Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paljonko maksaisit käytetystä?
1 2 3 4
Juutas
28.04.2016 14:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps, ajattelin polkaista käyntiin tällaisen yleisfilosofisen keskustelun käytetyn musakaman ostamisen ja myynnin hinnanmuodostuksen logiikasta.
 
Vierailin pitkästä aikaa torin puolella ihmettelemässä pedaali/efekti-osastoa ja kummastuin kun iso osa kamasta on hinnoiteltu "Tompan hintaan" tai edellä mainittu miinus 5-10 prossaa pois. Itse en maksaisi käytetystä pedaalista (joka on edelleen valmistuksessa/myynnissä) kuin maks 2/3 uuden vastaavan hinnasta vaikka ei olisi muuta kuin paketti aukaistu..
 
Mites muut? Mikä teidän mielestä on käypä hinta käytetylle roippeelle ja millä logiikalla? En siis peräänkuuluta mitään moralisointia vaan aitoa pohdintaa siitä, että millainen ajattelu tätä kysyntää ja tarjontaa oikein ohjaa. ;)
 
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Funkånaut
28.04.2016 14:15:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtökohta luonnollisesti T-kaupan hinta * 0,7.
 
"mitä sitte? ei tää oo mikn pursiseura" - hemmo
Laulava Kylätohtori
28.04.2016 14:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juutas: Mites muut? Mikä teidän mielestä on käypä hinta käytetylle roippeelle ja millä logiikalla? En siis peräänkuuluta mitään moralisointia vaan aitoa pohdintaa siitä, että millainen ajattelu tätä kysyntää ja tarjontaa oikein ohjaa. ;)
 
Tässä on useita tilannekohtaisia muuttujia, joten on mahdoton sanoa mitään tarkkaa kaavaa tai prosenttia. Riippuu siitä, kuinka paljon ko. vehjettä haluan, kuinka paljon ja usein niitä on tarjolla sekä mihin hintaa niitä yleensä on tarjolla. Saako uutena vai ei? Onko haluttu tai onko yleistä keräilyarvoa?
 
Ihan normi markkinamekanismeillahan se hinta määräytyy. Kyllä tästä voisi joku kirjoittaa vaikka kirjan...
 
Mutta edelleen myynnissä olevan vehjakselle tuo 0,7 * uuden hinta on hyvä lähtökohta...
 
They pass too much electricity. -SRV
Tympee Huttunen
28.04.2016 14:31:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua ei haittaa yhtään maksaa täyttä Thomann-hintaa vähän käytetystä kamppeesta. Onhan sekin harmi, jos joku on ostanut pedaalin vaikka kaupasta, eikä se olekaan sellainen, mitä hän ajatteli. Ja joskus voi olla megatarjouksia, mitkä on laskeneet tuotteen hinnan hetkellisesti vaikka 50%.
 
JaaGeRMaisTeR
28.04.2016 14:57:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Periaate etten maksa mistään enempää kuin mitä uusi maksoi esimerkiksi 3 vuotta sitten. Hyvänä esimerkkinä Gibson Les paul jr. Omasta menin maksamaan musafasulla 550€ uutena ja hienona. Nyt kun torilla välillä katselee, niin samanlaista skebaa kaupitellaan kovempaan hintaan käytettynä. Syy tähän koska se uusi 2016 malli maksaa xxx määrän, joten kait se vanha 2013 mallikin nostaa hintaa samalla 200€.
 
Nirsoilen myös nykyään kaikkea muitakin hintoja reilummin. Jackson SDX:stä ikinä maksa yli 400€, koska vuosi sitten pyöri siellä 350€ kintaalla. Ostan mielummin sitten uuden ja jätän onnenonkiat ja muut bisnesnikkarit oman onnensa nojaan. Minähän kuulun siihen porukkaan, että maksan 50€ siitä ettei naapuri saa 100€:a.
 
Kappale on kuin tulkitsijansa. Yleensä vähän vajaa.
hallu
28.04.2016 15:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tekisin kaikkein mieluiten vaihtokauppaa ja mielellään niin ettei rahaa tarvitsisi liikutella ollenkaan. Mutta joo kyllä käytetyn tarvitsee olla halvempi kuin uuden, mutta minkä verran`en osaa sanoa. Sitä paitsi joskus on vaikea arvioida sitä hintaa jos vaikka kitaraan on vaihdettu parempia rautoja ja paremmat mikit niin hinnoittelu vaatii vähän jo salapoliisityötä. Joskus noissa diileissä on niin paljon liikkuvia osia että ei jaksa alkaa edes pähkäilemään mitään thomann referenssejä. Mutta jos on sama tavara jota uutenakin saa niin odotan sen olevan halvempi käytettynä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Yallup
28.04.2016 15:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen seuraillut enemmän ja vähemmän aktiivisesti SG:tä (kuume nousee ja laskee säännöllisesti). Tuo 0,7 x Tompan hinta ei minuun iske. Toki jos olisi joku "antiikkipeli", voisi jopa harkita mutta uudemmissa hinta olisi lähempänä 50%, ihan uusissa hieman enemmän. Periaate siis, hyvä käytetty stankku uuden spesiaalin hintaan.
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Laulava Kylätohtori
28.04.2016 15:17:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Torilla on kyllä hyviä esimerkkejä periaattellisesta hinnoittelusta tyyliin:
 
"Ostetaan kitara, Ruokangas, Taylor, CS Fender, hinta max. 500 euroa kotiin tuotuna."
 
They pass too much electricity. -SRV
zedder
28.04.2016 15:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Mua ei haittaa yhtään maksaa täyttä Thomann-hintaa vähän käytetystä kamppeesta. Onhan sekin harmi, jos joku on ostanut pedaalin vaikka kaupasta, eikä se olekaan sellainen, mitä hän ajatteli. Ja joskus voi olla megatarjouksia, mitkä on laskeneet tuotteen hinnan hetkellisesti vaikka 50%.
 
Kyllä sen vähän käytetyn kampeen täytyisi olla havaittavasti halvempi kuin uusi.
-
Mitenkäs muuten T-kaupan takuu toimii jos kapineen omistaja vaihtuu? Myyjän täytyy antaa laskukopio uudelle omistajalle ja sillä hyvä? Vai kuinka se on:
 
http://www.thomann.de/fi/helpdesk_warranty.html
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
tender.insanity
28.04.2016 15:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Kyllä sen vähän käytetyn kampeen täytyisi olla havaittavasti halvempi kuin uusi.
-
Mitenkäs muuten T-kaupan takuu toimii jos kapineen omistaja vaihtuu? Myyjän täytyy antaa laskukopio uudelle omistajalle ja sillä hyvä? Vai kuinka se on:
 
http://www.thomann.de/fi/helpdesk_warranty.html

 
Ei. Niillä on se joku oma lomake siihen takuun vaihtoon. Sitä ei sivulta löydy. Mulle pistivät joskus sähköpostissa. Lasku ei riitä.
 
Hynkel
28.04.2016 15:49:57 (muokattu 28.04.2016 15:50:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Ei. Niillä on se joku oma lomake siihen takuun vaihtoon. Sitä ei sivulta löydy. Mulle pistivät joskus sähköpostissa. Lasku ei riitä.
 
Juu näin on. Ja se kyllä pelittää kun toimii niiden sääntöjen mukaan. Kantsii soittaa sinne suoraan, siellä puhutaan SUOMEA! :)
 
Käytetystä voi maksaa kunnon ja käyttötarkoituksen mukaan. Yleisesti ottaen. Täyttä hintaa ei uudenveroisestakaan tietenkään voi takuuasioiden takia pulitella, mutta joskus aika lähelle, erityisesti jos ko. tavaraa on muuten vaikea saada. Ja ainahan saatavuus nostaa hintaa, tietenkin.
 
Tuohon Jäsen Jäägermeisterin kommenttiin hintojen noston vaikutuksesta käytettyihin - näin se on mennyt aina. Gibson nostaa aina hintoja, ja tämä vaikuttaa välittömästi myös torin hintapyyntöihin. En kylläkään jaksa uskoa, että ihmisten valmius maksaa nousee samaan tahtiin, ainakaan oma ei nouse.
 
Lähtökohtaisesti tuo Thomann *0,7 on tietysti aika hyvä. Jos haluaa omansa kaupaksi niin kannattaa väijyä torin tarjontaa ja niiden hintoja, sekä katsella vähän myyntiaikoja. Siihen omaan sitten parikymppiä alle niin aina löytyy se joka kiinnostuu. Jos olen ostamassa käytettyä, katson ilman muuta myös silloin tarjontaa laajemmin. Jos hinta tuntuu tiukalta, esitän oman näkemykseni ostajalle ja kaupat syntyvät tahi eivät. Mutta kitaroiden kohdalla en yleensä ihan pienestä jaksa lähteä tinkimään. Kitara maksaa sitten sen minkä maksaa.
 
Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
Laulava Kylätohtori
28.04.2016 16:09:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel: Tuohon Jäsen Jäägermeisterin kommenttiin hintojen noston vaikutuksesta käytettyihin - näin se on mennyt aina. Gibson nostaa aina hintoja, ja tämä vaikuttaa välittömästi myös torin hintapyyntöihin. En kylläkään jaksa uskoa, että ihmisten valmius maksaa nousee samaan tahtiin, ainakaan oma ei nouse.
 
Yhtä lailla hinnat tulee alas, jos esim. kurssimuutosten takia hinnat laskevat merkittävästi. Näinhän kävi mm. Tokaille. Se on turha vedota, että itse maksoin niin ja niin paljon, jos uusia saa halvemmalla. Ja toisaalta, vaikka olen samaa mieltä, ettei ostajien maksuvalmius nouse samaa tahtia torihintojen kanssa, niin vaikea siihenkään on vedota, että ennen sai siihen ja siihen hintaan. Ilman aikakonetta se ei paljon lohduta, jos nykyhinta on, mitä on...
 
Lähtökohtaisesti tuo Thomann *0,7 on tietysti aika hyvä.
 
Juurikin näin. Lähtöhinta, nyrkkisääntö, jne.. Oudosti jotkut tulkitsevat, että tuo olisi joku kiveen hakattu kaava, jonka mukaan on pakko toimia, vaikka se on tosiaankin vain hyvä lähtötilanne bulkin hinnoittelulle. Jos on harvoin myynnissä ja haluttu, niin kyllähän siitä enemmänkin saa. Jos taas ko. verme ei kiinnosta ketään, niin puolet uuden hinnastakin voi olla liikaa....
 
They pass too much electricity. -SRV
jra
28.04.2016 16:20:31 (muokattu 28.04.2016 16:39:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroissa iso hintaan vaikuttava muuttuja on nauhojen kunto. 2-3 vuoden ahkeralla soittamisella saa aikaan sen verran kulumaa, että ensimmäinen hionta saattaa olla kohta ajankohtainen, ja 5-10 vuotta vanhassa muuten siistissä vehkeessä voi olla jo 200-300 € maksava nauhojen vaihto lähellä. Kuinka paljon laitatte noille painoa, eli putoaako käytetyn hinta sen mukaan mitä remppaa on lähiaikoina tiedossa, jos muuten on kunnossa?
 
Yllä oli tuosta, että jos on vaihdettu kalliimpaa rautaa ja/tai mikit. Tuohan on vähän makuasia, ja itse ainakin ottaisin mielellään alkuperäiset mikit ja miksei muutkin osat mukaan, jotta juurikaan ekstraa kalliimmista ei alkuperäisistä osista alkaisin maksaa. Niistä omista kitaroista joihin olen esim. mikkejä vaihtanut olen alkuperäiset jättänyt talteen, vaikka tuskin esim. -85 vm. Ibanez tai 2010 Firebird ovat sellaisia soittimia koskaan, että 100% alkuperäisyys olisi myydessä mikään kynnyskysymys?
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
tuskiz
28.04.2016 16:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen vetänyt 70% halvimmasta jälleenmyyjän hinnasta suomessa tai Thomannilta JOS myytävä rompe on uusi tai uudenveroinen, toi em. varsinkin siksi kun nykyjään Thomann ei aina ole halvin vaihtoehto, mm. halpavahvareissa ja Squierin kepeissä Verkkokauppa on puskenut pennosilla ohi siitä ja musafasustakin, kaikki vähän enemmän kulunut tai vanhempi rompe menee sitten ihan markkinatilanteen, kulutuksen määrän ja ostajan näkemän mahdollisen vaivan mukaan. En itsekkään allekirjoita noita torin hinnannousuja vaikka 1-4 vuoden takaisista Gibsoneista suhteessa uusiin, eihän ne helvetti yleensä ole edes samanlaisia soittimia.
 
Metalkallo
28.04.2016 18:05:13 (muokattu 28.04.2016 18:08:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä se puolet uuden hinnasta, tai melkein puolet on minun mielestäni oikein jos käytettyä kauppaa. Esim. jos kyseessä vaikka pedaali joka uutena 100e, niin 50-60e on mun mielestä hyvä hinta käytetylle. Tietty hinta mukautuu sen mukaan onko kyseessä normi vai erikoisempi kapine, helposti vai vaikeasti saatava, mutta yleensä silloinkin puolet tai melkein oikein.
 
Vaihtokauppaa voisi kyllä moni suosia nykyään myös kuten hallu sanoi.
 
Stratossa pitää olla iso lapa!
Jormaz
28.04.2016 18:09:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

110% uuden hinnasta jos on hyvä yksilö ja kielet tiukattu ammattilaisella.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Kefiiri
28.04.2016 18:14:18 (muokattu 28.04.2016 18:15:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jormaz: 110% uuden hinnasta jos on hyvä yksilö ja kielet tiukattu ammattilaisella.
 
Niin ja hyvät puut. Ja alkuperäiset kielet.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kefiiri
28.04.2016 18:14:52 (muokattu 28.04.2016 18:15:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainasin itseäni. Amatöörimäistä!
 
En ole musiikin asiantuntija.
Mikko L
28.04.2016 18:40:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestä on erittäin outoa että m.netissä suututaan jos joku pyytää mielestään liian isoa kauppahintaa kuten sarjassaan tuo koko "turvonneet hintapyynnit" palsta. Kaupankäynnin periaatteisiin kuuluu, että myyjä saa kysyä haluamaansa hintaa. Jos joku suuttuu siitä, että hinta on liian korkea, niin ei tarvitse ostaa. Voi hakea kaupasta uuden. Hyvä kauppamies saa isomman hinnan tuotteesta. Jos suuttuu siitä, että joku pyytää liian isoa kauppahintaa, niin se on melkein sama kuin suuttuisi siitä, että toinen ei ole huono kauppamies. Toki jos hinnoittelu on niin pielessä ettei kukaan tartu siihen tarjoukseen niin se on jälleen huono kauppamies, mutta tämähän on kauppamiehen ongelma eikä ostajan.
 
Itse noudatan myös aika tarkkaan tuota 70% sääntöä. Jos myytävä laite on täysin uudenveroinen ja hyvin pidetty niin saatan pistää 75% mutta jos on useita käytön jälkiä niin saatan pistää alle 60%. Niillä main se kuitenkin on.
 
Kuitenkin jos nyt mennään täysin aiheeseen niin täällä ei kaikki ehkä muista niitä uutena ostamisen luksuksia. Esim. Thomannilta useammin saa 3 vuoden takuun, jota olen itse päätynyt käyttämään useammin kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän. Tämä takuu ei tuotteesta ja ostopaikasta riippuen (esim. Music Man kitaroissa) siirry uudelle omistajalle. Tuosta takuusta itsessään olisin valmis maksamaan jo ylimääräistä.
 
Toinen skaala tässä on halvat soittimet. Esim. jos joku kitara on torilla 500€ hinnalla ja Thomannilla 650€ hinnalla, niin sen 150€ maksan helposti uunituoreesta 3 vuoden takuulla olevasta yksilöstä varsinkin jos käytetyssä kitarassa on käytön jälkiä.
 
Ei mielestäni ole mitään väärää mustapörsseilyssä jos on sattunut ostamaan halvempaan aikaan jonkin laitteen ja nyt pystyy siitä hyötymään. Se on ainakin globaalissa musalaitekaupankäynnissä täysin normaalia. Niin sanottu "kateusperiaate" ei jotenkin sovi siihen mielestäni: "no olisin minäkin voinut sen ostaa 2 vuotta sitten kun oli halpa" .. mutta et ostanut. Kirjaimellisesti sama asia mihin osakekauppa perustuu.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Decadetroll
28.04.2016 18:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jormaz: 110% uuden hinnasta jos on hyvä yksilö ja kielet tiukattu ammattilaisella.
 
Jos on oikein tuuttiin tehty niin 120% plus alv.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «