Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5170 171 172 173 174266 267 268 269 270
FastEddie
11.05.2016 11:11:22

Shredator: Pidän paljon Gilmourin sooloista, mutta en ole koskaan ymmärtänyt CN:n soolon hehkutusta. Hyvä soolo on mielestäni sellainen, joka etenee ja saavuttaa kliimaksin. Davidille tarjoillaan tuossa biisissä tuhannen taalan sointupohja mutta se soolo ei vaan koskaan lähde lentoon...Ja sitten kun tätä vetelee omalla tyylillä, niin sedät tulee huomauttelemaan että "Muuten hyvin, mutta et soittanut sitä niin kuin alkuperäinen" No daa...:)

Tämä soolo-osa on osa sävellystä, tärkeä palanen biisiä. Ilman sitä, biisi ei ole CN.

Takaisin aiheeseen.
Puut vaikuttanevat sähkökitaran soundiin, mutta vaikutus on marginaalinen ja melko satunnainen.

Sen sijaan artistiin puiden vaikutus saattaa olla jopa huomattava. Kuten ketjusta näemme.
If you think you are too old to rock n roll, then you are
hallu
11.05.2016 11:35:18
Shredator: Pidän paljon Gilmourin sooloista, mutta en ole koskaan ymmärtänyt CN:n soolon hehkutusta. Hyvä soolo on mielestäni sellainen, joka etenee ja saavuttaa kliimaksin. Davidille tarjoillaan tuossa biisissä tuhannen taalan sointupohja mutta se soolo ei vaan koskaan lähde lentoon...Ja sitten kun tätä vetelee omalla tyylillä, niin sedät tulee huomauttelemaan että "Muuten hyvin, mutta et soittanut sitä niin kuin alkuperäinen" No daa...:)

Ymmärrän mitä tarkoitat. Toisaalta jos musiikki on jännitteiden luomista ja niiden purkamista, niin perinteiden draaman kaari kitarasoolo voisi tuossa biisissä vastata kaatunutta maitokannua. Se ylistyshän voi tulla juurikin siitä, että David malttaa mielensä siitä tuhannen taalan sointupohjasta huolimatta ja lähestyy sitä toisella tavalla kuin odotamme. Siinä missä tusinakitaristilla lähtisi mopo välittömästi keulimaan ja soolo päättyisi johonkin ultimaattisiin täppinkeihin eikä maitoakannua tyydyttäisi vain kaatamaan, vaan se paiskottaisiin pitkin seiniä, Davidin kaltainen todellinen mestari pitää homman tiukasti näpeissä ja luotsaa soolonsa seireenien laulusta huolimatta tarkasti maaliinsa :-D.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Laulava Kylätohtori
11.05.2016 11:42:56
hallu: Ymmärrän mitä tarkoitat. Toisaalta jos musiikki on jännitteiden luomista ja niiden purkamista, niin perinteiden draaman kaari kitarasoolo voisi tuossa biisissä vastata kaatunutta maitokannua. Se ylistyshän voi tulla juurikin siitä, että David malttaa mielensä siitä tuhannen taalan sointupohjasta huolimatta ja lähestyy sitä toisella tavalla kuin odotamme. Siinä missä tusinakitaristilla lähtisi mopo välittömästi keulimaan ja soolo päättyisi johonkin ultimaattisiin täppinkeihin eikä maitoakannua tyydyttäisi vain kaatamaan, vaan se paiskottaisiin pitkin seiniä, Davidin kaltainen todellinen mestari pitää homman tiukasti näpeissä ja luotsaa soolonsa seireenien laulusta huolimatta tarkasti maaliinsa :-D.

Ota plussa... :D
They pass too much electricity. -SRV
Shredator
11.05.2016 11:49:20

hallu: Se ylistyshän voi tulla juurikin siitä, että David malttaa mielensä siitä tuhannen taalan sointupohjasta huolimatta ja lähestyy sitä toisella tavalla kuin odotamme.

Meinaan vaan että siinä sointukierron 3. ja 4. kerralla soolo yksinkertaisesti jumittaa ja sitten lähtee taas etenemään...Siinä ei paljoa ylistykset auta. Ei vaan nappaa. Esim. High Hopesin tai Timen soolot puolestaan ovat täyttä rautaa.

Ja jos maailman parasta sooloa etsitään, niin kyllähän se on Martyn veto Tornado Of Soulsissa. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Noniin, takaisin asiaan.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=3Y_8yPUwSfQ
Gary Enfield
11.05.2016 11:57:41
Shredator: Meinaan vaan että siinä sointukierron 3. ja 4. kerralla soolo yksinkertaisesti jumittaa ja sitten lähtee taas etenemään...Siinä ei paljoa ylistykset auta. Ei vaan nappaa. Esim. High Hopesin tai Timen soolot puolestaan ovat täyttä rautaa.

Ja jos maailman parasta sooloa etsitään, niin kyllähän se on Martyn veto Tornado Of Soulsissa. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Noniin, takaisin asiaan.

Muutenkin Megadethin paras biisi.
finlanderr
11.05.2016 12:01:25 (muokattu 11.05.2016 12:04:49)
73nd3r: En muista postasinko aiemmin tähän vai mihin ketjuun, mutta hyvä esimerkki on David Gilmour ja hänen signature-singlecoil-Stratocaster-soundinsa:

https://www.youtube.com/watch?v=lfXL7m2889k

Tässä on myös syytä sille, että mummiälestä teoria *samanlainen puu -> samanlainen soundi* ontuu.
Toinen esimerkki on vaikka Telecaster; vaikka sen tekee millä tahansa puulajiyhdistelmällä, niin tietty teleklangi säilyy.

En käsitä tätä kommenttia. Mikä tämän pointti on ja mitä lisäarvoa tämä tuo keskusteluun? Juuri kun on todettu että solidbody kitaran värähtelyominaisuuksiin vaikuttavat puiden muoto ja koko, niiden materiaalien tiheys ja jäykkyys sekä materiaalin vaimennuskerroin. Ja näiden lisäksi muut muuttujat kuten satulat yms.

Varmasti puulaji ei ole se dominoivin tekijä ellet halua tehdä sitä teleäsi esim balsasta.

edit. Sorry, en huomannutkaan että tämä herra oli se trolliksi väitetty kaveri. Ottamatta kantaa trolli-kommentteihin, herran profiili on aikas tyhjä. Mutta jätänpä tämä kommentin silti tänne.
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Jucciz
11.05.2016 13:51:04 (muokattu 11.05.2016 13:53:46)
gary field: Muutenkin Megadethin paras biisi.

Tätä mää en tajua. Biisinä tuo on mun korvaan nippa nappa keskinkertainen, suorastaan yksitoikkoinen bändin tuotannon mittapuulla. Eri soundeilla ja laulajalla samainen kappale voisi olla ihan hyvin vaikka Yön tuotantoa, ihan silkkaa iskelmäradio-kamaa. Ja se soolo, no, se nyt on semmoista ihan hyvää perus-Martyä. Paljon parempiakin esimerkkejä keksin miehen nerokkuudesta, jota siis en missään nimessä lähde kiistämään. Oiva soittajahan Marty on.

No, mulle Countdown to Extinction on muutenkin bändin paras levy, ja esim. sen levyn kaikki kappaleet (paitsi ehkä Symphony of Destruction) pesevät Tornadon 6-0. Mutta nää lienee näitä kuuluisia makuasioita, eikä kumpikaan ole oikeassa tai väärässä. :)
varpio
11.05.2016 13:53:25
Jucciz: Mutta nää lienee näitä kuuluisia makuasioita, eikä kumpikaan ole oikeassa tai väärässä. :)

Kyllä se Tornado vaan on paras. Eli joku on väärässä.
Jucciz
11.05.2016 13:54:15 (muokattu 11.05.2016 13:55:49)
varpio: Kyllä se Tornado vaan on paras. Eli joku on väärässä.

Ei mahdu top-25:een Megadeth-biiseistä mun listalla.

Puiden vaikutus Megadethin soundiin.
varpio
11.05.2016 13:55:59
Jucciz: Ei mahdu top-25:een Megadeth-biiseistä mun listalla.

Onko niillä edes niin monta piisiä? No olkoon sitten niin. Minä kuuntelen vaan Rust in Peacea.
Laulava Kylätohtori
11.05.2016 13:56:51
Voi hyvät hyssykät. Täällä ne poijjaat ihan vakavalla naamalla puhuvat samassa lauseessa maailman parhaasta kitarasoolosta ja Megadethista. Raippaa pyllylle tuollaisesta...
They pass too much electricity. -SRV
varpio
11.05.2016 14:00:39
Minä en kyllä tiedä mikä on maailman paras kitarasoolo, mutta luulen että se saattaa olla esim. Jeff Beckin taikka Uli Jon Rothin soittama. Lienee Gilmourillakin parempia kuin Comfortably Numb.
Sergei Fallinen
11.05.2016 14:11:09
Kyllähän se Pekan soolo on paras soolo ikinä. Miksi se muuten olisi soittanut sen joka biisiin.
finlanderr
11.05.2016 14:20:44
Laulava Kylätohtori: Eihän 73nd3r oikeasti mikään trolli ole...

Hyvä näin.
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Jucciz
11.05.2016 14:22:48
Sergei Fallinen: Kyllähän se Pekan soolo on paras soolo ikinä. Miksi se muuten olisi soittanut sen joka biisiin.

Onks se se, jossa on alussa diu diu?

Ja keskellä. Ja lopussa.
73nd3r
11.05.2016 15:03:18
finlanderr: Juuri kun on todettu että solidbody kitaran värähtelyominaisuuksiin vaikuttavat puiden muoto ja koko, niiden materiaalien tiheys ja jäykkyys sekä materiaalin vaimennuskerroin.

Korjataan muotoon 'juuri kun on *väitetty* että solidbody' jne.

finlanderr: edit. Sorry, en huomannutkaan että tämä herra oli se trolliksi väitetty kaveri. Ottamatta kantaa trolli-kommentteihin, herran profiili on aikas tyhjä. Mutta jätänpä tämä kommentin silti tänne.

Alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Eri mieltä oleminen = trollaus. Ja kun ei uskalla omalla nimimerkillä nimitellä niin lainailee mielipiteitä sieltä mistä alkuperäinen kirjoittajakin jo esitti anteeksipyynnön...
No, ihan vapaasti käy mulle trollistatuskin tässä ketjussa. Huudanko ite modeilta bänniä?
Ja tyhjä profiili, voi hellanlettas sentäs. Sehän se vaikuttaa kitaran soundiin.
tumppusormi
11.05.2016 15:22:01
73nd3r: En muista postasinko aiemmin tähän vai mihin ketjuun, mutta hyvä esimerkki on David Gilmour ja hänen signature-singlecoil-Stratocaster-soundinsa:

https://www.youtube.com/watch?v=lfXL7m2889k

Tässä on myös syytä sille, että mummiälestä teoria *samanlainen puu -> samanlainen soundi* ontuu.
Toinen esimerkki on vaikka Telecaster; vaikka sen tekee millä tahansa puulajiyhdistelmällä, niin tietty teleklangi säilyy.

En ole valitettavasti paljoa Gilmorea kuunnellut paitsi breaking the wallia, mutta olen kanssa sitä mieltä että itseltään hän kuullostaa.

Tänään aiemmin löysin artikkelin jossa herra selitteli ettei hanki enää hirveästi kamoja itselleen ja jos menee kauppaan hakemaan jotain laitetta, hän testaa ja säätää sitä kunnes ääni kuuluu hänestä itsestään hyvältä, mikä taas tarkoitti, että hän kuullosti itseltään. Linkki tuohon meni kuitenkin hukkaan. Tässä sitten vähän päinvastainen sepustus http://www.guitarworld.com/pink-flo … 1988-guitar-world-interview?page=1, jossa väitetään että straton otelauta pitää olla vaahteraa ja hän testaa sataa kitaraa tehtaalla akustisesti. Tiedä sitten onko joku mainosjuttu...

Teoria *samanlainen puu -> samanlainen soundi* toimii, jos myös muut osat ovat samanlaisia ja itse soitto myös. Sitä tuossa aiemmin olin pitänyt ihan oletuksena.

Jos taas tarkoitat että samoilla osilla ja soitolla tulisi erilainen soundi, niin sitä minä en taas ymmärrä miten se olisi mahdollista, vai ihan huumorillako vedit ? (olen varmaan ottanut muutamankin huumorivedon pikkusen tarkasti)

Nämä jutut menee netissä aina vähän tälläsiksi kun fysiikan laeista keskustellaan. Itse varsinaisesta äänestähän tässä ei ole kyse vaan siitä fysiikasta mikä vaikuttaa siihen ääneen.
En allekirjoita mitään
GiovanniDiRondo
11.05.2016 15:31:08

73nd3r: Korjataan muotoon 'juuri kun on *väitetty* että solidbody' jne.

Alkaa mennä mielenkiintoiseksi. Eri mieltä oleminen = trollaus. Ja kun ei uskalla omalla nimimerkillä nimitellä niin lainailee mielipiteitä sieltä mistä alkuperäinen kirjoittajakin jo esitti anteeksipyynnön...
No, ihan vapaasti käy mulle trollistatuskin tässä ketjussa. Huudanko ite modeilta bänniä?
Ja tyhjä profiili, voi hellanlettas sentäs. Sehän se vaikuttaa kitaran soundiin.

En ole havainnut teikäläisen taholta trollausta. Kriittistä keskustelua pikemminkin.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Gary Enfield
11.05.2016 16:00:23 (muokattu 11.05.2016 16:05:59)
Jucciz: Tätä mää en tajua. Biisinä tuo on mun korvaan nippa nappa keskinkertainen, suorastaan yksitoikkoinen bändin tuotannon mittapuulla. Eri soundeilla ja laulajalla samainen kappale voisi olla ihan hyvin vaikka Yön tuotantoa, ihan silkkaa iskelmäradio-kamaa. Ja se soolo, no, se nyt on semmoista ihan hyvää perus-Martyä. Paljon parempiakin esimerkkejä keksin miehen nerokkuudesta, jota siis en missään nimessä lähde kiistämään. Oiva soittajahan Marty on.

No, mulle Countdown to Extinction on muutenkin bändin paras levy, ja esim. sen levyn kaikki kappaleet (paitsi ehkä Symphony of Destruction) pesevät Tornadon 6-0. Mutta nää lienee näitä kuuluisia makuasioita, eikä kumpikaan ole oikeassa tai väärässä. :)

Se on eheä rokkaava biisi, kuten tuo symphonykin. Nämä 2 on oikeastaan ne joista pidän, muuten ei Megadeth suoranaisesti edes ole mun musaa. Vaan mikä nyt sitten olis nykypäivänä mun musaa, jaa-a. Aldo Senalta olen ajatellut plokata jonkun biisin :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)