Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DIY laitteet
1
Prostator
12.04.2016 13:43:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi hyvä, kohtuullista ja oikeudenmukaista sekä reilua jos myytävistä itsetehdyistä tai jnkn tekemistä laitteista olisi kuva myös sisäpuolelta. Ja sähköverkkolaitteista tekijän nimi ja osoite tulisi olla kaupanteossa mukana.
 
iec
12.04.2016 14:27:43 (muokattu 12.04.2016 14:42:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prostator: Olisi hyvä, kohtuullista ja oikeudenmukaista sekä reilua jos myytävistä itsetehdyistä tai jnkn tekemistä laitteista olisi kuva myös sisäpuolelta. Ja sähköverkkolaitteista tekijän nimi ja osoite tulisi olla kaupanteossa mukana.
 
Asiallista on varmaan kertoa, että kyseessä on DIY-laite ja ehdottoman hyvä on jos on kuvia laitteen sisuksista. Itse todennäköisesti myyjänä kertoisin että on ostajan omalla vastuulla käyttää laitetta. Jos ostaja haluaa tarkastuttaa omilla kustannuksilla laitteen jossain (että noudattaa EU-alueen mukaisia sähköturvallisuusmääräyksiä) niin sen saa tehdä ihan vapaasti. Luulen että on vastuun kannalta ihan eri juttu jos myyjänä on yritys tai kaupallinen valmistaja, kuin se että joku on tehnyt sähköverkossa toimivan laitteen itse.
 
Ostajana haluaisin ehdottomasti nähdä laitteen sisukset ja tarkastaa kytkennät ihan itse, jotta tiedän laitteen olevan sähköturvallinen.
 
Antaisin sinulle sellaisen vinkin, että osta vain sellaisia laitteita joiden sisuskalut pääset näkemään livenä tai valokuvan avulla, jotta voit todeta onko kampe rakennettu asiallisesti vai ei. Toki silloin pitää olla jonkin verran tietämystä sähkölaitteista. Lisäksi kannattaa kytkeä suojamaadoitettu laite vain suojamaadoitettuun pistorasiaan. Vanhoissa taloissa saattaa olla niitä maadoittamattomia pistorasioita, joten DIY laitteiden kanssa kannattaa olla todella varovainen.
 
EDIT: Tällaisen tekstin löysin (http://www.epanorama.net/faq/sfnet. … astus.elektroniikka/maarayksia.html):
Irrallisia järjestelmiä saa periaatteesa rakentaa melkien kuka vaan, ainakin omaan käyttöön ja liittyy sähköalan harrastustoimintaan. Itse rakennettuja laitteita saa myös korjata. Omatekoisten laitteiden on oltava sähköturvallisuusmääräysten sekä sähkölaitteita koskevien erilaisten rakenne- ja koestusmääräysten mukaisia. Oman turvallisuuden ja vastuiden takia laitteita ei siis kannata rakentaa jos ei tiedä tarkkaan mitä on tekemässä ja tekee sen oikein. Laitteita rakennettaessa täytyy ottaa huomioon, että jo muutaman kymmenen voltin suuruinen jännite voi aiheuttaa vaarallisen sähköiskun ja pienikin jännite voi olla vaarallinen laitteissa joissa on suuria virranvoimakkuuksia.
 
Rakentaja vastaa tekemistään laitteista, niinden turvallisuudesta ja niiden mahdollisesti aiheuttamista vaurioista. Eli jos itse rakentamasi sähkökytkentä polttaa talosi, niin vakuuttusyhtiö voi olla korvaamatta vahinkoa tai korvaa sen vaan osittain.
 
Radioamatöörien oppikirja Tiimissä Hamssiksi (1997) sanoo sivulla 190 aiheesta seuraavaa: "Kotikäyttöön tarkoitetut, vahvavirtaverkkoon liitettävät laitteet kuuluvat Suomessa pakolliseen ennakkotarkastuksen alaisiin sähkölaitteisiin. Tällaisten sähkölaitteiden on ennen niiden kaupaksi pitämistä, toiselle luovuttamista tai käyttöönottoa olta Sähkötarkastusviranomaisen tarkastamia ja hyväksymiä. Tarkastusta ei kuitenkaan vaadita omatekoisille sähkölaitteille kun kyseessä on sellainen sähköteknillinen harrastustoiminta, jossa henkilön voi katsoa perehtyneen tarvittaviin tehtäviin tai työ perustuu yksityiskohtaisiin ohjeisiin valmistettavan tai korjattavan laitteen jäädessä harrastelijan hallintaan. Tällaisena harrastustoimintana voidaan pitää radioamatööritoimintaa, sähköteknisten rakennussarjojen kokoamista yms. näihin verrattavaa sähkölaitteiden asennus- ja korjaustyötä. Rakennuksen kiinteän sähkölaitteiston asennusta ei hyväksytä harrastustoiminnaksi. Omatekoisten sekä muittenkin sähköverkkoon kytkettävien laitteiden, jotka eivät kuulu pakollisen ennakkotarkastuksen alaisuuteen, on kuitenkin oltava sähköturvallisuusmääräysten sekä sähkölaitteita koskevien erilaisten rakenne- ja koestusmääräysten mukaisia."
 
Radioamatöörien oppikirja Tiimissä Hamssiksi (1997) sanoo sivulla 196 aiheesta seuraavaa: "Radioamatööritoiminta on harrastustoimintaa, jossa laitteet saa rakentaa itseja ottaa käyttöön ilman tarkastusta, mutta omatekoisten laitteiden on silti oltava sähköturvallisuusmäärysten sekä rakenne- ja koestusmääräysten mukaisia." "Laiteen rakenteen on oltava sellainen, ettei aiheudu vaaraa normaalikäytössä eikä vikaolosuhteissa, vaan sen on suojattava sähköiskulta, liian surelta lämmöltä, räjähdykseltä ja tulipalolta"
 
Edellä kuvatusta teknistä saa pääasiassa käsityksen missä mennään. Tekstiä voisi kommentoida sen verran, että määräykset pakollisen ennakkotarkastuksen osalta ovat muuttuneet niin, että pakollinen virallinen viranomaisten ennakkotarkastus itse laitteen osalta on poistunut EU:n myötä. Laitteiden tulee edelleen täyttää määräykset, mutta sitä ei erikseen tarvitse kiikuttaa viranomaiselle tutkittavaksi. Monessa käytännön tilanteessa laitteen valmistaja testaa laitteensa itse, vakuuttaa sen olevan määrysten mukainen ja liittää siihen tarpeelliset selosteet asiasta (CE-merkki, vaatimuksenmukaisuusvakuutus). Viranomaiset tutkivat että laitteissa on vaaditut merkinnät ja markkinoilla olevia laitteita testataan jälkitarkstuksilla.

 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Prostator
12.04.2016 15:03:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä. Laitteessa (vahvistimessa) tulee olla valmistajan nimi niin kauan kuin laite on olemassa. Se nimi on esimerkiksi Marshall, England tai Orange UK tai Matti Möttönen, Porvoo Suomi. Jos kauppatuotenimi ei ole löydettävissä rekisteristä tulee valmistajahenkilö eriöidä esim syntymäajan avulla. Eli vastuu laitteesta säilyy, vaikka valmistaa saa ilman pätevyyttä, toisin kuin korjaustoiminta on luvanvaraista touhua. Pätevyyden omaavat (=viralliset) yritykset löytyvät Tukesin sähköurakointirekisteristä.
 
BugBadWolf
12.04.2016 15:06:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai sitten pitäisi vain suostua ymmärtämään että DIY laitteet eivät ole välttämättä ammattilaisen kokoamia.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
iec
12.04.2016 15:45:28 (muokattu 12.04.2016 15:47:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prostator: Kyllä. Laitteessa (vahvistimessa) tulee olla valmistajan nimi niin kauan kuin laite on olemassa. Se nimi on esimerkiksi Marshall, England tai Orange UK tai Matti Möttönen, Porvoo Suomi. Jos kauppatuotenimi ei ole löydettävissä rekisteristä tulee valmistajahenkilö eriöidä esim syntymäajan avulla. Eli vastuu laitteesta säilyy, vaikka valmistaa saa ilman pätevyyttä, toisin kuin korjaustoiminta on luvanvaraista touhua. Pätevyyden omaavat (=viralliset) yritykset löytyvät Tukesin sähköurakointirekisteristä.
 
Itsellehän näitä varmaankin suurimmaksi osaksi rakennetaan, eikä myyntiä varten. Jos tosiaan menee noin vaikeaksi, että ei voi tallennetulla sähköpostiviestillä tai allekirjoitetulla paperilla siirtää vastuuta käytöstä/käytön seuraamuksista ostajalle, taitaa kaikki itse tehdyt yli 12v jännitteellä toimivat kamppeet jäädä myymättä vaikka olisi kuinka tehty kaikkien säädösten mukaisesti.
 
EDIT: Mistäs muuten tällainen asia tuli sulla mieleen? Paloiko autotalli DIY-laitteen takia ja jäi korvaukset saamatta kenties? Ihan mielenkiinnosta kysyn ilman mitään kettuilua. En toivo tietenkään että kenellekkään olisi sattunut tuollaista vakavaa tilannetta.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Jymi
12.04.2016 15:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prostator: Olisi hyvä, kohtuullista ja oikeudenmukaista sekä reilua jos myytävistä itsetehdyistä tai jnkn tekemistä laitteista olisi kuva myös sisäpuolelta. Ja sähköverkkolaitteista tekijän nimi ja osoite tulisi olla kaupanteossa mukana.
 
Miksi pitäisi olla kuva sisäpuolelta vaikka jossain 9V efektipurkista jos se toimii ja antaa sellaisen soundin kuin ostaja haluaa/tarvitsee ?
 
Sax-pappa
12.04.2016 16:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on hyvä pitää mielessä verkkokäyttöisiä laitteita myydessä tai lahjoittaessa:
http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaist … ssa-sahkotuotteen-turvallisuudesta/
 
BugBadWolf
12.04.2016 16:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Tämä on hyvä pitää mielessä...
 
Noilla ohjeilla pitäisi kaiken käytetyn sähkölaitteen kaupan loppua kokonaan.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Wespa
12.04.2016 16:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: Noilla ohjeilla pitäisi kaiken käytetyn sähkölaitteen kaupan loppua kokonaan.
 
Höpö höpö, luitko ollenkaan mitä linkin takaa löytyi? Aika harva meistä varmaan kaupittelee eteenpäin tai lahjoittaa laitteita, joissa on selkeä vaarallinen vika niin, ettei edes kerro siitä ostajalle.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
ijasari
12.04.2016 16:24:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec:EDIT: Tällaisen tekstin löysin (http://www.epanorama.net/faq/sfnet. … astus.elektroniikka/maarayksia.html):
 
-iec

 
Voisiko tämän ymmärtää niin että kuka tahansa voisi alkaa rakentamaan vaikkapa putkivahvistimia ja myymään niitä kaupallisesti, kunhan lupaa että laitteet ovat turvallisia, ja ymmärtää että on vastuussa jos jotain ikävää tapahtuu?
 
-Ari
 
BugBadWolf
12.04.2016 16:29:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wespa: Höpö höpö, luitko ollenkaan mitä linkin takaa löytyi?`...
 
Tietenkin luin.
 
Silmään pistivät nuo kaiken maailman velvoitteet kuntotesteistä ja muista.
 
(yllättävän moni muuten myy niin auton, kuin sähkölaitteenkin vain siksi, että se on jollain tavalla rikki. Olen vähän arvellut että tällainen olisi lisääntymään päin,koska entistä suuremmalla osalla ihmisiä menee huonommin)
 
Käytetyn laitteen kanssa on sellaista, että tavallinen (ts ei-elektroniikan ammattilainen) ihminen ei oikeasti voi vastata laitteen toimintakunnosta. Harva avaa ostamansa vahvistimen katsoakseen, onko siellä jotakin edellisen omistajan omia nikkarointeja, saati sitten tekisi niin ostohetkellä. Ilmiselvät, ulkoiset jutut ovat toki selviä. Mutta ei niistä tavan tallaaja koskaan oikeasti mitään varmaa tiedä.
 
Kun ajattelee tuota omienkin käsien läpi kulkeneen romun määrää (hyvinkin kamarunkkareiden kastiin pääsee sillä suorituksella), täytyy todeta että tuuria on ollut kun ainakaan mieleen ei tule yhtään varsinaista pommia, jonka olisi saanut. Sama pätee myytyihin. Yhtään ei ole tarvinnut takaisin ostaa.
 
Mutta kyllähän se mahdollista olisi ollut.
 
En ole ihan valmis allekirjoittamaan, että myyjällä olisi täysi vastuu edellisen omistajan laitteeseen mahdollisesti piilottamista pommeista. Ja sitähän tuossa kyllä mielestäni sanottiin.
 
Pikemminkin olen sitä mieltä, että käytetyn tavaran ostajalla on aina tietty riski ja hänen vain täytyy se suostua ymmärtämään. Olen pari kertaa nähnyt myymäni vahvistimen lähtevän liikkeelle sellaisessa asennossa, että olen jopa vähän odotellut puhelinsoittoa tyyliin "paskan möit" heti kotiintulon jälkeen. Tällaisessakin yhteydessä myyjä on liemessä, vaikka kapine olisi ehjäksi kokeiltu ennen liikkeellelähtöä.
 
Sitä en tiedä, miten saisi kaupanteon pomminvarmaksi. Mahdottomalta vaikuttaa.
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
high_society
12.04.2016 16:33:20 (muokattu 12.04.2016 16:34:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No onkos joillekkin teistä nyt sitten sattunut jotaan, kun tällänen haloo on pystyssä?
 
Näköjään joku muukin jo kysäisi...
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Sax-pappa
12.04.2016 16:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: No onkos joillekkin teistä nyt sitten sattunut jotaan, kun tällänen haloo on pystyssä?
 
Näköjään joku muukin jo kysäisi...

 
Uteliaisuuttani selasin Tukesin tilastoista 2000-luvulla tapahtuneet kuolemaan johtaneet sähkötapaturmat. Yhtään radio- tai äänentoistolaitteisiin liittyvää tapausta ei tilastoissa ollut. Sähkötyökaluihin, valaisimiin ja jatkojohtoihin liittyviä tapaturmia oli.
 
Heikki
12.04.2016 17:47:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitteen myyjä on vastuussa siitä, että laite on määräysten mukainen. Jotkut ovat myyneet itse tekemiään vahvistimia ja pistäneet ostajan allekirjoittamaan jonkun paperin, että myyjä ei olisi vastuussa jos jotain sattuu. Mun käsittääkseni tälläset paperit ei poista vastuuta myyjältä jos joku tappaa itsensä tai polttaa talonsa laitteen takia.
 
Useamman kerran olen nähnyt diy vahvistimia, joissa verkkojohdosta irtoaa ensimmäisenä suojamaa jos verkkojohtoa alkaa kovaa kiskomaan. Joten ihan umpimähkään ei välttämättä kannata ostaa verkkosähköllä toimivia laitteita.
 
erty
12.04.2016 18:19:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites sitten, kun kaverin talo palaa DIY vahvistimen viasta johtuen. Onko vahvistimen tekijä korvausvelvollinen kaverille?
 
nightbird
12.04.2016 19:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käsittääkseni laitteet pitäisi nykyisin tyyppihyväksyttää ennenkuin niitä aletaan myydä.
Siis testauttaa hyvaksytyssä laboratoriossa.
Tämä on sitten jo niin kallista ettei muutaman koneen sarjatuotanto myyntiä varten kannata.
 
mpekkanen
12.04.2016 20:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näiden vahvistimien osalta itsellä ei ole niihin minkäänlaista hinkua. Eikä oikeastaan enää isompiin kitaraprojekteihinkaan.
 
Tulipa vaan mieleen, kun näitä valmiita vahvistin kitteja ostetaan ja kasaillaan.
Mitenköhän vakuutusyhtiöt näihin suhtautuvat jos sattuu, vaikka tulipalo?
Ne kun ovat tunnetusti jokaisesta asiasta mukisematta heti maksamassa?
 
Luulen, että vaikka se tulipalo ei olisikaan siitä syttynyt, niin jos vakuutusyhtiö tuollaisesta itsetehdystä vahvistimesta jostain syystä saa tietää. Saa varmaan kaikki korvaukset ainakin unohtaa. Jos nuo vahvistimet taas käyttää jollakin joka ne hyväksyy, niin sitten taitaa niidenkin hinta jo nousta sellaisiin lukemiin ettei siinä juuri järkeä ole. Toki voihan sitä rakenteluakin pitää harrastuksena, että ehkä niin...
Joku pedaali voi olla tosin hyvinkin yksinkertainen, jos sellaisia haluaa tehdä ja värkätä. Minä en jaksa.
 
Muutenkin kun en itse osaa noita vahvareita kasata valmiista osista sellaiseksi, että niillä uskaltaa soittaa. Enkä myöskään taatusti osta jonkun paikallisen "vähän amista ja osaa sähkötöitä" tekemän kaverin rakentamia vahvareita.
Niin minulle nuo rakennussarjat saavat olla käytännössä, vaikka ilmaisia.
Joistain kitarasarjoista voisi tehdäkkin jotain, jos ei valmiina olisi jo ihan tarpeeksi soittimia. Ja on siinä sellainen puoli, että halvemmalla saa huomattavasti paremman kitaran kuin rakentamalla sen jostain yleensä Kiinalaisesta sarjasta. Tietenkin on erikseen jos siihen rakennettavaan vaihtaa paremmat mikit ja metalliosia jne. Silloin sen hinta jo kyllä nousee ja taas on valmiiksi parempia kaupassa ja halvemmalla.
 
Sax-pappa
12.04.2016 23:12:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Käsittääkseni laitteet pitäisi nykyisin tyyppihyväksyttää ennenkuin niitä aletaan myydä.
Siis testauttaa hyvaksytyssä laboratoriossa.
Tämä on sitten jo niin kallista ettei muutaman koneen sarjatuotanto myyntiä varten kannata.

 
Sähköturvallisuuslaki 410/96 sanoo vain, että myyjän tai luovuttajan on pystyttävä osoittamaan että laite täyttää laissa esitetyt turvallisuusvaatimukset. Valmistajahan on ketjussa ensimmäinen myyjä. Hyväksytyn tarkastuslaitoksen käyttäminen on yksi tapa. Käytännössä näyttää siltä, että laiteeseen vain lätkäistään CE-merkki ilman sen kummallisempia hyväksyntiä. Pahat kielet sanovatkin, että CE = China Export.
 
oiva tumpeloinen
12.04.2016 23:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Luulen, että vaikka se tulipalo ei olisikaan siitä syttynyt, niin jos vakuutusyhtiö tuollaisesta itsetehdystä vahvistimesta jostain syystä saa tietää. Saa varmaan kaikki korvaukset ainakin unohtaa.
 
Ei tarvitse unohtaa pelkästään sillä seikalla, että omistaa viallisen töherryksen. Ei vaikka vakuutusyhtiö saisi tietää laitteesta. Vakuutuskorvaukseen vaikuttaa vain se, mistä syystä tapahtuma on tapahtunut. Ja vaikka koje aiheuttaisikin jonkin vahingon, ei ole itsestään selvää, että vakuutusyhtiö voisi pestä kätensä jutusta kokonaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «