Aihe: Prs kitarat
1 2 3 4 512 13 14 15 1646 47 48 49 50
askomiko
14.04.2016 17:10:38
PRS on kamarunkkareiden suosikkimerkki ja ne kiertää siksi ahkerasti?
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
BugBadWolf
14.04.2016 17:15:54
askomiko: PRS on kamarunkkareiden suosikkimerkki ja ne kiertää siksi ahkerasti?

Ei muuten ole. Ahkerimmin kiertävät nimenomaan tutut ja turvalliset.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Krice
14.04.2016 19:18:46

Sellainen tuntuma on että kalliimmat PRS:t on keräilijöiden kitaroita eli sellaisten jotka ei hirveästi nyt edes kitaraa soita, kunhan ostavat ja myyvät kitaroitaan.
LaMotta
14.04.2016 20:09:55

En tiijä. En tunne ketään kymppitonnin pärssisen omistajaa. Joten vaikea sanoa noista kalliimmista ja niiden käyttämisestä mitään.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
G1265
14.04.2016 21:21:11
Kaivoin muutaman ehkä suuntaa antavan luvun käytettävissä olevin keinoin:

Torin kaikista 745 sähkökitaroiden myynti-ilmoituksista oli tänään noin 3% PRS:iä, yksinkertaisesti tuotemerkkiä otsikosta hakien. Fenkut, Gibsonit ja Ibanezit johdossa tässä järjestyksessä 15/12/11%, selkeästi seuraavia edellä.

Pikasilmäys Ebay:n worldwide ilmoitusmääriin antoi PRS:ille samaa 3% luokkaa olevan luvun kaikista sähkisilmoituksista.

Jos Ebay:n myynti-ilmojen ja tehtyjen kauppojen määrien suhde kertoo jotain tavaran kierrosta, Fenkut ja Gibsonit kiertävät mm. PRS:iä oleellisesti paremmin.

Sanoisin, että merkkien paikalliset markkinaosuudet ja keskimääräiset hintatasot määrittää sen miten paljon missäkin tavaraa on kaupan ja miten käy kaupaksi. Mielenkiintoinen off-topic havainto oli, että Ibanezeja ja Jacksoneita on suhteellisesti selkeästi enemmän myynnissä Torillamme kuin ebayssä globaalisti.
mpekkanen
14.04.2016 23:07:11 (muokattu 14.04.2016 23:35:13)
Voi olla ettei noiden PRS kitaroiden määrä ole prosenteissa kovinkaan suuri torin koko tarjonnasta. Niitä on kuitenkin torlla noin 20 jenkki PRS kitaraa.
Se on kyllä Suomen oloihin nähden todella paljon ja siellä on myös hieman vanhempiakin joukossa, yllättävänkin paljon. Se mikä tässä on ihmeellistä, että noita jenkki kitaroita on enemmän kaupan kuin Korealaisia...niitä on sitten tuon luvun päälle joitakin, mutta vähemmän.
Näitä ei kuitenkaan ole aikoinaan uutena kovinkaan kauheasti myyty. Tuskin on myynti vieläkään aivan älytöntä, mutta Korean mallien takia ovat monenkin soittajan ulottuvissa nykyään. Sitähän ne eivät ennen olleet.

Jos taas verrataan vaikka Fenderin tuotantoon taikka Jacksonin, jonka Fender omistaa nykyään. Niitä myös tuo maahan sama liike ja Jacksoneita tehdään jenkkien lisäksi myös ainakin Meksikossa ja Intiassakin. Fenderilläkin on monenhintaisia ja niitä myös valmistetaan monessa maassa.

Tilastoja voidaan toki tehdä, mutta se ei kyllä kerro ihan koko totuutta. Soittimia kun myydään meillä täällä Suomessa ihan eri määriä kuin vaikka Saksassa ja se vaikuttaa myös soittimien katteisiin ja siis niiden hintoihin. Sen lisäksi tähän soppaan vaikuttaa monet muutkin tekijät, mutta mitäpä siitä. Ainakin pitäisi verrata samassa hintaluokassa olevia ja laadultaan jotenkin verrattavissa olevia keskenään.

Laitetaan tähän kuitenkin tuolta meidän torilta sitä faktaa ilmoitusten määrästä.

Arvokkaimista ja hyvistä soittimista on yllättävän suuri määrä PRS kitaroita ja ei se minua toki haittaa. Hyvä sellaiselle joka on mahdollisesti PRS kitaraa vailla.
Hintaluokassa 1000-5000 euroa löytyy 182 kitaraa(tällä hetkellä kun tämän kirjoitin) ja USA PRS kitaroita on siitä määrästä 19 kappaletta. Tosin yhdestä on sovittu jo kauppa, mutta sitten on taas yksi 890 euron hintaan oleva, joten niitä kitaroita on edelleen sen 19 kappaletta. Se on taas prosenteissa yli kymmenen tuosta 182 kpl kitara määrästä. Vaikka se yksi edullisempi pudotettaisiin pois, niin silloinkin prosenttiluku olisi 9,89% eli ei kauaksi kymmenestä jää sittenkään.

Jos niitä tosiaan on maailman laajuisesti noin 3 % myynnissä jossain Ebay:ssa, niin Suomessa M.netissä on yli kolme kertaa sitten enemmän. Kyllä minusta tällä lasku-opilla voi väittää, että niitä on tuolla aika paljon ja ihan oikeasti.

E: Tuosta 3000-5000 euron myynnissä olevista kitaroista ei löydy yhtään PRS kitaraa ja niitä on nyt muuten 11 kappaletta.
Tosin kaksi PRS kitaraa on sellaisella kaverilla myynnissä joka ei ole niitä hinnoitellut, mutta hänenkin kaikki muut PRS kitarat ovat alle 3000 euroa. kallein on 2500 euroa ja halvin on 1000 euroa. Hänellä on niitä vanhoja 7 kappaletta myynnissä. On ollut kyllä joskus enemmänkin.
Jos tämä haku tehtäisiin 1000-3000 euron kitaroista, niin tuo myynnissä olevien jenkki PRS kitaroiden määrä nousee kyllä jo aika korkeaksi. Lasketaan sitten määrällisesti tai prosentteina, jotka ovat kummatkin kyllä samoja asioita.
pappasfin
15.04.2016 11:40:37
Oisko PRSia sen takia myynnissä kun ne vaan on ihan omia skittoja ja jos on tottunu stratoon tai lespaan niin PRS ei vaan ole kumpaakaan ja vaikka ne on erinomaisia kitaroita (tiedän kun mulla on tämä yksi PRS Hollowbody 2 McCarty 2003-2004 Top 10).

Minäkin olen enempi stratomiehiä ja on käyny harkinnassa, että pistäisin tuon oman PRS:n myyntiikiin (vielä toistaiseksi en ole laittanut).

Mäkin olen siitä ihmeellinen ukkeli, että vaikka kaikki kitarat on ja ovat olleet erinomaisia niin olen niitä myynyt ja siihen selitys on se kuuluisa "vaihtelu virkistää" mielentila ja GASitus johonkin uuteen kitaraan ;D

Eihän tämä varmaan mitenkään kovin järkevää toimintaa ole ja taloudellisesti edes kannattavaa.

On tämä mieli vaan jotain aivan ihmeellistä ;D
PappaSFin
Gary the pine
16.04.2016 11:52:10
Ehkä vähän samaa pohdiskelua kun minkä tahansa myynnissä olevan kamppeen kanssa tää perinteinen : "miksi myyt?"

Aika harva jantteri ostaa autoa, venettä, mönkijää, lumikolaa, saappaita, videotykkiä, läppäriä, taikka sitten kitaraa sillä fiiliksellä, että tää on nyt mulla ikuisuuden aamuun ja lähtee mukaan viimeisen lakanan taskussa. Silti se aina vaan pientä ihmistä askarruttaa ostovaiheessa, että miksi myyt. No siksi kun tavara (suurin osa) on tehty kiertämään. Siitä nauttii sen hetken kun tuntuu hyvältä ja sitten kun tulee se hetki että voisi miettiä jotain muuta, niin eteenpäin.

Oma lukunsa on sitten nämä patologiset keräilijät jotka eivät voi luopua mistään, mutta se lienee diagnosoitu ihan sairaudeksi...
Tulin, näin, paskoin housuun.
klobasa
17.04.2016 10:09:51
Pappasfin muistaa sitten tarjota hollowbodyä mulle ennen kuin väsäät myynti-ilmoituksen...
klobasa
28.04.2016 18:33:09 (muokattu 28.04.2016 18:33:47)
mpekkanen: Kuitenkin, vaikka kaikki tuntuu näitä kyseisiä kitaroita hehkuttavan--->Niitä on torilla aina myynnissä todella paljon. Ja en tarkoita pelkästään Korean kitaroita, vaan muutenkin.
Minusta hieman omituista, koska ainakin ne PRS kitarat joita itse olen kokeillut ovat olleet todella hyviä. Siis, miksi näitä on näin paljon käytettynä myynnissä?

Palataan vielä tähän kun itsekin kauppaan torilla PRS kitaraa. Syy laadukkaiden korealaisten ja amerikkalaisten PRS kitaroiden myyntiin on tottakai seuraavanlainen:

Osta ensin korealainen PRS -> totea se niin hyväksi, että alkaa kaasuttaa USA PRS --> myy korealainen --> osta ensimmäinen amerikkalainen PRS ja totea se fantastiseksi --> soita ja hekumoi miten hyvä se soitin on --> mene nettiin, kuolaa lisää PRS kitaroita --> hanki vakava gas johonkin vielä hifimpään ja itseä aina himoittaneeseen "en varmaan koskaan tule tuollaista hankkimaan" -tason PRS kitaraan --> laita nykyinen erinomainen amerikan PRS torille, koska kaasuttaa toi edellä mainittu.

On noi sen verran arvokkaita, että ei ihan jokaisella ole varaa hamstrata useampia yksilöitä.
Arbitrator
28.04.2016 19:27:28
G1265:
Sanoisin, että merkkien paikalliset markkinaosuudet ja keskimääräiset hintatasot määrittää sen miten paljon missäkin tavaraa on kaupan ja miten käy kaupaksi. Mielenkiintoinen off-topic havainto oli, että Ibanezeja ja Jacksoneita on suhteellisesti selkeästi enemmän myynnissä Torillamme kuin ebayssä globaalisti.

Suomipoika kuuntelee heviä. Siitä se johtuu.
Ziggy Bubba
29.04.2016 19:51:41

PRS:t on kyllä hienoja laitteita, hommat tehty alusta loppuun oikein, suunnittelusta viimeistelyyn. "Cusset" tais olla alustavasti keskiarvo LP:n ja Straton muodoista, skaalakin kertoo samaa.

Esim. Custom 22:n ohuempi body ei ole mistään pois soundimielessä, mutta on moinen vaan isoa Lepakkoa kivampi hihnan kanssa. Viimeistely on selvästi eri tasoa kuin Gibbon Traditional- / Stankku-sarjat, vaikkei se niissäkään paha ole. Mutta, eron huomaa vaikka nauhoissa uunompikin. Myös otelaudan puut on ihan eri tavalla nätit ja tummat Persussa vs oma Tradde LP.

Reilulla parilla tontulla saa siis hyvin vahvasti custom-tason soittimen - mikäs sen hienompaa. Suosittelen vahvasti PRS:n core-malleja. (Vasureille ei tehdä SE-pelejä, niistä en osaa niin sanoa.)
Bubba Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
LaXu
29.04.2016 23:16:01
Minä rakastan PRS:n muotoilua ja viimeistelyä, mutta yksikään kokeilemani ei ole oikein istunut käteen kaulan muotoilun takia. PRS on jotenkin niitä harvoja merkkejä, jotka eivät vaan toimi soittimena mulle henkilökohtaisesti, vaikka ovat oikeasti hyviä vehkeitä.
Myydään Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1126960 )
BugBadWolf
29.04.2016 23:20:55
LaXu: Minä rakastan PRS:n muotoilua ja viimeistelyä, mutta yksikään kokeilemani ei ole oikein istunut käteen kaulan muotoilun takia...

PRS tarjoaa useampaakin kaulavaihtoehtoa, mutta jostain syystä markkinoilla on varsin paljon nimenomaan tuhtikaulaisempia. Johtuisiko kenties siitä, että niitä ohutkaulaisia on saatavilla kasakaupalla muistakin merkeistä, joten vaihtoehtoa on haettu PRS:stä?

Ihmisiä on eri kokoisia ja jokaiselle löytyy omanlaisensa soitin, kun tarpeeksi haeskelee.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Tomtom
02.05.2016 14:45:39 (muokattu 02.05.2016 14:45:58)
Mun isoon lapaseen wide-fat on just se oikea. "regulaaria" olen tässä hipaillut lähes päivittäin ja sekin sopii mulle aika hyvin. Noin yleisesti tuo volumepotikka tuntuu olevan jotenkin tiellä kun on tottunut mm straton sijoitteluun, tarkalle ammattisoittajalle on varmasti nopea mutta kun tuo oma soitto on tollasta räpeltämistä, tuntuu namiska olevan vähän tiellä.. Mutta on hieno soitin, ulkonäkö, haju, soundi ja tuntuma noin muuten just kuin pitääkin.. Harmi vaan että ei ole oma.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
tuskiz
02.05.2016 15:44:12
Olis mielenkiintoa ostaa tollanen korealainen SE 245 Standard, mutta kanssa vähän kuumottelen tota kaulaa kun satun melko pienet kädet omaamaan, selvästi parhaimmat kaulat mulle on semmoset Gibsonin slim taper-tapaiset, pitäis jossain liikkeessä käydä koesoittamassa vastaava niin tietäis.
Gabe
02.05.2016 15:54:16
Mitäs mieltä porukka on PRS vahvistimista?
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
Laulava Kylätohtori
02.05.2016 16:21:56
Gabe: Mitäs mieltä porukka on PRS vahvistimista?

En edes tiennyt, että ne tekee vahvareita... :D
They pass too much electricity. -SRV
BugBadWolf
02.05.2016 17:19:23
Gabe: Mitäs mieltä porukka on PRS vahvistimista?

Soundinäytteen perusteella yritin jo tilata paikalliseen kivijalkaan Archonin, mutta ilmeisesti Thomannilla on kaikki euroopassa olevat sellaiset. Puolisen vuotta olisi kuulemma pitänyt odottaa. Ehdin sitten tuhlaamaan rahat toiseen brändiin.

Kuulemani perusteella ovat varsin laadukkaita värkkejä. Olen tainntu kuunnella näyttet jokaisesta mallista usdampaan kertaan. Ilmisesti kuitenkin ongelmana on se, että PRS:ää ei mielletä vahvistinbrändiksi ja myynti siksi takkuilee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)