Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Guitalelen viritys
1
liza
01.12.2013 15:09:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
Olisin kiinnostunut guitalelestä. Millaisia kokemuksia teillä on tästä soittimesta ja kuinka se viritetään? Voiko virittää normaaliin kiraraviritykseen?
 
"Music was my first love and it will be the last."
Fat Masterson
01.12.2013 15:48:44 (muokattu 01.12.2013 15:50:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa edes kuvitella miten löysälle kielet jäävät jos käyttää perusvirettä. Mensuurihan on kuin täysikokoinen kitara poikki viidenneltä nauhalta ja vire sen mukaan A D G C E A. Itselläni on Yamaha Guitalele GL1 ja se on ihan toimiva soitin, kun muistaa että lyhyt mensuuri, pieni kaikukoppa ja ehkä vanerikansi eivät tuota mitään loistoluokan ääntä. Mutta siis toimii ja virekin pitää, hinta/laatusuhde on todella hyvä.
 
Muitakin vastaavia olen nähnyt, olikohan Gretschillä sellainen ja Thomannilla todella himottavan näköinen Ortega. Pikkukitara on niinkin hauska tuttavuus että olen koko syksyn tehnyt hienoista baritoneukulelen puista vastaavaa (istu ja pala) teräskielistä.
 
Funkånaut
03.12.2013 00:18:47 (muokattu 03.12.2013 00:19:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: En osaa edes kuvitella miten löysälle kielet jäävät jos käyttää perusvirettä. Mensuurihan on kuin täysikokoinen kitara poikki viidenneltä nauhalta ja vire sen mukaan A D G C E A. Itselläni on Yamaha Guitalele GL1 ja se on ihan toimiva soitin, kun muistaa että lyhyt mensuuri, pieni kaikukoppa ja ehkä vanerikansi eivät tuota mitään loistoluokan ääntä. Mutta siis toimii ja virekin pitää, hinta/laatusuhde on todella hyvä.
 
Muitakin vastaavia olen nähnyt, olikohan Gretschillä sellainen ja Thomannilla todella himottavan näköinen Ortega. Pikkukitara on niinkin hauska tuttavuus että olen koko syksyn tehnyt hienoista baritoneukulelen puista vastaavaa (istu ja pala) teräskielistä.

 
Eikös nuo guitalelet tosiaan viritetä tohon ADGCEA-vireeseen, eli tosiaan kuten perusvireinen kitara capo 5-välissä?
 
Tietty sitten avovireet + leikit on eri juttu, mutta...
 
E: Josta tulikin jatkokysymys mieleeni: Onko tossa normipaksuiset nailonkielet, vai jotakin erikoispaksuisia?
 
Oli kevyesti dorka olo, kun ulisin siinä sisäisesti yrittäen samalla kamppailla todellisuuden rajat rikkovaa aamuheijaria hirveessä jysärissä vessanpöntön suuntaan. - Kitaravirtuaali Musaa
Fat Masterson
03.12.2013 14:08:53 (muokattu 03.12.2013 17:47:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan tavallisia nailonkielisen akkarin kieliä olen käyttänyt, en ole viitsinyt selvittää että onko jotain erikoiskieliä saatavana.
 
Läpistö
28.04.2016 22:08:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fat Masterson: Ihan tavallisia nailonkielisen akkarin kieliä olen käyttänyt, en ole viitsinyt selvittää että onko jotain erikoiskieliä saatavana.
 
Vanha nosto, mutta nostan kuitenkin. Kävin tänään tuollaisen hankkimassa ja musakaupan setä sanoi että ihan perus akkarin setti, toki noista jää vähän ekstraa kun skaala on lyhyempi, mut saahan ne katkottua pois.
 
weelie
03.06.2016 13:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa hifistellä: http://www.southcoastukes.com/specialty.htm
 
Toki nailonkieliä saa ihan muutenkin eri jännityksellä, joka voi auttaa, varsinkin jos eri vireitä haluaa.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «