Aihe: 2x12 / 4x12 kitarakaappia kaveriksi Rectolle.
1 2 3 4 5 6 7 8 9
BugBadWolf
12.04.2016 14:39:48
Taidan nyt ostaa muutaman Bentonin ja katsoa että mikä niissä nyt niin kauheasti ahdistaa. Minulle alkaa tässä nyt tulla sellainen olo, että se Bentonin logo alkaa jo pitämään outoja äänia joidenkin korvissa ennenkuin edes virta on kytketty vahvistimeen.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Entropia666
12.04.2016 14:55:11

BugBadWolf: Taidan nyt ostaa muutaman Bentonin ja katsoa että mikä niissä nyt niin kauheasti ahdistaa. Minulle alkaa tässä nyt tulla sellainen olo, että se Bentonin logo alkaa jo pitämään outoja äänia joidenkin korvissa ennenkuin edes virta on kytketty vahvistimeen.

Soitin kuitenki muistaakseni vuoden tai kaks ko. komootilla, että empiiristä kokemusta kyllä on. Meikä yrittää nyt tuossa viikon päästä tulevana viikonloppuna nauhottaa reeniksellä klipit carvisesta, englin 212 ja HB:sta (kaikissa V30). Voi sitten jokainen tuumia että mitenkä paljon elementtien määrä ja kaapin rakenne vaikuttaa lopputulokseen.
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Mikko L
13.04.2016 01:40:22

Se on aika yleistä että panostetaan nuppiin ja säästetään kaapissa. Varsinkin säröhommissa se kaappi muokkaa sun soundia enemmän kuin se nuppi. Suositus: torilta 750€ joku Mesa 4x12 niin ei tarvitse katua päätöstä. Olen omistanut pari 4x12 ja 2x12 Bentonia V30sillä. Ne on hyviä mutta ei ne Mesalta kuulosta.
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Entropia666
13.04.2016 10:03:46

Mikko L: Varsinkin säröhommissa se kaappi muokkaa sun soundia enemmän kuin se nuppi.

Kaappi on olennainen ja merkittävä osa signaaliketjua, mutta ihan näin pitkälle en menisi. Kyllä mesan nuppi kuulostaa mesalta minkä kaapin läpi vaan. Mutta hyvällä kaapilla se kuulosta paremmalta mesalta.
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
BugBadWolf
13.04.2016 16:21:42
Mikko L: ... Ne on hyviä mutta ei ne Mesalta kuulosta.

C90 ja EV kuulostavat Mesalta. V30 on näitä nykyajan hömpötyksiä ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
sustain65
13.04.2016 16:49:05
BugBadWolf: C90 ja EV kuulostavat Mesalta. V30 on näitä nykyajan hömpötyksiä ;D

2x12 V30 (osittain avoin) Mesa on ainakin mulle juuri passeli Mark V:n kanssa. Olen erittäin kiitollinen Tampereen Aurinkomusiikin Pasille, joka aikanaan suositteli kaappia. Valinta meni kerralla hyvin, eikä tarvitse haikailla muuta. Muttei se "rectosoundiin" ihan oikea valinta varmaan olisi.
Mikko L
13.04.2016 18:24:14

BugBadWolf: C90 ja EV kuulostavat Mesalta. V30 on näitä nykyajan hömpötyksiä ;D

Nimenomaan ne Mesan V30set jotka loi Mesa-buumin on maailman parhaat kaiuttimet kun taas normi V30set löytyy jokaisesta kaapista. ;)
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
BugBadWolf
13.04.2016 19:12:20
Mikko L: Nimenomaan ne Mesan V30set jotka loi Mesa-buumin on maailman parhaat kaiuttimet kun taas normi V30set löytyy jokaisesta kaapista. ;)

Taas se on alkanut näkemään niitä maailman parhaita kaiuttimia joka paikassa ;D

Asiasta viidenteen; oletko koskaan ajatellut kokeilla noita sekakaiuttimia niissä mallinnushommissa? Lainaan mielelläni tuota omaa half backiani moiseen touhuun, jos tarvetta tulee.

Tiedähäntä, onko se maailman paras kaappi. Pitäisi olla maailman paras kitaristi voidakseen väittää varmasti ja tiedän ainakin 3 parempaa, joten vielä ei uskalla mennä vannomaan. Mutta yhden ajan klassikkohan se on ja saattaisi kiinnostaa kohderyhmää.
Entropia666
24.04.2016 17:55:17

No niin, nyt on pikainen testi tehty: http://haje.fi/kaappitesti/

Kaapit:
Carvin Legacy 412 w/ V30 Slant
ENGL Pro 212 w/ V30 Slant
Harley Benton 412 w/V30 Slant

Kitara: Jackson AT Soloist Pro w/ Lundgren M6
Nuppi: Soldano SLO100-klooni
Spedulaudassa: Line 6 XDV75 langaton--->Korg Pitchblack--->Joyo TS808-klooni

Mikki: SM57
Asettelu: Pölykupin reunalla, etäisyys 7cm, kohtisuoraan
Signaaliketju: SM57--->Focusrite Scarlet 2i4---->Logic X pro---->normalisointi--->bounce

Tuo on aika pitkälti meikän livesoundi millä työstän menemään. Kuten huomataan, niin erot on kohtuullisen isoja vaikka elementit on kaikissa samat ja ne on sisäänajetut. Carvin noista on mun korvaan heittämällä paras, kiva tuo yläpään "helinä". Benton oli sellainen kuin muistinkin, vähän epäselvä. Treeniksellä tuo vielä korostuu kun ei kuunnella mikitettyä soundia ja ollaan isossa äänenpaineessa.

Samanlainen testi olisi siisti tehdä joskus Mesan ja Marsun kaapeilla, saisi vähän vertailupohjaa niihinkin.
Dark Arts of Sanguine Rituals ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
ÄrGee
24.04.2016 18:12:45
Entropia666: No niin, nyt on pikainen testi tehty:

Hyi tuo Benton, ei mitään syvyyttä. Ihan kuin puuttuisi osa tarvittavista taajuuksista, erittäin tunkkainen ja kumiseva.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Entropia666
24.04.2016 18:14:32

ÄrGee: Hyi tuo Benton, ei mitään syvyyttä. Ihan kuin puuttuisi osa tarvittavista taajuuksista, erittäin tunkkainen ja kumiseva.

Sitähän tässä on useampi sivu yritetty sanoa, mutta ei kulma oo kaapista kiinni. :D
Dark Arts of Sanguine Rituals ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
BugBadWolf
24.04.2016 18:31:25
Mielenkiintoisia tuloksia tässä kokeessa. Ihan niinkuin se logo vaikuttaisi jopa kuuloelämykseen.

Carcvin: Kuin puhelimen kaiutin
Engl: Kuin halvan puhelimen kaiutin
HB: Näistä eniten läsnä.

On teillä jutut...
ÄrGee
24.04.2016 18:49:02
BugBadWolf: Mielenkiintoisia tuloksia tässä kokeessa. Ihan niinkuin se logo vaikuttaisi jopa kuuloelämykseen.

Carcvin: Kuin puhelimen kaiutin
Engl: Kuin halvan puhelimen kaiutin
HB: Näistä eniten läsnä.

On teillä jutut...

Millähän puhelimen kaiuttimella siellä kuunnellaan noita testituloksia...
Entropia666
24.04.2016 18:56:36

ÄrGee: Millähän puhelimen kaiuttimella siellä kuunnellaan noita testituloksia...

Tai sitten on vaan vähän poikkeava maku kitarasoundin suhteen.

Aihetta sivuten, pitää vähän kyllä pudottaa trebeliä ja presencee nupista ja lisätä ehkä ihan inanen bassoo ja depthiä.
ÄrGee
24.04.2016 18:59:19
Entropia666: Tai sitten on vaan vähän poikkeava maku kitarasoundin suhteen.

Toiset tykkää löysemmästä :D Carvin ja Engl oli sen verran erottelevia, mikä tietysti istuu miksaukseen livenä tai bändisoitossa paljon paremmin. Olisin varmasti sokkotestissä arvannut tuon Bentoniksi.
Entropia666
24.04.2016 19:03:43

ÄrGee: Toiset tykkää löysemmästä :D Carvin ja Engl oli sen verran erottelevia, mikä tietysti istuu miksaukseen livenä tai bändisoitossa paljon paremmin. Olisin varmasti sokkotestissä arvannut tuon Bentoniksi.

Tuossa voi hämätä vähän se kun mun soundi on suht näkkäri (alataajuudet on varattu rummuille ja bassolle), joten bentonin kumina kuulostaa itestää ehkä täydemmältä. Scooppihan tuo on joka tapauksessa vrt. engl ja carvinen, vaikka kuitenkin kohtuu middlekkäät elementit kyseessä.
JohnPatrick
24.04.2016 19:17:04 (muokattu 24.04.2016 19:21:59)
Carvin uppoaa mulle noista parhaiten, selkein ja taajuudet sopivasti balanssissa. Hauska kyllä miten iso ero V30 kaapeissa on... probsit vaivannäöstä!
Entropia666
24.04.2016 19:21:03

JohnPatrick: Hauska kyllä miten iso ero V30 kaapeissa on...

Täytyy kyllä sanoa että en itekkään osannut odottaa näin räikeitä eroja. Ennen tuota testiä pohdin että vittu jos niissä ei ookkaa oikeesti mitään eroa ja kaikki ollu psykoakustiikkaa. :D
Dropped C
24.04.2016 20:48:27
Entropia666: No niin, nyt on pikainen testi tehty: http://haje.fi/kaappitesti/

Kaapit:
Carvin Legacy 412 w/ V30 Slant
ENGL Pro 212 w/ V30 Slant
Harley Benton 412 w/V30 Slant

Kitara: Jackson AT Soloist Pro w/ Lundgren M6
Nuppi: Soldano SLO100-klooni
Spedulaudassa: Line 6 XDV75 langaton--->Korg Pitchblack--->Joyo TS808-klooni

Mikki: SM57
Asettelu: Pölykupin reunalla, etäisyys 7cm, kohtisuoraan
Signaaliketju: SM57--->Focusrite Scarlet 2i4---->Logic X pro---->normalisointi--->bounce

Tuo on aika pitkälti meikän livesoundi millä työstän menemään. Kuten huomataan, niin erot on kohtuullisen isoja vaikka elementit on kaikissa samat ja ne on sisäänajetut. Carvin noista on mun korvaan heittämällä paras, kiva tuo yläpään "helinä". Benton oli sellainen kuin muistinkin, vähän epäselvä. Treeniksellä tuo vielä korostuu kun ei kuunnella mikitettyä soundia ja ollaan isossa äänenpaineessa.

Samanlainen testi olisi siisti tehdä joskus Mesan ja Marsun kaapeilla, saisi vähän vertailupohjaa niihinkin.

Kuuntelin mielenkiinnosta. Ylivoimaisesti paras tämä Karvinen, nuo kaksi muuta kuulostivat vallan kamalilta siihen verrattuna, varsinkin tuo Engeli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)