Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Telen kaulamikki "naksuu" häiritsevästi
1
Juutas
08.05.2016 12:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelin äsken pitkästä aikaa koti-teleä (se ykkönen on treeniksellä) ja huomasin häiritsevän naksunnan (sellaisen sähköhäiriön oloisen) kaulamikillä soitettaessa. En keksinyt soittotekniikkaa vaihtelemalla mitään logiikkaa milloin naksunta alkoi ja loppui. Sama toistui myös kun kaula- ja tallamikki olivat yhtä aikaa päällä, mutta tuntui häviävän pelkällä tallamikillä soitettaessa. Mistään pedaalista tms. vika ei johdu, koska otin kokeeksi kaikki välistä pois ja pistin piuhan suoraan vahvistimeen kokeeksi.
 
Mistäs suunnasta vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Onko itse mikissä todennäköisesti vikaa (jolloin vaihtoon) vai voisiko vika olla juotoksissa tms.? Kyselen tyhmiä kun olen täysin avuton sähköhommissa ja tämäkin yksilö päätyy ammattilaisen huollettavaksi jahka olen paikallistanut että mistä päästä asiaa alkaisi ratkomaan eli huolletaanko vai pistetäänkö samalla mikki/mikit uusiksi. ;)
 
Toisen samaan syssyyn kyseiseen yksilöön liittyvä ongelma - kaulamikin ja tallamikin balanssi on pahasti pielessä: tallamikki on saamarin kirkas ja kaulamikki taas ei niinkään. Tonea vääntelemällä tietysti saa molemmat käyttökelpoisiksi, mutta en tykkää säätää ees taas vaan pitää tonen samassa asennossa. JOS mikki/mikit menee vaihtoon, niin mikä olisi hyvä ja tasapainoinen setti jossa kaulamikki ei ole liian tumma eikä tallamikki liian kirkas?
 
Niin ja käytin kyllä hakua (kun sitä joku kuitenkin ehdottaa), mutta en löytänyt mitään tähän sopivaa ketjua - ehkä etsin väärillä termeillä. ;) Kiitos!
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
73nd3r
08.05.2016 13:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätiedoilla etiäppäin:
Kokeilitko potikan asentoja, sähkönaksu voi olla hiiliuran kulumaa/likaantumista? Kytkimessä voi kans olla jotain kontaktihäikkää - tai jopa piuhassa; kokeilitko eri piuhalla?
Onko elektroniikkaa huollettu=putsattu ikinä?
Mikä Tele, mitkä mikit? Tästä pääsee sitten arvuuttelemaan sitä talla/kaulamikkibalanssiakin, jos vaikka tone on pelkästään kaulamikille. Olethan balansoinut mikkikorkeudet?
 
Ja noin ihan yleisesti, nettiarvailu on aika turhaa kun se kumminkin on menossa hoitajalle. Perusjutut tietysti kannattaa pudotella pois (eri piuha, eri vahvistin ja ne pedaalit yms.) jotta vika paikallistuu kitaraan.
 
Juutas
08.05.2016 13:39:36 (muokattu 08.05.2016 13:40:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Lisätiedoilla etiäppäin:
Kokeilitko potikan asentoja, sähkönaksu voi olla hiiliuran kulumaa/likaantumista? Kytkimessä voi kans olla jotain kontaktihäikkää - tai jopa piuhassa; kokeilitko eri piuhalla?
Onko elektroniikkaa huollettu=putsattu ikinä?
Mikä Tele, mitkä mikit? Tästä pääsee sitten arvuuttelemaan sitä talla/kaulamikkibalanssiakin, jos vaikka tone on pelkästään kaulamikille. Olethan balansoinut mikkikorkeudet?
 
Ja noin ihan yleisesti, nettiarvailu on aika turhaa kun se kumminkin on menossa hoitajalle. Perusjutut tietysti kannattaa pudotella pois (eri piuha, eri vahvistin ja ne pedaalit yms.) jotta vika paikallistuu kitaraan.

 
Joo oikeassa varmaan olet ja taitaa mennä hoitoon jokatapauksessa... Mutta siltä varalta että joku jotain keksii, niin tässä pyytämäsi tarkennukset.
 
Kyseessä siis Fender American Standard, johon on vaihdettu aikanaan Seymour Duncanin (käytetty) setti - tykkään kyllä muuten soundista mutta tuo balanssi on alkanut tökkiä. Tone on molemmille mikeille ja vaihtelin kyllä asentoja sekä naksuttelin mikinvaihtokytkintä ees taas - kaikki ilman vaikutusta. Toista vahvaria ei ole tähän hätään saatavilla (treeniksellä toisella paikkakunnalla) ja piuhaa vaihdoin. Ei ole niin vanha kitara, että elektroniikan pitäisi vielä olla putsaamisen tarpeessa - varsinkin kun ammattimies teki tuon mikkivaihdon reilu pari vuotta takaperin. Samainen hemmo myös sääti mikkien korkeudet joten siitä ei lienee kyse vai?
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Kefiiri
08.05.2016 22:33:02 (muokattu 08.05.2016 22:36:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Naksumisen syytä en osaa arvailla, mutta kaulamikin bassovoittoisuutta voisi koettaa hillitä ruuvaamalla sitä paksujen kielten puolelta reilusti alemmas. Ja siis vastaavasti tallamikkiä ohuiden kielten puolelta alemmas, jos tuntuu liian kirkkaalta se sointi.
 
Soundi ei aina ole tonensäätökysymys, vaan se voi olla ihan kielten välinen balanssijuttu.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
09.05.2016 07:17:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Juutas: Soittelin äsken pitkästä aikaa koti-teleä (se ykkönen on treeniksellä) ja huomasin häiritsevän naksunnan (sellaisen sähköhäiriön oloisen) kaulamikillä soitettaessa. En keksinyt soittotekniikkaa vaihtelemalla mitään logiikkaa milloin naksunta alkoi ja loppui. Sama toistui myös kun kaula- ja tallamikki olivat yhtä aikaa päällä, mutta tuntui häviävän pelkällä tallamikillä soitettaessa. Mistään pedaalista tms. vika ei johdu, koska otin kokeeksi kaikki välistä pois ja pistin piuhan suoraan vahvistimeen kokeeksi.
 

 
Kunhan johdotus-, juotos-, kytkin-, yms. peruskohteet on tarkistettu ja toimiviksi todettu, riippuen häiriöstä:
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=111915&co=120
 
...staattiset sähköpurkaukset saattavat olla yksi syy.
Vuodenaika on kyllä hivenen outo jos tuosta on kyse.
 
Aikaa myöten kontakteistaan hapettunut alumiinifoliosuojaus saattaa myös helposti muodosta kondensaattorin joka varautuu ja purkautuu omia aikojaan.
 
Tietokoneella tms. laitteella napseen tallentaminen saattaisi auttaa etenkin etädiagnosoinnissa, etenkin jos (/kun) valtaosa napseista ja häiriöistä on ainakin omalla kohdalla olleet sellaisia jotka testaus/mittausvaiheessa häviävät tyyten.
Vain palatakseen kun laite taas pääsee tositoimiin...
 

 

 
Juutas: Toisen samaan syssyyn kyseiseen yksilöön liittyvä ongelma - kaulamikin ja tallamikin balanssi on pahasti pielessä: tallamikki on saamarin kirkas ja kaulamikki taas ei niinkään. Tonea vääntelemällä tietysti saa molemmat käyttökelpoisiksi, mutta en tykkää säätää ees taas vaan pitää tonen samassa asennossa.
 
Jos ongelma on tuore, voisi ainakin aluksi mitata mikkien resistanssit ja verrata niitä alkuperäisten arvoihin.
 
Ruuvarilla tms. naputtelemalla voi usein todeta soitantoa helpommin josko magneetti/magneetit ovat vielä iskussaan.
Etenkin jos kyseessä on erillisnapapaloin toteutettu mikki.
 
En kyllä ole juurikaan törmännyt rikkinäisiin Duncaneihin, mutta kaikki on toki mahdollista.
 
T:Samuli
 
erty
09.05.2016 10:53:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän kielet värähdellessään osu kaulamikin metallikuoreen? Jos kaulamikki on säädetty liian lähelle kieliä niin kielet voivat osua pikatessa mikkiin, josta aiheutuu usein "napsuntaa". Ton saa myös aikaan pelkän plektran osuessa mikin kuoreen jos mikki on vähääkään mikrofoninen. Liian lähelle säädetty kaulamikki vois selittää myös tota mikkien epäbalanssia. Kannattaa aina ite säätää mikkien korkeutta jos ei oo tyytyväinen balanssiin. Ihan sama vaikka sen ois "ammattilainen" säätänyt alunperin.
 
PIM
09.05.2016 11:12:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten pleksiin voi syntyä staattista sähköä, mikä rätisee kun sormi hipoo soittaessa pleksin pintaa.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
pantsai
09.05.2016 12:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa teletekeleessä ilmenee juuri tällaista häiriötä. Staattista kevyttä poksuntaa, kun sormet osuvat/hankaavat pleksiin. Olisi varmaan helpohkosti ratkottavissa, mutta ei ole vielä häirinnyt niin paljoa, että olisin ottanut työn alle.
 
PIM: Tai sitten pleksiin voi syntyä staattista sähköä, mikä rätisee kun sormi hipoo soittaessa pleksin pintaa.
 
Marshall!!
Rämppy
09.05.2016 12:13:25 (muokattu 09.05.2016 12:13:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Tai sitten pleksiin voi syntyä staattista sähköä, mikä rätisee kun sormi hipoo soittaessa pleksin pintaa.
 
Useimmiten tämä ongelma ratkeaa päällystämällä pleksin alapinta esim. alumiiniteipillä.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
09.05.2016 12:30:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Useimmiten tämä ongelma ratkeaa päällystämällä pleksin alapinta esim. alumiiniteipillä.
 
Se pitää myös maadoittaa se teippi. Mulla nimittäin poksunta vaan paheni kun laitoin pelkän teipin ilman maadoitusta. Mutta joo mulla oli myös bajassa pleksistä johtuvaa staattisen sähkön aiheuttamaa puksuntaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Rämppy
09.05.2016 22:28:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Se pitää myös maadoittaa se teippi. Mulla nimittäin poksunta vaan paheni kun laitoin pelkän teipin ilman maadoitusta. Mutta joo mulla oli myös bajassa pleksistä johtuvaa staattisen sähkön aiheuttamaa puksuntaa.
 
Näin kannattaa tehdä. Mulla tosin riitti pelkkä pleksin teippaus poistamaan staattiset rutinat, mutta saattoi olla moukan tuuria.
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
PIM
10.05.2016 10:09:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Näin kannattaa tehdä. Mulla tosin riitti pelkkä pleksin teippaus poistamaan staattiset rutinat, mutta saattoi olla moukan tuuria.
 
Olisko sattumalta maadoittunut kaulamikin kuoren kautta?
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Juutas
17.05.2016 19:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Tai sitten pleksiin voi syntyä staattista sähköä, mikä rätisee kun sormi hipoo soittaessa pleksin pintaa.
 
Tämä taisi osoittautua oikeaksi vastaukseksi - poksunta todellakin ilmenee lähestulkoon aina kun pleksiä hinkkaa sormella sopivassa kulmassa ja satunnaisesti soiton lomassa. Todella häiritsevä ääni...
 
Onko kellään tietoa mistään muusta konstista päästä tuosta eroon kuin pleksin teippailua ja maadoittamista? Onko pleksin materiaalilla väliä ts. voisiko pleksin vaihtamalla päästä siitä eroon?
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Rämppy
17.05.2016 19:42:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Tämä taisi osoittautua oikeaksi vastaukseksi - poksunta todellakin ilmenee lähestulkoon aina kun pleksiä hinkkaa sormella sopivassa kulmassa ja satunnaisesti soiton lomassa. Todella häiritsevä ääni...
 
Onko kellään tietoa mistään muusta konstista päästä tuosta eroon kuin pleksin teippailua ja maadoittamista? Onko pleksin materiaalilla väliä ts. voisiko pleksin vaihtamalla päästä siitä eroon?

 
Jos kaapista löytyy Johnson Plediä, niin pyyhkäisepä pleksi sillä. Poistaa staattisen sähkön ja kaupan päälle myös tahrat :D
 
In Finland we have this thing called "diu diu".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «