Jucciz 04.05.2016 12:53:36 | |
---|
Tuli vaan mieleen: onko joku seurannut tätä ketjua ihan alusta tähän päivään saakka? |
Jucciz: Tuli vaan mieleen: onko joku seurannut tätä ketjua ihan alusta tähän päivään saakka? Minä olen ainakin, ja jälkikäteenkin olen lukenut ketjun läpi muutamaan kertaan. Hyvä ketju. |
ÄrGee 04.05.2016 13:09:25 | |
---|
Jucciz: Tuli vaan mieleen: onko joku seurannut tätä ketjua ihan alusta tähän päivään saakka? Ennustin ekalla sivulla että tämä jää 30 sivun mittaiseksi, mutta ei... Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
Kefiiri 04.05.2016 13:18:41 (muokattu 04.05.2016 13:18:58) | |
---|
Jucciz: Tuli vaan mieleen: onko joku seurannut tätä ketjua ihan alusta tähän päivään saakka? Kumpi ketju tämä on, se eka vai toka? Olen lukenut molemmat ja osallistunutkin, kunnon potaskaa :) En ole musiikin asiantuntija. |
Ziggy Bubba 04.05.2016 18:28:13 (muokattu 04.05.2016 18:43:09) | |
---|
Kyllä tämä keskustelu ja monet muut thriidit & videot aiheesta ovat saaneet mut skeptisemmäksi puiden vaikutuksesta sähkökitarassa. Pariin otteeseen mulla on ollut saman mallin mikkiä eri kitaroissa ja ne kokemukset vahvistavat jossain määrin epäilyksiä. Soittaessa, etenkin pienellä volyymillä, kitaran sointi suoraan soittimesta tulee aika vahvasti korviin. Eli akustinen sointi vaikuttaa fiiliksiin helposti, vaikka sähköillä vetelisikin. Kun taas nauhoittaa pätkää saman mallin mikeillä eri kitaroilla, erot ovat jokseenkin pieniä, varsinkin ulkopuolisen (yksilöistä tietämättömän) korvaan. |
pappasfin 04.05.2016 20:45:05 | |
---|
Kandee kokeilla asiaa useampaan otteeseen kitaroilla joiden specsit eroavat vain puiden osalta ja huomata että ne vaikuttaa vahvistettuun ääneen. Perustan itse asian juurikin noihin yllämainittuihin kokemuksiin ja kun niitä on kokemuksina usemman kerran todennut niin menen sen mukaan. Mutta tämä ketju ja mielipiteet on jo nähty ja ainkaan mulle ei ole tässä asiassa tullut mitään uutta ja mullistavaa ja sama vänkäys asiasta sen kun jatkuu.. joten jatkakaa rauhassa. PappaSFin |
tapiomarko 05.05.2016 09:03:55 (muokattu 05.05.2016 09:05:16) | |
---|
Tämä on kyllä mainio ja selkeästi paljon keskestelua nostattava aihe. Voisko tämän nostaa pysyviin kirjoituksiin? Nyt on se riski, että tämä aihe aina välillä uppoaa kaiken muun toissijaisen sälän sekaan. Kevyen luokan kitaristi, raskain soitin ukelele |
jra 05.05.2016 09:19:50 | |
---|
tapiomarko: Tämä on kyllä mainio ja selkeästi paljon keskestelua nostattava aihe. Voisko tämän nostaa pysyviin kirjoituksiin? Nyt on se riski, että tämä aihe aina välillä uppoaa kaiken muun toissijaisen sälän sekaan. Pysyväksi aloittelijoiden palstalle? Tämän kun kahlaisi läpi, niin erottuisivat jyvät akanoista, ja uskovat pakanoista... heh... vähän sellaista väsyneempää huumoria näin helatorstain kunniaksi. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Laulava Kylätohtori 05.05.2016 09:52:21 | |
---|
jra: Pysyväksi aloittelijoiden palstalle? Tämän kun kahlaisi läpi, niin erottuisivat jyvät akanoista, ja uskovat pakanoista... heh... vähän sellaista väsyneempää huumoria näin helatorstain kunniaksi. Tämä pitäisi saada pakkoluentaan kaikille uusille mnettiin rekisteröityville kirjoittajille. Loppuun vaikka testi, mikä varmistaa, että koko ketju on luettu alusta loppuun They pass too much electricity. -SRV |
jra 05.05.2016 09:55:01 (muokattu 05.05.2016 09:57:09) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Tämä pitäisi saada pakkoluentaan kaikille uusille mnettiin rekisteröityville kirjoittajille. Loppuun vaikka testi, mikä varmistaa, että koko ketju on luettu alusta loppuun Riittäisikö kysymys: Onko puilla vaikutusta kitaran soundiin eli ei? On/Ei Jos vastaa "väärin", niin sitten ikibannit paitsi tanssimusiikki-palstalle. Tuohonhan ei voi vastata oikein, ellei ole lukenut ketjua sisäistämällä. Jos joku luulee, että oikein vastaamisen mahdollisuus on arvaamallakin 50%, niin vähänhänpä tietää. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
tumppusormi 05.05.2016 10:15:19 | |
---|
jra: Riittäisikö kysymys: Onko puilla vaikutusta kitaran soundiin eli ei? On/Ei Jos vastaa "väärin", niin sitten ikibannit paitsi tanssimusiikki-palstalle. Tuohonhan ei voi vastata oikein, ellei ole lukenut ketjua sisäistämällä. Jos joku luulee, että oikein vastaamisen mahdollisuus on arvaamallakin 50%, niin vähänhänpä tietää. Ei tuollaiseen vaivaan kukaan ryhtyisi. Se että viitsii liittyä johonkin foorumille tarkoittaa että velvoitteena olisi maksimissaan A4 sivulle normitekstikoolla kirjoitettu teksti. En kyllä kiellä sitä etteikö tämän aiheen läpi lukemalla ainakin selviä kaikkea mahdollista pohdintaa asiaa liittyen, trollailut, solvaukset ja muu keskustelukäytttäytyminen. Mutta nuokin mahtuisi 10:le sivulle. Kaikki muu onkin sitten aika väsynyttä. Mutta jotta keskusteluun tulisi uusia jäseniä niin tämä kannattaisi valuttaa pohjalle unholaan ja aloittaa vaikka juhannuksena uusi puukeskustelu. Pistää alustukseen tuo Toledon tutkimus ja kysellä vähän mielipiteitä siitä. Nyt kun olen siirtynyt tänne popcornin mussuttajien aitaukseen, niin uusi vireä keskustelu olisi paljon viihdyttävämpää. En allekirjoita mitään |
finlanderr 05.05.2016 10:25:09 | |
---|
Palaan tähän asiaan samoilla tieteellisillä faktoilla (ihan oikeasti) kuin aikaisemminkin: Onko rungon/kaulan puumateriaalilla vaikutusta kitaran soundiin? Käännän kysymyksen näin: Onko kitaran runko- ja kaulamateriaaleilla huomattavia eroja (a) jäykkyydessä (b) materiaalin vaimennuskertoimessa? Vastaus: On. --> Kitaran konstruktiomateriaalin valinnalla on vaikutusta kitaran soundiin (sustain, värähtelyn amplitudi, matalin ominaistaajuus ja resonanssit). Tämä on erittäin validi thread ja sen dissamisen ei pitäisi palvella kenenkään tervejärkisen ihmisen etuja. Eikhän se vähempiki olis riittäny.. |
Laulava Kylätohtori 05.05.2016 10:27:32 | |
---|
jra: Riittäisikö kysymys: Onko puilla vaikutusta kitaran soundiin eli ei? On/Ei Jos vastaa "väärin", niin sitten ikibannit paitsi tanssimusiikki-palstalle. Tuohonhan ei voi vastata oikein, ellei ole lukenut ketjua sisäistämällä. Jos joku luulee, että oikein vastaamisen mahdollisuus on arvaamallakin 50%, niin vähänhänpä tietää. Ja vastaus min. 8 sivun essee. Joo, vaikuttaa hyvältä... They pass too much electricity. -SRV |
Jeszse 05.05.2016 10:44:17 | |
---|
jra: 3D-tulostimella saisi varmaankin tehtyä näppärästi teleen tai stratoon vakiomittaisen muovikaulan nauhaurineen. Siihen vain nauhat ja rauta. Satulakin tulisi varmaan suoraan tulostettuna, joko kiinteänä tai erikseen. Riittävän jäykkä jos olisi, niin reliefinkin voisi tulostaa sopivaksi, luotisuorahan tuntuu olevan nykysuuntaus, joten senkään kanssa ei tarvitsisi kikkailla. Jos kaularauta on kynnyskysymys, niin toisin päin olisi varmaan helpompi, eli hyvä tarvikekaula nauhoineen ja siihen sitten 3D-tulostettu runko samoilla mitoilla kuin puinen verrokki. Tietty tuossa tulisi sitten se, että kuinka paljon painavampi umpimuovinen tulostettu runko on, menisikö taas vänkäämiseksi jos muovista lähdettäisiin keventämään? Tossa talvella olikin tosiaan tämmönen projekti tulilla https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.ne … 192750843_4924509714143958289_o.jpg Yhteistyössä 3D Prenta Oy:n ja Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen kanssa. Prenta tulosti bodyn ja me laitettiin se läjään. Kyllähän se soi. Toisaalta siinä on puinen keskipalkki, mihin kaula ja talla kiinnitetään. Tommonen tulostettu muovinpala korkkais tallan ja kaulan alta välittömästi ku kielet kiristetään. Siltikin tuntuma on kaikin puolin halvan kiinanritsan tasolla, eli eipä se mikään hyvä keppi oo. Mutta kuten sanottu, kyllä se soi. |
antnis 05.05.2016 11:40:38 | |
---|
finlanderr: Palaan tähän asiaan samoilla tieteellisillä faktoilla (ihan oikeasti) kuin aikaisemminkin: Onko rungon/kaulan puumateriaalilla vaikutusta kitaran soundiin? Käännän kysymyksen näin: Onko kitaran runko- ja kaulamateriaaleilla huomattavia eroja (a) jäykkyydessä (b) materiaalin vaimennuskertoimessa? Vastaus: On. --> Kitaran konstruktiomateriaalin valinnalla on vaikutusta kitaran soundiin (sustain, värähtelyn amplitudi, matalin ominaistaajuus ja resonanssit). Tämä on erittäin validi thread ja sen dissamisen ei pitäisi palvella kenenkään tervejärkisen ihmisen etuja. Sun pitäis ensin määritellä "huomattava" ja etenkin juuri tässä yhteydessä, kitara ei ole 10m pitkä lankku. |
Kefiiri 05.05.2016 14:51:32 | |
---|
antnis: Sun pitäis ensin määritellä "huomattava" ja etenkin juuri tässä yhteydessä, kitara ei ole 10m pitkä lankku. Lisäksi pitäisi määritellä "soundi", sustain ja värähtelyn amplitudi eivät joidenkin mielestä liity siihen ja toisten mielestä taas liittyvät. En ole musiikin asiantuntija. |
säkkipilli 05.05.2016 15:51:42 | |
---|
Mulla ainakin noi puut tossa pihalla vaikuttaa soundiin selkeästi. Niiden kasvaessa tone värittyy "pihlaisemmaksi" ja keväisin aina kukoistaa. Syksyisin sitten taas meneekin ihan päin vittua kaik. |
BugBadWolf 05.05.2016 16:30:40 | |
---|
Kefiiri: Lisäksi pitäisi määritellä "soundi", sustain ja värähtelyn amplitudi eivät joidenkin mielestä liity siihen ja toisten mielestä taas liittyvät. Irrelevanttia. Edes kitaraa ei olla vielä määritelty. Myös kuulijan pitäisi sopia standardiin (varsinkin mnetissä ;D). En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Kefiiri 05.05.2016 16:49:56 | |
---|
BugBadWolf: Irrelevanttia. Edes kitaraa ei olla vielä määritelty. Myös kuulijan pitäisi sopia standardiin (varsinkin mnetissä ;D). No kitaran määrittely justiin aiheuttikin sekaannusta ketjun yhdessä vaiheessa, hyvä kun muistutit :D En ole musiikin asiantuntija. |
BugBadWolf 05.05.2016 16:57:03 | |
---|
Kefiiri: No kitaran määrittely justiin aiheuttikin sekaannusta ketjun yhdessä vaiheessa, hyvä kun muistutit :D Olen varma siitä, että jollakin saattaisi olla eriävä mielipide myös sekaannuksen varsinaisesta tarkoituksesta ;D Onneksi minun kitarani soivat tai ovat soimatta välittämättä palan vertaa muiden mielipiteistä. Mukaanlukien omani. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |