Aihe: 2x12 / 4x12 kitarakaappia kaveriksi Rectolle.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Aakoo
24.04.2016 21:05:00
Entropia666: Täytyy kyllä sanoa että en itekkään osannut odottaa näin räikeitä eroja. Ennen tuota testiä pohdin että vittu jos niissä ei ookkaa oikeesti mitään eroa ja kaikki ollu psykoakustiikkaa. :D

On kai niissä nyt eroja. Mutta että onko HB yksiselitteisesti paska, en suostuisi sitä sanomaan vielä tälläkään kuulemalla, vaikka samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa soundista.

Miten noiden pömpeleiden mitat poikkeaa toisistaan? Se mikä mua kiinnostaa näissä on se _mikä_ tekee kaapista hyväsoundisen. Mä luulen (lue olen antanut itseni ymmärtää ilman oikeaa testaamista) että kyse on enempi pömpelin tilavuudesta ja bafflen jäykkyydestä, kuin mistään rakennusteknisestä seikasta. Toki olettaen että kaappi on edes suurinpiirtein järkevästi tehty.
Entropia666
24.04.2016 22:36:44

Aakoo: On kai niissä nyt eroja. Mutta että onko HB yksiselitteisesti paska, en suostuisi sitä sanomaan vielä tälläkään kuulemalla, vaikka samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa soundista.

Miten noiden pömpeleiden mitat poikkeaa toisistaan? Se mikä mua kiinnostaa näissä on se _mikä_ tekee kaapista hyväsoundisen. Mä luulen (lue olen antanut itseni ymmärtää ilman oikeaa testaamista) että kyse on enempi pömpelin tilavuudesta ja bafflen jäykkyydestä, kuin mistään rakennusteknisestä seikasta. Toki olettaen että kaappi on edes suurinpiirtein järkevästi tehty.

En oo mitannu, mutta netistä löytynee molempien komoottien mitat. Suurinpiirtein ne on samankokosia kyllä, en oo avannu HB:ta ikinä ja Carvistaki vaan sen verran että maalauksen ajaksi otin elementit pois. Vaikea siis spekuloida rakenteellisia eroja, mutta sen voi kyllä turvallisesti todeta että elementeistä tuo ei jää kiinni.

Toi HB oli kyllä bändikontekstissa ihan paska, ei erotu bändin läpi yhtään ja työntää alapäätä ihan hulluna. Noista ääninäytteistähän huomaa että karvinen ja engl työntää keskari hyvin, mutta tuossa hb:ssa se on hävinny johonkin. V30 pitäs kuitenkin olla aika keskarivoittoinen.
Dark Arts of Sanguine Rituals ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Aakoo
24.04.2016 23:17:21
katselin että carvin ois pari senttiä joka suuntaan isompi. Tuo tekee jo tilavuudessa melkolailla. Katson tarkemmin joskus kun oon koneella, kännystä ei huvita.

Kiinnostaa myös siksi tämä, että pari kaappia olen rakentanut, ihan ummikkona. Yhden Orangen 70-lukulaisten 412 kaapin korkanneet takakannen ruuvit fiksasin taannoin. Otin kaapin sisämitat, laskin tilavuuden ja muutin hiukan kaapin mittasuhteita, pitäen tilavuuden samana kuin orankisssa lopputulos profiilissa. Enivei... Olisi lysti koittaa joskus samalla kaiutin setupilla kumpaakin noita kaappia, ja tehdä sokkotesti.
ÄrGee
24.04.2016 23:30:45 (muokattu 24.04.2016 23:31:24)
Aakoo: On kai niissä nyt eroja. Mutta että onko HB yksiselitteisesti paska, en suostuisi sitä sanomaan vielä tälläkään kuulemalla, vaikka samaa mieltä edellisten kommentoijien kanssa soundista.

Ainakin materiaalin vahvuuden luulisi vaikuttavan siihen miten alapää kuulostaa kaapissa tukkoiselta; eli heikompi materiaali saa kaapin kuulostamaan siltä. Tiukka paketti ei myöskään aiheuta ylimääräistä resonointia. Väittäisin tämän testin perusteella että hyvin rakennettu kaappi kuulostaa enemmän itseltään, eli siltä millä elementti ja mikorofoni yhdistelmällä sen tuottama ääni on taltioitu. Isompi kaapin tilavuus taas yleensä johtaa matalempaan resonanssitaajuuteen, suora kaappi on yleensä alapäävoittoisempi kuin slanted yläkaappi.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Gabe
25.04.2016 07:50:42
ÄrGee: Ainakin materiaalin vahvuuden luulisi vaikuttavan siihen miten alapää kuulostaa kaapissa tukkoiselta; eli heikompi materiaali saa kaapin kuulostamaan siltä. Tiukka paketti ei myöskään aiheuta ylimääräistä resonointia. Väittäisin tämän testin perusteella että hyvin rakennettu kaappi kuulostaa enemmän itseltään, eli siltä millä elementti ja mikorofoni yhdistelmällä sen tuottama ääni on taltioitu. Isompi kaapin tilavuus taas yleensä johtaa matalempaan resonanssitaajuuteen, suora kaappi on yleensä alapäävoittoisempi kuin slanted yläkaappi.

Tämä tukisi sekä noita edellä olevia klippejä että omia kokemuksiani. Engl ja Carvin ovat aika tuhtia tavaraa rakenteidensa puolesta. HB taas on edellisiin nähden ohuemmasta vanerista tehty, näin muistaakseni oli ainakin omani kohdalla. Pienillä äänenvoimakkuuksilla HB oli vielä ihan hyvä mutta mitä enemmän volumea käänsi niin sitä enemmän se komero alkoi resonoimaan ja kumisemaan.
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
Aakoo
25.04.2016 10:24:50
Gabe: Tämä tukisi sekä noita edellä olevia klippejä että omia kokemuksiani. Engl ja Carvin ovat aika tuhtia tavaraa rakenteidensa puolesta. HB taas on edellisiin nähden ohuemmasta vanerista tehty, näin muistaakseni oli ainakin omani kohdalla. Pienillä äänenvoimakkuuksilla HB oli vielä ihan hyvä mutta mitä enemmän volumea käänsi niin sitä enemmän se komero alkoi resonoimaan ja kumisemaan.

Bentonin vanerinpaksuus väitetään olevan 16mm Thomannin sivujen mukaan, ei se nyt iha höttöstä ole. Toki voipi olla jotain b-luokan havuvaneria. Ehkäpä "ongelma" on nyt siinä.

Mä en usko että kitarakaapit on mitenkään niin erikoisia kapistuksia millään tasolla, että mikään aspekti, logon lisäksi, on perusteltu nostaa 412 kaapin hintaa tuonne tonnin pintaan (esimerkkinä nyt vaikka tämä: http://www.thomann.de/gb/orange_ppc412_slope_black.htm tai http://www.thomann.de/gb/mesa_boogi … arrenbox.htm?ref=prod_rel_209565_1, kummassakin sisällä V30 ja päällä laatumerkin logo). Tuotekehittelyä, sanoo joku, mutta kertokaapas mikä se innovaatio noissa mainituissa pömpeleissä on, sellaista mitä saa vain Orangelta tai Mesalta, sellaista mitä Harley Benton ei voisi toimittaa vähän halvemmalla hinnalla.

Alleviivataan, että en ole mitenkään vänkäämässä mainittujen kaappien hyvyydestä tai huonoudesta, enkä oikeastaan edes onko hinta kohdallaan. Enemmänkin yritän ymmärtää mikä tekee kaapista hyvän tai huonon. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta ostaa kaappia nyt, eikä tulevaisuudesta, vaan kun tuo DIY kärpänen puri, niin itsehän nuo pitää tehdä. Minusta tästä aiheesta on ollut vaikea löytää mitään objektiivista keskustelua, kitarakamoja tunnutaan mystifioivan valtavasti.
Entropia666
25.04.2016 11:20:07

Aakoo: Bentonin vanerinpaksuus väitetään olevan 16mm Thomannin sivujen mukaan, ei se nyt iha höttöstä ole. Toki voipi olla jotain b-luokan havuvaneria. Ehkäpä "ongelma" on nyt siinä.

Mä en usko että kitarakaapit on mitenkään niin erikoisia kapistuksia millään tasolla, että mikään aspekti, logon lisäksi, on perusteltu nostaa 412 kaapin hintaa tuonne tonnin pintaan (esimerkkinä nyt vaikka tämä: http://www.thomann.de/gb/orange_ppc412_slope_black.htm tai http://www.thomann.de/gb/mesa_boogi … arrenbox.htm?ref=prod_rel_209565_1, kummassakin sisällä V30 ja päällä laatumerkin logo). Tuotekehittelyä, sanoo joku, mutta kertokaapas mikä se innovaatio noissa mainituissa pömpeleissä on, sellaista mitä saa vain Orangelta tai Mesalta, sellaista mitä Harley Benton ei voisi toimittaa vähän halvemmalla hinnalla.

Alleviivataan, että en ole mitenkään vänkäämässä mainittujen kaappien hyvyydestä tai huonoudesta, enkä oikeastaan edes onko hinta kohdallaan. Enemmänkin yritän ymmärtää mikä tekee kaapista hyvän tai huonon. Minulla ei ole pienintäkään aikomusta ostaa kaappia nyt, eikä tulevaisuudesta, vaan kun tuo DIY kärpänen puri, niin itsehän nuo pitää tehdä. Minusta tästä aiheesta on ollut vaikea löytää mitään objektiivista keskustelua, kitarakamoja tunnutaan mystifioivan valtavasti.

Tärkein juttuhan kaapissa on luonnollisesti soundi. Kakkosena viimeistely/laatu ja sitä kautta kuinka se kestää roudaamista. Bentonilla nuo ei ole ihan hirveen hyvin hanskassa, kaapista hajos pöyrät parin roudauksen jälkeen ja soundi nyt on mitä on.

Mesan romujenhan hintaa nostaa se fakta että ne tulee jenkeistä (rahdit, verot ja maahantuoja välissä), samalla tavalla siellä on Marsut sit hinnakkaampia ku täällä. Uskoisin myös että nuo kalliimmat valmistajat käyttävät pykälää laadukkaampia materiaaleja ja tarkempaa seulaa laadunvalvonnassa.

Ilmaa tottakai hinnassa on, kyse on kuitenkin bisneksestä eikä harrastelusta tai hyväntekeväisyydestä. Benton on tavallaan T-kaupan sisäänheittotuotemerkki, joka lähtee vähän erilaisesta lähtökohdasta ku esim. mesa tai oranki. Sitten taasen on pienempiä ja kitaristien silmissä vähemmän seksikkäitä merkkejä kuten esim. tuo Carvin jossa on kelpo työnlaatu, mutta järkihinta.
Dark Arts of Sanguine Rituals ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Aakoo
29.04.2016 10:15:21 (muokattu 29.04.2016 10:19:53)
Guitarfreak: Hinta tulee brändistä ja sen brändin imagosta. Valmistaja joutuu vähän miettimään valmistusprosessin hintaa ja mille tasolle asetetaan hyväksyttävä vihannesten määrä tuotannossa. Lopputulema ovh kaiketi on se että kuinka paljon ostaja on valmis maksamaan vihanneksen välttelystä ja odotetun käyttöiän maksimoinnista :)

Jep, Tuollahan se selittyy, mutta ei se logo kaapin päällä ihan vielä allekirjoittaneelle riitä selittämään hintaeroa.

Nyt mnetin puusepät! Bluetone ja kitaranikkarit ovat onnistuneet tekemään kotimaisesta käsityöstä seksikästä soitinpuolella, näkisin että tässä olisi paikka hand made / custom made pömpeleille. On kai näitä muutamia olemassa jo (ja bluetoneltakin taitaa saada kaappeja), mutta enempi ääntä täällä ja muualla somessa, niin löytyiskö markkinoita lisää?

Edit:
Lisätään nyt että voi tehdä tiukkaa tehdä bisnestä pelkillä kitarakaapeilla, mutta puusepänliikkeen sivutuotteena voisi kovinkin toimia.
s8na
29.04.2016 10:36:28 (muokattu 29.04.2016 10:37:23)

Aakoo: Jep, Tuollahan se selittyy, mutta ei se logo kaapin päällä ihan vielä allekirjoittaneelle riitä selittämään hintaeroa.

Nyt mnetin puusepät! Bluetone ja kitaranikkarit ovat onnistuneet tekemään kotimaisesta käsityöstä seksikästä soitinpuolella, näkisin että tässä olisi paikka hand made / custom made pömpeleille. On kai näitä muutamia olemassa jo (ja bluetoneltakin taitaa saada kaappeja), mutta enempi ääntä täällä ja muualla somessa, niin löytyiskö markkinoita lisää?

Edit:
Lisätään nyt että voi tehdä tiukkaa tehdä bisnestä pelkillä kitarakaapeilla, mutta puusepänliikkeen sivutuotteena voisi kovinkin toimia.

Suomessa tehty puinen pöytä mallia karvalakki kun maksaa jotain 2000 euroa niin enpä usko et kannattaa vanerilootia alkaa täällä kasailemaan. Isot aploodit kaikille kotimaassa tuotteita vääntäville, ei oo salettiin helppoa.
Aakoo
29.04.2016 10:56:50
s8na: Suomessa tehty puinen pöytä mallia karvalakki kun maksaa jotain 2000 euroa niin enpä usko et kannattaa vanerilootia alkaa täällä kasailemaan. Isot aploodit kaikille kotimaassa tuotteita vääntäville, ei oo salettiin helppoa.

Jep, mikään ei kannata, ainakaan yrittää.

Mä pistän pääni pantiksi, että saan suomessa custom tehdyn keittiöpöydän halvemmalla kuin 2000€. Olen muuten sellaisen ostanutkin, kun ei löytynyt edelliseen taloon sopivan isoa pöytää. Pöytä tehtiin käsityönä mittatilauksenapuusepäällä. Tarkkaa hintaa en muista, mutta oli edullisempi kuin liikkeissä myytävätä pöydät. Sen muistan.

Eri asia sitten kun menee design huonekaluliikkeeseen ja haluaa sen Artek -brändätyn liukuhihnapöydän, niiden hinta kyllä pompsahtaa. Ihan samalla tavalla kuin mesan, orangen ja marshallin hinta.
ÄrGee
29.04.2016 15:15:01
Guitarfreak: Hinta tulee brändistä...

En tiedä onko tämä sarkasmia kokonaan, mutta kaikki väittämät ovat niin väärin kuin vain voi olla.
BugBadWolf
29.04.2016 15:27:08
ÄrGee: En tiedä onko tämä sarkasmia kokonaan, mutta kaikki väittämät ovat niin väärin kuin vain voi olla.

Maailmalla myydään 4 x 12 kaappeja hintahaitarilla 189€ - 1499€ (thomann piste de). Pitää olla uskossaan todella luja, jos pystyy vakuuttelemaan itselleen että hintaero syntyy yksinomaan laadusta.

Brändi siellä maksaa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Entropia666
29.04.2016 15:37:12

BugBadWolf: Maailmalla myydään 4 x 12 kaappeja hintahaitarilla 189€ - 1499€ (thomann piste de). Pitää olla uskossaan todella luja, jos pystyy vakuuttelemaan itselleen että hintaero syntyy yksinomaan laadusta.

Brändi siellä maksaa.

Brändi kyllä maksaa aina, mutta se ei yksinään muodosta koko hintaa. Brändin pitää pystyä myös lunastamaan se mitä luvataan, ja siinä ei auta mennä siitä mistä aita on matalin jos meinaa pysyä bisneksessä pitempään kuin sen yhden tuotteen ajan.
BugBadWolf
29.04.2016 15:45:29
Entropia666: Brändi kyllä maksaa aina, mutta se ei yksinään muodosta koko hintaa. Brändin pitää pystyä myös lunastamaan se mitä luvataan, ja siinä ei auta mennä siitä mistä aita on matalin jos meinaa pysyä bisneksessä pitempään kuin sen yhden tuotteen ajan.

Totta, mutta vain osaksi. On selvää, että valmistusmaa ja -tapa kasvattavat hintaeroja. Missään tapauksessa ei kuitenkaan ole mahdollista, että puolentoista tonnin Mesa olisi parin satasen halpiskaappia parempi suhteessa hintoihin. Pikemminkin on niin että halpiksen kate on kymppejä ja voitto tulee massamyynnistä, kun taas hinnaston yläpäässä katetta on tonni ja kapineita myydään huomattavasti harvemmin.

Markkinointi on taidetta. Logokauppa kannattaa tavarakauppaa paremmin. Ostamme aina mielikuvia. Joskus ne ovat lähempänä totuutta, joskus vähemmän.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Entropia666
29.04.2016 15:58:03

BugBadWolf: Totta, mutta vain osaksi. On selvää, että valmistusmaa ja -tapa kasvattavat hintaeroja. Missään tapauksessa ei kuitenkaan ole mahdollista, että puolentoista tonnin Mesa olisi parin satasen halpiskaappia parempi suhteessa hintoihin. Pikemminkin on niin että halpiksen kate on kymppejä ja voitto tulee massamyynnistä, kun taas hinnaston yläpäässä katetta on tonni ja kapineita myydään huomattavasti harvemmin.

Markkinointi on taidetta. Logokauppa kannattaa tavarakauppaa paremmin. Ostamme aina mielikuvia. Joskus ne ovat lähempänä totuutta, joskus vähemmän.

Osaks totta, mutta kannattaa muista että se laadun parantaminenkaan ei ole suora käyrä suhteessa hintaan. Mesan tapauksessa kannattaa esim. huomioida että ne vehkeet tulee jenkeistä jolloin siihen päälle tulee pelkästään 24% veroja, sitten rahdit ja jälleenmyyjän kate päälle. Nehän on huomattavasti halvempia kotimaassaan. Vice versa Marsut jenkkilässä.
Laulava Kylätohtori
29.04.2016 16:02:21
BugBadWolf: Totta, mutta vain osaksi. On selvää, että valmistusmaa ja -tapa kasvattavat hintaeroja. Missään tapauksessa ei kuitenkaan ole mahdollista, että puolentoista tonnin Mesa olisi parin satasen halpiskaappia parempi suhteessa hintoihin. Pikemminkin on niin että halpiksen kate on kymppejä ja voitto tulee massamyynnistä, kun taas hinnaston yläpäässä katetta on tonni ja kapineita myydään huomattavasti harvemmin.

Kannattaa muistaa, ettei sitä logoa eli brändiä ihan sillä saada, että pistetään vaan firma pystyyn ja aletaan myymään kovalla hinnalla. Kyllä siellä on työtä takana ja vaikka moni brändi on jälkeenpäin pilattu, eli rahastettu kuiviin, niin kyllä ne huippubrändi on laadulla luotu. Meinaan tuo sinun jatkuva kirjoittelu noista logoista on vähän outoa, eikä missään tapauksessa kovin vahvasti kytköksissä todellisuuteen. Ei se ihan niinkään mene, että kaikki tuotteet ovat yhtä hyviä, mutta kallliit vain pelkkää kusetusta brändin kanssa...
They pass too much electricity. -SRV
Guitarfreak
29.04.2016 16:03:17
Entropia666: Osaks totta, mutta kannattaa muista että se laadun parantaminenkaan ei ole suora käyrä suhteessa hintaan. Mesan tapauksessa kannattaa esim. huomioida että ne vehkeet tulee jenkeistä jolloin siihen päälle tulee pelkästään 24% veroja, sitten rahdit ja jälleenmyyjän kate päälle. Nehän on huomattavasti halvempia kotimaassaan. Vice versa Marsut jenkkilässä.

Juuh.. Se vihannesprosentin pienennys siinä lähempänä nollaa alkaa olemaan jo niin kannattamatonta että parempi vähän löysätä valvontaa kuin että hinta pompsahtaa ihan uusiin sfääreihin jota ei osta kukaan...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
ÄrGee
29.04.2016 16:04:11
BugBadWolf: Maailmalla myydään 4 x 12 kaappeja hintahaitarilla 189€ - 1499€ (thomann piste de). Pitää olla uskossaan todella luja, jos pystyy vakuuttelemaan itselleen että hintaero syntyy yksinomaan laadusta.

Brändi siellä maksaa.

Tottakai maksaa, mutta kun nuo typerät vaatevertaukset tuli vielä mukaan... ei kaikki ole samaa kiinanpaskaa joka hajoaa pesukoneessa vuodessa tai parissa. Kun ei missään muissakaan tuotteissa asia ole niin. Laadusta on aina saanut maksaa, jopa ennen tätä nykyaikaista materialismin kulttuuria.

Tästäkin voisi mennä väittelemään siihen ketjuun missä oli aiheena onko 500 euroa maksava kitara yhtä hyvä kuin 1500 hintainen. Ja ei se ole jostakin kumman syystä karkeasti yleistäen...
BugBadWolf
29.04.2016 16:08:44
Entropia666:...Mesan tapauksessa kannattaa esim. huomioida että ne vehkeet tulee jenkeistä...

Eipä ne Kiinastakaan itsekseen ja ilmaiseksi kävele. Kiina ei muistaakseni myöskään kuulu euroalueeseen, joten jäljelle jäänee palkkojen erot. Vaikka Kiinasta tulee paljon halpaa paskaa, ei kannata kuvitella että miljardin kiinalaisen joukosta ei löytyisi todella laadukkaaseen työhön kykeneviä seppiä.

Kun tuohon laskeskelee että saman Mesan kopioi yksittäiskappaleena kotimaisen pajan voimin varovaisestikin arvioiden hintaan 800 - 1000€, jää brändille vieläkin katetta. Ja täällä se työ oikeasti maksaa.

Kyllä sen saman Mesan voisi myydä huomatavastikin halvemmalla ja vielä jäisi voittoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)