Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ohmikymysys!!?
1 2
säkkipilli
19.04.2016 12:35:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hojo!
Tulipas hankittua Marsulle kaveri: JCM900 100w High Gain Dual Reverb 2x12 - Combon kaveriksi JCM800 1960 4x12 kaveri. Nyt ennen luukutus-sessioita haluaisinkin varmistaa tämän ohmihomman ettei mene leivänpaahtamiseksi touhu.
 
Combo tarjoaa uloslähtöön kahta vaihtoehtoa: 8ohm tai 16(4)ohm. Se on swithch eli valittava on jompikumpi (sama) molempiin uloslähtöihin, itse combon elsuille että kaapille. EI voi valita eri molemmille.
 
Lisäksi on high/low - switch ulostulon vieressä.
 
Kaapissa lukee 16ohm kytkennän vieressä. Combosta en ole löytänyt minkäänlaista ohmimerkintää erikseen. Tähän asti combo on käynyt kasilla siitä lähtien kun sen hommasin.
 
Kumpi on hyvä/turvallinen/whatever niin että voi käyttää molempia ilman leivänpaahtamisen vaaraa??.. ja miksi? Kiinnostaa vähän tämä teoriapuoli ja?
 
hallu
19.04.2016 12:44:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En rupia näitä asioita itse arvailemaan, mutta katoppa tuolta.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
säkkipilli
19.04.2016 12:50:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: En rupia näitä asioita itse arvailemaan, mutta katoppa tuolta.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290

 
Sitäpä olin juuri lukemassa juu, mutta idiootti kaipaisi vielä spesifimpää vastausta.
 
Mutta siis ihan jo marsu-järjen mukaisesti: jos ja kun kerran combo tarjoaa 8 TAI 16 niin sen pitäisi ITSE kestää molemmat??? JA koska kaappi haluaa 16 niin se on sitten se vittu 16 molemmille ja thats it????
 
Vai onko talvi tulossa edelleen?
 
s8na
19.04.2016 12:51:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katoppa tuo kanssa. Tossa valintavivussa on hämäryyksiä.
 
http://www.seymourduncan.com/forum/ … hp?184407-Attention-JCM-900-owners!
 
Voi olla että joudut uudelleen kytkemään jomman kumman toosan tai jopa vaihtamaan elementit, riippuen mitä elementtejä combossa on ja miten kytketty.
 
säkkipilli
19.04.2016 12:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Katoppa tuo kanssa. Tossa valintavivussa on hämäryyksiä.
 
http://www.seymourduncan.com/forum/ … hp?184407-Attention-JCM-900-owners!
 
Voi olla että joudut uudelleen kytkemään jomman kumman toosan tai jopa vaihtamaan elementit, riippuen mitä elementtejä combossa on ja miten kytketty.

 
FUUUUCK...... dänks tästä! Ihmettelinkin kyseistä switchiä ja sen logiikkaa. Tosin tämä logiikka on kaikista loggikoista vittumaisin mutta nytpä osaan varoa. Huh, saatana ...
 
s8na
19.04.2016 12:58:19 (muokattu 19.04.2016 13:07:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluat kytkennät niin että combon kaiuttimien impedanssi on sama kuin lisäkaapin impedanssi, muuten jompikumpi soi hiljempaa ja ties mitä tapahtuu.
 
Sitten kun kytket ne rinnan comboon (kaks piuhaa outputteihin, ne on siinä rinnan kytketty), 16ohm + 16ohm kuormasta tulee 8 ohm. 8 + 8 ohm tulee 4 ohm ja asetat valitsimen sen mukaan.
 
Tuon linkkaamani foorumipätkän mukaan 16 ohm kuorman kytkeminen combossa ja asettaminen vivun asentoon 4(16) voi sulattaa muuntajat. Eli nyt ajatusta sit peliin ennen kuin teet mitään.
 
koitappa selvittää mikä on yksittäisen kajarin ohmi combossa ja miten piuhat menee. (rinnan vai sarjassa)
 
-ARVAILUA VAARA-
 
Veikkaan et ne on 16 + 16 ja rinnan. 2x12 kaapit on yleensä 8 ohm marsulla joten silloin 2x12 lisäkaapin kanssa combo kytkettäisiin 8 + 8 rinnan ja tästä tulee se 4 joka on combossa poikkeuksellisesti se toinen kytkimen asento.
 
4x12 on sitten näemmä 16 ohm ja nupilla 1x menee 16 ohm kytkimellä ja 2 menee 8 ohm kytkimellä.
 
-ARVAILU OHI-
 
Vastuustavapautuslauseke kaikkeen pidätetään.
 
säkkipilli
19.04.2016 13:16:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No voe helevetin keleper!! Kyllä menee nyt ammattilaisten heiniksi tämä homma. Ei uskalla enää pahauskoinen amatööri tööttäillä ennen varmistuksia ...
 
säkkipilli
19.04.2016 14:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vittu että menee soosiksi! No mutta korjatkaa jos väärässä:
 
Kun yhdistelen tämän linkin: http://www.seymourduncan.com/forum/ … hp?184407-Attention-JCM-900-owners!
 
Tiedot tämän linkin infoon: http://www.prestonelectronics.com/audio/Impedance.htm
 
Niin kotidiootin päätelmä on:
Combo tarjoaa 8 tai 16/4 JOKA OIKEASTI ON SIIS 4
Kaappi haluaa 16
 
Sitten.... "First, if all speakers (or cabinets) have the same impedance ratings, the total impedance can be found by using the impedance value of one speaker and dividing that by the total number of speakers. If you go back to our example of 8 ohm speakers, we found that a single speaker had a total impedance of 8 ohms (duh....), two 8-ohm speakers had a total impedance of 4 ohms (8/2); three speakers had a total impedance of 8/3 ohms, or 2.67 ohms, and 4 speakers totaled 8/4 or 2 ohms"
 
Eli.... combon 16/4 (eli neljä) olis ok kaapille 16:4=4. Mutta se 4 ei enää ole ok combon omille koska ne on 8.
 
Correcto????? ... ja mitä vittua siis tehdä asialle että saa saman soundin molemmista ulos paahtamatta leipiä siinä samalla?!?!
 
tommiot
19.04.2016 15:14:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kytketään 8 ja 16 ohmin kaiutinkuormat rinnakkain niin nupin lähdöstä voi valita 4 tai 8 ohmia.
 
BugBadWolf
19.04.2016 15:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.speakerimpedance.co.uk/?act=two_parallel&page=calculator
 
Tuosta vähän laskenta-apua aiheeseen. Samat kuviot helpottavat myös vahvistimen takapaneelin lueskelua.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
säkkipilli
19.04.2016 16:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Jos kytketään 8 ja 16 ohmin kaiutinkuormat rinnakkain niin nupin lähdöstä voi valita 4 tai 8 ohmia.
 
Eli jos laitan combon toiseen outtiin sen omat kajarit ja toiseen 4x12 (16ohm) kaapin, niin que??? Eli siis ei väliä valitsenko switchistä 8 vai 16(4) asennon ???
 
säkkipilli
19.04.2016 16:24:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

säkkipilli: Eli jos laitan combon toiseen outtiin sen omat kajarit ja toiseen 4x12 (16ohm) kaapin, niin que??? Eli siis ei väliä valitsenko switchistä 8 vai 16(4) asennon ???
 
... Ja tämä siis vielä sillä lisäyksellä että ylläolevan infon mukaisesti combo sylkee nelosta 16(4) asennossa siinä missä nuppi sylkisi 16 samassa asennossa!
 
(jos siis se tieto on oikein, mutta asialliselta näytti)
 
tommiot
19.04.2016 16:47:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

säkkipilli: Eli jos laitan combon toiseen outtiin sen omat kajarit ja toiseen 4x12 (16ohm) kaapin, niin que??? Eli siis ei väliä valitsenko switchistä 8 vai 16(4) asennon ???
 
Sanoisin ettei väliä kun kumpikin asento on kuitenkin pielessä, sillä kuorma on 5,3 ohmia. Ei noi putkivehkeet ole kuitenkaan niin mahdottoman tarkkoja noista kuormista. Kokeile kumpi asento kuulostaa paremmalta (älä vaihda lennosta ohmivalitsimen asentoa) ja käytä sitä.
 
säkkipilli
19.04.2016 16:56:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tommiot: Sanoisin ettei väliä kun kumpikin asento on kuitenkin pielessä, sillä kuorma on 5,3 ohmia. Ei noi putkivehkeet ole kuitenkaan niin mahdottoman tarkkoja noista kuormista. Kokeile kumpi asento kuulostaa paremmalta (älä vaihda lennosta ohmivalitsimen asentoa) ja käytä sitä.
 
Jaa! .... kun kovin esson baarissa ollaan sitä mieltä että näillä toasteritehoilla on oltava impotenssit just kohdillaan! .... mutku en mä tiedä, sitähän mä täällä nyt just avaudun. Äkki kokeilemalla ei räjähtänyt kummallakaan ja kuulosti ihan ookooltakin. Pientä vola-eroa taisi olla havaittavissa kyllä mutta en muista kummalla ja mihin suuntaan ...
 
s8na
19.04.2016 17:04:06 (muokattu 19.04.2016 17:06:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

säkkipilli: Jaa! .... kun kovin esson baarissa ollaan sitä mieltä että näillä toasteritehoilla on oltava impotenssit just kohdillaan! .... mutku en mä tiedä, sitähän mä täällä nyt just avaudun. Äkki kokeilemalla ei räjähtänyt kummallakaan ja kuulosti ihan ookooltakin. Pientä vola-eroa taisi olla havaittavissa kyllä mutta en muista kummalla ja mihin suuntaan ...
 
Paljonhan nuo kestää mut 4 - > 16 ohm kytkentä ja päinvastoin on yleisesti pidetty jo vaarallisena (jos siis jotenkin tollasen onnistuis saamaan aikaan). 8 - > 16 ja 4 -> 8 ja toisinpäin ok. Itekkin näin oon kamoja ajellu.
 
Ja kuten yllä ei ne tarvi samat olla ne impedanssit kuhan yhteisimpedanssi on ok lähdön kanssa. Tosiaan mekkala saattaa toisista kajareista pienentyä. Voisin kuvitella et haluisit niin päin et lisäkaappi ainaskin soisi kovempaa.
 
säkkipilli
19.04.2016 17:09:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Paljonhan nuo kestää mut 4 - > 16 ohm kytkentä ja päinvastoin on yleisesti pidetty jo vaarallisena (jos siis jotenkin tollasen onnistuis saamaan aikaan). 8 - > 16 ja 4 -> 8 ja toisinpäin ok. Itekkin näin oon kamoja ajellu.
 
Ja kuten yllä ei ne tarvi samat olla ne impedanssit kuhan yhteisimpedanssi on ok lähdön kanssa. Tosiaan mekkala saattaa toisista kajareista pienentyä. Voisin kuvitella et haluisit niin päin et lisäkaappi ainaskin soisi kovempaa.

 
Eli tällä logiikalla 8ohm asennossa kytkin ja sitten syöttää samat combolle sekä 4x12 (16ohm) kaapille.... pitäs olla ok???
 
Mutta 16(4) asennossa se syöttäs nelosta molemmille ... ja se ei ekä ok?
 
Vai que???
 
tommiot
19.04.2016 17:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

säkkipilli: Eli tällä logiikalla 8ohm asennossa kytkin ja sitten syöttää samat combolle sekä 4x12 (16ohm) kaapille.... pitäs olla ok???
 
Mutta 16(4) asennossa se syöttäs nelosta molemmille ... ja se ei ekä ok?
 
Vai que???

 
Se kaiutinkuorma niillä kahdella kaapilla on 5,33 ohmia. Neljä ja kahdeksan ohmia on ihan ok, 16 ei.
 
säkkipilli
19.04.2016 20:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin... rautalankaa kehiin:
 
- Combo tarjoaa ulos/itselleen AINOASTAAN vaihtoehdot 4 tai 8ohm https://marshallamps.com/wp-content … uploads/2013/08/JCM900-4100-hbk.pdf
 
- Combon omat celestionit on 2x http://celestion.com/product/15/g12t75/
 
- JCM8001960 - kaappi 4x12 sanoo haluavansa 16ohm kytkennän vieressä
 
Mikä on siis paras asento kytkimelle? 4 vai 8?? Sietääkö kaappi 8 ja / tai haluuko jompikumpi 4 tai vittu sen 16 nyt??? Pitääkö viedä jollekin hermannille säädettäväksi koko paska?
 
Se ei juuri nyt haittaa jos koko läjä ei ihan max volumea tarjoa koska sitä volumea on lähtökohtaisesti tarjolla ihan saatanasti. Mutta tasaiseen pitäisi tulla ja hyvänä, totuttuna sellaisena...
 
rainmaker
19.04.2016 21:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuon combon kaiuttimien pakko olla mukana? Sinun tilanteessa ite ottasin combon omat kajarit pois sotkemasta ja käyttäisin pelkkää kaappia. Vahvarista 8 ohmin asento päälle. Sillä on ihan turvallista, joskaan ei optimaalista, ajaa 16 ohmin kaappia.
 
Tai sitte tuolta kattelet sopivan yhdistelmän: http://www.mesaboogie.com/media/Amp … dance%20Matching%20and%20Hookup.pdf
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
BugBadWolf
19.04.2016 22:22:54 (muokattu 19.04.2016 22:23:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaaha...
 
Combo on toteutetu kahdella 16 ohmin kajarilla, eikö vain?
 
Katkaisija kahdeksaan ohmiin, vain toinen combon kaiutin (toisesta siis kytkentä irti) toiseen takapaneelin reikään ja toiseen se kaappi.
 
Siinä se.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «