Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitinrakennuksen oppia intensiivinä tarjolla
1 2
Korpi Instruments
11.04.2016 10:52:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin jos tällä keskustelupalstalla olisi kiinnostusta. Järjestän ensi kesänä sähkökitaran rakentamisen intensiivikurssin. Parina aikaisempana vuotena ollaan saatu yhdeksässä päivässä soittopelit tehtyä. Ideana on raakapuusta laadukkaaksi soittimeksi. Toivottavasti tänäkin vuonna! Kurssipaikka sijaitsee Kangasalla, Tampereen vieressä.
 
Tässä linkki:
 
https://opistopalvelut.fi/ahjolanka … alaisopisto/course.php?l=fi&t=15914
 
"Meluista miellyttävin on musiikki."
Azolith
11.04.2016 14:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kovat on materiaalikulut!
 
.
basisti1971
11.04.2016 15:36:38 (muokattu 11.04.2016 15:43:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Hienoa että tällaisia mahdollisuuksia tarjotaan.
 

 

 
Azolith: Kovat on materiaalikulut!
 

 
Kait sitä omistakin puista ja raudoista saa tehdä, tai haalia matskut mistä halvimmalla saa.
 
Noin ainakin ennenvanhaan erikoiskursseilla oli tapana toimia kun ei haluttu kurssin vetäjältä ostaa.
 
Usein vaikkapa kaappikelloihin sitten kyllä nuukailijat ostivat materiaalit kahteenkin kertaan kun oli hivenen harkintakyky pettänyt kustannuksia väistellessä.
 

 

 
Vaikken moisen kurssin potentiaalisiin uhreihin kuulukaan, useampikymmenvuotisen harrastekokemuksen perusteella väittäisin että tokkopa kovin paljon halvemmalla saa ohjatusti instrumenttiansa rakennettua vaikka mentäisiin tuohon mielestäni kovin matalaan 500€ maksimi materiaalikustannuksiin.
 
Ellei sitten perhepiiristä löydy valmiiksi kalustoa ja tietotaitoa.
Ja soitinkuivaa puuta ;).
 

 
Omaan unelmaprojektiin tuolla summalla saisi mikit ja virityskoneistot.
Jos meinaten vähän tinkais...
 
E: Eipäs varmaan muuten saiskaan, mikit menee jo yli :(.
 
T:Samuli
 
okabass
11.04.2016 16:37:10 (muokattu 11.04.2016 19:00:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korpi Instruments: Ajattelin jos tällä keskustelupalstalla olisi kiinnostusta. Järjestän ensi kesänä sähkökitaran rakentamisen intensiivikurssin. Parina aikaisempana vuotena ollaan saatu yhdeksässä päivässä soittopelit tehtyä. Ideana on raakapuusta laadukkaaksi soittimeksi. Toivottavasti tänäkin vuonna! Kurssipaikka sijaitsee Kangasalla, Tampereen vieressä.
 
Tässä linkki:
 
https://opistopalvelut.fi/ahjolanka … alaisopisto/course.php?l=fi&t=15914

 
Tehdäänkö myös mikki (P-bass, J-bass) itse?
 
joseplluissans
12.04.2016 14:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tehdäänkö myös mikki (P-bass, J-bass) itse?
 
Ei tuossa ehdi. Runko+kaula. Siinä on viikossa tekemistä...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
joseplluissans
12.04.2016 14:55:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Kovat on materiaalikulut!
 
Selvennäpäs vähän. Jos oot oikein nuuka ja hakenu paikalliselta puusepältä puuta, niin sekin menee jo yli sataseen (KUIVAA leppää, vaahteraa ja ruusupuuta). Siihen päälle Gotohhia ja Seymoudunccania, googlettele paljon kustantaa ;) Sitten se pitäis vielä pintakäsitellä, nauhottaa ehkä jotain inlaytä, satula, plexiä...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
iec
12.04.2016 16:04:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Selvennäpäs vähän. Jos oot oikein nuuka ja hakenu paikalliselta puusepältä puuta, niin sekin menee jo yli sataseen (KUIVAA leppää, vaahteraa ja ruusupuuta). Siihen päälle Gotohhia ja Seymoudunccania, googlettele paljon kustantaa ;) Sitten se pitäis vielä pintakäsitellä, nauhottaa ehkä jotain inlaytä, satula, plexiä...
 
Juu äkkiä on puut yli 100€, Gotohin/Schallerin virittimet yli 40 €, talla yli 50€, SD/Dimarzio mikit yli 100€ jne jne... Tuostahan tuli jo tärkeimmistä osista 300 euron hujakoille ja siitä puuttui vielä nuo muut osat.
 
On tullut tosiaan pari kertaa keskusteltua Amfisoundin kavereiden kanssa kitaran tekemisen ja osien hinnasta ja kyllähän ne hyvät puut maksaa. Pitää olla tuuria että saa alle 200 eurolla riittävän laadukasta puuta. Voitte varmaan arvata miksi ne halvimmat kitarat (esim Williams, Axesmith yms yms.) ovat ihan tuuripeliä sen suhteen että sattuuko hyvä yksilö, jossa ei kaula väänny itsekseen korkkiruuville ja virittimet kestää. Monesti on kyllä nähty sellaista tinapeltiä osissa, että ei ole kyllä kovin pitkä toimivuusennuste.
 
Kitaranrakennuskurssille ei kannata lähteä säästämään, vaan siellä kannattaa tehdä itselle sopiva todella hyvä kitara, niin ettei harmita sitten että tuli säästettyä 50 euroa puissa ja sen takia ei tullutkaan niin hyvä kuin halusi.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
okabass
12.04.2016 17:07:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Ei tuossa ehdi. Runko+kaula. Siinä on viikossa tekemistä...
 
Ehdi? Eihän siinä sinänsä kauaa mene, jos käyttää valmiita runkoja. Kaveri käämi mulle P passon mikin, muistaakseni joku 20 min per mikki.
 
basisti1971
12.04.2016 17:58:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
okabass: Ehdi? Eihän siinä sinänsä kauaa mene, jos käyttää valmiita runkoja. Kaveri käämi mulle P passon mikin, muistaakseni joku 20 min per mikki.
 
Veikkaan myös ettei mikrofonien valmistus/käämiminen kuulu opetussuunnitelmaan.
101 tuntia koko prosessiin on hatunnoston arvoinen suoritus valmisosinkin, jos/kun 8 onnekasta lienevät ainakin osittain ensikertalaisia.
 
Tuo mainitsemasi 20 min/kela lienee myös hivenen kokeneemman käämijän tulos, ei välttämättä toteudu kun 8 innokasta noviisia käyttää samoja kaluja.
Käämilankaa kun kukin katkoisi parikin kertaa, saattaisi puuhassa vierähtää tovi jos toinenkin.
 
Asian sivusta, mutta jos itse maksaisin mikkikurssista, olettaisin kyllä että käämiminen ei olisi ainoa osa-alue jonka pääsisi toteuttamaan itse.
 
T:Samuli
 
MPU
12.04.2016 22:24:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 

 
Veikkaan myös ettei mikrofonien valmistus/käämiminen kuulu opetussuunnitelmaan.
101 tuntia koko prosessiin on hatunnoston arvoinen suoritus valmisosinkin, jos/kun 8 onnekasta lienevät ainakin osittain ensikertalaisia.
 
Tuo mainitsemasi 20 min/kela lienee myös hivenen kokeneemman käämijän tulos, ei välttämättä toteudu kun 8 innokasta noviisia käyttää samoja kaluja.
Käämilankaa kun kukin katkoisi parikin kertaa, saattaisi puuhassa vierähtää tovi jos toinenkin.
 
Asian sivusta, mutta jos itse maksaisin mikkikurssista, olettaisin kyllä että käämiminen ei olisi ainoa osa-alue jonka pääsisi toteuttamaan itse.
 
T:Samuli

 
Jännä miten tuota käämilangan helppoa katkeamista pelätään joka paikassa kun käämimisestä puhutaan. En ole varmaan viittä kertaa enempää lankaa katkaissut ja toistasataa kelaa olen kääminyt. Voihan toki olla että en ole ihan noviisi kädentaidoiltani.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
12.04.2016 23:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Jännä miten tuota käämilangan helppoa katkeamista pelätään joka paikassa kun käämimisestä puhutaan. En ole varmaan viittä kertaa enempää lankaa katkaissut ja toistasataa kelaa olen kääminyt. Voihan toki olla että en ole ihan noviisi kädentaidoiltani.
 
Samaa olen ihmetellyt. Ja jos lanka menee poikki, sen voi juottaa kiinni.
Liittyy varmaan siihen, että kitaramikeistä ja niiden tekemisestä on tehty suunnilleen salatiedettä. Ja onhan niissä omat kommervenkkinsä.
Olen joskus kauan sitten tehnyt yhden mikin TM-ohjeen mukaan ;), mutta keloja ja muuntajia kyllä.
 
Kefiiri
12.04.2016 23:18:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Olen joskus kauan sitten tehnyt yhden mikin TM-ohjeen mukaan ;), mutta keloja ja muuntajia kyllä.
 
Muistatko kun siinä TM ohjeessa neuvottiin laittamaan peltilätkä mikkiin päällimmäiseksi? Jos sen laittoi, meni magneettikenttä jotenkin vituralleen eikä mikrofoni oikein toiminut. Täytyisi kaivaa jostain se ohje, se oli 70-luvun puoliväliä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
okabass
12.04.2016 23:49:05 (muokattu 12.04.2016 23:57:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Muistatko kun siinä TM ohjeessa neuvottiin laittamaan peltilätkä mikkiin päällimmäiseksi? Jos sen laittoi, meni magneettikenttä jotenkin vituralleen eikä mikrofoni oikein toiminut. Täytyisi kaivaa jostain se ohje, se oli 70-luvun puoliväliä.
 
En kyllä muista ohjeesta kuin TV:n kuvankorjausmagneetit . :)
Nykyisin on mikin osia helposti saatavissa ja tietoa netissä ja kirjoissa niin paljon, että ei minusta kohtalaisen, ehkä jopa hyvän mikin pyöräyttäminen mitenkään mahdotonta ole.
Sitten on tietysti näitä huippuvalmistajia, joiden osaaminen on ihan eri tasolla. Viimeksi Lundgrenin P- ja J-mikit säväyttivät.
http://www.lundgren.se
 
anapena
13.04.2016 00:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: jos/kun 8 onnekasta lienevät ainakin osittain ensikertalaisia.
 
T:Samuli

 
Meitsi on yksi "onnekas", tiä sitten oliko järkeä...presaria kohti! Ja ensikertalainen, tietty.
 
Istu ja pala!
MPU
13.04.2016 06:59:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Samaa olen ihmetellyt. Ja jos lanka menee poikki, sen voi juottaa kiinni.
Liittyy varmaan siihen, että kitaramikeistä ja niiden tekemisestä on tehty suunnilleen salatiedettä. Ja onhan niissä omat kommervenkkinsä.
Olen joskus kauan sitten tehnyt yhden mikin TM-ohjeen mukaan ;), mutta keloja ja muuntajia kyllä.

 
Joo ja kun se lanka ei oikeasti ole niin heikko että katkeaa jos vaan kireys on sopiva ja lanka tulee kelalta nätisti. Tietysti jos hienomotoriikka on lapiohommien luokkaa voi olla hankalampaa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jeszse
13.04.2016 07:10:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäisissä telemikeissäni meni ehkä reilu tunti käämimisessä ja kasaamisessa.
 
Myös ensimmäinen ite tehty kitarani tuli kansalaisopiston kurssilla maksamaan noin 650e, sisältäen kaiken kurssimaksuista kielisettiin.
 
Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day
Kefiiri
13.04.2016 07:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Ensimmäisissä telemikeissäni meni ehkä reilu tunti käämimisessä ja kasaamisessa.
 
Millainen käämintäkone teillä oli?
 
En ole musiikin asiantuntija.
joseplluissans
13.04.2016 09:40:44 (muokattu 13.04.2016 09:41:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa juuri eilen todistin noviisin käämimistä (ei itselläni ollut sen ammattimaisempaa touhua myöskään), niin kun siellä tulee joku pienikin sotku ja sen joutuu purkamaan ja käämimään uusiks, aikaa palaa. Kun kerrot sen 8:lla, niin osannet arvata että aika ei riitä. Viikko aikaa tehdä 0:sta runko ja kaula, kaikkia vaiheita ei pääse niks naks tekemään, vaan välillä esim. jyrsimellä on jonoa. Do the math. Ja mikkien tekeminenhän lähtee prespaanin leikkaamisesta ;)
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
Jymi
13.04.2016 09:53:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä puut on mahdollista saada melko halvallakin 20-30€ kun olen viimeksi noita ostellut. Mutta se vaatii sitten sen kiertelyn puutavaraliikkeitä tonkimassa ja kurssin voi suosiolla siirtää sitten parin vuoden päähän puiden kuivamista odotellessa.
 
Ihan asialliselta nuo tarvikekustannukset kuulostavat.
 
SirElwood
13.04.2016 10:18:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Muistatko kun siinä TM ohjeessa neuvottiin laittamaan peltilätkä mikkiin päällimmäiseksi? Jos sen laittoi, meni magneettikenttä jotenkin vituralleen eikä mikrofoni oikein toiminut. Täytyisi kaivaa jostain se ohje, se oli 70-luvun puoliväliä.
 
http://mia-amps.net/diy/kitaramikrofoni.jpg Tekniikan maailma 10/75
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «