Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5155 156 157 158 159444 445 446 447 448
Sjömanni
19.05.2016 22:58:18
Jokuhan voisi jopa kirjoittaa siihen samaan osoitteeseen kirjeen, että tämmöiset kaupat tehtiin ja rahat ja paketti on tallessa ja yhteyttä voi ottaa.

Jos on vaikka kauppakumppani lasaretissa, niin joku, joka käy katsomaan kaverin postit, voi hoitaa asian loppuun. Yrittäkää olla epäitsekkäitä. Usein siitä voi vaivanpalkkaakin saada ja jos ei saa niin ainakin hyvän mielen, että viitsi nähdä toisen eteen vähän vaivaa.
"Pelolla odotan sitä päivää, jolloin Venäjällä tehdään löytö hyljättyjen hanureiden hautausmaasta. Sillä siellähän niitä hanureita varmimmin on, sen ydinkäyttöisten sukellusveneiden hautausmaan vieressä." - Kyllikki
Laulava Kylätohtori
19.05.2016 23:16:13
Joskus tällaiset jutut voi löytää hassujen sattumien kautta edestään. Esimerkkejä olisi, mutta säästän teidät väsyneiltä omaelämäkerrallisilta jaarituksilta. Olkaa hyvä.
They pass too much electricity. -SRV
YarZoo
20.05.2016 00:53:24
Soittohenkilöillä on ilmeisesti maailman paskimmat autot ja toheloimmat vaimot. Mulla on ollut torilla melkoisen vähän kamppeita viimeisen parin vuoden aikana, silti pelkästään tältä ajalta on kymmenkunta tapausta joissa ostelijan auto on hajonnut juuri kun kauppa on helmellään. Neljässä tapauksessa ostelijan vaimo on romuttanut soittohenkilön omaisuutta ja kauppa on sihahtanut siihen.

Kyllä se on niin että jos talous on muutenkin tiukalla, ei sitä kaikista rojuinta autoa kannata hommata. Se syö varmasti loputkin roposet lompuukista. Sama pätee totaalisen kädettömään emäntään. Se särkee omat ja vielä vieraidenkin romppeet. Rahaa ei jää harrastuksiin, eikä kaliaan kun muijan toilailuja vaan makselee.
S.N.A.F.U
PIM
20.05.2016 09:11:49
YarZoo: Soittohenkilöillä on ilmeisesti maailman paskimmat autot ja toheloimmat vaimot. Mulla on ollut torilla melkoisen vähän kamppeita viimeisen parin vuoden aikana, silti pelkästään tältä ajalta on kymmenkunta tapausta joissa ostelijan auto on hajonnut juuri kun kauppa on helmellään. Neljässä tapauksessa ostelijan vaimo on romuttanut soittohenkilön omaisuutta ja kauppa on sihahtanut siihen.

No mulla ainakin seisoo pari autoa tallissa odottamassa monen tonnin remontteja. Käykää ostaan mun vintagestrato Kitarakuusta niin saan rempattua autot ajokuntoon ja toivottavasti jää vielä vähän massia, että pääsen taas osteleen uutta kitarakamaa.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
tender.insanity
20.05.2016 09:45:17 (muokattu 20.05.2016 09:46:08)
Laulava Kylätohtori: Ostaja on sen kuitenkin maksanut, joten tappiota ei tule yhtään.

Niin. Myyjälle. Ostajalle tulee. Ja kun kyseessä on ostaja ja myyjä ja raha on vaihtanut omistajaa, niin omistussuhdekin on muuttunut. Myyjä ei omista sitä tuotetta enää. Tämä on se ongelma.

Vaihtoehtoja mielestäni on kaksi. Joko se että jättää palautuneen tuotteen noutamatta, tai noutaa sen ja kiikuttaa poliisille löytötavaraksi.

Minkäköhänlainen tapaus tulisi, jos tosiaan vaikka se parin sadan ostos jää noutamatta ja vaikka kuukauden parin perästä ostaja vaatii tuotteen itselleen, mikä on jo myyty eteenpäin? Voi olla että myyjä on heikoilla siinä jos kaikki ostotapahtuman jutut löytyy mustalla valkoisella. Varsinkin jos on selkeä selitys miksei ole noudettu. Tiedä sitten.
Laulava Kylätohtori
20.05.2016 09:56:28
tender.insanity: Niin. Myyjälle. Ostajalle tulee. Ja kun kyseessä on ostaja ja myyjä ja raha on vaihtanut omistajaa, niin omistussuhdekin on muuttunut. Myyjä ei omista sitä tuotetta enää. Tämä on se ongelma.

Vaihtoehtoja mielestäni on kaksi. Joko se että jättää palautuneen tuotteen noutamatta, tai noutaa sen ja kiikuttaa poliisille löytötavaraksi.

Minkäköhänlainen tapaus tulisi, jos tosiaan vaikka se parin sadan ostos jää noutamatta ja vaikka kuukauden parin perästä ostaja vaatii tuotteen itselleen, mikä on jo myyty eteenpäin? Voi olla että myyjä on heikoilla siinä jos kaikki ostotapahtuman jutut löytyy mustalla valkoisella. Varsinkin jos on selkeä selitys miksei ole noudettu. Tiedä sitten.

Mitä hyötyä tai järkeä on hakea se paketti ja viedä poliisilaitokselle? Eikö viisaampaa olisi antaa olla. Tai hakea se ja pitää itse tallessa, koska myyjältä se ostaja sitä kuitenkin kyselee (jos ylipäätään kyselee). Ei ne poliisitkaan sitä pidä ikuisesti tallessa odottamassa mahdollista noutajaa...

Ja jos ostaja ottaa yhteyttä kuukausien päästä ja tavara on myyty eteenpäin, niin siten voi palauttaa rahat.

Mutta jos se paketti siellä postissa pelottaa niin paljon, että yöunet menee, niin kannattaa ihmeessä jättää se sinne postiin, ettei sillä sentään pilaa omaa elämäänsä. Miten ihmeessä tästäkin nyt saadaan näin helvetin vaikeaa... :D
tender.insanity
20.05.2016 10:02:26
Laulava Kylätohtori: Mitä hyötyä tai järkeä on hakea se paketti ja viedä poliisilaitokselle? Eikö viisaampaa olisi antaa olla. Tai hakea se ja pitää itse tallessa, koska myyjältä se ostaja sitä kuitenkin kyselee (jos ylipäätään kyselee). Ei ne poliisitkaan sitä pidä ikuisesti tallessa odottamassa mahdollista noutajaa...

No silloin se on poissa omista nurkista ja onhan se löytötavara silloin tavallaan. Varsinkin jotain turhaa kaappia ei ole kiva säilyttää jos tilaa ei sille ole.

Osaatko itse kertoa esimerkin, missä tilanteessa itse ostaisit ja maksaisit tuotteen etkä sitten nouda sitä tai ei edes tulisi mieleen kysellä sen perään?

Ja jos ostaja ottaa yhteyttä kuukausien päästä ja tavara on myyty eteenpäin, niin siten voi palauttaa rahat.

Vähän sama kuin lainaat joltain jotain, mitä myyt eteenpäin. Rahat kouraan kun lainattua tavaraa pyydetään takaisin :D

Mutta jos se paketti siellä postissa pelottaa niin paljon, että yöunet menee, niin kannattaa ihmeessä jättää se sinne postiin, ettei sillä sentään pilaa omaa elämäänsä. Miten ihmeessä tästäkin nyt saadaan näin helvetin vaikeaa... :D

No näinhän minä sanoin jo pari sivua sitten. Jättää hakematta, niin sotku on postin ja ostajan välinen juttu.
Laulava Kylätohtori
20.05.2016 10:14:32
tender.insanity: No silloin se on poissa omista nurkista ja onhan se löytötavara silloin tavallaan. Varsinkin jotain turhaa kaappia ei ole kiva säilyttää jos tilaa ei sille ole.

Ei se löytötavaratoimistokaan varmaan innoissaan ole, jos viet ison kaapin sinne. Luulen, että hävittävät sen ennätysnopeasti. Ja voi olla, etteivät edes ota vastaan tuollaista tuollaisessa tapauksessa, vaan käskevät selvittää asian ostajan kanssa. Eihän se ole löytötavara, jos tavaran historia ja omistaja on tiedossa.

Osaatko itse kertoa esimerkin, missä tilanteessa itse ostaisit ja maksaisit tuotteen etkä sitten nouda sitä tai ei edes tulisi mieleen kysellä sen perään?

Varmaan joku sairastapaus tai kuolema voisi aiheuttaa tuollaista.

Vähän sama kuin lainaat joltain jotain, mitä myyt eteenpäin. Rahat kouraan kun lainattua tavaraa pyydetään takaisin :D

Ei ole. Se on ihan eri asia. Ja ostaja on varmasti mielissään, kun kuulee, että kauppatavara on menetetty, eikä rahoja saa enää takaisin. Varmasti parempi vaihtoehto olisi, että myyjä myi sen uudestaan ja palauttaa edes rahat takaisin...
Krice
20.05.2016 10:19:33

Laulava Kylätohtori: parempi vaihtoehto olisi, että myyjä myi sen uudestaan ja palauttaa edes rahat takaisin...

Tämä on varmasti fiksuin ratkaisu. On täysin ostajan syytä (vaikka olisikin ollut koomassa sairaalassa) että ei hae sitä pakettia, joten rahat takaisin sitten jos tai kun ostaja ottaa yhteyttä.
klobasa
20.05.2016 10:29:29 (muokattu 20.05.2016 10:47:57)
Se nyt varmaan osittain kuuluu yksityisten väliseen kauppaan, että esim. myyjä ei kykene tai halua toimimaan tällaisissa puskan takaa tulleissa ongelmatilanteissa samoin kuin jokin kitaroita myyvä liike. Henk. koht. mulla ei olis mitään mahiksia säilyttää kotona kuukausien ajan noutamatta jätettyä kitarakaappia. Jälleenmyyntiin ja rahojen säilyttämiseen ostajalle vois olla mahdollisuus, mutta mun raja menee tossa (= eli tätä en haluaisi tehdä). En ole kitaraliike enkä pankki, joten en haluais ottaa vastuuta toisen tavaran tai rahojen kohtalosta.

Jos posti säilyttää paketteja puoli vuotta ja tilanne ei ratkea sen aikana, niin kuinka kauan myyjän sitten pitäisi pantata pakettia tai rahoja kotona? Vuosi? Kaksi vuotta?
tender.insanity
20.05.2016 10:31:20
Laulava Kylätohtori: Ei se löytötavaratoimistokaan varmaan innoissaan ole, jos viet ison kaapin sinne. Luulen, että hävittävät sen ennätysnopeasti. Ja voi olla, etteivät edes ota vastaan tuollaista tuollaisessa tapauksessa, vaan käskevät selvittää asian ostajan kanssa. Eihän se ole löytötavara, jos tavaran historia ja omistaja on tiedossa.

No ei sitä tartte kertoa. Sanoo vain, että löysin tällaisen :D

Jos ostajan nimi ja osoite on tiedossa, niin laittaa vaikka kirjeen kotiin että tämmöinen tässä odottelisi. Jos taas ei viitsi nähdä vaivaa ja maksaa postimaksua, niin laittaa osoitteenmuutos kortin menemään, johon kirjoittaa asiansa.

En nyt tiedä millaista porukkaa täällä m.netissä on, mutta itse ainakin koittaisin selvittää tilanteen. Ei siihen mitään pakkoa tietenkään ole, mutta ihmisillä on erilaisia moraalikäsityksiä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja kaikkien mulkkujen olla mulkkuja. Eiks niin, rakas tohtori?
tender.insanity
20.05.2016 10:35:59
klobasa: En ole kitaraliike enkä pankki, joten en haluais ottaa vastuuta toisen tavaran tai rahojen kohtalosta.

Silti olet valmis pitämään hänen maksamat rahat korvauksena vaivasta? :D
klobasa
20.05.2016 10:36:51
tender.insanity: No ei sitä tartte kertoa. Sanoo vain, että löysin tällaisen :D

Jos ostajan nimi ja osoite on tiedossa, niin laittaa vaikka kirjeen kotiin että tämmöinen tässä odottelisi. Jos taas ei viitsi nähdä vaivaa ja maksaa postimaksua, niin laittaa osoitteenmuutos kortin menemään, johon kirjoittaa asiansa.

En nyt tiedä millaista porukkaa täällä m.netissä on, mutta itse ainakin koittaisin selvittää tilanteen. Ei siihen mitään pakkoa tietenkään ole, mutta ihmisillä on erilaisia moraalikäsityksiä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja kaikkien mulkkujen olla mulkkuja. Eiks niin, rakas tohtori?

Itse ajattelin juurikin lähettää muistutuksen osoitteenmuutoskortilla kun käyn seuraavan kerran postissa.

Se asian "selvittely" eli yhteyden ottaminen ostajaan tapahtui itsellä googlen, facebookin, pikaviestien ja numerotiedustelun avulla. Kun ei onnistunu, niin mun moraalin mukaan on ihan ok, että postin selvittelykeskus hoitaa tarkemmat jatkoselvitykset...
tender.insanity
20.05.2016 10:38:40
klobasa: Itse ajattelin juurikin lähettää muistutuksen osoitteenmuutoskortilla kun käyn seuraavan kerran postissa.

Se asian "selvittely" eli yhteyden ottaminen ostajaan tapahtui itsellä googlen, facebookin, pikaviestien ja numerotiedustelun avulla. Kun ei onnistunu, niin mun moraalin mukaan on ihan ok, että postin selvittelykeskus hoitaa tarkemmat jatkoselvitykset...

Niin. Milläs luulet että posti hoitaa jatkoselvitykset jos noudat paketin ja myyt eteenpäin. Jätät noutamatta.
tender.insanity
20.05.2016 10:39:37
klobasa: Hä? Mistä vaivasta? Ne rahat mitä mä tällä hetkellä pidän itsellä tuli kylläkin myymästäni tavarasta. Vaivasta en periny mitään.

"Et halua ottaa vastuuta toisten rahojen kohtalosta" vs "Pidän toisen maksamat rahat" :D
klobasa
20.05.2016 10:42:36
tender.insanity: "Et halua ottaa vastuuta toisten rahojen kohtalosta" vs "Pidän toisen maksamat rahat" :D

Mistä ihmeestä sä puhut? Sitähän mä tässä yritin sanoa, että en halua ottaa mahdollisesti palautuvaa pakettia takaisin omaan haltuun enkä halua myydä sitä eteenpäin, koska en halua niitä toisen ihmisen rahoja omiin käsiini.
klobasa
20.05.2016 10:47:06
tender.insanity: Niin. Milläs luulet että posti hoitaa jatkoselvitykset jos noudat paketin ja myyt eteenpäin. Jätät noutamatta.

Sitähän mä tässä yritin sanoa, että postilla saattaa olla paremmat resurssit saada yhteys ostajaan jos heillä kerran oikein on olemassa SELVITTELYOSASTO ja sitä pakettia pidetään siellä osastolla puolen vuoden ajan.

Helkatti jos tilanne ei puolessa vuodessa selviä sen kautta, niin en mä yksityishenkilönä ole imo edes moraalisella tasolla velvoitettu odottamaan tota pidempää aikaa josko ostaja vihdoin ottaisi minuun yhteyttä (jos olisin noutanut paketin takaisin itselle). Vai montakos vuotta te olisitte valmis säilyttämään takaisin palautunutta pakettia tai paketin jälleenmyynnistä saatuja rahoja?
mpekkanen
20.05.2016 10:49:11 (muokattu 20.05.2016 19:17:55)
YarZoo: Soittohenkilöillä on ilmeisesti maailman paskimmat autot ja toheloimmat vaimot. Mulla on ollut torilla melkoisen vähän kamppeita viimeisen parin vuoden aikana, silti pelkästään tältä ajalta on kymmenkunta tapausta joissa ostelijan auto on hajonnut juuri kun kauppa on helmellään. Neljässä tapauksessa ostelijan vaimo on romuttanut soittohenkilön omaisuutta ja kauppa on sihahtanut siihen.

Kyllähän näitä kaikenlaisia selityksiä on kyllä tullut elämän aikana kuultua, miksi juuri nyt sitä rahaa ei sitten olekkaan...Taitaa enää ufo sieppaukset puuttua...

Vaikka syyt olisivat täysin varmasti keksittyjä tms. on se kuitenkin parempi, että edes ilmoitetaan. Monesti kun laittaa jonkinlaisen tarjouksen, niin aina ei edes vaivauduta vastaamaan. Itse olen sitä mieltä, että jos on jonkinlaisen ilmoituksen itse laittanut-->Niin kyllä silloin voi myös kaikkiin viesteihin vastata, jos ne ovat kuitenkin ihan asiallisia muutoin. Ei siinä iso vaiva ole ja sen voi tehdä kyllä ihan lyhyestikkin.

Itsellä kun on turhaa kamaa kertynyt bänditouhujen loputtua ja ihan terveydellisistä syistä, joilla ei ole enää niin käyttöä. Niin jos joku on jotain itselle kiinnostavaa/tarpeellista myymässä, niin luonnollisesti tarjoan vaihdossa omia itselle tarpeettomia ainakin ensin.
Kitaroita ei nyt kyllä mahdu yhtään enempää(ehkä jossain tapauksissa voisin vaihtaa yhden kitaran toiseen, mutta mieluusti kyllä niin että minulla soitinten määrä vähenisi+välirahatkin käy suuntaan tai toiseen), mutta jos siihen vaihtotarjoukseen ei vastata...mikä ei ole sekään ihan harvinaista. Niin miksiköhän kukaan olettaisi, että sen jälkeen kukaan ottaisi vielä yhteyttä ja kyselisi perään. Kyllähän jos se myytävä soitin olisi oikein hyvä tai edullinen sellainen, mitä on etsinyt. Niin kai sillekkin sitten tilaa löytyisi, vaikka sitten antamalla jotain omia itselle tarpeettomia soittimia puoli-ilmaiseksi pois.
"Hei, möisitkö sitten suoralla rahalla kun ei tullut mitään vastausta tuohon vaihtotarjoukseen..."
Joku kun saattaisi olla valmis ostamaan ihan rahallakin, mutta tietenkin yrittää antaa vaihdossa sellaista, jolla ei ole itselle enää niin käyttöä. Tätä ei kaikki tunnu aina ymmärtävän ja ei se minulta ole niin pois...

Sitten on vielä erikseen nämä kaverit, jotka myyvät omaa ja laittavat, että myös vaihto. Saattaa olla sellaiset tavarat jopa listattukin, jotka käyvät...
Niitä kun sitten tarjoaa-->Niin se tuote on joku 25% alle uuden ovh:sta ja sille vaihtokamalla löydetään joku Ugandan Ebay hinta, eli tavaran arvo on jotain sellaista ettei kukaan täysipäinen edes sellaista ehdottaisi.
Näitäkin on vaikka kuinka paljon ja yllättävä kyllä heidän samat ilmoitukset pyörivät vuodesta toiseen.
Myöskin monet jotka vaihtavat soitinta/vahvaria tms. eivät sitten kuitenkaan niihin ihan asiallisiinkaan tarjouksiin vastaa. Ei silloinkaan vaikka tarjoaisi samanlaista, mitä on haettu ilmoituksessa. Samainen ilmoitus saatetaan vielä nostaa muutamien päivien väliin uudestaan ja aina samalla hinnalla ja tekstillä, näissäkin tapauksissa.

On kyllä ihme hiihtäjiä...

Eräs kaveri oli vaihtamassa kitaraansa minulta ja hänelle olisi käynyt joku Kiinalainen Sunsmile vaihdossa. Kun kysyin, että olisiko kitaran osille ja muutamalle rungolle käyttöä(kun profiilissaan kertoi rakentavansa myös itse soittimia)--->Niin kyllä ja oli kuulemma parempi hänelle.
Näiden osien hinta oli jo reilusti yli 300 euroa uutena ilman noita puujuttuja. Sunsmile ei olisi ollut kuin noin satasen kitara, eli rahallisesti se ei olisi ollut minulle niin kannattava kauppa...Olisin kuitenkin saanut nurkkia hieman tyhjemmäksi ja ajattelin, että kaveri olisi saanut tarpeeseen hyviä osia jos tykkää rakennella...
Soitin oli kuitenkin sellainen, että se oli selkeästi jotain Sunsmileä arvokkaampi ja minusta oli ihan reilua myös tarjota parempaa kauppaa hänelle, mutta...
Sitten kun oltiin kaupat jo sovittu, päivämäärätkin ja kaveri vaikutti vielä erittäin tyytyväiseltä...Niin ensin tuli ilmotus, että saattaa tullakkin joku vielä katsomaan ja selviääkin huomenna. Seuraavana päivänä näin ilmoituksesta, että myyty. Kaveri kyllä ilmoitti minullekkin sitten muutamien päivien päästä lyhyesti, että kitara meni jo.
Oltiin vielä sovittu, että minä julkisten välineiden varassa olevana tuon ne hänelle noin 200 kilometrin päähän.
Ei, tuo niin minua haittaa. Koska noista osista saan kyllä rahani paremmin pois kuin juuri tällä kaupalla, mutta en oikein ymmärrä ostajan ajattelua tässäkään.
Ainakin minusta olisi hyvä pitää sovituista jutuista kiinni, mutta ilmeisesti meitä on moneen junaan.

Kerran yhdelle "kaverille" tarjosin eräästä soittimesta 20 euroa bansarahoja jos tuo sen kun olemme siellä suunnalla avovaimoni kanssa hotellissa. Siis siinäkin tapauksessa olisi saanut tuon 20 euroa, ettei kauppoja olisi tullut ja muutoin sitten olisin maksanut sen hänen pyytämänsä summan päälle. Hänen mukaansa sitä ei tarvinut maksaa, koska hän meni siitä ohitse ja oli aivan lähellä muutenkin.
Kaupat sovittiin paria viikkoa ennen kuin lähdimme reissuun ja hotellissa oltiin 3 tai 4 yötä. Ensimmäisenä päivänä ei sitten kuitenkaan käynyt ja siirtyi seuraavaan aamuun. Aaamulla kertoi, että ehkä illalla kerkiää tai ilmoittelee jos menee seuraavaan aamuun/päivään. Sama meininki joka päivä ja taisi jäädä viimeiseksi sanoiksi hänen suustaan puhelimessa, että "Palataan sitten ehtoommalla". Onneksi meidän ohjelma ei ollut muiden menojen suhteen niin lukkoon lyöty, että olisi mennyt reissu tämän takia täysin pilalle. Kyllä tämäkin harmitti kun kuitenkin joutui niitä muita menojaa hieman sovittelemaan tämän "myyjän" aikatauluihin, mutta ei onneksi jäänyt mitään kauhean tärkeää välistä.
Tästä on jo muutamia vuosia...Eikä ole kaverista kuulunyt mitään, mutta samainen ilmoitus oli vielä tori.fi:ssä hyvinkin kauan. Olisi varmaan käynyt rahat tilille, veikkaan, mutta lopputulos olisi ollut varmaan minulle siinä suhteessa sama. Soitinta en olisi saanut.

Ehkä se on sitten niinkin, että jos jollekkin tarjoaa enemmän kuin mitä pyytää-->Niin ei ole sekään hyvä :)

E: Ja tätä ei ollut tarkoitettu YarZoolle, eikä kenellekkään erityisesti, vaan jatkoin hänen aloittamaansa juttua omilla höpinöilläni...
YarZoon kanssa ollaan joskus viestitelty ja vaikka ei ole kauppoja tehty, on hänestä ainakin minulla vain positiivista sanottavaa.

Mukavaa kevättä kaikille :)
Juzpe
20.05.2016 10:53:41

mpekkanen:

On kyllä ihme hiihtäjiä...

Mä kävin Yar-Zoon kans tekemässä vahvarikauppaa muutma kesä taappäin. Jumalauta, että kävi viimesen päälle hienosti ja tarjoilutkin oli asianmukaset.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)