Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fearfulin rakentamista suunnittelemassa
1
Solex
05.05.2016 13:50:45 (muokattu 06.05.2016 15:13:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole koskaan rakentanut kaappeja joten ei ole oikeen asiaan näkemystä hyvien rakenneratkaisuiden suhteen. Kaipailisin vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon.
 
Mulla on kyllä hyvä EBS:n komero omiin bassotteluihin, mutta silti haluaisin kokeilla miltä paljon kehuttu Fearful kuulostaa. Osa sanoo että hyvin tehtynä ne päihittävät melkein minkä vain kaupallisen kaapin. Feafulin suunnittelu on ollut hyvin PA:mainen ja ilmeisesti skobe toistaa nätisti laajalta taajuusalueelta. Tässä on taka-ajatuksena siis saada hyvä kaappi bassolle tai kiippareille. Olen päättänyt että teen sen 15/6 -version. Jos se onnistuu hyvin ja olen tyytyväinen, voisin rakentaa toisen samanlaisen jolloin olisi mahdollista ajaa kaappeja halutessaan stereona.
 
Muutama kysymys:
- Riittääkö ainevahvuudeksi varmasti piirustuksessa mainittu 1/2 tuuman / 12mm vaneri. Koivuvanerista teen niin olen kyllä valmis esmes sivuihin, takalevyyn, pohjaan ja kanteen ottamaan järeämpää tavaraa jos se palvelee tarkoitusta.
- Mikä on "helpoin" liitostapa joka palvelee pitkää käyttöä? Pysyisikö kasassa pelkästään päätyliitoksilla jota on vahvistettu ruuveilla? Vai jos haluaa että kestää niin onko tehtävä ainakin ulkosivut sormiliitoksilla? Haluan laitteen joka ei ala natisemaan liitoksistaan parin vuoden ahkeran harrastelun jälkeen.
- Haluaisin aika "perinteisen" tai geneerisen ulkonäön. Se tylsä musta karvapinta olisi minulle ihan jees. Onko sillä vaikeata pinnoittaa siististi? Ei ole mitään kokemusta Tolexeista / muista matotuksista. Toisaalta olen nähnyt näitä jonkinlaisella täyttävällä kumimaisella maalilla pinnoitettuja ja nekään eivät näytä minusta yhtää hassummalta.
- Mistä pirusta löytyisi tämänlaiseen projektiin sopivaa re'itettyä peltiä etulevyyn kaiuttimien suojaksi?
- Muita vinkkejä, erityisesti jos on Fearfuleista omakohtaista kokemusta
 
Basso on jalo soitin
okabass
05.05.2016 14:11:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

??
http://greenboy.us/fEARful/
 
Tuollahan on täydelliset ohjeet.
 
Kefiiri
05.05.2016 14:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Riittääkö ainevahvuudeksi varmasti piirustuksessa mainittu 1/2 tummaa / 12mm vaneri. Koivuvanerista teen niin olen kyllä valmis esmes sivuihin, takalevyyn, pohjaan ja kanteen ottamaan järeämpää tavaraa jos se palvelee tarkoitusta.
 
Riittää. Paksummasta matskusta tehtynä kaapista tulee äkkiä niin helkkarin painava, ettei sitä jaksa roudata.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
06.05.2016 08:20:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
okabass: ??
http://greenboy.us/fEARful/
 
Tuollahan on täydelliset ohjeet.

 
Tämä.
 

 

 
Jos keskustelupalstamaisempaa infoa etsii, TalkBassista jossa kehitystyötä ja testejä pitkälti tehtiin, löytyy viestiketjukaupalla sekä testattua-, että MUTU-tietoa.
 
MUTUa, koska aina on syytä pitää mielessä ettei internethenkilökemiat(kaan) aina ihan natsaa ;).
 

 

 

 
Solex: - Riittääkö ainevahvuudeksi varmasti piirustuksessa mainittu 1/2 tuuman / 12mm vaneri. Koivuvanerista teen niin olen kyllä valmis esmes sivuihin, takalevyyn, pohjaan ja kanteen ottamaan järeämpää tavaraa jos se palvelee tarkoitusta.
 
DIY versiot on suunniteltu tuolle seinämävahvuudelle, muistaakseni 1/4" "lite" versioita oli rankemmalla rimoituksella jossain vaiheessa myös.
 
Kuten tuossa yllä jo mainittiinnkin, materialinvahvuutta kasvatettaessa paino pompsahtaa todella nopeasti hllitsemattomaksi ilman muilla osa-alueilla tapahtuvaa parannusta.
 

 
Rakenne (kekiäänikammio ja hyllyrefleksiputki) tukevoittaa raakaa laatikkorakennetta jo paljon, ja runsas rimoitus hoitaa loput.
 
Rakenne kokonaisuutena kun on aina kompromissi tukevuuden, painon ja etenkin DIY-rakennusohjeiden kyseessä ollessa, rakentamisen helppouden välillä.
Teollisessa mittakaavassa tulee mukaan tietty kustannukset/aika, seikkoja jotka eivät useinkaan ole itsenäiselle väkertäjälle suurikaan huolenaihe.
 
Jos lueskelet noita TalkBass viestiketjuja, monet kommentoivat rimoitusten olevan huonoja kantilta tai toiselta, ja toki näin usein onkin, mutta kuten kaikki DIY ohjeet, rakentaja saa toki suunnitella ja tehdä itse paremman jos osaa ;).
 

 

 
Solex: - Mikä on "helpoin" liitostapa joka palvelee pitkää käyttöä? Pysyisikö kasassa pelkästään päätyliitoksilla jota on vahvistettu ruuveilla? Vai jos haluaa että kestää niin onko tehtävä ainakin ulkosivut sormiliitoksilla? Haluan laitteen joka ei ala natisemaan liitoksistaan parin vuoden ahkeran harrastelun jälkeen.
 
DIY versiot on suunniteltu päätyliitoksin tehtäviksi juuri niiden helppouden vuoksi.
Osa flatpackeista taisi olla sormiliitoksinkin.
 
Jos sormiliitoskonetta on mahdollista käyttää, kannattaa ehdottomasti, mutta ei käsin.
Ellei sitten tee massiivipuukaappia joka petsataan/lakataan.
Tuolloin jiirikulmat olisivat ehkä tarkoituksenmukaisemmat, ehkä ei.
 

 

 
Solex: - Haluaisin aika "perinteisen" tai geneerisen ulkonäön. Se tylsä musta karvapinta olisi minulle ihan jees. Onko sillä vaikeata pinnoittaa siististi? Ei ole mitään kokemusta Tolexeista / muista matotuksista. Toisaalta olen nähnyt näitä jonkinlaisella täyttävällä kumimaisella maalilla pinnoitettuja ja nekään eivät näytä minusta yhtää hassummalta.
 
Duratex ja vastaavat tekstuurimaalit ovat tavallaan helpompia kuin tekstiilipinnoitteet, mutta maalata pitää jollain tapaa toki osata.
 
Mitkä tahansa tekstuurimaalit ei toki käy roudattavaan kaiutinkaappiin, kulutuskestävyyden pitää olla hyvä.
 
Osa tavarasta on telalevitteistä (tai voidaan sellaiseksi lisäaineiden määriä muuttamalla saattaa), joten ruiskutuskokemusta/ -välineitäkään ei välttämättä tarvitse omistaa.
 
Ostopaikoista ja vaatimustasosta riippuen voi mainitsemiesi pinnoitevaihtoehtojen hinta hivenen vaihdella, mutta samaa suuruusluokkaa kuitenkin.
 

 

 
Solex: - Mistä pirusta löytyisi tämänlaiseen projektiin sopivaa re'itettyä peltiä etulevyyn kaiuttimien suojaksi?
 
Rautakaupoista ja romiksilta.
 

 

 
Jos/kun itse tekisin tänäpäivänä kaiutinkaappia, eikä itse (tai isä/äiti-poika/tytär projekti) väkästäminen olisi se ainoa eteenpäin ajava voima, kääntyisi katse kyllä traditionaalisten rakennemateriaalien ulkopuolelle.
Puu-/vaahto-komposiitttien käytöllä päästäisiin kustannustehokkaampaan lopputulokseen.
 

 
T:Samuli
 
MPU
06.05.2016 09:40:20 (muokattu 06.05.2016 09:42:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warnexilla maalaisin jos tuollaista olisin tekemässä. Ylivoimaisesti helpoin ja halvin tapa saada hyvännäköinen pinta.
Yleensä näissä projekteissa ensikertalaisen on turha yrittää keksiä pyörää uudelleen. Valmiita ohjeita noudattamalla lopputulos muistuttaa eniten sitä, mitä suunnittelijalla oli ajatuksena.
Ritilöitä olen tilannut tuolta
 
http://www.speakergrills.co.uk/
 
Ei maksa ihan mahdottomia. Kannattaa ottaa valmiiksi pulverimaalattuna.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «