Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Satunnaisten keikkojen palkanmaksu
1
muusikonretku
29.04.2016 12:44:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä ovat keikkajärkkärin lakisääteiset velvollisuudet? Jos joku tyyppi pyytää mut satunnaiselle keikalle, onko hänen laillista vaan lyödä mulle rahat kouraan sillä ajatuksella, että ilmoitan itse tuloni verottajalle ja maksan niistä asiaankuuluvat verot?
 
Mihin kohtaan veroilmoitusta tuollaiset keikkapalkkiot kuuluvat?
 
Sax-pappa
29.04.2016 17:17:24 (muokattu 29.04.2016 17:19:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muusikonretku: Mitkä ovat keikkajärkkärin lakisääteiset velvollisuudet? Jos joku tyyppi pyytää mut satunnaiselle keikalle, onko hänen laillista vaan lyödä mulle rahat kouraan sillä ajatuksella, että ilmoitan itse tuloni verottajalle ja maksan niistä asiaankuuluvat verot?
 
Mihin kohtaan veroilmoitusta tuollaiset keikkapalkkiot kuuluvat?

 
Ei ole laillista. Maksajan kuuluu hoitaa työnantajan velvollisuudet, kuten veronpidätys ja sosiaaliturva- ym. maksut.
 
konehes
29.04.2016 18:56:17 (muokattu 29.04.2016 18:59:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Ei ole laillista. Maksajan kuuluu hoitaa työnantajan velvollisuudet, kuten veronpidätys ja sosiaaliturva- ym. maksut.
 
Asian voi hoitaa käteislaskutuksena. Eli rahat käteen ja sen jälkeen kuitin kanssa palkkiopalveluun, joka ottaa oman prosenttinsa välistä, hoitaa työnantajakulut ja maksaa loput palkkana.
 
http://www.eezy.fi/kenelle-eezy-sopii/kasikirja/kateismaksut
 
cherub with heavy metal machine
Sax-pappa
29.04.2016 20:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes: Asian voi hoitaa käteislaskutuksena. Eli rahat käteen ja sen jälkeen kuitin kanssa palkkiopalveluun, joka ottaa oman prosenttinsa välistä, hoitaa työnantajakulut ja maksaa loput palkkana.
 
http://www.eezy.fi/kenelle-eezy-sopii/kasikirja/kateismaksut

 
Näiden palkkiopavelujen käyttöhän on yksi niistä laillisista tavoista hoitaa keikkalaskutus. Näitähän on sitten tarjolla monia vaihtoehtoja.
 
konehes
30.04.2016 12:34:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Näiden palkkiopavelujen käyttöhän on yksi niistä laillisista tavoista hoitaa keikkalaskutus. Näitähän on sitten tarjolla monia vaihtoehtoja.
 
Kyllä, ja kätevä tapa onkin. Ja käteislaskutuskin tosiaan toimii sitä kautta, eli jos on epäilyksiä, että palkkiot viivästyvät tai jäävät maksamatta kokonaan, niin kannattaa ehdottaa tuota tapaa keikkajärjestäjälle.
 
Jos keikkapalkkiot ovat todella pieniä, kuten muutama kymppi bensarahaa, niin moni keikkapaikka antaa ne suoraan käteen lipunmyyntikassasta tai jemmapurkista eikä niistä kukaan mitään työnantajakuluja vähentele. Ei ole tietenkään laillista, ellei palkkiota anneta vakuutuskuoressa, heh heh.
 
cherub with heavy metal machine
muusikonretku
03.05.2016 08:30:41 (muokattu 03.05.2016 08:30:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän nyt jäi vielä epäselväksi, saako keikkaliksan maksaja laillisesti vain lykätä rahat kouraan, mikäli muusikko itse hoitaa verohommelinsa.
 
Sax-pappa
03.05.2016 09:15:50 (muokattu 03.05.2016 09:18:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muusikonretku: Vähän nyt jäi vielä epäselväksi, saako keikkaliksan maksaja laillisesti vain lykätä rahat kouraan, mikäli muusikko itse hoitaa verohommelinsa.
 
Mielestäni sanoin selkeästi että ei ole laillista. Palkan maksamiseen liittyy muitakin velvotteita kuin verojen maksu. Laskua vastaan summan voi maksaa ilman muita velvotteita jos laskuttajana on yritys, esimerkiksi tuollainen palkkiopalvelu.
 
konehes
03.05.2016 12:41:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muusikonretku: Vähän nyt jäi vielä epäselväksi, saako keikkaliksan maksaja laillisesti vain lykätä rahat kouraan, mikäli muusikko itse hoitaa verohommelinsa.
 
Rahat voi lykätä käteen, mutta siitä tarvitsee kirjoittaa asianmukaiset kuitit. Sen jälkeen on muusikon vastuulla toimittaa rahat ja kuitit esimerkiksi palkkiopalvelulle, omalle yritykselle tai yhdistykselle, joka hoitaa palkanmaksun. Siinä on tosiaan muitakin kuluja kuin vain se prosentti, joka verokortissa lukee. Se ei ole laillista, että rahat lyödään käteen pimeästi.
 
Tässä vielä selkeästi kuvailtuna käteislaskutuksen kulku:
 
"Laskujen suoritukset voit ottaa asiakkailta vastaan myös käteismaksuina. Kuitit tulee lähettää meille kahden kuukauden sisällä kuitin päivämäärästä.
 
Jokaisesta myyntitapahtumasta on tehtävä erillinen myyntitosite. Tähän käy tavallinen, jäljennöskappaleen tekevä kuittivihko."
 
Lähde: http://www.eezy.fi/kenelle-eezy-sopii/kasikirja/kateismaksut
 
cherub with heavy metal machine
Sax-pappa
03.05.2016 13:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

konehes: Rahat voi lykätä käteen, mutta siitä tarvitsee kirjoittaa asianmukaiset kuitit. Sen jälkeen on muusikon vastuulla toimittaa rahat ja kuitit esimerkiksi palkkiopalvelulle, omalle yritykselle tai yhdistykselle, joka hoitaa palkanmaksun. Siinä on tosiaan muitakin kuluja kuin vain se prosentti, joka verokortissa lukee. Se ei ole laillista, että rahat lyödään käteen pimeästi.
 
Tässä vielä selkeästi kuvailtuna käteislaskutuksen kulku:
 
"Laskujen suoritukset voit ottaa asiakkailta vastaan myös käteismaksuina. Kuitit tulee lähettää meille kahden kuukauden sisällä kuitin päivämäärästä.
 
Jokaisesta myyntitapahtumasta on tehtävä erillinen myyntitosite. Tähän käy tavallinen, jäljennöskappaleen tekevä kuittivihko."
 
Lähde: http://www.eezy.fi/kenelle-eezy-sopii/kasikirja/kateismaksut

 
Tässä tapauksessa laskutus tapahtuu, kuten ohjeissa kerrotaan, palkkiopalvelufirman nimissä. Silloin ihan laillista. Verojen ja muiden maksujen selvittely tapahtuu sitten muusikon ja k.o. firman välillä.
 
konehes
03.05.2016 19:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Tässä tapauksessa laskutus tapahtuu, kuten ohjeissa kerrotaan, palkkiopalvelufirman nimissä. Silloin ihan laillista. Verojen ja muiden maksujen selvittely tapahtuu sitten muusikon ja k.o. firman välillä.
 
Kyllä, juuri näin.
 
cherub with heavy metal machine
muusikonretku
03.05.2016 20:26:38 (muokattu 03.05.2016 20:27:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laskutuspalveluita lienee useampia? Suosituksia?
 
Mitä kaikkea laillisesti pätevän kuitin tulee sisältää?
 
morfin_mafer
05.05.2016 14:55:43 (muokattu 05.05.2016 14:58:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muusikonretku: Laskutuspalveluita lienee useampia? Suosituksia?
 
Mitä kaikkea laillisesti pätevän kuitin tulee sisältää?

 
www.eezy.fi kyllä neuvoo mitä kuitin pitää sisältää.
 
kingbjarne
10.01.2019 16:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käyttänyt satunnaisiin laskutuksiin https://www.kassavirtanen.fi/ kun se on halvin eikä tarvii maksaa mistään tapaturmavakuutuksista kun vakuutukset onjo omasta takaa! Näitä palveluita on aika monta ja itse valitsisin sen joka on halvin, ja saan palkan heti pikapalkkana!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «