Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5128 129 130 131 132347 348 349 350 351
high_society
15.04.2016 20:27:39 (muokattu 15.04.2016 20:47:52)
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Guitarfreak
15.04.2016 21:56:10
Täällähän on taas unohdettu the asia päättömän kohkaamisen alta. :D

Pitäkäähän rahoistanne parempaa huolta... ahneus se vetää hyvien diilien perässä...
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
BugBadWolf
15.04.2016 23:34:37
Åboensis: Sinuna en pidättelisi henkeäni sitä odotellen...

Olet juuri onnistunut vakuuttamaan minut siitä, että se olisi ollut yksi huonoimmista ideoista tässä yhteydessä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Gary Enfield
16.04.2016 00:20:34 (muokattu 16.04.2016 00:21:27)
Tää keskustelu on tavattoman lapsellista. Ihan kuin näitä lukevat aikuiset ihmiset ei osais tehdä intertekstuaalisia tulkintoja. Omat johtopäätökset on tehty. Ei sillä, että sillä olis väliä, mutta silti. Voi vittu. Ette vois mennä muualle runkkaamaan.
BugBadWolf
16.04.2016 00:25:49 (muokattu 16.04.2016 00:27:07)
gary field:.. Ette vois mennä muualle runkkaamaan.

Tälläkö se keskustelun taso parani?

E: Ehdotan että ei keskustella keskustelijoista, vaan aiheesta tai sen vierestä. Näin emme päädy tällaisiin tilanteisiin.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Gary Enfield
16.04.2016 01:22:05
BugBadWolf: Tälläkö se keskustelun taso parani?

E: Ehdotan että ei keskustella keskustelijoista, vaan aiheesta tai sen vierestä. Näin emme päädy tällaisiin tilanteisiin.

Juupajuu. Ei ole virhe.
Gabe
16.04.2016 08:56:49
Jos tähän kinaamisen väliin mahtuu niin aiheeseen liittyen voitaisiin ehkä keskustella millä keinoilla pystyy vähentämään mahdollisuuksiaan joutua huijatuksi?

Itse olen huomannut että näillä muutamalla keinolla pääsee jo pitkälle:

-Jos ostat kallista täysin tuntemattomalta niin osta aina postiennakolla ja avaamisoikeudella. Jos myyjä vaikuttaa asialliselta mutta pelkää noutamatta jättämistä niin tarjoa kymppiä paria etukäteen postikuluihin.

-Jos myyjä vaikuttaa epäilyttävältä niin ehdota yllättäen kokeeksi noutoa, vaikka tuote olisi missä päin suomea vain... voit vaikka sanoa että värväät suklaisen tai kaverin noutohommiin. Huijarille nouto ei ikinä passaa!

-Pyydä aina kuvia ostamastasi tuotteesta. Etsi kuvia netistä, yleensä huijari nappaa ne googlesta, ebaysta tms.

-Googleta nimi, numero ja pankkitili.

-Jos laitat osto-ilmoituksen torille niin laita puhelinumero ja sähköposti näkyviin vain rekisteröityineille.

-Jos ostat torilta katso profiili ja kommentit, onko käynyt paljon kauppaa ja kenen kanssa? Koska on rekisteröitynyt? Keskusteleeko aktiivisesti palstalla?
Always be yourself, unless you can be Batman. Then always be Batman.
Åboensis
16.04.2016 09:38:21

Gabe: Jos tähän kinaamisen väliin mahtuu niin aiheeseen liittyen voitaisiin ehkä keskustella millä keinoilla pystyy vähentämään mahdollisuuksiaan joutua huijatuksi?

Itse olen huomannut että näillä muutamalla keinolla pääsee jo pitkälle:...

Plussalla heitin, ihan vain pikkumaisuuttani. Ei vaineskaan vaan aikuisten oikeasti hyviä ja huomion arvoisia neuvoja kokeneelta Mnet -kauppamieheltä.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Squirrel_89
16.04.2016 11:16:38

Gabe: Jos tähän kinaamisen väliin mahtuu niin aiheeseen liittyen voitaisiin ehkä keskustella millä keinoilla pystyy vähentämään mahdollisuuksiaan joutua huijatuksi?

Sellanen asenne, että: Kaikki on hujareita, tässä on jotain mätää, joku juttu tässä nyt on, liian hyvää ollakseen totta.. etc etc.

Vähän vitsillä heitin, mutta periaatteessa kun on tuo asenne heti alkuunsa, että "tämäkin on huijari" niin pääsee varmaan aika pitkälle.

Pitää olla vähän "liiankin varovainen" siitä kun ei haittaa ole.

Tutut kauppamiehet tietenkin on asia toinen!

Itse muuten ostin viimeksi basson keikkailevalta muusikolta ja hän oli ulkomailla. Rahat siirsin hänelle sen jälkeen kun oli laittanut kuvan postin kuitista ja lähetystunnuksesta. Homma toimi hyvin. Mitenkä teillä? Onko ollu samanlaista kauppaa joskus?

Vähän kyllä oli se pelko persiissä, että saattaahan joku väärentää sellaset paperiset kuitit.. mutta rahaa tosiaan laitoin vasta sen jälkeen kun postin sivuilla näkyi, että jotain tosiaan on tulossa.

Noin muuten en kyllä laita ikinä ennakkoon sentin hyrrää menemään. No ellei sen parikymppiä sitten lähetyskulujen hoitoo yms. pieni riski ostajalle, myyjälle ei mitään riskiä ja tietääpähän ostajan olevan tosissaan.(siis ettei esim jätä pakettia sitten noutamatta).
BugBadWolf
16.04.2016 19:26:38
Kuvien lataaminen netistä näkyy olevan se suosituin tapa. Kun kuvaa vähän muokkaa (leikkaaminenkin taitaa piisata), ei kuvahaku enää tunnista ja sitten pitäisikin kaivaa jo kaikki maailman foorumit löytääkseen alkuperäisen.

Jos lisää myyjän vaivoja vähän, saa jo aika pomminvarman tavan. Ainahan sitä voi pyytää vaikka ottamaan kuvan pedaalista (tai mistä tahansa laitteesta) "lisämausteilla". Eli pyytää myyjän kuvaamaan tuotteensa vaikkapa omituisessa asennossa, tietokoneen edessä mnet auki tai mitä tahansa sellaista, jota maailman foorumeilta ei löydy.

Kun kertoo reilusti myyjälle että pyytää tällaista siksi että huijauksia tehtaillaan ihan liikaa, ei mokoman luulisi olevan ylipääsemätön vaiva.

Oikea huijari toki loukkaantuu ja pitänee pienen messunkin, mutta ketä se kiinnostaa.

Ennenkuin jne: Juu. Kuulostaa hölmöltä, mutta vähentää huijauksen mahdollisuutta todella paljon. Tuskin kovinkaan moni huijari on ammattilaisen tasolla kuvankäsittelyssä, joten vaikka ei tämä olekaan pomminvarma konsti, melko varma se on.
Laulava Kylätohtori
16.04.2016 20:43:48
Gabe: Jos tähän kinaamisen väliin mahtuu

Ei mahdu. Mene toiseen ketjuun.. tai siis toiselle foorumille... :D

Jos huono huumori olisi parempaa kuin kinaaminen ja vittuilu? Ei se taida olla. Sorry... :(

Mutta tuossahan ne keinot ovat aika pitkälti, mitä itsekin olen käyttänyt, eikä vielä ole napsahtanut omalle kohdalle. Välillä on kyllä tullut maksettua vähän liiankin herkästi, mutta onneksi on hyvää tuuriakin ollut mukana...

Se on hankalinta, kun joskushan nämä huijarit tunnisti jo kilometrin päähän, mutta nykyään ilmeisesti faktat on kunnossa, lähetellään kunnon kuvia ja parhaat rupattelevat puhelimessakin mukavia. Alkaa postiennakko avaamisoikeudella olemaan ainoita konsteja, jos haluaa riskitöntä kauppaa tehdä...
They pass too much electricity. -SRV
Gabe
16.04.2016 21:21:16
Laulava Kylätohtori: Ei mahdu. Mene toiseen ketjuun.. tai siis toiselle foorumille... :D

Jos huono huumori olisi parempaa kuin kinaaminen ja vittuilu? Ei se taida olla. Sorry... :(

Näin vähän arvelinkin, mutta pakko koettaa jos saisi ihan asiasta puhuttua. :) Riitelyt jatkuvat näköjään keskustelu ketjussa, niin ehkä tähän väliin on hyvä koettaa.

Mutta tuossahan ne keinot ovat aika pitkälti, mitä itsekin olen käyttänyt, eikä vielä ole napsahtanut omalle kohdalle. Välillä on kyllä tullut maksettua vähän liiankin herkästi, mutta onneksi on hyvää tuuriakin ollut mukana...

Se on hankalinta, kun joskushan nämä huijarit tunnisti jo kilometrin päähän, mutta nykyään ilmeisesti faktat on kunnossa, lähetellään kunnon kuvia ja parhaat rupattelevat puhelimessakin mukavia. Alkaa postiennakko avaamisoikeudella olemaan ainoita konsteja, jos haluaa riskitöntä kauppaa tehdä...

On ne. Minun osto-ilmoitukseen yritettiin koijata. Nimen googletus onneksi paljasti huijarin jo alkuunsa. Sitten se varmistui kun sanoin että mulla asuu sukulainen Inarissa (siellä oli purkki tottakai kaupan eikä ennakko käynyt). No yllättäen se pedaali olikin tällä hetkellä Kotkassa, siihen sanoin että aina paranee kun olen itse juuri Kotkassa. Siihen loppui yhteydenpito kuin seinään.
Gabe
16.04.2016 21:37:05
tender.insanity: Tarkoittaako "suklainen" tässä tapauksessa ihonväriä vai seksuaalista suuntautumista?

Tässä tapauksessa seksuaalista suuntautumista.
Laulava Kylätohtori
16.04.2016 22:51:24
tender.insanity: Tarkoittaako "suklainen" tässä tapauksessa ihonväriä vai seksuaalista suuntautumista?

Miten osuikaan heti teikäläisen silmään... ;)
Traditional
17.04.2016 10:04:43 (muokattu 17.04.2016 10:05:29)
Painelin parille viime sivulle varoituksia. Tuo avohoitopotilaiden metatason paskanjauhanta vie fokuksen oikeasta on ongelmasta.

Anyway muistakaa tarkistella niitä myyjän tietoja ja historiaa täällä, tehdä käänteiset kuvahaut ja tarkastaa kuvat ebaystä.
You should!
Laulava Kylätohtori
17.04.2016 10:20:55
Traditional: Painelin parille viime sivulle varoituksia. Tuo avohoitopotilaiden metatason paskanjauhanta vie fokuksen oikeasta on ongelmasta.

Anyway muistakaa tarkistella niitä myyjän tietoja ja historiaa täällä, tehdä käänteiset kuvahaut ja tarkastaa kuvat ebaystä.

Ja ennen kaikkea se postiennakko avaamisoikeudella. Avaamisoikeus on tärkeä, ettei paketista löydy "tiiliskiveä". Ja jos ei käy, niin kannattaa siinä kohtaa unohtaa. Toki kyseessä voi olla rehellinen myyjä, jolla on oikeasti huonoja kokemuksia postiennakosta, mutta kannattaa miettiä, onko kauppa riskin arvoinen...

Noudon ehdotus on myös hyvä. "Kaveri asuu sielläpäin" tai "Itsellä pitäisi olla reissu sinne suuntaan". Ja jos nouto ei käy, niin se on kyllä selvä peli siinä kohtaa...
basisti1971
18.04.2016 09:45:33
Moi.

Traditional: Tuo avohoitopotilaiden metatason paskanjauhanta vie fokuksen oikeasta on ongelmasta.

Mikähän se oikea ongelma mahtaa sitten mielestäsi olla?

Traditional: Anyway muistakaa tarkistella niitä myyjän tietoja ja historiaa täällä, tehdä käänteiset kuvahaut ja tarkastaa kuvat ebaystä.

Eli tuon perusteella sälytät kaiken vastuun ostajalle, joka ainakin tämän viestiketjun perusteella pääsääntöisesti se huijatuksi tulemisen tunteen saavuttaa.

Taisi olla kehuskelemasi varoitukset varsin ylksipuolisesti annettuja siis?

Vaikkakin:

Guitarfreak: ... ahneus se vetää hyvien diilien perässä...

pitää valtaosaltaan paikkansa sekä huijaamisessa, että huijatuksi tulemisessa, kai sitä ainakin osasyyllisyys tulisi huijarillekin kakusta lohkoa?

"Tilaisuus tekee varkaan" alkaa olemaan jo melko kulunut fraasi, koska eihän meistä monikaan kohdalleen sattuneita "tilaisuuksia" varastamiseen tai ylipäätänsä lain rikkomiseen käytä.
Ainakaan ilman melkoisia tunnontuskia.
Kait?

Jos ja kun haluamme kynsin-hampain pitää kiinni lakien suomasta yksilönsuojastamme, emme tule näkemään kovinkaan nopeasti julkisia varoituslistoja huijareista, rattijuopoista, pedofiileista, eläinrääkkääjistä rikollisjärjestöjen jäsenistä yms.
Kun ihmisillä on kuitenkin tarve lokeroimiseen, ja perättömänkin tiedon levittämiseen, houkutus moisten listojen ruuvaamiseen omatoimisesti on suuri.
Netti kun vielä kaiken lisäksi luo tuollaiselle toiminnalle mahtavat puitteet, houkutus kasvaa usein liiankin suureksi.

Pahimmoillaan tuollaisen listan/henkilötietojen -vaikka todenperäisenkin- julkistaminen ja ylläpitäminen aiheuttaa sanktioita joista tässäkin ketjussa on jo monasti varoiteltu.
Sanktioita jotka ovat useampaa kertaluokkaa kenkumpia kuin vaikkapa huijauksesta rapsahtavat.

Taisin jo tässäkin viestiketjussa oman ratkaisuni omalta osaltani kuvitteeliseen ongelmaan mainita, mutta Teletappiteoriaa hyväksikäyttäen, kaupankäynti yksityisten välillä KASVOTUSTEN.

Monasti on kaupat kariutuneet siihen ettei nouto ole mahdollista puolin tai toisin, varsinkin myyjänä ollessa, mutta lähes poikkeuksetta joku enemmän ko. kikaretta haluava on kuitenkin melko pian saapunut paikalle.

Eihän kasvotusten kaupanteko toki huijaamista puolin tai toisin täysin voi estää, mutta jos osapuolet ovat hivenenkään täyspäisiä, eivätkä ylenmäärin liikuttuneessa mielentilassa, ainakin mahdolliset tappiot voi ajoissa minimoida.

Ostaja on kuitenkin AINA se taho joka kauppatapahtuman toteutumisen tai toteutumatta jäämisen loppujen lopuksi määrittelee.
Laki voi toki antaa myös myyjäpuolelle valtuudet jättää kaupat syntymättä mutta poikkeuksen poikkeuksiahan kaikkeen mahtuu.

Omalla kohdalla taisi olla heti ensimmäisiä merkittävämpiä postiennakkotapahtumia jossa pääsi maksamaan postit kumpaankin suuntaan, joten tuon oppi välttämään jo ammoin.

En ostajanakaan edes moista ehdota, ellen ole valmis etukäteen maksamaan ees-taas posteja.

Joskus kauan sitten Huuto.net palvelua tuli myös käytettyä ostajan ja myyjän välisen luottamuksen pönkitäjänä, pika-huutokaupalla sai juridisesti pätevät dokumentit puolin ja toisin mahdollisten ongelmien varalta.
Nyttemin lienee jo epävarmempi tuokin tapa?

T:Samuli
B-tone-flat
18.04.2016 10:17:34
basisti1971:

Joskus kauan sitten Huuto.net palvelua tuli myös käytettyä ostajan ja myyjän välisen luottamuksen pönkitäjänä, pika-huutokaupalla sai juridisesti pätevät dokumentit puolin ja toisin mahdollisten ongelmien varalta.
Nyttemin lienee jo epävarmempi tuokin tapa?

T:Samuli

Parin kympin tai satasen kaupassa tai yleensäkin missä tahansa kaupassa kun rahat menee huijarille on peli menetetty. Ei niitä takas saa vaikka vetäis valtakunnanoikeuteen. Tai ehkä mahdollisesti vuosien vääntämisen jälkeen. Maksaako vaivaa?

Huijatuksi tulemisen välttämiseksi mä olen ruvennut tsekkaamaan jokaisen kauppakaverin kuvauksesta kommentit sujuneista kaupoista ja kehuista. Ihan varmistaakseni vain, en automaattisesti epäile ketään. Olen myös pyytänyt onnistuneiden kauppojen jälkeen kommenttia mulle osoittaakseni luotettavuuteni tuleville kauppakumppaneille.
Marshall Amps have a thundering sound of a good ol' Alabama Train.
Kefiiri
18.04.2016 10:50:42 (muokattu 18.04.2016 10:54:27)
B-tone-flat: Huijatuksi tulemisen välttämiseksi mä olen ruvennut tsekkaamaan jokaisen kauppakaverin kuvauksesta kommentit sujuneista kaupoista ja kehuista.

Ensikertalaiselle myyjälle pulmallinen tilanne, kun ei ole niitä kehuja vielä.
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)