin laskureihin kovinkaan paljoa.
 
Prioriteettina on siis se, että virtalähteen tuottama melu olisi mahdollisimman pientä. Rahaa tietysti haluaisi aina käyttää mahdollisimman vähän, mutta toisaalta vaihdan tietokonetta sen verran harvoin että budjetissa on varaa muuhunkin kuin halpiksiin.
 
Onko ehdotuksia?

 
Jos mä olisin valitsemassa niin aivan ehdottomasti mielummin 700W kuin vaikkapa 450W, kun virtalähde on tarpeeksi iso niin se käy vähemmän siellä tapissaan kun tehoja riittää, jos taas virtalähde on selvästi tehottomampi niin se käy tapissaan enemmän (toki riippuu tämä paljonko siellä on virtaa kuluttavaa juttua) ja jos virtalähde käy tapissaan paljon niin a) lämmöt nousee b) virtalähteen oma tuuletin ja tuulettimet ylipäätään pitää sitten viilentää tehokkaammin joten ne sitten myös tekee töitä enempi ja mitä enempi töitä tekevät niin voi se merkitä hieman selvempää ääntä sieltä koneesta ulos.
 
En tiedä teetko koneella mitään muuta mutta sellainen vinkki, että kun mietit näyöntohjainta niin tarpeeksi tehokas ja virtaa vähän kuluttava näytönohjain on hyvä olla, itse just vaihdoin Nvidian GTX780 -> Nvidian GTX 970 ja tuo uudempi on selvästi tehokkaampi sekä myös selvästi virtaa väehmmän kuluttava mikä myös kuuluu kopan äänen pienentymisenä kun näytönohjaimen omat tuuletus ei tarvi käydä niin paljon kuin ennen sekä myös muut kopan tuulettimet.
 
Minä pelailen musajuttujen lisäksi pelejä joten siksi mulla on tuollainen näyttis.
 
Mutta virtalähteestä puhuttaessa niin mielummin se isompi kuin pienempi tehoiltan ;D
 
PappaSFin
Krice
11.05.2016 09:26:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei virtalähteen äänekkyydestä kannata kovin paljon stressata, peruslaadukkaat ei kovin paljon pidä meteliä, joka tosin on suhteellinen käsite. Pöytä-PC on vain sellainen pömpeli, että sitä ei saa hiljaiseksi kuin passiivisella jäähdytyksellä.
 
tender.insanity
11.05.2016 09:31:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Ei virtalähteen äänekkyydestä kannata kovin paljon stressata, peruslaadukkaat ei kovin paljon pidä meteliä, joka tosin on suhteellinen käsite. Pöytä-PC on vain sellainen pömpeli, että sitä ei saa hiljaiseksi kuin passiivisella jäähdytyksellä.
 
Mulla alkoi XFX 550 Core Edition neljän vuoden jälkeen inisemään tosi vittumaisesti. Harmi kun ei ollut regannut sitä XFX:n sivulla, niin olisi mennyt viiden vuoden takuun piikkiin.
 
Tilalle ostin Seasonicin modulaarisen 620W möhkäleen. Hyvä ja edullinen ja toimii hyvin tappiin kellotetun i2500K:n ja R9 285:n kanssa.
 
Eipä noita 850+W taida tarvita kuin jos on kaksi pelinäyttistä. Kuitenkin vähävirtaisia komponentit nykypäivänä.
 
Krice
11.05.2016 12:48:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

XFX on ilmeisesti jokin gaming-firma. Niistä kannattaa pysyä erossa, siis jos pakkaukset/laitteet on mustia ja niissä on coolin näköisiä neon-värisiä tekstejä.
 
tender.insanity
11.05.2016 12:57:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: XFX on ilmeisesti jokin gaming-firma. Niistä kannattaa pysyä erossa, siis jos pakkaukset/laitteet on mustia ja niissä on coolin näköisiä neon-värisiä tekstejä.
 
Jotenkin enemmän luotan murobbs:ään rautavalinnoissa.
 
http://www.bit-tech.net/hardware/ps … 2014/06/20/550w-650w-psu-roundup/11
http://www.kitguru.net/components/p … 50w-and-550w-power-supply-review/8/
http://www.overclockersclub.com/reviews/xfx_core_edition/11.htm
 
Jne. Sitä aikaa oli suositelluin.
 
Hammer Of The Gods
12.05.2016 01:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vinkeistä!
Ammun siis mieluummin yläkanttiin sen virtalähteen kanssa. Tuskailin tovin tuolla virtalähdeviidakossa, ja törmäsin tällaiseen:
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … tinum-modulaarinen-ATX-virtalahde-7
 
Keksiikö joku tuosta jotain pahaa sanottavaa?
 
Noin, mutta paremmin...
tender.insanity
12.05.2016 08:06:07 (muokattu 12.05.2016 08:07:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hammer Of The Gods: Kiitoksia vinkeistä!
Ammun siis mieluummin yläkanttiin sen virtalähteen kanssa. Tuskailin tovin tuolla virtalähdeviidakossa, ja törmäsin tällaiseen:
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … tinum-modulaarinen-ATX-virtalahde-7
 
Keksiikö joku tuosta jotain pahaa sanottavaa?

 
Kallis ainakin. Mitä tuolla MuroBBS:n puolelta käy katselemassa kun porukka kasaa tämän päivän PELIkoneita, joissa tosiaan virtasyöppöjä näyttiksiä, niin siellä tuntuu varsinkin EVGA olevan suosittu. 750W näyttäisi maksavan kuluineen 118e
http://hinta.fi/haku?q=750+g2+supernova
 
Normaalimpaan käyttöön esim Seasonic 520W, n. 60e. jne jne.
 
Tai http://www.jimms.fi/fi/Product/Show … 50-g2-100-modulaarinen-80-plus-gold
 
EDIT: Ja ehkä Krice tulee ulisemaan taas että EVGA tekee myös näyttiksiä, mutta sen voi suodattaa =)
 
Spedemix
12.05.2016 08:58:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yli 600W:n virtalähteet on ennemminkin suunnattu handuille jotka ylikellottaa ja joilta löytyy useampi yli 100W:n näytönohjain SLI-setupilla yms. (Core-sarjan pöytä-CPU:than syö isoimmillaan vajaat 85W). Tai jos käyttää Xeon prossuja.
 
Itsä sähkötän omaa settiäni (jostä löytyy ylikellotetty i5 ja GTX560, 120w tehonkulutus) 650W:n PSU:lla. Sin problemas. Ja en olis mennyt ostaan tota GTX560:stä, PSU:na voisi yhtä hyvin olla 500W.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Krice
12.05.2016 10:02:12 (muokattu 12.05.2016 10:03:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Corsair VX550W, vähän vanhempi malli. Eipä ole pahaa sanottavaa ainakaan siitä.
 
anapena
12.05.2016 11:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Kallis ainakin. Mitä tuolla MuroBBS:n puolelta käy katselemassa kun porukka kasaa tämän päivän PELIkoneita, joissa tosiaan virtasyöppöjä näyttiksiä, niin siellä tuntuu varsinkin EVGA olevan suosittu. 750W näyttäisi maksavan kuluineen 118e
http://hinta.fi/haku?q=750+g2+supernova
 
Normaalimpaan käyttöön esim Seasonic 520W, n. 60e. jne jne.
 
Tai http://www.jimms.fi/fi/Product/Show … 50-g2-100-modulaarinen-80-plus-gold
 
EDIT: Ja ehkä Krice tulee ulisemaan taas että EVGA tekee myös näyttiksiä, mutta sen voi suodattaa =)

 
Just tommone 750W Evga on mulla. Laskeskelin, että se pysyy siellä hiljasella eco-alueella mun setillä. Ja on mulla Evgan näyttiskin...
 
Istu ja pala!
Hammer Of The Gods
13.05.2016 12:17:03 (muokattu 13.05.2016 12:17:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkailin tuota Evgaa, ja hyvältähän sekin vaikuttaa. Plus että on satasen halvempi.
 
Huonosti tuntuu löytyvä meluvertailuja noista. Ja keskustelu eri foorumeillakin näyttää keskittyvän lähinnä siihen, että mikä määrä watteja riittää kenenkin käyttöön.
 
Noissa nyt vaihtoehdoissa pyörivissä Evgassa ja Corsairissa on kummassakin tuo jonkinlainen silent-mode. Evgassa se laitetaan nappulasta päälle, ja Corsairissa tuuletin lähtee pyörimään vasta kun kuorma ylittää 20%. Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka paljon eri asiat kuormittavat virtalähdettä, joten paha arvioida että onko tuo oikeasti hyödyllinen ominaisuus?
 
Tuli nyt vielä vastaan nuo Corsairin digitaaliset (?) virtalähteet. Esim. AX760i ja AX860i. Jos oikein ymmärsin, niin niissä pystyy jonkin Corsairin oman ohjelman kautta ohjaamaan tuuletinta, ja hallitsemaan melutasoa. Onko noista kokemusta kenelläkään?
 
Noin, mutta paremmin...
tender.insanity
13.05.2016 12:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hammer Of The Gods: Tsekkailin tuota Evgaa, ja hyvältähän sekin vaikuttaa. Plus että on satasen halvempi.
 
Huonosti tuntuu löytyvä meluvertailuja noista.

 
Mitä muuta sulla koneesta löytyy? Jos sulla on yhtään tuulettimia missään, niin tuskin huomaat mitään extraääntä. Ei noi virtalähteet nyt mitään V8 koneita ole.
 
Hammer Of The Gods
13.05.2016 22:29:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Mitä muuta sulla koneesta löytyy? Jos sulla on yhtään tuulettimia missään, niin tuskin huomaat mitään extraääntä. Ei noi virtalähteet nyt mitään V8 koneita ole.
 
Niin, hiusten halkomistahan tämä jo varmasti alkaa olla. Luultavasti kuitenkin tällä seuraavallakin koneella painelen menemään 6+ vuotta, joten tekee mieli tutkia asioita vähän paremmin kuin edellisellä kerralla :)
 
Koteloksi tulee Fractal Designin R5. Mukana tulevat 2kpl kotelotuulettimet vaihdan Noctuan NF-S12B redux 700:iin. Tuossa kotelossahan pitäisi olla joku 3-asentoinen tuulettimien nopeussäädin itsessään. Muita potentiaalisia melulähteitä on prosessorituuletin Noctua NH-D15 (itse prosessorina Intelin i7-6700K), ja näytönohjain. Näytönohjaimeksi olin ajatellut jotain GTX 970-korttia, kun niitä on kehuttu hiljaisiksi. Muuten olisin ehdottomasti hommannut jonkin ilman tuulettimia olevan halvemman, mutta kun näytöksi on tulossa 4K-verme ja satunnaisesti tulee jotain pelailtuakin. Tosin voi olla, että näytönohjaimen ostan vasta jälkikäteen, kun ilmeisesti jotain uusia malleja on tulossa markkinoille kesäkuussa. Tsekkaan vielä ne ennen ostopäätöstä, konetta kun pystyy musahommissa jo käyttämään ilman sitä näytönohjaintakin. Kovalevyt tulee SSD:tä, joista ei kai pitäisi mitään ääntä lähteä.
 
Noidenkin tilalle saa jotain hiljaisempaa ehdotella, jos tulee mieleen. Googlettelemalla olen noihin päätynyt, ei omakohtaista kokemusta mistään :)
 
Noin, mutta paremmin...
pappasfin
13.05.2016 23:49:25 (muokattu 13.05.2016 23:52:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hammer Of The Gods: Niin, hiusten halkomistahan tämä jo varmasti alkaa olla. Luultavasti kuitenkin tällä seuraavallakin koneella painelen menemään 6+ vuotta, joten tekee mieli tutkia asioita vähän paremmin kuin edellisellä kerralla :)
 
Koteloksi tulee Fractal Designin R5. Mukana tulevat 2kpl kotelotuulettimet vaihdan Noctuan NF-S12B redux 700:iin. Tuossa kotelossahan pitäisi olla joku 3-asentoinen tuulettimien nopeussäädin itsessään. Muita potentiaalisia melulähteitä on prosessorituuletin Noctua NH-D15 (itse prosessorina Intelin i7-6700K), ja näytönohjain. Näytönohjaimeksi olin ajatellut jotain GTX 970-korttia, kun niitä on kehuttu hiljaisiksi. Muuten olisin ehdottomasti hommannut jonkin ilman tuulettimia olevan halvemman, mutta kun näytöksi on tulossa 4K-verme ja satunnaisesti tulee jotain pelailtuakin. Tosin voi olla, että näytönohjaimen ostan vasta jälkikäteen, kun ilmeisesti jotain uusia malleja on tulossa markkinoille kesäkuussa. Tsekkaan vielä ne ennen ostopäätöstä, konetta kun pystyy musahommissa jo käyttämään ilman sitä näytönohjaintakin. Kovalevyt tulee SSD:tä, joista ei kai pitäisi mitään ääntä lähteä.
 
Noidenkin tilalle saa jotain hiljaisempaa ehdotella, jos tulee mieleen. Googlettelemalla olen noihin päätynyt, ei omakohtaista kokemusta mistään :)

 
Joo, Fractalin kotelo on täälläkin, tosin vanhempi ja siinä on se 3 asentoinen switchi, jolla voi säätää tuulettimia ja jos on ASUSin emo kuten mulla niin lisätuulettimiä voi laitella biosista siten, että jos tarve vaatii niin säätyy automaattisesti. Hyvä kotelo ja hiljanen on. Tuohon saa kätevästi muutaman tuulettimen lisääkin, mulla on vähän ehkä överiksi vedetty eli 4 x 14cm tuulettimet, pari vetää edestä ja 1 poistaa takaa katosta ja 1 poistaa takapaneelista ylähäältä eli pitäis olla siten miten se ilmavirta tuolla kulkee, ei ole käyny kuumana :D
 
Myös justiinsa ostin GTX 970 näyttiksen, ja on hiljanen sekä kuluttaa virtaa huomattavasti vähemmän kuin aikaisempi eikä huuda yhtään eli ei tunnu edes kuumentuvan. Pelailen kaiken laista mutta tällä hetkellä BF4:sta eniten.
On kuitenkin monta muutakin peliä :D
 
Hyvä valinta tuo GTX 970 on.
 
Näyttöjä mulla on 2 24" tuuman Benq ja olen laittanu ne 120 HZ
 
PappaSFin
HK
17.05.2016 04:50:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On ihan turhaa ostaa ylimitoitettua virtalähdettä PC:hen, varsinkaan nykyään. Päinvastoin, huomattavan vajaalla kuormalla hyötysuhde on yleensä paljon heikompi.
 
Mieluummin kannattaa satsata tunnettuihin laadukkaisiin merkkeihin, kuten esimerkiksi edellämainitut Seasonic ja Corsair.
 
Peltikorva puupäässä.
SilttiSavi
18.05.2016 19:09:05 (muokattu 18.05.2016 21:31:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä osia on selvästikin tulossa Hammer Of The Godsin koneeseen. Itse laittaisin kopaksi Fractalin Define S:n, jos ei ole tulossa perinteisiä kiintolevyjä tai optisia asemia. Halvempi ja saa paremman ilmankierron, kun ei ole levykelkat edessä. Omassa taloudessa sekä R5 että Define S, joten on kokemusta noista.
 
Noctuan tuulettimet ovat loistavia, toki ottaisin kaikki PWM:nä että saa portaattomasti säädettyä emolevyn ohjelmilla. Saa lämmön mukaan säätyvät tuulettimet ja siten aivan eri tavalla hiljaisen koneen ja ei tarvitse leikkiä jollakin vanhanaikaisilla kytkimillä. Toki emolevystä pitää tarpeelliset liittimet löytyä, yleensä löytyy jos ei surkeinta osta. Tarvittaessa semmonen muutaman euron jakajaliitin, jos ei tarpeeksi paikkoja emolla.
 
Tuo NH-D15 prossulle taitaa olla lähes parasta mitä rahalla saa. Itsellä silti Tharmalrightin Macho Rev B molemmissa koneissa, n. 40 eur halvempi. Hiljainen ja tehokas tuokin.
 
GTX970:stä taitaa olla MSI:llä kaikkein hiljaisin ja halutuin kortti. Omassa taloudessa kahdessa koneessa GTX970 Asus Strix, joka käytännössä yhtä hiljainen. Nuohan ovat silleen passiivisia, eli rupelit ei pyöri kun ei rasitusta.
 
Corsairilla on sekä huippulaadukkaita, että heikompiakin virtalähteitä tarjolla. Pitää tietää mitkä malli on noita kunnollisia (nuo AX:t taitaa olla hyviä). Murobbs:n dosentit antaa tuomiot noista tarvittaessa. Itselläni puolipassiivinen Seasonicin P660 Platinum, mutta kallis on kun oli ostettaessa melkeinpä parasta mitä rahalla saa. Tässä koneessa 4770K@4,4 GHz ja GTX970 ja melkoisesti levyjä ja laitteita kiinni. Toisessa koneessa SuperFlowerin Leadex 550 W, joka maksoi alle satasen, puolipassiivinen, taitaa olla Seasonicin valmistama, on laadukas. Tuossa koneessa i5 6600K ja GTX970. EVGA:n SuperNova G2 on myös takuuvarma valinta.
 
Spedemix
21.05.2016 15:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SilttiSavi: Hyviä osia on selvästikin tulossa Hammer Of The Godsin koneeseen. Itse laittaisin kopaksi Fractalin Define S:n, jos ei ole tulossa perinteisiä kiintolevyjä tai optisia asemia. Halvempi ja saa paremman ilmankierron, kun ei ole levykelkat edessä. Omassa taloudessa sekä R5 että Define S, joten on kokemusta noista.
 
Kyllä ainakin omasta R5:sta olen saanut kaikki kelkat pois. Jättänyt pohjalle (pois tuulettimen edestä) sen pienemmän kelkan johon muutama perinteinen levy kiinni.
 
Vanhemmasta R4:stä ei saa kaikkia kelkkoja muistaakseni pois.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «