Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Genelec M040 vs. Neumann KH120A, etc.?
1 2
Janie Jones
16.04.2016 01:11:29 (muokattu 16.04.2016 01:22:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve, väki. Olen päivittämässä kotistudioni monitoreita. Entiset ovat Truth 2030A:t, niillä on 10 vuotta tultu hyvin toimeen ja miksattu pois tiehensä. Ne tulevat jäämään tähän verrokkikajareiksi ja varalle, koska tunnen ne. Alapäätä tarkistellessa olen käyttänyt ja käytän vastakin Audio-Technican ATH-M50S-luureja, subbaria ei ole tulossa.
 
Genelecin uudehkot M040:t tuntuisivat hyvältä vaihtoehdolta. Alapäähän menee alemmas kuin Behkuissa, mikä voisi olla hyvä. (Mulla on kokemusta kaverin studiosta 8030:ista, ne ovat mielestäni vähemmän "kovat" kuin behkut, mikä voisi olla toivottavaa, joskin tuntuisi että joskus soundi jää niissä jotenkin taakse.)
 
Vaihtoehtona palstoja lukiessa tulivat nuo hitusen vanhemmat Neumannit vastaan.
Neumanneista oli täälläkin vanha ketju: https://muusikoiden.net/keskustelu/ … ts.php?c=16&t=203343&o=0&#p10217039 . Kiinnostavaa on mm. niiden stereokuva ja ilmeisesti hyvä "eteen" tuleva presenssi (verraten 8030:aan, sanottiin jossain), mutta en ikävä kyllä pääse kuuntelemaan niitä mihinkään ainakaan pian. Ihan yhtä alas kuin nuo Genet ne eivät näytä menevän, mutta se ei välttämättä ole ratkaisevaa (Behkut menevät muistaakseni 55 hertsiin, eli samaa luokkaa kuin Neumannit, mutta ehkä alapää on muuten erilainen?).
 
Jostain arviosta (vai olikohan käyttäjän Mikael kommentista) luin, että Neumanneissa 1-4 kilohertsiä ei ole yhtä korostunut kuin Genelecin 8030-mallissa. Mitenkähän lienee M040:issa?
 
Onko teillä kokemusta M040:sta (tai 8030:sta), Neumanneista tai, vielä parempaa, molemmista?
 
Haen mahdollisimman tarkkaa kaiutinta, joka samalla olisi hitusen hellä ylimmän middlen/yläkerran tinnitukselleni. Taustaksi, että miksaan useimmiten varsin hiljaa, johtuen paitsi tinnituksesta, etenkin kerrostaloympäristöstä. Kovimmillaankin ehkä jotain 85 db tai vähän reilu. (Katkaiseeko Genelecien automaattinen virransäästö vähän turhankin herkästi eli pienenpienillä voluumeilla kuunnellessa virran?)
 
Huone on pieni, noin 15 neliötä. Kaiuttimien paikka on syvyyssuunnassa melko keskellä, vähän vasemmalla huonetta, pöydän takana. Istuessa ne ovat kainalon korkeudella; heijastuksia pöydästä ei mielestäni haittaavasti tule, koska ne ovat pöytää reilusti korkeammalla. Reilu metri nenänpäästäni. Akustoinnista huoneessa huolehtivat pääasiassa hyllyt täynnä kirjoja.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Janie Jones
16.04.2016 03:47:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten nämä?
 
http://www.amphion.fi/en/create/products/one12/
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Lahtari
16.04.2016 09:11:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täälläkin miksataan hiljaa, sattuneesta syystä. Hellasärö.fi
Akustoimaton kerrostalon olohuone.
 
Olen ollut todella tyytyväinen Neumanneihin. Ei väsy korvat pidemmissäkään pätkissä. Ja kuulostaaa hyvältä myös muissa laitteissa.
 
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
Mikael
16.04.2016 12:27:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielipiteet ei oo tässä vuosien varrella muuttuneet. En vaihtais noita tossa hintaluokassa mihinkään. ATC SCM25A:t kyllä houkuttais mutta oma dollaripino ei vielä oo kasvanut tarpeeksi korkeaksi.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Janie Jones
16.04.2016 15:25:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mun mielipiteet ei oo tässä vuosien varrella muuttuneet. En vaihtais noita tossa hintaluokassa mihinkään. ATC SCM25A:t kyllä houkuttais mutta oma dollaripino ei vielä oo kasvanut tarpeeksi korkeaksi.
 
Ei oo edes Amphionit kutkutelleet?
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Janie Jones
16.04.2016 16:07:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta toteanpa tähän samantien, että noi Neumannit ovat dv247:lla sen verran houkuttelevaan hintaan, että HMM!
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
sami_sumea
16.04.2016 19:40:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janie Jones: Ei oo edes Amphionit kutkutelleet?
 
One15:ta oon testannut, melkein lähti kamat vaihtoon. Bassopää oli noissa vähän turhan kevyt mun makuun, mut yläpää hakkaa kaiken tähän asti kuulemani ihan 6-0.
 
One18 tai ehkä jopa Two18 on vakavassa harkinnassa, tarpeeks heikko hetki ku tulee niin tilaan testiin ;)
 
...
 
http://www.soundreel.com
Janie Jones
16.04.2016 23:25:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No hitto.
 
Hintaloikkaa vahvarin kera Neumanneista noihin (joko 12 tai 15 mun tapauksessa) kyl on hieman.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
CountGrave
17.04.2016 14:19:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neumannit on varma valinta. M040 ei ole kokemusta, mutta Neumannit ja Genelecin 8040 oli jonkin aikaa molemmat käytössä. Omien kokemuksien pohjalta Neumannit toimi pienessä tilassa paremmin kuin Genelecit, jotka pääsivät oikeuksiinsa vasta isommassa tilassa. Parempaan tilaan siirryttyäni huomasin käyttäväni Genelecejä lähinnä musan kuunteluun ja Neumanneja miksaamiseen. Neumannit paljastivat mukavasti ylimääräiset honotukset ja kuminat miksauksista mitä ei välttämättä muilla kajareilla vielä mieltänyt ongelmaksi.
 
Yksi vaihtoehto voisi olla jotkin laadukkaat luurit, koska nuo behringeritkin on erittäin pätevät kajarit.
 
saastara
17.04.2016 14:28:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janie Jones: No hitto.
 
Hintaloikkaa vahvarin kera Neumanneista noihin (joko 12 tai 15 mun tapauksessa) kyl on hieman.

 
Mulla on käytössä 'vain' noi Argon3:t. En oo edes halunnut käydä kuuntelemassa noita studiosarjan kaappeja kun ei ole rahaa ja tiedän, että alkaisi vain harmittamaan kuitenkin. Mutta noita a3:sia voin lämpimästi suositella.. Etenkin kun niistä on nyt se uusi suljettu malli ulkona joka lienee vielä ihqumman kuuloinen.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Janie Jones
17.04.2016 16:36:30 (muokattu 17.04.2016 20:47:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla mun Audio-Technicoilla kuulee varsin hyvin, mutta luurityöskentely laittaa herkästi korvat soimaan, joten yritän rajoittaa luuriaikaa. Sekä Neumanneja että Amphioneja kehutaan korvia mahdollisimman vähän väsyttäviksi, siksikin valinta taitaa mennä näiden kahden väliseksi.
 
Neumannit piuhoineen 1050 e.
 
Amphion one12:t 1320 e + piuhat (tehtaalta 300 e) + joku käytetty vahvistin jostain (ei hajuakaan, mikä) ? e.
 
Amphion one15:t 1800 e + ... Taidan alkaa säästämään.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
dewil
19.04.2016 12:47:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tuli vuosi sitten testiin noi One18 Amhionit.
Jos joku haluaa ne multa pois, niin saa varautua tappelemaan kuolemaan asti.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
19.04.2016 13:27:42 (muokattu 19.04.2016 16:38:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos joku haluaa mun Neumannit niin saa kyllä varautua jutteleen mun Äidin (joka on isompi kuin sun äiti) kanssa!
 
Vakavasti ottaen: pitää varmaan pysytellä erossa Amphioneista ja muistakin koska nykytilanne on erittäin tyydyttävä. Hienoa että Suomesta tulee noinkin arvostettuja kajareita ja sinänsä kannatan kyllä kotimaista, niin että jos nyt olisin hankinnan edessä niin suositusten perusteella varmasti tsekkaisin Amphionit.
 
Edit. Toisaalta taas... olishan ihan vaikka foliohattumielessä nasta saada omalle pajalle Neumannien viereen Amphionit joksikin aikaa... hmm.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
sami_sumea
19.04.2016 16:29:22 (muokattu 19.04.2016 16:30:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Mulla on käytössä 'vain' noi Argon3:t. En oo edes halunnut käydä kuuntelemassa noita studiosarjan kaappeja kun ei ole rahaa ja tiedän, että alkaisi vain harmittamaan kuitenkin. Mutta noita a3:sia voin lämpimästi suositella.. Etenkin kun niistä on nyt se uusi suljettu malli ulkona joka lienee vielä ihqumman kuuloinen.
 
Mä testasin tossa A2:sta, ei ole *lähelläkään* tota testaamaani One15 -sarjan studiomallia. Ei voi puhua edes samana päivänä. Mees testaamaan vaan ne One18:t :-P
 
Ne suljetut voi olla lähempänä, käsittääkseni aikalailla samaa tekniikkaa.
 
...
 
http://www.soundreel.com
mhelin
20.04.2016 08:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Mä testasin tossa A2:sta, ei ole *lähelläkään* tota testaamaani One15 -sarjan studiomallia. Ei voi puhua edes samana päivänä. Mees testaamaan vaan ne One18:t :-P
 
Ne suljetut voi olla lähempänä, käsittääkseni aikalailla samaa tekniikkaa.
 
...

 
Ei ne A3S:t ole suljetut kuten eivät One1x:tkään vaan niissä käytetään passiiviradiaattoria, siis elementtiä jossa ei ole moottoria, refleksiportin tilalla. Periaate on sama kuin tavallisissa putkiviritteisissä relfeksipöntöissä eli Heimholzin resonanssi buustaa bassotoistoa. Viritys tapahtuu kartion massaa muuttamalla (massaa lisäämällä resonanssitaajuus laskee). Aikatason ongelmat samoja (bassojen ryhmäviive kasvaa verrattuna suljettuun), portin pöhinä vain puuttuu luukutustasoilla.
 
Seasin radiaattorista tietoa: http://goo.gl/nKhXnv
 
Omiin A2:iin oon ollut tyytyväinen (en kyllä ole niillä miksaillu, muuten vaan kuunnellu), bassopää tosin tulee subbarista. Amphion on vaihtanut diskanttielementin ajan saatossa alumiisesta Seasin valmistamasta titaaniseen (muistaakseni jossainpäin Ranskaa ne teettivät ainakin muutama vuosi sitten, olisiko ollut Audaxilla). Jakotaajuus on noussut 1200 Hz:sta 1600 hertsiin, ja suuntain on vähän madaltunut millä on positiivinen vaikutus suuntaimen sisäiseen diffraktioon. Hyvää duunia kuitenkin, toivottavasti nyt firman tulos kääntyy reilusti plussalle, pitkäänhän se on ollut +/- 0.
 
sami_sumea
21.04.2016 20:56:57 (muokattu 21.04.2016 20:58:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Ei ne A3S:t ole suljetut kuten eivät One1x:tkään vaan niissä käytetään passiiviradiaattoria, siis elementtiä jossa ei ole moottoria, refleksiportin tilalla. Periaate on sama kuin tavallisissa putkiviritteisissä relfeksipöntöissä eli Heimholzin resonanssi buustaa bassotoistoa.
 
Pardon, ajatuskatko, tarkoitin "ei refleksiputkella varustetut mallit" :)
 
Mut enivei, oon tosiaan kuunnellut just samalla paikalla sekä A2:sta ja One15:sta ja jälkimmäinen on täysin eri planeetalta soundillisesti.
 
...
 
http://www.soundreel.com
saastara
21.04.2016 21:22:32 (muokattu 21.04.2016 21:39:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Pardon, ajatuskatko, tarkoitin "ei refleksiputkella varustetut mallit" :)
 
Mut enivei, oon tosiaan kuunnellut just samalla paikalla sekä A2:sta ja One15:sta ja jälkimmäinen on täysin eri planeetalta soundillisesti.
 
...

 
No perkele, pitihän se arvata.
 
E: Lohduttaudun sillä, että monet on sanoneet ton A3:n olevan todella iso harppaus ylöspäin vrt A2.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Janie Jones
23.04.2016 16:21:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jahas, olin yhteydessä Amphionille, ja nehän tosiaan saa testiin ne kajarit. Taktisesti en ota, ennen kuin säästetty summa on kasassa, koska niinhän siinä varmaan käy, että tänne jäävät sitten.
 
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
gravehill
01.05.2016 16:20:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Genelecin M40 käytössä täällä ja tilana myöskin kerrostalokämppä ilman kummempaa akustointia. En ole verrannut M40 ja 8030 samassa tilassa mutta kyllä tuo 1-4kHz alue on vähän kiltimmän kuuloinen M40 kuin 8030. Tosin M40ssä on myös omasta takaa säätömahdollisuuksia saundin suihteen.
 
Automaattinen virrankatkaisu toimii hyvin eikä ole liian herkkä. Vaatii jotain 20-30 minuuttia hiljaisuutta ennen kuin virta katkeaa.
 
http://www.chaosresearch.net
mhelin
01.05.2016 20:21:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: No perkele, pitihän se arvata.
 
E: Lohduttaudun sillä, että monet on sanoneet ton A3:n olevan todella iso harppaus ylöspäin vrt A2.

 
Noista hifimalleista uusin eli A3S vastaa tuota One18 mallia varmaan lähes täysin, ehkä jakosuotimessa on säästelty vähän mutta hintaeroa ei juurikaan ole joten voi olla että kyse on vain hinnoittelupolitiikasta. A3 ja A3L malleissa on käytössä vielä bassorefleksiputki, A3S:ssä passiivisäteilijä. Käsittääkseni elementit kaikissa A3 versioissa ovat samoja (Seasin valmistama Amphion Integrator titaanidiskantti ja 6.5" alumiinielementti matalemmille taajuuksille, jakotaajuus 1.6 kHz).
 
Mulla on ollut A2:t aika kauan ihan vaan tavallisessa musakuuntelussa enkä ole mitään A3 kaiuttimia vielä päässyt kuulemaan. Mitähän eroa noissa tarkalleen ottaen on keskenään? A2 vaste ja suuntaavuus on kuitenkin aika hyvä verrattuna mihinkä tahansa muihin kaiuttimiin. Bassotoisto ei ehkä niin hyvä (tosin itselläni käytössä subbari noiden A2 kanssa).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «