Aihe: Paras blues kitaristi
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Drawbars
28.03.2016 17:56:30 (muokattu 28.03.2016 18:39:21)
blaekie:
..
Mä en nyt tiedä mistä tämä hajatelma imitoinnista tuli mieleen ? Albert King:n ja SRV:n musiikillisessa suhteessa ei ole millään muotoa imitoinnista kylläkään kyse.
..

En minäkään mielellään käytä sanaa imitointi vaan puhun mieluummin vaikutteista, mutta kyllähän tuo sokea Reettakin, ellei satu olemaan kuurokin, huomaa kumpaakin kuultuaan, että SRV oli sisäistänyt Albert Kingin soittosysteemin, ja herkullisimmat pihvit hänen burgereissaan ovat Albertin suoraa perintöä tai etten sanoisi lainaa. Tosin hän toi niihin myös lisää valkoisille nuorille soittajille tyypillistä superhehkutusta ja powerdraivia. Blueskitarismin aatelia hän tietysti oli joka tapauksessa, ja kuten sanottu kokeili moniakin esikuvatyylejä uransa aikana (kuten Hendrix ja Burrell).

Silloin kun ruvetaan kopioimaan kokonaisia soolochoruksia, alan minäkin jo puhumaan imitoinnista. Kuuluisa esimerkki taisi olla Claptonin Strange Brew. Mutta jos omaksutaan vain cooleja lickejä, se on vähän sama kuin kirjailija omaksuisi uusia sanoja.
Ernesti
20.04.2016 08:57:24
Peter Green ja ne kolme Kingiä on jotenkin toiminu omaan makuun parhaiten. Hyviä on kyllä niin perhanan paljon kun kuuntelee vaikka spotifysta randomilla.. Ja Claptonia pitää aina haukkua ku mahdollista, mutta tuskin se menoaan muuttaa vaikka Heiskanen Tampereelta ei sen soitosta diggaakaan :)
Jytäurpo
25.04.2016 19:34:24
Paras blues kitaristi? Onko musiikki urheilua? Ei se ainakaan kukaan valkonaama ole.
"You can't judge a book by looking at the cover" - Bo Diddley R.I.P.
jaripat
25.04.2016 20:26:43
"Paras" on kyllä vähän turha ajatus, kun ei liene mittaria, jolla faktisesti se paremmuus osoitettaisiin, mutta yx tykkää äitistä ja toinen tyttärestä, eli makuasia, mutta itte diggasin nuorempana kovastikin - kun ittekki vähän yritin kitaraa opetella soittamaan - jimmie vaughanista. Jimmiellä on just se, että ei tartte soittaa niin paljon. Vääräleuat ymmärtää nyt väärin, mutta Jimmien soitossa on parasta se, että se ei soita koko ajan ns. Tilaa täyteen. Ja kun se soittaa, se toimii.
Kyllä mä silti viel kovemmaks jampax nostaisin sekä laulajana että kitaristina jo edesmenneen Nick Curranin.
hallu
26.04.2016 16:38:23
Jytäurpo: Paras blues kitaristi? Onko musiikki urheilua? Ei se ainakaan kukaan valkonaama ole.

Miksei ole? blueshan on niin laaja käsite, että ei mustat edes soita kaikkea bluesia..... osa on valkoisten soittamaa. itse en tykkää kilpailuista enkä musiikin ureheilullistamisesta, mutta jos olisi pakko valita niin Esa Kuloniemi olisi varteenotattava vaihtoehto.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
BigPapa
26.04.2016 18:56:36 (muokattu 26.04.2016 21:40:09)

Paljon hyviä valkoisia blueskitaristeja löytyy Ameriikan suunnalta. Sieltä kun alkaa etsiä niin tulee tulosta. Osa Briteistä.
hallu
27.04.2016 09:03:45
BigPapa: Paljon hyviä valkoisia blueskitaristeja löytyy Ameriikan suunnalta. Sieltä kun alkaa etsiä niin tulee tulosta. Osa Briteistä.

Ja osa suomesta..... kuten vaikkapa sinä itse olet yksi tiukimpia blueskitaristeja mitä tiedän. Ihan turha meidän on itseämme väheksyä kun tässä samassa maailmassa elämme niiden ameriikkalaisten ja brittien kanssa eikä blues ole heidän yksinoikeutensa.
Funkånaut
27.04.2016 11:02:26

Blues on Afrikasta lähtöisin olevaa musaa, joten loogisinta olisi parasta blues-kitaristia etsiä sieltä. Mikäli parasta blueskitaristia edes on.
"I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr
BigPapa
27.04.2016 12:11:52 (muokattu 27.04.2016 12:14:01)

Blues ei ole Afrikasta lähtöisin olevaa musiikkia, vaan Pohjois Amerikan syvässä etelässä kehittynyt musiikinmuoto. Siinä yhdistyvät mm. Afro-Amerikkalaiset työlaulut ja Eurooppalais-Amerikkalainen folk musiikki. Blues sisältää mm. hengellisiä lauluja, työlauluja, pelto hoilotuksia, huutoja, toistoja, loppusoinnullisia yksinkertaisia kertovia balladeja. Eli katseet kääntyvät Amerikkaan. Parhaista en tiedä, mutta helvetisti siellä on hyviä bluesukkoja, vaikka minkä värisiä.
hallu
28.04.2016 13:50:52
BigPapa: Blues ei ole Afrikasta lähtöisin olevaa musiikkia, vaan Pohjois Amerikan syvässä etelässä kehittynyt musiikinmuoto. Siinä yhdistyvät mm. Afro-Amerikkalaiset työlaulut ja Eurooppalais-Amerikkalainen folk musiikki. Blues sisältää mm. hengellisiä lauluja, työlauluja, pelto hoilotuksia, huutoja, toistoja, loppusoinnullisia yksinkertaisia kertovia balladeja. Eli katseet kääntyvät Amerikkaan. Parhaista en tiedä, mutta helvetisti siellä on hyviä bluesukkoja, vaikka minkä värisiä.

Se pm ameriikasta lähtöisin kuten moni muukin kulttuurimme ilmiö, mutta ei ne sitä omista. Bluesia soitetaan ihan joka puolella planeettaa ja mun mielestä esimerkiksi Britit kuuskytluvulla veivat bluesia eteenpäin ihan oikeasti syntyjuuriltaan. Mun mielestä myös suomessa tehtiin erityisesti kaheksankytluvulla kiinnostavaa ja omaleimaista bluesia.

Miksi amerikkalainen tulkinta bluesista olisi sen parempi kuin mikään muukaan tulkinta? olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että ameriikassa varmasti on vahvin blueskulttuuri ja sieltä löytyy joka lähtöön bluesukkoja ja akkoja, mutta halusin vain alleviivata sen kansainvälistä luonnetta ja sitä, että vaikka se siellä ameriikan etelässä syntyikin, niin onhan se lähtenyt kehdostaan jo aikapäiviä sitten.

Mutta joo, parasta blueskitaristia kysyttiin ja ei sellaista munkaan mielestä varsinaisesti ole on niin paljon omaleimasta ja omaehtoista bluestekemistä, että parhaan nimeäminen on vain yksinkertaisesti mahdotonta.
blaekie
04.05.2016 22:35:55

Ei ehkä liity aiheeseen juurikaan, mutta käytän tätä ketjua raakasti hyväksi vain toteakseni että tämä Roots-osasto on kyllä kuihtunut entisestään, sen jälkeen kun skabat siirrettiin omaan osastoon. Ei ole viikkoon ollut yhtään "oikeata" viestiä.
Mun puolesta jos keskustelu on näin vaisua, voi koko osaston sulkea, ja mä alan kuuntelemaan humppaa.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
BugBadWolf
05.05.2016 01:13:19
Kuha: Tua noin...paras humppakitaristi on...

Esa P

Virhe, kuten kaikki yleensä on.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Illu
05.05.2016 21:15:36
blaekie: Ei ehkä liity aiheeseen juurikaan, mutta käytän tätä ketjua raakasti hyväksi vain toteakseni että tämä Roots-osasto on kyllä kuihtunut entisestään, sen jälkeen kun skabat siirrettiin omaan osastoon. Ei ole viikkoon ollut yhtään "oikeata" viestiä.
Mun puolesta jos keskustelu on näin vaisua, voi koko osaston sulkea, ja mä alan kuuntelemaan humppaa.

No, nyt ovat sitten skabat poissa sotkemasta etusivua ja pilaamasta keskustelua... Mut ei siinä, kuuntele humppaa, mutta lupaa ettet ala soittaa sitä! :D
Maailman raatajat sorron kahleet pois!
blaekie
08.05.2016 02:15:14

Illu: .. kuuntele humppaa, mutta lupaa ettet ala soittaa sitä! :D

Sen voin luvata käsi sydämellä. Never ! :-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
BugBadWolf
08.05.2016 15:57:53
blaekie: Sen voin luvata käsi sydämellä. Never ! :-)

Humpan ongelma ei ole humppa. Humpan ongelma on huonosti ja kehnolla asenteella soitettu humppa.

Älä lupaa tuollaisia, kun tässä maassa suurimmalle osalle soittajista humppa on ainoa tapa tienata edes joku seteli silloin tällöin. Lupaa sen sijaan, että jos soitat humppaa, teet sen kunnolla.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Zeeboo
08.05.2016 17:36:29
BugBadWolf: Humpan ongelma ei ole humppa. Humpan ongelma on huonosti ja kehnolla asenteella soitettu humppa.

Humpan suuri ongelma on ykköselle ja kolmoselle tahtia läpsivä humppayleisö.
White men can't Monk
Kefiiri
08.05.2016 18:22:19
BugBadWolf: Lupaa sen sijaan, että jos soitat humppaa, teet sen kunnolla.

Nyt ollaan asian ytimessä! Pieteetillä soitettu humppa on ärhäkkää musaa. Toki lähestymistapa sopii muuhunkin musiikkiin.

On ihan terveellistä kuunnella J.B. Hutton boogien väliin A. Aimoa. Kova draivi on kummallakin!
En ole musiikin asiantuntija.
BugBadWolf
08.05.2016 23:54:47 (muokattu 08.05.2016 23:55:20)
Zeeboo: Humpan suuri ongelma on ykköselle ja kolmoselle tahtia läpsivä humppayleisö.

Yleisölle pitää humpata siihen malliin, että ne innostuvat liikehtimään tavoilla joita me (ihmiskunta) olemme yhteisesti sopineet nimittävämme tanssiaskeliksi. Siinä on lisäksi sovittu sellaisesta, että tanssiaskelia ottavat pitävät tukevasti toisistaan kiinni, eivätkä läpsi yhtään (patsi jos flamencoa tanssivat, niin siinä sulhasta joskus leivotaan korville niin että kipinät tanssivat silmissä). On siis soittajan kehnoutta taas kaikki, vaikka muita syytti, kun ei humppayleisöä humpalla humpattanut.

Humppahan on sitäpaitsi eräänlainen soidinmeno, joka jo rytmillään pyrkii kehoittamaan tassijoita myöhemmin illalla tanssilavan halkopinoa vasten tapahtuvaan lemmenhetkeen. Kun humppamuusikko kuule pinon päällimmäisten koivujen kalatelevan humppaajiin istuttamansa rytmin tahtiin, hän voi tyytyväisenä kannattaa basistilla vahvistimensa autoon ja iloita osaamisestaan.

Sellaisesta lemmenhetkestä saattaa tulla tulokseksi uusi ihmistaimi, joka jalostuu bluesin hartaaksi ystäväksi. Hänkin, tarpeeksi kuunneltuaan ja vähän vaikka itsekin soiteltuaan, toteaisi että ei ole parhaita blues-kitaristeja maailmassa.

(voiko aasinsilloista saada Nobelin kansalainen X?)
Larry
09.05.2016 11:49:25
Taas on vuotuinen raati laittanut kappaleita ja poppareita järjestykseen.
Ja tänä vuonna parhaan kitaristin tittelin vei suomeenkin kesällä saapuva Sonny Landreth :)

http://www.blues-finland.com/news5/news0767.html
"No one can suck the fun out of a room faster than Don Henley."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)