Aihe: Kitaran tilaaminen Yhdysvalloista vol. 1
1 2 3 4 5 622 23 24 25 26
paulinho
23.02.2004 20:46:19 (muokattu 23.02.2004 21:16:21)
Heh, nyt lopultakin olen pääsemässä tilaamaan kitaraa Jenkkilästä. Olenkin miettinyt sitä, että jos musakauppa lähettää minulle kitaran USPS:in kautta, niin miten se käytännössä toimii? Pitääkö minun antaa vain osoitteeni liikkeelle (ja puhelinnumero varmuuden vuoksi) ja sitten vain odottelen pakettia? Täytyykö minun rekisteröityä USPS.comiin (rekisteröidyin jo muutenkin) ja säätää sieltä jotain, jotta voin vastaan ottaa paketin? Maksan lähetyskulut ja kitaran hinnan etukäteen Jenkkilään PayPallilla (käyttäen siis luottokorttia siellä).

Jollekinhan täältä oli lähetetty kitara USPS:in kautta... Tuleeko se kitara muuten tuohon lähimmälle postitoimistolle vai onko Suomessa vain joitain tiettyjä paikkoja, minne USPS toimittaa niitä paketteja? Miten muuten tuo verojen maksaminen toimii sitten Suomessa? Minulle tulee varmaankin tullista ilmoitus vai mikä on käytäntönä?

EDIT: Ja vielä tuosta PayPallista: Sillä ei varmaankaan ole mitään väliä, minä valuuttana rahat ovat kortilla? Eikös siinä mene vain joku muutosmaksu tms.?

Vastaukset tarvitsisin melko nopeasti, koska voi olla, että se käytetty kitara, jota olen hommaamassa, voi lähteä sieltäkin nopeasti.
esyk
23.02.2004 22:46:55

SubTotal $789.98
shipping $139,17

Yht.$1019,14

Bubi hei, tarkastapa vielä...
bubi
24.02.2004 13:39:21
Bubi hei, tarkastapa vielä...

Tarkastin ja korjasin laskelmat.. näppäilyvirhe..kai =)
Ostan Digitech Whammy-pedaalin, 7-alueinen EQ(Boss,ibanez,danelectro)
paulinho
24.02.2004 21:38:38
Minä sain jo kysymykseeni vastauksen USPS:n help-servicestä, joten se ei ole enää ajankohtainen.
_Tony_
28.03.2004 04:58:46
Minä sain jo kysymykseeni vastauksen USPS:n help-servicestä, joten se ei ole enää ajankohtainen.

Olis tietysti ihan mukavaa jos viitsisit pistää sen vastauksen tännekin. Varmaan muitakin kiinnostais...
kalleh
28.03.2004 12:43:03 (muokattu 29.03.2004 09:27:26)
Moi,

Olenkin miettinyt sitä, että jos musakauppa lähettää minulle kitaran USPS:in kautta, niin miten se käytännössä toimii? Pitääkö minun antaa vain osoitteeni liikkeelle (ja puhelinnumero varmuuden vuoksi) ja sitten vain odottelen pakettia? Täytyykö minun rekisteröityä USPS.comiin (rekisteröidyin jo muutenkin) ja säätää sieltä jotain, jotta voin vastaan ottaa paketin?

USPS on USA:ssa yksi niiden paikallisista 'Posteista'. Eli kun meillä täällä on yksi posti, siellä on monta. Tai sitten voidaan ajatella että siellä on monta rahtifirmaa jotka kuljettavat myös kirjeitä. Niinkuin täälläkään, ei myöskään siellä tarvitse vastaanottajan ottaa siihen mitenkään kantaa minkä firman kautta paketti/kirje on lähetetty.

Jollekinhan täältä oli lähetetty kitara USPS:in kautta... Tuleeko se kitara muuten tuohon lähimmälle postitoimistolle vai onko Suomessa vain joitain tiettyjä paikkoja, minne USPS toimittaa niitä paketteja?

Koska kitarasi varmaankin ylittää sen n. 50 EUR arvon, paketti menee suoraan paikkakuntasi tulliin. Sinulle tulee siitä ilmoitus joten tiedät mennä sitä sieltä hakemaan.

Miten muuten tuo verojen maksaminen toimii sitten Suomessa?

Maksat verot sitten tullissa mennessäsi sitä pakettia noutamaan. Karkeasti laskien verot ja tullit ovat 25% lisää siihen summaan mitä olet myyjälle maksanut kitarasta + sen toimituksesta.

EDIT: Ja vielä tuosta PayPallista: Sillä ei varmaankaan ole mitään väliä, minä valuuttana rahat ovat kortilla? Eikös siinä mene vain joku muutosmaksu tms.?

Jos maksat PayPalillä omalta luottokortiltasi maksun saajalle USD:ina, joudut maksamaan 4% maksun määrään lisää mainitsemiasi 'muuntomaksuja'. Eli esim.

kitaran hinta USD 900 +
postitus USD 100 +
PayPal (4% 1000:sta) USD 40 +
Tullit, verot (n. 25%) USD 260=
Kitaran hinnaksi tulee USD 1300. (voit muuntaa tämän päivän Euro-kurssilla Euroiksi)

Jos USPS:llä lähetetään, pakettia ei voi vakuuttaa, joten jos kitara menee postituksen aikana rikki (nimimerkillä 'kokemusta on'), olet yksin vastuussa siitä, etkä ole oikeutettu mihinkään korvauksiin. Tämä on suuri riski USPS:llä lähetettäessä. Jos käytetään USPS:n sijaan jotain muuta firmaa, esim. UPS:ää (jossa vakuuttaminen on mahdollista, lisämaksusta tietenkin), jo perus-rahtikustannukset ovat puolet suurempia, joka taas heijastuu sitten PayPal-maksujen ja verojen & tullien määrään.

Oman lisäjännityksensä tuo myös se, ettet pääse itse testaamaan kitaraa, ja esim. virheellisen kitaran palautus USA:han on jo niin iso ruljanssi, että se ei ole edes vaihtoehto. Nyrkkisääntönä taas kerran että artisti (ostaja) maksaa kaikki kulut (esim. palautuksista johtuneet).

Näissä jutuissa on aina ne riskinsä. Riskiä saa tosin vähennettyä pistämällä siihen rahaa, mutta eikös se halvemmalla saaminen juuri ollut koko projektin tarkoitus.. ;)

Terv. Kalle
trih
30.03.2004 14:38:35
Music123 tiedotteessa joka löytyy tuolta aiemmin:

Ulkomaille ei lähetetä kuin UPSilla.

Kaikki lähetykset ovat vakuutettuja.

Ei tarvitse erillistä vakuutusta UPSilta.

Ei voi tilata US-Postin kautta.

Korjatkaa jos olen väärässä.
"I remember when I told my parents that I was quitting my job to build a life-size Millenium Falcon. My parents were pissed and I remember my Dad saying, how are you going to build a falcon. You don't even know how to use any tools." - Dennis Ward
käki
01.04.2004 01:35:32 (muokattu 01.04.2004 01:37:16)

edit: Äh, ymmärsin väärin, joten poistan viestin... näin.
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
kalleh
01.04.2004 09:11:07

Näin siis Music123:lla. Lähetettäessä UPS:llä vakuutus toki on mahdollista. Omien hintatiedustelujen mukaan hintansa ovat vain 100% enemmän kuin USPS:llä.

Toisaalta tuossa joku oli tehnyt tuossa aikaisemmin pikaisen laskelman Music123:sta, ja siinä oli shipping mainittu USD 139 (joka siis tarkoitti varmaan UPS:ää Suomeen). Se ei ole enää niin paha...

Mutta tosiaan, kannattaa aina tarkastaa etukäteen se, kuka ne edestakaiset postikulut sitten maksaa jos joudut palauttamaan kitaran jenkkeihin, esim. kuljetuksesta riippumattomasta syystä. Parempi tarkistaa kuin katua.

Kalle
viltsu77
28.04.2004 05:42:02
Tuli täs mieleen ku luki näitä juttuja et mul asuu frendi Mexikossa. Onx kellää mitään tietoa et minkä tasosia kitaroita siel myydään? kannattaako edes harkita pyytää et frendi ostais sieltä kepin ja lähettäis tänne?
Niskamies
23.05.2004 10:42:25
Tiedustelin kitaraa suomesta..yllätys yllätys 1000€ ilman laukkua..joten tässä tapauksessa pitää miettiä homman järkevyyttä USAsta tilattaessa.. enkä vielä tingannut edes 100% teholla =)

Heh, mä ostin Classicin hitusen päälle 800 euroon suomesta, mutta kovasti tinkien:)
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
zepeteus
03.06.2004 15:14:54
Ehkä olisi parempi kaivella noita vanhoja tullaulappuja esiin, mutta tässäpä hieman ulkomuistista:

Kun tuote saapuu Suomen tulliin, koko hinnasta (tuotteen hinta ja postitus) peritään noita tullausmaksuja, niin kuin on jo mainittukin. Mutta käytännössä toimitus on hieman monimutkaisempi. Ensin lasketaan hela hoito yhteen, josta peritään sitten joko alv tai tullaus (en muista kuinka päin)...sitten tämä maksu LISÄTÄÄN koko summaan ja siitä lasketaan tämä toinen lisämaksu. Käytännössähän tämä merkkaa veroa veron päälle!

Ajattelin vain huomauttaa, ettei tule odottamattomia yllätyksiä tullatessa, niin kuin itselle kävi aikoinaan. Paikalliset tullitoimistot yleensä auttavat kyllä selvittämään tilannetta jopa etukäteen.
zepeteus
07.06.2004 00:27:14
Paljon on pukettia jenkeistä tullut ja todella vaihtelevalla aikataululla. Riippuuhan se tietenkin siitä että millä toimitustavalla paketti liikkeelle lähtee, mutta ei aina!

Lentorahdit ovat tulleet yleensä viikossa, aika tasan tarkkaan. (Sama muuten jenkkien suuntaan.) Pintarahdit ovat vieneet yleensä 2-3 kk ja pisin viimeaikaisista toimituksista kesti yli 4 kk!

Vaan olipa sitten sellainenkin erä että vaikka lähtikin pintarahtina jenkeistä, tuli Suomeen viikossa...paikallinen postitoimisto ei merkannut erikseen paketteja pintarahdiksi, joten olivat sitten postiterminaalissa päättäneet pistää lentäen kohti Eurooppaa. Sehän kyllä sopi minulle, mutta moista ei kannata varmaan odottaa joka kerta... ;)
Tomtom
15.06.2004 10:50:02
Paypalilla lähti juuri maksu LentoVeestä Seattleen. Hieman jännittää kyllä tuleeko paketissa kasa mahonkitulitikkuja vai tuleeko mitään. Hinta tulleineen näyttäisi jäävän alle 850€, pitänee raportoida miten hommassa käy. Paypal näyttää hyvin toimivalta ainakin tähän asti.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Dr. Muff
15.06.2004 11:55:01
Kauanko teillä muilla jotka olette kitaran tai jonkun muun laittenn USAsta tilanneet postitus on kestänyt? Lähinnä kiinnostaa ilmateitse tulleet tavarat.

Kesti sitten kitaran saapuminen San Diegosta 18arkipäivää. Luvattu aika oli 7-10päivää. Tulipahan kuitenkin.
Pink Floyd on hyvää.
McNulty
15.06.2004 13:44:22
Kesti sitten kitaran saapuminen San Diegosta 18arkipäivää. Luvattu aika oli 7-10päivää. Tulipahan kuitenkin.

Hmm, kitaraa en ole tilannut mutta muuta rojua mitä olen ebay:stä kalastellut on tullut siinä 5-20 arkipäivän haarukassa. Mielestäni ihan ok.
T-Bone
outo_O
15.06.2004 16:04:29
Paypalilla lähti juuri maksu LentoVeestä Seattleen. Hieman jännittää kyllä tuleeko paketissa kasa mahonkitulitikkuja vai tuleeko mitään. Hinta tulleineen näyttäisi jäävän alle 850€, pitänee raportoida miten hommassa käy. Paypal näyttää hyvin toimivalta ainakin tähän asti.

Laita linkki kitaraan jos ebaysta ostit. Saksan ebaysta saa tosi halvalla gibboneita, tulee halvemmaksi kuin usan ebaysta..
Interviewer: "ok, how long is band been together as Metallica?" James: "All since we started"
Tomtom
16.06.2004 11:06:08
Oonpa noita saksassakin seuraillut, mutta ei ole sattunut tämän veroista eteen. Ilmeisesti huutokaupassa auttoi se, että sulkeutumishetkellä jenkkilässä oli pääosin yö, eli viime hetken korottajat olivat vähissä. Tässä nousi hinta 40$ viimeisen minuutin aikana. Linkkiä ei oo nyt käsillä, mutta kysessä on Classic White '58, kromipleksillä, uusi ja tosiaan kutosella alko hinta siellä..
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
maicky
11.07.2004 19:08:12
Onko kukaan täällä käyttänyt PayPal maksuvälineenä. Onko turvallinen? Miten toimii?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)