Aihe: Jänne tulehdus.
1
stratocaster
04.06.2004 12:14:15
Onko kellään sattunu tulemaan tämmöstä ku on soittanu nii paljo yhtäkkiä? Mulla tuli tämmönen, muttei kovin paha, kun soitin nopeusharjotuksia ainaki 2 h. Ja muutenkin en ennen soittanut näin paljo ku nykyään. Siihen ei käy kovin paljoa jos sormella ei tee mitään. Soittaessa ja muissa hommissa missä tarvitsee keskisormea niiin käy kipeää. Uusiutuuko tämä? Itse olen pitänyt siinä tulehdus sormessa lastaa (keskisormessa) ettei se vaan rasittuisi vahingossakaan.
Voimaa!! Nopeutta!!
Feggy
04.06.2004 12:49:05

Onko kellään sattunu tulemaan tämmöstä ku on soittanu nii paljo yhtäkkiä? Mulla tuli tämmönen, muttei kovin paha, kun soitin nopeusharjotuksia ainaki 2 h. Ja muutenkin en ennen soittanut näin paljo ku nykyään. Siihen ei käy kovin paljoa jos sormella ei tee mitään. Soittaessa ja muissa hommissa missä tarvitsee keskisormea niiin käy kipeää. Uusiutuuko tämä? Itse olen pitänyt siinä tulehdus sormessa lastaa (keskisormessa) ettei se vaan rasittuisi vahingossakaan.

Kantsii lepuuttaa kättä tarpeeksi ettei uusiudu. Tiedän erään 12-kielisen Rickenbackerin soittajan, joka joutui lopettamaan soittamisen ja keksimään uuden elämän, kun pahanlainen tulehdus iski.
Less is more.
stratocaster
04.06.2004 14:10:43
Kantsii lepuuttaa kättä tarpeeksi ettei uusiudu. Tiedän erään 12-kielisen Rickenbackerin soittajan, joka joutui lopettamaan soittamisen ja keksimään uuden elämän, kun pahanlainen tulehdus iski.

Oon mäki kuullu tapauksia jolloin ei voinu enää soittaa, ku oli menny niin pahaksi. Annetaa nyt tämä viikko olla lasta kädessä ja katellaa sitte uudestaa.
Voimaa!! Nopeutta!!
TheWickerMan
04.06.2004 14:57:01
Sounds baaaad...
_-I-_-R-_-O-_-N-_-M-_-A-_-I-_-D-_-E-_-N-_
stratocaster
04.06.2004 15:05:33 (muokattu 04.06.2004 15:06:16)
no tuskin tää vielä tulehdus onkaa ku ei siihen särje muuta ku soittaessa. mut en mä silti soita joskus testaan käykö.
Voimaa!! Nopeutta!!
RomeoWannabe
04.06.2004 15:06:11
Minulla tulee yhtenään noita kipuja, kun käytän keski/etu-sormea.

Yleensä olen heti kipujen ilmetessä lopettanut soittamisen, ja seuraavana päivänä kivut ovat hävinneet.

Eipä tuo kai mitään kovin pahaa ole.
stratocaster
04.06.2004 15:07:19 (muokattu 04.06.2004 15:14:07)
Minulla tulee yhtenään noita kipuja, kun käytän keski/etu-sormea.

Yleensä olen heti kipujen ilmetessä lopettanut soittamisen, ja seuraavana päivänä kivut ovat hävinneet.

Eipä tuo kai mitään kovin pahaa ole.

mutta ku tätä on ollu jo tiistaista asti. on mullaki lihaskipuja, mutta tää tuntuu jänteitten kohdalla.
'
edit: ja silloin käy vain kipeää kun soittaa keskisormella.
Voimaa!! Nopeutta!!
sarkjan
04.06.2004 15:17:27
Sopivasti lämmittelyä ennen varsinaista harjoittelua ja sitten pikku pausseja sopivin välein samalla käsiä venytellen. Kannattanee samalla myös miettiä siirtymistä hieman ohuempiin kieliin, jos kovin jäykät ja paksut käytössä.
c|-õ-õ|
stratocaster
04.06.2004 15:33:43
Sopivasti lämmittelyä ennen varsinaista harjoittelua ja sitten pikku pausseja sopivin välein samalla käsiä venytellen. Kannattanee samalla myös miettiä siirtymistä hieman ohuempiin kieliin, jos kovin jäykät ja paksut käytössä.

kiitoksia! onko sulla sattunu kans tommosta? Mulla on 10-52 kielet. en usko et niistä johtuu koska mä tein sillon ku tää tuli niin semmosta nopeusharjotusta kauan putkeen. eikä siinä ollu venytyksiä tms.
Voimaa!! Nopeutta!!
Strutsi
04.06.2004 15:49:47
Apua!!!!! Minua rupes pelottamaan.
MAMMA!!!!!!!
"I've gone where the hand of man has never set foot."
sarkjan
04.06.2004 15:57:55
kiitoksia! onko sulla sattunu kans tommosta? Mulla on 10-52 kielet. en usko et niistä johtuu koska mä tein sillon ku tää tuli niin semmosta nopeusharjotusta kauan putkeen. eikä siinä ollu venytyksiä tms.

No ei varsinaista jännetulehdusta ole ollut, mutta joskus muuten tuntuu lihaksissa ja ranteen seutuvilla, jos jankkaa liiaksi jotain tiettyä harjoitusta tai jotain muuta yksipuolista juttua. Välillä voikin soittaa jotain ihan muuta 'rentoa' ja pitää lisäksi niitä taukoja.
c|-õ-õ|
stratocaster
04.06.2004 16:03:12
No ei varsinaista jännetulehdusta ole ollut, mutta joskus muuten tuntuu lihaksissa ja ranteen seutuvilla, jos jankkaa liiaksi jotain tiettyä harjoitusta tai jotain muuta yksipuolista juttua. Välillä voikin soittaa jotain ihan muuta 'rentoa' ja pitää lisäksi niitä taukoja.

mä en sitte kyllä ti että tuntuuko mulla lihaksissa. kyllä tuolla hauviksen seutuvilla tuntuu tietenki, koska ne jänteet on sinne yhteydessä. en mä kyllä rupee viel soittaa. sitte ku on kaikki kivut pois.
Voimaa!! Nopeutta!!
jannesamuli
04.06.2004 16:04:59
Itselläni oli koko talven jonkinmoinen jännetupentulehdus oikeassa kädessä, lokakuusta toukokuuhun. Ensin tuli etusormi ja sen jänne kipeäksi, vaiva levisi sitten muihinkin sormiin ja välillä ranteeseenkin. Oma vaivanikin muistutti itsestään rasituksessa, levossa vain satunnaisesti.

Mitkään lääkekuurit tai tauot soittamisessa (rummut ja kitara) tai urheilussa (lentopallo) eivät auttaneet. Apua oli vasta kolmen viikon sairaslomasta (hakkaan näppäimistöä työkseni), jolloin käsi sai olla täydessä levossa. Nyt käsi on taas käyttökunnossa, mutta koko talvi piti harrastaa puoliteholla.

Eli kannattaa tosiaan pitää kunnon tauko, jos oireita tulee toistuvasti, jottei vaivasta tulisi krooninen. Verrytteleminen, venytteleminen ja sopivat tauot auttavat välttämään vammoja, kuten edellä mainittiinkin.

Jos sattumalta käytät paljon tietokonetta, niin siirrä hiiri vasemmalle kädelle (jos siis olet oikeakätinen, ja oikean käden kanssa on hankaluuksia). Aluksi voi tuntua kömpelöltä, mutta äkkiä siihen tottuu, ja oikea käsi säästyy monotoniselta napsuttelulta.
stratocaster
04.06.2004 16:10:52
Itselläni oli koko talven jonkinmoinen jännetupentulehdus oikeassa kädessä, lokakuusta toukokuuhun. Ensin tuli etusormi ja sen jänne kipeäksi, vaiva levisi sitten muihinkin sormiin ja välillä ranteeseenkin. Oma vaivanikin muistutti itsestään rasituksessa, levossa vain satunnaisesti.

Mitkään lääkekuurit tai tauot soittamisessa (rummut ja kitara) tai urheilussa (lentopallo) eivät auttaneet. Apua oli vasta kolmen viikon sairaslomasta (hakkaan näppäimistöä työkseni), jolloin käsi sai olla täydessä levossa. Nyt käsi on taas käyttökunnossa, mutta koko talvi piti harrastaa puoliteholla.

Eli kannattaa tosiaan pitää kunnon tauko, jos oireita tulee toistuvasti, jottei vaivasta tulisi krooninen. Verrytteleminen, venytteleminen ja sopivat tauot auttavat välttämään vammoja, kuten edellä mainittiinkin.

Jos sattumalta käytät paljon tietokonetta, niin siirrä hiiri vasemmalle kädelle (jos siis olet oikeakätinen, ja oikean käden kanssa on hankaluuksia). Aluksi voi tuntua kömpelöltä, mutta äkkiä siihen tottuu, ja oikea käsi säästyy monotoniselta napsuttelulta.

kiitoksia. olen oikeakätinen ja vasemman käden kanssa hankaluuksia eli kitaransoittamisesta johtuu.. tuhannet kiitokset kaikille!
Voimaa!! Nopeutta!!
Jere_H
05.06.2004 16:54:22

Samanlainen tilanne oli jonkun aikaa sitten. Keskisormen ylempi nivel kipeytyi soittokelvottomaan kuntoon suht hirveän treenirupeaman jälkeen. Pari viikkoa annoin vasemman käden levätä ja vaiva hävisi. Vaihdoin keppiin vielä rimpulat 10-46 kielet ettei tulehdus uusiutuisi, saundi kärsii mutta ei voi mitään.
Joees
05.06.2004 22:22:42
On ollut ja ihan tarpeeksi asti. Kummassakin kädessä vähintään kerran. Oikeassa kaksi kertaa ja vasurissa kerran. Lepoa lepoa lepoa. Oikeaan nyt tulee rasitusta tietokonetta käyttäessä mutta en minä tätä nykyään kovin paljoa käytäkään. Vasen oli ihan jokin aika sitten ja nyt keräilen voimia siihen takas.
Groooove is in heart!
Skywalker
05.06.2004 22:44:22
sitä se on...
Nyt vittuun siitä pomppimasta tai tulen ja taitan jalat poikki.
stratocaster
06.06.2004 23:57:21
Onkoha tää käsi ny iha levossa, ku mull on lasta eikä mikää sormi voi liikkuu vasemmast kädest, paitsi peukku. eikä ranne kunnolla. teen kyllä semmosii hommii vasurillaki mitä voin. kannattaisko mun tehä mitää vasurilla?
Voimaa!! Nopeutta!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)