Åboensis 14.04.2016 20:54:15 | |
---|
BugBadWolf: Joskus kun asiaani selvästi ymmärtämätön kansalainen syyttelee minua ymmärryksen puutteesta, syntyy ohimenevä tarve puolustaa itseäni samantyylisellä kommentoinnilla. Onneksi vaiva menee (pääsääntöisesti) nopeasti ohi. Melkein jo annoin olla... melkein. Ongelmahan ei ole siinä, etten ymmärtäisi relativistista ajattelua, päinvastoin. Minä vain en ole kanssasi samaa mieltä. Moraalinen relativistihan väittää mm., että eri kulttuureissa esiintyvät eri arvot osoittavat, kuinka moraalisäännöt ovat erilaisia eri ihmisten keskuudessa. Valitettavasti tässä väitteessä sekoitetaan yksilöiden teot (miten he toimivat) ehdottomiin sääntöihin (miten heidän pitäisi toimia). Otetaan esimerkki: Jos kulttuuri määrittelee, mikä on oikein ja väärin, kuinka kukaan saattaa tuomita natsirikolliset? Hehän vain seurasivat oman kulttuurinsa moraalisääntöjä. Natsit toimivat väärin ainoastaan, jos murha on yleisesti väärin. Heidän oman moraalinsa soveltaminen ei muuta tätä tosiasiaa. Sitäpaitsi vaikka vaikka monilla ihmisillä on erilaisia moraalikäsityksiä, heillä on myös yhteisiä (useimmiten jopa kulttuurista riippumattomia) moraalisääntöjä. Käytännössä kaikilla ihmisillä (harvoja poikkeuksia kuten psykopaatteja ja sosiopaatteja jne. lukuunottamatta) on omatunto ja he tietävät luontaisesti, milloin heitä on kohdeltu väärin ja milloin he kohtelevat toisia väärin. Me toimimme olettaen muiden tunnistavan tämän totuuden meidän tavoin. Jopa lapset pystyvät erottamaan oikean väärästä. Niinpä kysymys oikeasta ja väärästä ei ole moraalista riippuvainen (siis relativistinen). Niinpä väitän edelleen, että huijari tietää tekevänsä väärin (paitsi jos hän on esim. psykopaatti, mikä on tietenkin mahdollista mutta tilastollisesti epätodennäköistä), mutta tekee niin silti, mikä erottaa hänet bakteerista (joka ei tiedä mitään yhtään mistään, koska sillä ei ole tietoisuutta). Siihen toiseen asiaan (neuvojen tarjoamiseen huijatuksi tulleille) en ota enää mitään kantaa. Nettifoorumit... Valitettavan suuri osa jatkuvasti mielensä jostain pahoittavista ei edes vaivaudu lukemaan viestejä joista pillastuvat. Pikemminkin etsivät lauseita, joista voi vääntää itselleen aiheen riehaantua. Ei sellaista asiaa ja aihetta olekaan, josta joku ihmisparka ei loukkaantuisi. Tästä en tunnista itseäni lainkaan. Ehkä sen ei ollut tarkoituskaan kertoa minusta? "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |
BugBadWolf 14.04.2016 23:13:03 | |
---|
Åboensis:...Moraalinen relativistihan väittää mm., että eri kulttuureissa esiintyvät eri arvot osoittavat, kuinka moraalisäännöt ovat erilaisia eri ihmisten keskuudessa... Ja näinhän se juuri menee. Natsitkin tuomittiin vain siksi, että heidän puolensa hävisi sodan. Maailmassa olisi vallalla toisenlaiset pelisäännöt, jos he olisivat voittaneet. Me - tässä yhteydessä me ihmiskunta - emme tuominneet saman sodan voittajien rikoksia. Oikea ja väärä on katsantokantakysymys. Pidämme myös edelleen natseja maailman suurimpina hirviöinä, vaikka he jäävät - kahteen kommunistiseen taivaaseen uhrimäärältään verrattuna - vasta kolmoseksi kisassa. Jos filosofian teoriat olisivat tosia, ihmskunta olisi aivan toisenlainen. Valitettavasti teoriat eivät kohtaa maailmaa käytännön tasolla. Ihmiskunta ei ole vieläkään edennyt sille tasolle, jossa oikea ja väärä ei olisi vain katsojan sijainnista kiinni. Päinvastoin. Olemme saavuttaneet tuhovoimassa sellaisen tason, että voimme hävittää itsemme milloin tahansa. Kukaan ei ole enää turvassa missään, koska olemme oppineet niin eteviksi oikean ja väärän mulkkaamisessa. Emme enää yritäkään hävittää Hitlereitämme, koska rikastumme myymällä heidän naapureilleen aseita. Pelon pitää myös levitä niille alueille, joilta sivistys on sen jo onnistunut karkoittamaan. Pelokasta karjaa on helpompi johtaa. Jne jne jne. Lukaise ohimennen maailmanhistoria, niin saat lisää pikku yksityiskohtia. Minulta loppuvat koneesta fontit ennen sen mahduttamista tähän. Huijareista on olemassa oppimateriaalia eri tarpeisiin. Käyttämäsi sana psykopaatti toimii hyvin tässä yhteydessä. Niin myös persoonallisuushäirio tai vastaavat. He eivät toimi saman oikean ja väärän käsitteen parissa kuin me. Hehän toki tietävät että laki sanoo aiheesta jotakin, mutta estääkö se meitä ajamasta ylinopeutta tai löytämästä itseämme kikattelemasta kannabishattu päässä? Meidänkin mielestämme on siis oikein rikkoa lakia, eikä omatuntomme siitä soimaa. Päinvastoin ajattelemme että typeriä lakeja ei tarvitsekaan noudattaa. Yhteistä oikeaa ja väärää ei ole. Pitäiskö olla, onkin kokonaan toinen kysymys. Siihen en välitä lähteä nyt. (totta helvetissä pitäisi olla) Olen yrittänyt saada ihmiset ymmärtämään, kuinka huijari toimii ja millä perusteilla. En ole sosiaalitantta, joten en ole missään yhteydessä sanallakaan puolustellut huijarin toimintaa enkä sellaista edes yritä. Jos ymmärtää kuinka huijari toimii, on helpompaa välttyä huijatuksi tulemiselta. Ja valitettavasti kohtaan viimeinen: Jos vihjailen kirjoittaessani että huijarilla ja tetanusbakteerilla on täsmälleen yhtä hyvät ja arvokkaat moraaliset periaatteet, pitää tahallaan ja tarkoituksella lukea väärin jos löytää siitä lauseesta jotakin huijaria puolustavaa. Tosin tässä yhteydessä parhaat suorittajat kykenevät tarjoamaan minulle emättimestä konstruktoitua hattua vain, koska ehdotan jäsen X:lle pientä rauhoittumista hänen käsitettyään mpekkasen jutun hiukan väärin. Huijari ja tetanusbakteeri ovat samanlaista paskaa. Jos saamme maailmasta toimivan, molemmat hävitetään. Huijareiden hävittämisessä... ..tässä täytyy nyt olla varovainen, koska vain ongelmatapauksilla on oikeuksia yhteiskunnassa... ...erinomainen keino on tappaa heidät nälkään. Jos ihmiset tekevät heidän toimintansa mahdottomaksi, näin tapahtuu. On turhauttavaa katsella kun ihmiset toinen toisensa jälkeen lankeavat tähän samaan temppuuun. Katso langan aloituspäivää. Varoituksiakin on sadellut siitä lähtien. Miksi ihminen ei usko ennenkuin päähän sattuu? Me kaikki puhumme sekä lainaamillemme henkilöille, että kaikille. Normaalikeskustelussakin, mutta siellä päämme liikkeet ympäri yleisöä erottavat tämän huomattavasti internetiä selkeämmin. Siksipä on mahdollista saada lukija sekoamaan siitä, saarnaako se nyt minulle vai koko maailmalle. Periaatteessa saarnaan aina koko maailmalle, mutta valitsen joskus yhden ihmiskunnan jäsenen edustamaan sitä ;D ----- Ja nyt jos joku alkaa jauhamaan minulle natsisympatioista, niin kannattaa ottaa hatustaan kunnolla kiinni, koska siinä tanssissa on pojat ja tytöt sitten menoa :/ En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Gabe 14.04.2016 23:44:09 | |
---|
Huh huh... Always be yourself, unless you can be Batman. Then always be Batman. |
BugBadWolf 15.04.2016 00:15:38 | |
---|
Gabe: Huh huh... Kakista ulos vaan. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
TTV 15.04.2016 06:38:09 (muokattu 15.04.2016 07:16:35) | |
---|
BugBadWolf: Kakista ulos vaan. Oisko parempi, ettei ihan kaikkea kakisteltaisi ulos, mitä mielessä liikkuu... "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Hynkel 15.04.2016 07:31:37 | |
---|
Ehhmmm... nimittäin heh ja juum. Ei tässä voi muuta sanoa kuin. Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane. |
high_society 15.04.2016 08:37:29 | |
---|
Hei pojat! https://www.youtube.com/watch?v=MowE5GHvIk8 Loppujen lopuksihan täällä muusikoiden torilla huijjatuksi tuleminen on aika pientä kun miettii kuin iso foorumi on. Taidanpa tulla illalla hillumaan humalasssa ja ilmaisemaan itseäni erittäin epäselvästi muahhaha. KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!! |
basisti1971 15.04.2016 09:45:35 | |
---|
Moi. BugBadWolf: Oikea ja väärä on katsantokantakysymys. Pidämme myös edelleen natseja maailman suurimpina hirviöinä, vaikka he jäävät - kahteen kommunistiseen taivaaseen uhrimäärältään verrattuna - vasta kolmoseksi kisassa. Katsantokysymys totta tosiaan. Ja määrittelykysymyskin, pitkälti. Jos raakaa uhrimäärää -tai vaikka väkilukuun suhteutettuakin- tuijottelee, eipä noista mainitsemistasi taida palkintopallille päästä yksikään. Ellei näppärästi rajaa aikajanaa vaikkapa viimeiseen sataan vuoteen. Maailmanhistorian pisin "rauhan" aika nykyhistoriakäsityksemme mukaisessa kulttuurimme kehdossa sysäsi alulle liikkeen jonka varjolla tai oikeutuksella on autuaammille metsästysmaille passitettu välillisesti ja välittömästi väkeä ihan toisessa mittakaavassa kuin mihin sosialistit tai kansallissosialistit kuunaan kykenivät.
Ko. liikeen myötävaikutuksella sittemmin eräs homman oikein kunnolla tosissaan ottanut kaupunkivaltiorypäs meni ja yhdistyi, ja ryhtyi toteuttamaan itseänsä toden teolla, maailman ympäri. Naapurit eivät toki halunneet olla esikuvaansa huonompia, semminkin kun huomasivat että enemmän tai vähemmän saman symbolin varjossahan kaikki homman hoitavat, ja tuo symboli antoi oikeutuksen ja valtuutuksen ihan mihin tahansa. Rellestämistä ei toki määrättömiä aikoja kestänyt, ja lopputuloksen esimakua pääsemme tässä maistelemaan, mutta raatoja saatiin aikaiseksi ihan toiseen malliin kuin ennen tai jälkeen. Toistaiseksi ainakin... T:Samuli |
Gary Enfield 15.04.2016 10:07:19 | |
---|
Jaaha, täällä on vissiin natsikortti heilunut. Aatu se pistää huijarit ojennukseen, ihan niinku konkreettisesti. |
Åboensis 15.04.2016 10:46:08 | |
---|
BugBadWolf: Ja näinhän se juuri menee... Kas, puhdasoppinen. En jaksa nyt ruveta vääntämään kanssasi moraalisen relativismin ja moraalisen ehdottomuuden eroista ja/ tai paremmuudesta. Sain siitä ihan tarpeekseni aikanaan yliopistossa. Ja jos haluan aiheesta luennon, soitan broidille (filosofian tohtori, pääaineena filosofia). Otin koko aiheen esille ainoastaan osoittaakseni, että ymmärsin hyvin, mistä puhut (sinä kun muistaakseni väitit minua "asiaasi ymmärtämättömäksi kansalaiseksi" joka "pahoittaa jatkuvasti mielensä" eikä "edes vaivaudu lukemaan viestejä joista pillastuu" vaan "pikemminkin etsii lauseita, joista voi vääntää itselleen aiheen riehaantua"). Eli kuten aiemmin jo kirjoitin (ja mielestäni myös osoitin) ymmärrän kantaasi hyvin, en vain allekirjoita sitä. Suomeksi sanottuna, olen eri mieltä. Siitä on turha pillastua. Pikemminkin minulle tulee jotenkin tunne ettet sinä oikein tahdo ymmärtää minua? Olen koko ajan pyrkinyt kommunikoimaan kahta, ja vain kahta asiaa: 1) ihmisen ja bakteerin vertaaminen oli minusta huono analogia, koska ihminen on tietoinen olento jolla on vapaa tahto ja bakteeri ei ole sekä 2) minusta huijatuksi tullutta ihmistä ei pidä syyllistää, vaikka hän olisikin omalla toiminnallaan helpottanut huijarin toimintaa. Nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ja jos ne loukkaavat sinua, olen pahoillani. Tämän selvemmin en osaa niitä enää ilmaista. Mitä tulee siihen natsi -esimerkkiin, se nyt oli ensimmäinen, joka tuli mieleen, todennäköisesti siksi, että se otetaan usein esiin kun puhutaan moraalisen relativismin ongelmallisuudesta (jotka muuten sivuutit näppärästi tosiuskovaisen tavoin). Tunnen mielestäni maailmanhistoriaa muutenkin ainakin kohtuullisesti, olen opettanut sitä ihan riittävän monta vuotta peruskoululaisille. "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |
BugBadWolf 15.04.2016 14:16:36 | |
---|
Åboensis:...eipäs... Juupas. Ja niin edelleen... Ensimmäinen kerta muuten minun kokemuspiirissäni, kun joku pänkkääjä mittaa oman vehkeensä lisäksi vielä veljensäkin vehkeet vain saadakseen nettiväittelyssä mitaleita. Liian pieni se on, jos sitä aina pitää mittailla ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
BugBadWolf 15.04.2016 14:24:13 | |
---|
basisti1971:...on autuaammille metsästysmaille passitettu välillisesti ja välittömästi väkeä ihan toisessa mittakaavassa kuin mihin sosialistit tai kansallissosialistit kuunaan kykenivät.... Enpäs osaa sanoa, olisiko uhrimäärät kuitenkaan vastaavia. Suhteessa väestöön varmaan huomattavastikin suurempia. Tapahan oli, että kokonaiset kaupungit saatettiin hävittää noin vain. Mutta kyllähän siinä rajansa on, kuinka paljon väkeä kyetään hävittämään terävillä kepeillä ja metallinpalasilla. Nykyisistäkin konflikteista voidaan toki pohtia, kuinka moni niistä on saman "joukkueen" tekeleitä. Ja eikös vähän kaikki ano yläkerrasta apua ennen tappeluun lähtemistä, joten joka kopla on aina mielestään oikeammassa kuin se toinen? Hienoja ovat... Nämä ihmiset. Ja niin oikeamielisiä. Aina erottavat väärän oikeasta. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
AnalFuckDemon: Ja niinhän siinä sitten kävi, että rahat män eikä mitään tullu. Paitsi paha mieli. Edit: lisättäköön vielä, että kaveri antoi nimekseen Eklund Toni ja asuinpaikakseen Kajaani. OP:n tilinumeronkin antoi: FI4057224120122161 Google kertoo tilinumerosta että Helsingin OP, Itäkeskuksen konttori. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Åboensis 15.04.2016 18:29:56 | |
---|
BugBadWolf: Juupas. Ja niin edelleen... Ensimmäinen kerta muuten minun kokemuspiirissäni, kun joku pänkkääjä mittaa oman vehkeensä lisäksi vielä veljensäkin vehkeet vain saadakseen nettiväittelyssä mitaleita. Liian pieni se on, jos sitä aina pitää mittailla ;D Menit sitten henkilökohtaisuuksiin, ja vielä suoraan navan alle. Siitä voisi varmaan tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiäkin, mutta minulla ei ilmeisen pienimunaisena pänkkääjänä taida olla niihin varaa? Eipä siinä mitään, sain sanottua mitä ajattelin, meni perille eli ei. Minun mielenrauhani ei ole sinun hyväksynnästäsi kiinni. "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |
high_society 15.04.2016 18:54:24 | |
---|
Åboensis: Menit sitten henkilökohtaisuuksiin, ja vielä suoraan navan alle. Siitä voisi varmaan tehdä jonkinlaisia johtopäätöksiäkin, mutta minulla ei ilmeisen pienimunaisena pänkkääjänä taida olla niihin varaa? Eipä siinä mitään, sain sanottua mitä ajattelin, meni perille eli ei. Minun mielenrauhani ei ole sinun hyväksynnästäsi kiinni. Haahaaa !!! Olipas, koska vastasit. Oisin muuten tunkenut mukaan johonkin väliin keskusteluun, mut totesin et teidän intellektuellien sekaa ei tälläsen juntin kannata tuppautua. Offtopic Kyllä nää on joskus vetäny jopa aika maanläheisestikkin. https://www.youtube.com/watch?v=ZPVxMB6w8PU KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!! |
BugBadWolf 15.04.2016 19:16:14 | |
---|
Åboensis: Menit sitten henkilökohtaisuuksiin, ja vielä suoraan navan alle.... Ja nyt kun vielä onnistut selvittämään itsellesi sen, kuka meni henkilökohtaisuuksiin ensin, olet kehittynyt ihmisenä melkoisen loikan. ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
BugBadWolf 15.04.2016 19:19:25 (muokattu 15.04.2016 19:19:44) | |
---|
high_society:... teidän intellektuellien sekaa ei tälläsen juntin kannata tuppautua... Minusta tuo oli aika rumasti sanottu. Minä en ole intellektuelli. Joudun elämään oikeassa maailmassa, joten käytäntö menee pakostakin aina teorian ohi ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
jpaa 15.04.2016 19:19:38 | |
---|
Nyt on kyllä todellista vääntöä kun äijät taittaa peistä tosissaan. Jatkakaa. "To be is to do" - Socrates
"To do is to be" - Jean-Paul Sartre
"Do be do be do" - Frank Sinatra |
petrin1 15.04.2016 19:33:30 (muokattu 15.04.2016 20:45:44) | |
---|
otetaas tää pois... pienestä se hermo meneekin tass :D Petri Rintala |
Åboensis 15.04.2016 20:14:56 | |
---|
BugBadWolf: Ja nyt kun vielä onnistut selvittämään itsellesi sen, kuka meni henkilökohtaisuuksiin ensin, olet kehittynyt ihmisenä melkoisen loikan. ;D Sinuna en pidättelisi henkeäni sitä odotellen... "I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt - |