Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5126 127 128 129 130347 348 349 350 351
Åboensis
13.04.2016 14:22:01

BugBadWolf: Jos tekemällä teette huijarin hommat näin helpoiksi, kyllähän teiltä viedään viimeisetkin kolikot. Ja tämä johtaa vain uusiin huijauksiin. Siihen on turha vedota että huijaaminen on väärin. Niin se on perkeleen jäykkäkouristuskin, mutta silti Tetanusbakteeri on olemassa.

Ostovimmassaan kannattaa miettiä, että kuinka paljon sitä haluamaansa nippeliä oikeasti haluaa. Haluaako jopa niin paljon että sammuttaa kaikki päässään soivat hälytyskellot ja vain vaatii maailmankaikkeudelta oikeutta?

Huijarit etsivät sellaisia ihmisiä, jotka huijaavat itseään. Älkää olko sellaisia.

Juu ei. Tetanusbakteeri on, eikä muuksi muutu. Huijari tekee tietoisen päätöksen huijata toista ihmistä. Tuo analogia ei nyt valitettavasti oikein toimi.

Samoin tuo loppukaneetti on vähintäänkin arveluttava - uhriko onkin syyllinen rikokseen jonka kohteeksi on joutunut? Vähän niin kuin raiskatut naiset patriarkaalisessa yhteiskunnassa; "Mitäs pukeutui ja käyttäytyi niin viekottelevasti - oikein kerjäsi tulevansa raiskatuksi". Kyllä rikoksen tekijä on aina syyllinen rikokseen, pieneenkin, vaikka toinen kuinka tyrkyttäisi siihen tilaisuutta. Vapaa tahto ja silleen.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
rrroope
13.04.2016 14:31:14
googlen reverse kuvahaku ei muuten ulotu ebayhin. kannattaa siis erikseen hakea tuotetta vielä ebaysta ja kattoa löytyykö sieltä tutunnäköisiä kuvia. mullekin yritettiin pari vuotta sitten tarjota ebay-kuvia, kuulostaa jotenkin taas tutulta.
pappasfin
13.04.2016 14:46:31
Åboensis: Juu ei. Tetanusbakteeri on, eikä muuksi muutu. Huijari tekee tietoisen päätöksen huijata toista ihmistä. Tuo analogia ei nyt valitettavasti oikein toimi.

Samoin tuo loppukaneetti on vähintäänkin arveluttava - uhriko onkin syyllinen rikokseen jonka kohteeksi on joutunut? Vähän niin kuin raiskatut naiset patriarkaalisessa yhteiskunnassa; "Mitäs pukeutui ja käyttäytyi niin viekottelevasti - oikein kerjäsi tulevansa raiskatuksi". Kyllä rikoksen tekijä on aina syyllinen rikokseen, pieneenkin, vaikka toinen kuinka tyrkyttäisi siihen tilaisuutta. Vapaa tahto ja silleen.

Ei kait BugBadWolf tuota tarkoittanut, että uhri olisi syyllinen vaan halusi enemmänkin herättää ihmisiä siitä, että pitäisivät hälytyskellot soimassa ja ettei ihan sinisilmäisesti usko kaikkea mitä ventovieraat tekevät, ite ainakin luin tuon näin.
Syyllinenhän ei ole uhri vaan rikoksen tekijä ;D

Kyllä ainakin minä olen ihmetellyt ihmisten tapaa luottaa täysin ventovieraisiin näissä osto- ja myyntikyvioissa. Onhan se tietysti hienoa, että osa ihmistä haluaa uskoa toisten rehellisyyteen mutta sitten siinä voi vaan käydä hassusti eli tulee huijatuksi. Huijatuksi voi myös tietysti tulla vaikka on varovainen.

Ite teen vain ja ainoastaan kauppaa käteinen-tavaraa vastaan / nouto-vienti koska se on mulla toiminut parhaiten ja minä en luota siihen, että jos laitan myytävän kitarani matkahuoltoon tai postin jne. kuljetettavakis, että se ehjänä perille menee, jonka jälkeen sitten ostaja esim. katsoo, että minä olen laitellu rikkinäisen matkaan.

Minä itse minimoin riskit näissä kaupoissa, en luota edes kuljetusfirmoihin ;D
PappaSFin
BugBadWolf
13.04.2016 14:47:12
Åboensis: ...Tuo analogia ei nyt valitettavasti oikein toimi...

Niinkö meninaat?

Maailmassa on ihmisiä, jotka eivät toimi yhteisten sääntöjen mukaan. Se on fakta. Siitä ei pääse mihinkään. Ei kertakaikkiaan yhtään mihinkään. Ne eivät katoa, vaikka kuinka niin tahtoisi. Ei, vaikka kuinka tosissaan kieltäytyisi näkemästä todellisuutta. Siihen ei auta moraalinen hymistely, ei oikeuslaitos, ei edes kuolemantuomio. Aina syntyy myös uusia.

Ainoa tapa huolehtia siitä että ei päädy huijatuksi (tai raiskatuksi), on tehdä se temppu tekijälle mahdollisimman vaikeaksi, ellei peräti mahdottomaksi. Tämä ei ole edes vaikeaa. Päinvastoin.

Minulle on ihan sama, ovatko analogiat kohdillaan jonkun moraalisia ongelmia periaatetasolla pohdiskelevan mielestä. En aio helpottaa itseni huijaamista, enkä suosittele sitä muillekaan.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
13.04.2016 15:06:37 (muokattu 13.04.2016 15:07:03)
pappasfin:... en luota edes kuljetusfirmoihin ;D

Vaikea niihin on luottaa, kun tietää kuinka huonosti jotkut - aivan liian monet - homman toteuttavat. Esimerkiksi putkivahvistimen lähettäminen toiseen päähän maata on melkein pomminvarma tapa saada tehtyä siitä selvää.

Sain postista taannoin Thomannilta tilaamani päätevahvistimen reikäisessä paketissa ja avattuani totesin että räkkikorva oli solmussa. Paketissa oli kaikki taiteen sääntöjen mukaiset pehmikkeet, mutta kaipa se oli paiskattu oikein vauhdilla. Vai itsekseenkö tuollainen 3mm:n metalli kääntyilee? Ajankuluksi tylsällä matkalla?

Kuljetusvahinkoja korvataan vuosittain n 30 miljoonaa euroa. Kun tietää että posti tarjoaa muutaman euron kilolta, vaikka esimerkiksi vahvistimen kilohinta voi keikkia satasissa (ja kiloja piisaa), voi vain arvailla oikeasti aiheutetun tuhon määrää. TässäKIN kannattaa aina pohtia, kannattaako ihan kaikkia riskejä ottaa.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
tuskiz
13.04.2016 16:53:46
Useammat kuljetusfirmat tarjoaa helposti särkyvä-vaihtoehtoa paketille, suosittelen lämpimästi arvokkaampien ja helposti hajoavien laitteiden kuten putkivahvistimien lähetyksessä. Joko se, tai pakkaa putket erikseen omaan, pehmustettuun pakettiinsa.
Åboensis
13.04.2016 17:40:00

BugBadWolf: Niinkö meninaat? Maailmassa on ihmisiä, jotka eivät toimi yhteisten sääntöjen mukaan. Se on fakta. Siitä ei pääse mihinkään. Ei kertakaikkiaan yhtään mihinkään. Ne eivät katoa, vaikka kuinka niin tahtoisi. Ei, vaikka kuinka tosissaan kieltäytyisi näkemästä todellisuutta. Siihen ei auta moraalinen hymistely, ei oikeuslaitos, ei edes kuolemantuomio. Aina syntyy myös uusia.

Kas, en tajunnutkaan hymisteleväni, saati sitten kieltäytyväni näkemästä todellisuutta. Noh, aina oppii uutta.

Totta kai maailmassa on pahoja ihmisiä, jotka eivät noudata yhteisiä pelisääntöjä. En kai minä missään vaiheessa sitä kieltänytkään? Heitä vain ei voi verrata bakteeriin, koska bakteeri tekee tekosensa siksi ettei sillä ole vaihtoehtoja - bakteeri on bakteeri eikä muuksi muutu. Maailman pahinkin ihminen sen sijaan tekee (moraalisen - kyllä, siinä se nyt tuli) valinnan esim. huijatessaan toisia. Hän voisi tehdä toisinkin, muttei syystä tai toisesta tee. Siksi häntä ei voi verrata bakteeriin.

Ainoa tapa huolehtia siitä että ei päädy huijatuksi (tai raiskatuksi), on tehdä se temppu tekijälle mahdollisimman vaikeaksi, ellei peräti mahdottomaksi. Tämä ei ole edes vaikeaa. Päinvastoin.

Höpö höpö. Huijarin voi laittaa vankilaan tai vaikka ampua. Itse voi muuttaa autiolle saarelle tai aarniometsään, tai sulkeutua huoneeseensa eikä avata oveaan tai tietokonetta enää koskaan. Absurdia? Totta kai. Mahdollista? Kyllä. Eli ei tuo yllä olevan ainoa tapa ole...

Minulle on ihan sama, ovatko analogiat kohdillaan jonkun moraalisia ongelmia periaatetasolla pohdiskelevan mielestä. En aio helpottaa itseni huijaamista, enkä suosittele sitä muillekaan.

Kyllä ongelmia on joskus hyvä pohtia periaatetasolla(kin), käytäntö kun joskus saattaa kaventaa näkökulman kovin suppeaksi. Eikä kukaan ole kai ehdottanut, että itseään pitäisi antaa huijata. En kuitenkaan edelleenkään näe kovin rakentavana lähestymistapana sitä, että syyllistetään huijatuksi tulleita.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
oksatboys
13.04.2016 17:47:44

Laulava Kylätohtori: Esim. Matkahuollossa tuo särkyvä tarkoittaa vain sitä, että saa sen tarran siihen pakettiin. Muuta vaikutusta sillä ei ole. Postilla puhuvat jostain erillislajittelusta, mutta olen aika skeptinen, että siitä mitään hyötyä olisi. Ehkä jopa parempi, että lajitellaan koneellisesti, niin ei ole ihminen sitä pakettia paiskomassa...

Kysyin kerran postissa että mitä sen paketin (ei särkyvä) pitäs kestää kun jollain UPSIllahan noi ehdot tais olla aika järjettömät (pitää kestää tiputus metristä yms). No postinäiä vastas että sen pitää kestää koneellinen käsittely mutta ei niitä muuten paiskota. Jos tohon on uskominen niin melkein mitä vaan voi siis lähettää normaalina kunhan on kuplamuovia tms. sisällä ja tukeva pahvilaatikko. Oisko se "särkyvä"-tarra vaan sitten joku vakuutus?
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Laulava Kylätohtori
13.04.2016 17:57:15
oksatboys: Kysyin kerran postissa että mitä sen paketin (ei särkyvä) pitäs kestää kun jollain UPSIllahan noi ehdot tais olla aika järjettömät (pitää kestää tiputus metristä yms). No postinäiä vastas että sen pitää kestää koneellinen käsittely mutta ei niitä muuten paiskota. Jos tohon on uskominen niin melkein mitä vaan voi siis lähettää normaalina kunhan on kuplamuovia tms. sisällä ja tukeva pahvilaatikko. Oisko se "särkyvä"-tarra vaan sitten joku vakuutus?

Itsekin ymmärsin, että särkyvä käsitellään käsin ja ilman koneellisesti. Liekö noissa sitten oikeasti mitään eroa kuin hinta. Voisin kuvitella, ettei niitä käsin sen hellemmin kohdella...

Matkahuollolla tuo 'särkyvää' ei vaikuta korvausperusteisiin ja väittäisin, että postilla on sama tilanne...
They pass too much electricity. -SRV
BugBadWolf
13.04.2016 19:25:07
Åboensis:...Kyllä ongelmia on joskus hyvä pohtia periaatetasolla(kin...

Koskaan et tule periaatetasolla huijatuksi, jos sitä ei lasketa että itseään voi huijata joskus rankastikin. Maailmassa vain käytännön tapahtumat merkitsevät.

Mitä taas tulee moraaliin, huijari ja bakteeri eivät eroa siinä toisistaan millään tavalla. Moraali ei ole mikään yhteinen ja täydellisesti jokaisen ihmisen jakama asia. Tämä on juuri se asia, jonka takia kulttuurit eivät ikinä ymmärrä toisiaan. Jokaisen moralistin mielestä kaikki toisin toimivat ihmiset jakavat juuri sen saman maailmankatsomuksen joka itselläkin on, mutta tekevät tieten tahtoen väärin. Niinhän se ei mene.

Päinvastoin. Kumpikaan esimerkkimme ei toimi maailmassa sinun arvojesi mukaan. Huijarin mielestä on oikein huijata sinua. Jos tuomitset huijarin, sinun pitää tuomita myös bakteeri. Kumpikin tekee juuri sen, johon oma luonto ohjaa.

Miten itse aiot ratkaista tämän ongelman? Jos kerran huijatuksi tulemisesta ei saa edes varoittaa, saati toteuttaa ehkäiseviä toimenpiteitä, kuinka välttyä tulemasta huijatuksi?

Ja kerro vielä ajatko koskaan ylinopeutta.
mpekkanen
13.04.2016 20:06:27
Joskus noin 25 vuotta sitten kun tilasin hieman arvokkaamman soittimen Musamaailmalta, niin he eivät sitä suostuneet lähettämään kuin vain vakuutuksen kanssa.
Siihen kitaraan hintaan nähden se ei ollut silloin aivan älyttömän kallis ja kitara tuli ehjänä perille.

Syy tähän oli seuraavaa, että he kertoivat niin matkahuollon kuin postinkin maksavan hajonneesta soittimesta vain kilojen mukaan. Tämä asia on voinut muuttua, mutta tuskin aivan älyttömästä vuosien aikana. Myöhemmin olen kyllä samaisesta liikkeestä tilannut ilman vakuutuksia kalliin putkivahvarinkin ja ihan ehjänä se tuli perille. En tiedä miksi sen kohdalla myöhemmin toimittiin toisin?
Nykyään en kyllä itse moista uskaltaisi enää tehdä. Olen nähnyt kun linkkikuskit heittelevät paketteja ja potkivat niitä lumihangessa, kun olen linkillä matkustanut.

Musamaailma muuten kertoi, että olivat lähettäneet Ouluun johonkin silloiseen musakauppaa Tokain Japanilaisen Les Paul kitaran ja siitä oli kaula hajonnut/murtunut lähestyksen aikana, siis matkalla. Sitä en nyt muista oliko se posti vai matkahuolto. Kuitenkin kertoivat, että sähkökitarat ja kitarat korvataan kilohinnalla ja tuo oli muutamia kymppejä markka-aikaan jota olivat tuosta saaneet. Siksi eivät mitään CS kitaraa laittaneet edes millään särkyvää tarroilla, ainakaan silloin.

Käsittääkseni se tarra on kumpaisellakin firmalla ennemmän sellainen, että sitä "käsitellään" varovaisemmin. Ei se vielä oikeuta mihinkään erilisiin tai suurempiin korvauksiin. Saa kojata jos olen väärässä.

Noista huijauksista vielä, että en minäkään ketään huijaria/konnaa puolusta. Kannattaa kuitenkin ITSE tehdä kaikki sellainen jonka suinkin pystyy ettei tule huijatuksi. Ei osta sikää säkissä, eikä laita tuntemattomien tilille rahaa...

Myöskin on helpompi varmaan huijata edullisemmilla vehkeillä useamman kerran kuin kerralla oikein suuren summan. Myöskin vaikka rikollinen toiminta on rikoksentekijälle typerää toimintaa, siksikin että elämä yleensä kyllä jossain vaiheessa maksaa takaisin. Joskus saatta tulla huijattua väärää kaveria ja se voi loppua sitten siihen.
Vaikka siis huijarit tekevät itselleen pitkässä juoksussa karhunpalveluksen, niin monikin pitää heitä jotenkin typerinä tai sellaisina jotka eivät tiedä asioista mitään. Näin ei kuitenkaan aina ole. Huijari voi tietää siitä ja muistakin laitteista hyvinkin paljon. Voi olla erittäin sosiaallinen ja jopa mukavakin. Voi ehdottaa suoraa noutoa ja tällöin saa selville onnistuuko hän siinä vai ei.

Itse voi kuitenkin tehdä valintoja jos on yleensä jotain ostamassa. Enkä syyllistä nyt mahdollista uhria...
Åboensis
13.04.2016 20:46:57 (muokattu 13.04.2016 20:48:08)

BugBadWolf: Koskaan et tule periaatetasolla huijatuksi, jos sitä ei lasketa että itseään voi huijata joskus rankastikin. Maailmassa vain käytännön tapahtumat merkitsevät.

Eli haaveet, unet, toiveet, mielikuvitus jne. ovat mielestäsi merkityksettömiä? Kuulostaa surulliselta maailmalta.

Mitä taas tulee moraaliin, huijari ja bakteeri eivät eroa siinä toisistaan millään tavalla. Moraali ei ole mikään yhteinen ja täydellisesti jokaisen ihmisen jakama asia. Tämä on juuri se asia, jonka takia kulttuurit eivät ikinä ymmärrä toisiaan. Jokaisen moralistin mielestä kaikki toisin toimivat ihmiset jakavat juuri sen saman maailmankatsomuksen joka itselläkin on, mutta tekevät tieten tahtoen väärin. Niinhän se ei mene.

Päinvastoin. Kumpikaan esimerkkimme ei toimi maailmassa sinun arvojesi mukaan. Huijarin mielestä on oikein huijata sinua. Jos tuomitset huijarin, sinun pitää tuomita myös bakteeri. Kumpikin tekee juuri sen, johon oma luonto ohjaa.

Äläs nyt sotke ihan yksinkertaista asiaa, jookos. Bakteeri ei voi valita tekeekö ihmisen sairaaksi, huijari voi valita huijaako. Se, että joku väittää huijaavansa muita koska hänen "luonteensa ohjaa hänet tekemään niin" on moraalisesti laiska (koska jokainen ns. normaali ihminen tietää toisten huijaamisen olevan väärin). Sillä ei ole mitään tekemistä minun tai kenenkään muun maailmankatsomuksen kanssa. Käsitys oikeasta ja väärästä eivät voi muuttua tilanteen mukaan, muutenhan kysymys on relativismista (eli tarkoitus pyhittää keinot jne.)

Miten itse aiot ratkaista tämän ongelman? Jos kerran huijatuksi tulemisesta ei saa edes varoittaa, saati toteuttaa ehkäiseviä toimenpiteitä, kuinka välttyä tulemasta huijatuksi?

En kai minä ole kieltänyt varoittamasta huijatuksi tulemisesta? Kritisoin ainoastaan tapaa, jolla se tehtiin.

Ja kerro vielä ajatko koskaan ylinopeutta.

Jotenkin en näe sen yhteyttä tähän asiaan ellet sitten aio syyttää minua jonkinasteisesta tekopyhyydestä (säästän sinut siltä vaivalta: syyllinen). Vastaus on kyllä. Olen jopa saanut siitä sakot, muistaakseni kahdesti. Olen myös unohtanut palauttaa kirjaston kirjoja toisinaan, puhunut pahaa lähimmäisistäni heidän selkänsä takana, nauranut vammaisille ja tehnyt paljon muutakin moraalitonta. Lisäksi olen kyyninen ja mulkero...
BugBadWolf
13.04.2016 21:06:43
Åboensis:...Vastaus on kyllä....

Sakot saaneena tiedät tehneesi tyhmästi. Sinulle on kerrottu kaikkialla, että kuinka siinä voi käydä. On selitetty että hyötyjä ei ole, mutta potentiaalisia haittoja sitäkin enemmän. Siltikin. Otit riskin, vaikka tiesit paremmin ja hävisit.

Syytätkö poliisia?

Ja mitä tulee moraaliin, siitä ei tarvinne kaltaisesi suojateille vauvoja murhaavan pedon kassa pidempään keskustella. Katsohan kun ylinopeutesi saattaa venyttää jarrutusmatkaasi juuri sen viimeisen metrin. Tämä on yleisesti tunnettua faktaa ja sen pohjalta löytyvät kaikki mahdolliset pykälät aina fysiikan lakeja myöten. Voit siis tappaa ihmistaimen vaunuunsa tai äitinsä syliin ilman tunnonvaivoja, koska aikataulusi on sinulle muiden elämää tärkeämpi.

Kun sinun moraalisi kerran sallii tuollaisenkin teon, olemme varmaan yhtä mieltä siitä että jonkuin muun moraali sallii pienemmät rikokset, kuten vaikkapa huijaukset? Olemme varmaan nyt yhtä mieltä siitäkin, että moraalia emme voi käyttää perusteena, jos haluamme erotella huijarin ja Tetanusbakteerin toisistaan.

Mitä jää jäljelle?

Saako nyt jo sanoa että tyhmien riskien ottaminen nyt vain on tyhmää ja näihin arpajaisiin osallistumalla ei voi syyttää kuin itseään, jos voittaa?
Åboensis
13.04.2016 21:43:20

BugBadWolf: Kun sinun moraalisi kerran sallii tuollaisenkin teon, olemme varmaan yhtä mieltä siitä että jonkuin muun moraali sallii pienemmät rikokset, kuten vaikkapa huijaukset? Olemme varmaan nyt yhtä mieltä siitäkin, että moraalia emme voi käyttää perusteena, jos haluamme erotella huijarin ja Tetanusbakteerin toisistaan.

Mitä jää jäljelle?

Saako nyt jo sanoa että tyhmien riskien ottaminen nyt vain on tyhmää ja näihin arpajaisiin osallistumalla ei voi syyttää kuin itseään, jos voittaa?

Ei hyvää päivää... Miten paksusta rautalangasta tämä nyt täytyy vääntää? Bakteerilla ei ole moraalia, ei ole koskaan ollut eikä tule koskaan olemaankaan. Se tekee sen minkä se tekee koska se ei voi muuta. Koska... se... on... bakteeri...

Voisit aivan yhtä hyvin verrata huijaria haihin (tappaa) tai vaikka syöpään (tappaa). Ja ihan yhtä väärin perustein. Ihmisellä on vapaa tahto, muilla edellä mainituilla (bakteeri, hai, syöpä) ei. Eli ei, emme ole "yhtä mieltä siitä, että moraalia emme voi käyttää perusteena jne."

Siitä voinemme olla samaa mieltä, että tyhmien riskien ottaminen on tyhmää, mutta sitä en ole mielestäni missään vaiheessa kieltänytkään, vai olenko? En vain (edelleenkään) pidä retoriikasta, jossa esim. huijausta selitetään tyyliin "tilaisuus teki varkaan" ja siten syyllistetään uhri. Ilmeisen venyvästä moraalistani huolimatta se on minusta väärin ja turhaa maassa olevan ja jo potkitun potkimista.
BugBadWolf
13.04.2016 22:00:30
Åboensis: Ei hyvää päivää... Miten paksusta rautalangasta tämä nyt täytyy vääntää?...

Menehän nyt ihan ensiksi peilin eteen sen rautalankasi kanssa ja väännä peilikuvana seuraava lause:" Ei ole olemassa kaikille yhteistä moraalia".

Toista harjoitus siihen asti että se käy tarpeettomaksi ja jatka sitten lukemista.

Huijarin mielestä - ja tämä millään tavalla huijaria hyysäämättä tai puolustamatta - sinun huijaamisesi on oikein. Huijarin mielestä sinun käsityksesi oikeasta ja väärästä on väärä. Ja sen paremmin kuin bakteeriakaan, huijaria ei kiinnosta mitä sinulle tapahtuu jälkeenpäin. Sinulla ja huijarilla (tai bakteerilla) ei ole yhteistä moraalia. Eikä tule ikinä olemaankaan. Sinä vain kuvittelet että kaikki ajattelevat asioista samoin kuin sinä ja tekevät tahallaan väärin.

Maailmassa opitaan kokemuksista. Joku kertoo ikävästä kokemuksesta, pohtii itse tai muiden avulla mikä meni pieleen ja yhteinen ymmärrys asiasta syntyy. Näin ei samaa virhettä tule uusineeksi ja mikä parasta, kokemattomatkin voivat välttää sudenkuopat.

En kyllä muista ketään potkineeni. Muistaisin sellaisen kyllä. Mutta jos joku huomaa tehneensä tyhmyyksiä lukiessaan juttujani, hän saattaa pahastua. Kannattaisi kuitenkin pahastua itselleen.
Hynkel
14.04.2016 07:32:34
Lopettakaa henkilökohtaisuudet ja kadottakaa ivallinen sävy, rakkaat ystävät, tällaisen lukeminen sattuu aivoihin. Jookosta kookosta?

t. Touko-Pouko
Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
Åboensis
14.04.2016 07:35:53

BugBadWolf: Menehän nyt ihan ensiksi peilin eteen...

Aamulla peilistä tuijotti sen verran ruma, vanha ja ennen kaikkea väsynyt naama että luovutan. Onneksi olkoon. Jos yksinkertainen metaforakaan (kielikuva) ei tahdo aueta, on tätä vänkäämistä ihan turha jatkaa. Aurinkoista ja lämmintä kevättä itse kullekin.
BugBadWolf
14.04.2016 15:10:18 (muokattu 14.04.2016 15:12:39)
Hynkel: Lopettakaa henkilökohtaisuudet ja kadottakaa ivallinen sävy...

Joskus kun asiaani selvästi ymmärtämätön kansalainen syyttelee minua ymmärryksen puutteesta, syntyy ohimenevä tarve puolustaa itseäni samantyylisellä kommentoinnilla. Onneksi vaiva menee (pääsääntöisesti) nopeasti ohi.

Minusta ei mikään olisi niin mukavaa kun keskustelun pysyminen aiheessa sen sijaan että se siirretään joka jumalan kerta tarinoinniksi toisista keskustelijoista. Aiheessa, jossa käsitellään huijauksia ja huijatuksi joutumista, on kyllä varsin vaikea välttää sellaisia johtopäätöksiä, jotka eivät tavalla tai toisella viittaisi jonkun henkilön tekemiin virheisiin.

Mutta aihehan toki kuumentaa tunteita. Huijatuksi tuleminen ottaa aivoon jo lähtökohtaisesti, joten jo valmis myrsky etsiikin vain purkauksen kohdetta. Jos juttelisimme vaikkapa vahvistimen käytöstä, niin tuskin kukaan pillastuisi samalla tavalla huomatessaan että on tehnyt jonkin asian niiden kanssa väärin ja joku tarjoaa toimivampaa tapaa hoitaa homma.

Nettifoorumit... Valitettavan suuri osa jatkuvasti mielensä jostain pahoittavista ei edes vaivaudu lukemaan viestejä joista pillastuvat. Pikemminkin etsivät lauseita, joista voi vääntää itselleen aiheen riehaantua. Ei sellaista asiaa ja aihetta olekaan, josta joku ihmisparka ei loukkaantuisi.

Mutta mitäpä tässä suotta. Tehkööt ihmiset mitä haluavat tämän asian kanssa. I'm done.

...for now.
AnalFuckDemon
14.04.2016 16:46:02 (muokattu 14.04.2016 23:52:25)
Ja niinhän siinä sitten kävi, että rahat män eikä mitään tullu. Paitsi paha mieli.

Mulla oli ostoilmoitus kitarasta täällä laitettuna ja siihen vastattiin sähköpostitse muutama tunti ilmoituksen julkaisun jälkeen. Tarjottiin kuvien kanssa hakemaani soitinta ja kerrottiin sen kunnosta yms. Luvattiinpa mukaan kaks avaamatonta kielipakettiakin. En ollut tarpeeksi fiksu, että olisin tässä vaiheessa jo kuvia alkanut netistä metsästää vaan sokeasti oletin niiden olevan siitä itsestään.

Jotenkin ei myöskään hälytyskellot soineet, kun myyjä sanoi ettei suostuisi lähettämään kitaraa bussiennakolla Matkahuollon kautta, koska hänellä oli kuulemma huonoja kokemuksia. Oli kuulemma vahvistin seissyt 3,5 viikkoa Matkahuollolla ja kun oli joutunut sen hakemaan sieltä takaisin niin huoltoonhan se oli pitänyt viedä. No, sovittiin sitten että maksan kitarasta puolet ja hän lähettää kitaran mulle. Kun olisin hakenut kitaran ja tarkastanut sen kunnon kotona huolella, niin maksaisin loput.

Ekan erän maksoin sovitusti samantien. Mutta tähän loppuikin sitten aktiivinen yhteydenpito ja "hyvä fiilis". Sitten myyjällä oli kaikenlaista menoa ja ei ehtinyt tekemään sitä ja tätä ja tuota ja sairaalassakin kävi ja työmatkaa siellä sun täällä. Väitti kivenkovaan kitaran kuitenkin lähteneen matkaan, joten eipä siinä mitään. Jäin odottamaan. Neljän päivän päästä olo kävi kuitenkin tukalaksi kun mistään ei kuulunut mitään. Yritin saada seurantakoodia, mutta turhaan. Aloin huutelemaan, että saisin rahani takaisin tai oikeasti sen todisteen siitä, että kitara on matkalla. Paskat se ollut. "Suostui" kuitenkin pitkin hampain laittamaan rahat takaisin tilille. Tai näin hän sanoi, että on maksanut rahat takaisin. Tästäkään ei tullut mitään todisteita eikä tilillä näkynyt rahoja. Tein rikosilmoituksen.

Kävin kitaraa kyselemässä Matkahuollosta yli viikko "lähettämisen" jälkeen. Myyjä ei siis ollut antanut mulle seurantakoodia, koska "ei osannut laittaa sitä sähköpostiin". Kävin kysymässä sekä omalla nimelläni että lähettäjän nimellä, mutta mitään ei sanottu olevan edes tulossa. Ding ding, meillä on huijari langan toisessa päässä. Tämän vahvisti se, että myyjän minulle lähettämät kuvat löytyi myös eräältä toiselta, tosin amerikkalaiselta, soitinmyyntisivustolta. Rikosilmoitus oli tässä vaiheessa jo siis tehty ja ilmoituksesta infottu myyjää. Alkoi hätäily ja ämpyily, että kyllä hän on kitaran lähettäny ihan aikuisten oikeasti. En kuitenkaan ollut saanut minkään valtakunnan seurantakoodia tai muuta todistetta siitä, että kitara olisi lähtenyt matkaan. Pidin pääni ja rikosilmoitus on edelleenkin vetämässä. Myyjä on hiljentynyt eikä laita enää sähköpostia.

Luojan kiitos en maksanut koko summaa heti kättelyssä. Olkaa varovaisia! Tehkää kaupat naamatusten ja lähetystilanteissa posti- tai bussiennakolla. Muuten voi käydä huonosti.

Edit: lisättäköön vielä, että kaveri antoi nimekseen Eklund Toni ja asuinpaikakseen Kajaani. OP:n tilinumeronkin antoi: FI4057224120122161
Metallimusiikkiteemainen blogini osoitteessa: http//kiveenhakattua.blogspot.com Kahvi- ja teeblogini: http://uuttaja.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)