Aihe: Behringer X32 kokemuksia kellään?
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17 18 19 20
haitari
27.04.2016 07:57:12

alark: Kokeileppa avata L/R sendeistä matriiseja 1-3 ja sitten reitität ne matriisit haluttuihin outputteihin. Näin sulla ois fillit matriisiliukujen alla ja niissä balanssit masterin mukaan eikä tarvi säätää bus sendejä tms.

Toi matriisihan se tietysti on ratkaisu tähän ongelmaan!!! Sen verran pihalla vielä tällaisesta täysin routattavasta mikseristä, että ei tullut tuo heti mieleen. Helppo tehdäkin kaiken lisäksi.

Kiitos vinkeistä!
www.patevamies.fi www.keikkamestari.com
jakeyrola
27.04.2016 11:08:14

Sami_T: Joo meillä on noita miksereitä ollut nyt ajossa useampia pidemmän aikaa ja noi liikkuu vähintään 2-3 keikkaa per viikko.

X32:aa ei oo saatu kertaakaan kaatumaan eikä myöskään tekemään mitään omituista. Ollaan ajeltu noita analoginarulla sekä CAT5:lla ja molemmilla toimii kuin junan vessa. CAT5:n suhteen toi vehje toimii melkein millä tahansa narulla mikä edes etäisesti muistuttaa CAT5-letkua, yksi tai kaksi tapausta on ollu missä laitetoimittajan kaapeli ei oo toiminu toivotulla tavalla ja sitten on levitelty omaa kaapelia. Digitaalinen foh-/mon-splitti toimii sekin hienosti.

Käyttöliittymä on selkeä paitsi ryhmien ja matriisien kanssa tapahtuvat asiat on toteutettu vähän epäloogisesti.

Kollegoilta oon kuullu että joillakin on ollut mute groupien nappuloiden kanssa ongelmia (nappulat jää pohjaan) minkä ongelman myyjät on korjannu takuuseen.

Meillä on yksi yksilö missä on toi aikaisemmin mainittu ininä kuulokeliitännässä havaittavissa. Kukaan meillä ei nähtävästi kokenu tota kauheen isoksi ongelmaksi kun kukaan ei oo vaivautunu tota pajalle laittamaan. Takuuseen toi ininä on kuulemma korjattu. Pitänee laittaa toi wehje matkaan sitten joskus kun saa aikaiseksi. Lisäksi ollaan havaittu sellanen pieni murhe että toi X32 hyväksyy melkein minkä tahansa USB-tikun paitsi firmispäivityksen suhteen se on todella ronkeli siitä että millä tikulla se suostuu päivittämään itsensä ja millä ei.

Mitä tulee siihen iPad-softaan niin mulla ei oo ikinä ollu senkään kanssa mitään ongelmia. Tosin, mulla on A&H:n ei-niin-stabiilin iPad-softan jäljistä muuttunu ihan rutiiniksi se että käynnistän aina iPadin uudelleen ennenkuin rupean tekemään sillä keikalla yhtään mitään. Langattomaan reitittimeen kannattaa muuten laittaa kunnolla rahaa, muutaman kympin matolaatikoiden kanssa tapahtuu kaikenlaisia ihmeellisyyksiä ja/tai asiat tapahtuu muuten vaan kuin hidastetussa elokuvassa.

USB-moniraitanauhoitusta/-toistoa on meillä käytetty jonkin verran ja senkään kanssa ei oo ollu ongelmia.

Toi X32:n painonappuloiden design on vähän sellanen että niiden suhteen luulen että tällä käyttömäärällä jonkinlaista murhetta on lähivuosina odotettavissa. Mutta en näe itsellä tota ongelmana, pelti auki ja uutta kytkintä sisään sitten kun sen aika tulee. Faderit ja potikat tuntuis olevan ihan ok laatua.

Kaiken kaikkiaan sanoisin että _jos pysytään nelinumeroisessa budjetissa_ ja 32 kanavaa riittää niin mä en omassa käytössä keksi mitään syytä edes harkita mitään muuta tällä hetkellä markkinoilla olevaa wehjettä. Tolla ainakin mä saan tehtyä kaiken mitä tarvii ja hinta-/hupisuhde on todellakin kohdallaan.

moro sami , minkälaista reititintä suosittelet / tai olet todennu hyväksi esim X32.n kanssa ? . valikoima on aikas laaja. t-jake
Eccentr1c
27.04.2016 23:11:19
Oma miksaajaura on sen verran alussa, että kaikkea uutta ja ihmeellistä tulee eteen koko ajan.

Kuinka yleistä on ammattilaisten keskuudessa käyttää oskillaattoria (sine wave) esim. basarin soundin tukevoittamiseen? Löysin tollasen youtube-pätkän ja hetihän sitä piti tietysti kokeilla. Ihan mukavasti saa pientä fiilistä basariin. https://www.youtube.com/watch?v=-8Piijd_w6k

Ymmärtääkseni tuota ei kylläkään saa tehtyä kuin yhdellä kerrallaan eli jos käytät basarille, et voi esim. lattiatomille tehdä omaansa eri taajuudelle? Tai jos voi, niin vinkkejä otetaan vastaan. Ja ylipäätään olisi mukava kuulla, onko tuo ammattilaisten mielestä aivan höpöhöpö-touhua.

Oskillaattoria voi syöttää vain yhdellä taajuudella tiettyyn busiin, mutta mikään ei tietenkään estä kopioimasta sourcea vaikka bus kolmosesta viiteen eri kanavaan, joiden gatea ohjataan sitten vaikka tomien pohjalta. Taajuus valitettavasti pysyy näissä samana.

Eri taajuuden voisi halutesseen hoitaa pitch shifterillä, mutta menee sitten jo sarjaamme kikkailu.

Se, että tuottaako tuo alapään tukevoittaminen mitään lisäarvoa on lähinnä mielipidekysymys. Jos miksaajan korvaan se tuottaa paremman saundin kuin lähtötaso en näe mitään estettä miksi sitä ei voisi käyttää. Itse olen kuitenkin pärjännyt tähän asti mikin sijoittelulla ja eq:lla.
Jos sovitaan.
ÄM
30.04.2016 21:49:38

jakeyrola: moro sami , minkälaista reititintä suosittelet / tai olet todennu hyväksi esim X32.n kanssa ? . valikoima on aikas laaja. t-jake

En oo Sami sori, mutta muistelen Sami taannoin suositelleen Applen AirPort Extremeä ja se siksi taannoin hankittiin.
Ei oo ollu mitään ongelmia. Aika mötkö se on, mutta meidän vastoin caseen mahtuu hyvin messiin.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Roadari
02.05.2016 01:30:38
ÄM: En oo Sami sori, mutta muistelen Sami taannoin suositelleen Applen AirPort Extremeä ja se siksi taannoin hankittiin.
Ei oo ollu mitään ongelmia. Aika mötkö se on, mutta meidän vastoin caseen mahtuu hyvin messiin.

Mulla on ollu airport express, ja se on kyllä toiminu kans moitteetta. Ei oo kyllä mihkään ihan xtreme olosuhteisiin joutunu, mut perus klubi hommissa perfect!
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Sami_T
02.05.2016 10:51:40 (muokattu 02.05.2016 11:01:34)

Airport Express toimii upeesti ainakin jos puuhailee jossain siinä tukiaseman lähettyvillä. Sitten jos tarvii ajaa jostain pitkän matkan päästä niin Airport Extreme ei oo pettäny ikinä. Nostaa sen lavalla jonnekin näkösälle niin pystyy hyvin ohjaamaan jostain 60 m päästä ilman minkäänlaista tökkimistä. Joulun alla vedin yli puolet yhden kirkkorundin keikoista niin että mikseri oli lavan sivussa ja itse istuskelin lepposasti iPadin kanssa yleisön seassa jossain takarivissä.

On niitä varmaan halvempiakin vehkeitä mitkä toimii mutta noi omppuvehkeet vaan toimii _aina_ eikä niissä ole ulkoisia virtalähteitä, törröttäviä antenneja tai muuta hölmöä niin en oo keksiny mitään syytä ruveta säästämään tossa. Airport Utility on myös äärimmäisen käytännöllinen. Jos haluaa jostain syystä muuttaa reitittimen asetuksia niin luuri vaan kouraan ja bäng bäng.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Danko
02.05.2016 12:24:44

Missäs järjestyksessä nuo laitteet pitäisi kytkeä päälle? Työnantajaorkesterin X32-Rack / AirPort Express / iPad -komboa en ole saanut toimimaan laakista vielä yhdelläkään kolmesta keikasta. Verkkoon yhdistäminen kyllä onnistuu, mutta iPad-app jää "listening"-tilaan vaikka kuinka connect-täppää hakkaisi. Yleensä tiskin resetointi on auttanut.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
haitari
02.05.2016 17:57:07

Danko: Missäs järjestyksessä nuo laitteet pitäisi kytkeä päälle? Työnantajaorkesterin X32-Rack / AirPort Express / iPad -komboa en ole saanut toimimaan laakista vielä yhdelläkään kolmesta keikasta. Verkkoon yhdistäminen kyllä onnistuu, mutta iPad-app jää "listening"-tilaan vaikka kuinka connect-täppää hakkaisi. Yleensä tiskin resetointi on auttanut.

Usein jää tosiaan tuo iPadi juuri tuohon "listening"-tilaan ja viime keikalla (ja itse asiassa edelliselläkin) taisi itsellä toimia se, että padin netti-setupissa täppäsin vaan jomman kumman ip-osoitekenttää ja sen jälkeen connect. Varmaan joku tsägä vaan, että tuolla tavalla nousi heti linjoille. Kerran taisin käydä painamassa tiskin network-näytössä sitä "confirm"-potikkaa tai what ever potikan tehtävä nyt olikaan siinä ip-osoite-näytössä. Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla... Käytössä on Air Port Express.
www.patevamies.fi www.keikkamestari.com
Einherjar
02.05.2016 22:04:26 (muokattu 02.05.2016 22:06:48)
Ihan hirveästi ei ole tullut tuota iPädiä käytettyä enää nykyään, mutta yhteen väliin aika moni ongelma ratkesi niin, että laitteli sen routterin osoitteen (koneessa gateway) kohdilleen. Se ei ole pakollinen, mutta joskus sitä jostakin syystä tuntuu tarvivan. Ilmeisesti routterista kiinni?
Itse olen käynnistänyt aina systeemin routteri - X32 - pädi -järjestyksessä ilman mitään säätöä. iPadin softan olen aina käynnistänyt nollasta, eli suljettaessa suljen sen applikaation erikseen, enkä jätä taustalle. Tiedä sitten aiheuttaako se taustalla roikkuminen uudessa käynnistyksessä mitään ongelmia, mutta näin olen menetellyt.

edit: Ai niin... Joskus Androidin puolella on ollut tuota odotteluongelmaa, niin se on lähtenyt sillä, että on käynyt wifi-asetuksista laittamassa kiinteän ip:n joka ei mene ristiin pöydän tai muiden käyttäjien kanssa. Jostakin syystä monesti on tullut päällekkäisiä ip-osotteita laitteisiin ja sitten ei taas toimi mikään, vaikka wifi-yhteys onnistuukin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
dewil
03.05.2016 10:39:02

Mulla on ollu tiskeissä kiinni jos jonninlaista purnukkaa, mutta airportit on ollu kaikkein vähiten hankalia.
Kerran kävi niinkin, että ipädi löysi kyllä tiskin ja tavallaan yhdistikin siihen, mutta kaikki toiminnot oli silti "haamutilassa".
Tiskin portissakin vikkui valot liikenteen merkiksi, mutta kun ei.
Kaiken muun yritettyäni valomies(!!!) ehdotti piuhan vaihtoa ja johan lähti supattaan.
Ilmeisesti reissussa oli joku karva mennyt vähän huonoksi tms.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
anapena
03.05.2016 15:08:17
dewil: Mulla on ollu tiskeissä kiinni jos jonninlaista purnukkaa, mutta airportit on ollu kaikkein vähiten hankalia.
Kerran kävi niinkin, että ipädi löysi kyllä tiskin ja tavallaan yhdistikin siihen, mutta kaikki toiminnot oli silti "haamutilassa".
Tiskin portissakin vikkui valot liikenteen merkiksi, mutta kun ei.
Kaiken muun yritettyäni valomies(!!!) ehdotti piuhan vaihtoa ja johan lähti supattaan.
Ilmeisesti reissussa oli joku karva mennyt vähän huonoksi tms.

Valomiehet osaavat joskus yllättää, käytännönläheisiä miehiä/naisia monesti. Johdon vaihtoa hoen itsekin erilaisissa ongelmatilanteissa. Kerran meni siististi pidetty laatufirewirepiuha mykäksi! Huh:)
Istu ja pala!
Sami_T
06.05.2016 19:08:36

Danko: Missäs järjestyksessä nuo laitteet pitäisi kytkeä päälle? Työnantajaorkesterin X32-Rack / AirPort Express / iPad -komboa en ole saanut toimimaan laakista vielä yhdelläkään kolmesta keikasta

Ei oo mulla ollu tollasia ongelmia. Vehkeet tulille ihan missä vaan järjestyksessä ja tättärää.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Moby
08.05.2016 20:26:59
Onko muilla tavattu samaa oiretta X32/S16 -yhdistelmää käytetäessä: Homma toimii ensin täysin normaalisti, mutta täysin satunnaisesti systeemi pudottaa kaikki signaalit n. 1 sek ajaksi ja päästää output-puolella varsin kovan pamauksen? Todella kiusallinen ongelma, koska tuo piikki ei tule PA:sta mitenkään hiljaa. Kaikki viittaa digitaalipuolen ongelmaan, koska tiskissä kaikki kanavat näkyy piikkihetkellä hetkellisesti nollana.

Englanninkielisiltä foorumeilta aiheesta löytyy aika paljonkin tarinointia, esim: http://forums.prosoundweb.com/index.php/topic,143428.0.html Yleisin syy, joka tässä tapuksessakin lienee todennäköisin, on huono CAT-kaapeli. Säästettiin väärästä paikasta, kun kuviteltiin että pelkät ethercon-liittimet päissä tekee onnelliseksi. Ensimmäiseksi siis ostamaan kunnolla suojattu CAT-kaapeli.

Mielenkiintoisempi juttu onkin se, jos tuo johtuukin maadoitus/sähköasioista. Tällä keikalla koko settiä ajettiin yhdestä vaiheesta, yhdestä pistokkeesta, eli tältä osin homman pitäisi olla kunnossa. Ymmärtääkseni laitteiden maatasojen ero voi kuitenkin teoriassa myös aiheuttaa tuollaisen reaktion?
Einherjar
08.05.2016 23:20:25
Moby: ..lienee todennäköisin, on huono CAT-kaapeli...

Minulla on tuo ongelma aina ratkennut catteja vaihtamalla. Myös kahden boksin välillä oleva lyhyt piuha on voinut aiheuttaa tuota, että sekin kannattaa olla kunnollinen.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sami_T
09.05.2016 00:14:31

Huono letku tai huonosti tehdyt liittimet tai sekä että. Noin yleensä ottaen X32 ei oo kauheen ronkeli CAT-letkun suhteen mutta sitten jos sillä osastolla on hätää niin oireet on just tollaset.
Sytem
10.05.2016 16:29:09
Mä oon tuollaista hätää kerran saanut aikaan sillä että stagebox oli merkittävän eri sähköissä mikserin kanssa, ja mahdollisesti piuhakaan ei ollut parasta priimaa. Tokeni kuitenkin sillä että vedettiin sähköt yhdestä pisteestä.

Sinäänsä vika kuulostaa todennäköisesti aika samalla riippumatta siitä mistä syystä tiski synkan pudottaa hetkeksi.
sepisti
11.05.2016 19:15:08
Mulla on X32 Rack, jota ohjaan langattomasti Macbookin X32 Edit -ohjelmalla. Edellä mainittua ohjelmaa kontrolloin X-Touchilla, joka on kytketty USB:lla Macciin.

Onko olemassa mitään syytä, miksi minun kannattaisi kytkeä X-Touch systeemiin mielummin ethernet-kaapelilla? Eli onko mahdollisesti olemassa jotain toimintoja (käskyjä), joita ei pysty X-Touchilla X32:lle kertomaan Edit-ohjelman välityksellä?
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Danko
12.05.2016 00:26:35

Sami_T: Ei oo mulla ollu tollasia ongelmia. Vehkeet tulille ihan missä vaan järjestyksessä ja tättärää.

Semmoisen maksuttoman tempun vois tietty vielä yrittää, kun että pävittää tiskin firmware.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Erkkathefast
05.07.2016 14:45:50
Meidän bändille on tulossa x32 rack.
Olisiko jollain kerhon ammattijäsenistä, jolla siis tuntemus ja osaaminen ko. vehkeeseen, kiinnostusta tulla antamaan käyttöönotto- ym koulutusta reenikselle Hyvinkäälle nimellistä korvausta vastaan?
Esim lauantai 16.7 tai sunnuntai 17.7.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)