Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: TC-Helicon Play Acoustic
1
Hanok
24.07.2014 13:53:15 (muokattu 24.07.2014 13:53:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut pidempään mielessä hankkia akustiselle kitaralle keikkakäyttöinen etuaste. Mukavinta olisi, jos samoista kuorista löytyisi DI, EQ ja viritysmittari, jolloin ei tarvittaisi kuin yksi irtopurkki.
 
Erityisesti kaikkein pienimmillä keikoilla olisi ihan jees, jos löytyisi vähän kaikuakin.
 
TC-Heliconilta on näemmä ilmestynyt akustisen kitaran kanssa laulaville oma efektilaite Play Acoustic:
http://www.tc-helicon.com/products/play-acoustic/tech-specs/
 
Tästäpä heräsi ajatus, että juuri niitä kaikkein pienimpiä vetoja varten ei tarvitsisikaan mukaan enää edes mikseriä, vaan laulun ja kitaran voisi hoitaa suoraan Play Acousticin kautta ja syöttää siitä signaalia aktiiviskobelle. Jos taas tulee vedettyä paikoissa, joissa on erillinen miksaaja efekteineen, voisi kaikuja jne jättää miksaajan hoidettavaksi.
 
Tuossa prossussa nyt on tietysti vaikka mitä vireenkorjaushärpättimiä, mutta itse olen kiinnostunut edellä mainitsemistani toiminnallisuuksista + laulun perinteisemmästä prosessoinnista (kompura, kaiku, delay).
 
Onko kenellekään ehtinyt kertyä kokemusta kyseisestä laitteesta, tai muista TC-heliconin saman osaston tuotteista?
 
Play Acousticin hinta näyttää tällä hetkellä olevan St Paulsilla 279 euroa. Hinta nyt ei ole ihan sieltä halvimmasta päästä, mutta toisaalta sillä korvaisi aika monta erillislaitetta tuossa nimenomaisessa käyttötarkoituksessa, ja helpottaisi keikkaelämää.
 
mik
24.07.2014 18:19:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Tc Helicon Play gtx, eli se versio jossa on efektit myös sähkikselle. Ko. laitteesta löytyy ohjelmia myös akustiselle ja olenkin jonkun verran käyttänyt tuota nimenomaan akustisen enkä sähkiksen kanssa. Kitarassa on mikkinä pure mini, eli säätöjä ei siitä löydy vaan kaikki haetaan tuosta laitteesta.
 
Itselleni haasteeksi on muodostunut se, että nippeliä ja nappelia on liian paljon. Jokaista ohjelmaa pystyy säätämään kaikuineen, kompressioineen ja vaikka minkä kautta - mutta en ole keksinyt miten rakentaisin mahdollisimman vähän värittävän soundin. En siis ole päässyt sinuiksi säätöjen kanssa missään vaiheessa ja nyt olen palannut soittelemaan akustista viritysmittarin, kompuran (MP LGW) ja Di-boksin kautta suoraan pöytään.
 
Laite on kyllä varmasti hyvä, sillä niin on tuo GTX:kin, mutta tosiaan itse en ole edes You Tuben videoiden avulla löytänyt sellaista sopivaa tapaa tehdä itseä miellyttäviä soundeja tuohon. En ole kuitenkaan lopullisesti luovuttanut, eli ei ole luopumassa vehkeestä vaan pitäisi vaan jostain löytää aikaa ja innostusta säätää. Ehkäpä tuossa Acoustic-versiossa olisi valmiina sellaisia soundeja ettei tarvitsisi säätää...
 
Enemmän tunteella kuin taidolla.
Hanok
24.07.2014 19:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se tuon Acousticin manuaaliakin selatessa tulee aika äkkiä mieleen, että toimintoja on pakattu tuotteeseen hirveä määrä. Todellisuudessahan en ainakaan itse ole kiinnostunut tuosta minkään eksottisten muljutusominaisuuksien vuoksi, vaan olen toimivan perussoundin perässä.
 
Kitarassa on minullakin K&K Pure Western Mini, joten senkin puolesta olisi jossain määrin tilausta esim. erilliselle eq:lle.
 
mik
25.07.2014 09:33:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitteen syövereistä löytyy kyllä EQ eli bass, treble ja middle. Middleen loytyy sitten vielä taajuuden valintakin, mutta itse kun kaipaisin oikastaan vain Tonen... Ja pyöritettävällä nupilla vielä, ei arvoilla asetettavana. Tämä siis oma rajoittuneisuuteni, laitteessa ei edelleenkään ole mitään vikaa.
 
Enemmän tunteella kuin taidolla.
Hanok
25.07.2014 10:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mik: Laitteen syövereistä löytyy kyllä EQ eli bass, treble ja middle. Middleen loytyy sitten vielä taajuuden valintakin, mutta itse kun kaipaisin oikastaan vain Tonen... Ja pyöritettävällä nupilla vielä, ei arvoilla asetettavana. Tämä siis oma rajoittuneisuuteni, laitteessa ei edelleenkään ole mitään vikaa.
 
Minä olen yleensä säätänyt EQ:n mikserin päästä, enkä ole koskenut siihen setin aikana. Ohjelmoitava versio sopisi siis käyttötarkoitukseen ihan hyvin.
 
Täytyy vähän tehdä vielä tutkimusta asiasta. Olisi hyvä päästä testaamaan, mutta vartin koeajo tuskin vielä riittää pääseemään kunnolla perille laitteen potentiaalista.
 
JohnJ
27.07.2014 13:01:45 (muokattu 27.07.2014 13:11:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin etsiskelen vähän samantyyppistä laitetta, tosin en tarvitse mitään efektejä oikeastaan. Käytän tällä hetkellä L.R.Baggsin GigPro-etuastetta, jossa on ihan riittävä EQ, ja tuon kanssa kyllä pärjäilee. Mutta se mitä erityisesti kaipaan on buustaus sooloja varten. Myös mutella varustettu lattiaviritin samassa laitteessa olisi hyvä ettei yleisön tarvitsis kuulla virityksen ääniä.
 
Eli tuo TC-Helicon vaikuttaa vähän ylimitoitetulta omiin tarpeisiin. L.R.Baggsilta löytyy Venue-etuaste, joka tuntuisi sopivammalta:
http://www.f-musiikki.fi/kitarat-ja … baggsvenue-di-box-tuner-pedal-venue
 
Hinta toki on aika suolainen. Silti tuollainen yhden laitteen ratkaisu houkuttelisi huomattavasti enemmän kuin erilliset viritin + buusteri nykyisen etuasteen lisäksi.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
Hanok
27.07.2014 15:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnJ: Silti tuollainen yhden laitteen ratkaisu houkuttelisi huomattavasti enemmän kuin erilliset viritin + buusteri nykyisen etuasteen lisäksi.
 
Kiinnostavia värkkejä nuokin. Tc-heliconin tuotteissa ei ehkä ole oikein pointtia, jos niitä ei käytä laulun prosessointiin. Toisaalta niissä on esim kaikusoundit TC:ltä, joten se puoli pitäisi olla kunnossa. Mekaanisesta kestävyydestä ei minulla ole tietoa.
 
Hanok
28.07.2014 16:10:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivittelen nyt vähän omia ihmettelyitäni tännekin:
 
Play GTX ja Play Acoustic ovat nähtävästi raudaltaan lähestulkoon samoja laitteita. Pieniä eroja kuitenkin löytyy mm. liitännöistä.
 
Softan puolella eroja onkin sitten vähän enemmän. GTX:ssä onnistuu esim. kitaran soundien säätö presettikohtaisesti. Acousticissa taas ei - kitaran soundi säädetään globaalisti, eli presettikohtaisesti vaihtuu ainoastaan laulusoundi. Acousticissa on etuna lähinnä Bodyrez-toiminto, jonka pitäisi helpottaa hyvän akustisen soundin hakua. GTX:ssä taas on enemmän efektejä, sekä vahvistinmallinnokset sähkökitaralle. Laulun prosessorit ovat molemmissa laitteissa samat.
 
Se on sinänsä ihan normaalia, että toiminnot vähän vaihtelevat eri tuotteissa. Tämän perusteella on kuitenkin vähän hankala ymmärtää, miksi GTX on hinnaltaan selvästi Acousticia halvempi. Toimintojen perusteella voisi ajatella että asian pitäisi olla toisin päin, tai että hinta olisi molemmissa sama. Täytyy yrittää päästä testaamaan molempia lähiaikoina, josko asiaan saisi jotain selkoa.
 
JSKos
30.07.2014 11:09:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei vain!
 
Itse olen omistanut tuon Play GTX:n ja tällä hetkellä on Voicelive 3 jaloissa pyörimässä. GTX:n ja Acousticin hintaero (itse en ole nyt näiden hintoja seurannut) selittyy sillä, että acoustic on uudempi. GTX:n aikana käytin Headwayn akkarietuastetta ulkoiseen lisäsäätöön. VL3:n kanssa sille ei ole ollut tarvetta.
 
Ainakin GTX:n perusteella voin sanoa, että EQ on aika perus. Acousticissa on lisätty notch-filteri eli kapeakaistainen leikkuri kiertotaajuuksien tappamiseen, ja ilmeisesti vähän säätövaraa myös eequuseen. Tuo bodyrez-mallinnos on ainakin VL3:ssa ihan mukavasti toimiva lisäarvo.
 
Jos yhtään harrastat laulua, ja lauleskelet kotosallakin, suosittelen kyllä kokeilemaan Heliconin tuotteita. Treenisessiosta tulee kummasti monipuolisempi, kun saa vaikkapa luureihin laulukaiut ja myös stemmoja, pikku looperista nyt puhumattakaan. Ja kyllähän ne livenäkin toimii, esimerkiksi juuri pikkumikserinä laulu-kitara -osastolle.
 
pohtii Janne
 
Hanok
31.07.2014 16:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JSKos:
Itse olen omistanut tuon Play GTX:n ja tällä hetkellä on Voicelive 3 jaloissa pyörimässä. GTX:n ja Acousticin hintaero (itse en ole nyt näiden hintoja seurannut) selittyy sillä, että acoustic on uudempi.

 
Näin on tosiaan, GTX on edellisen sukupolven laite. Uudemmista malleista sen korvaaja on käytännössä Play Electric, joka onkin sitten tällä hetkellä kalliimpi kuin Acoustic.
 
Ainakin GTX:n perusteella voin sanoa, että EQ on aika perus. Acousticissa on lisätty notch-filteri eli kapeakaistainen leikkuri kiertotaajuuksien tappamiseen, ja ilmeisesti vähän säätövaraa myös eequuseen. Tuo bodyrez-mallinnos on ainakin VL3:ssa ihan mukavasti toimiva lisäarvo.
 
Siinä Bodyrez-osastossa on joitain eroja VL3:n ja Acousticin välillä.
 
No... kävin itse asiassa eilen hakemassa Acousticin, mutta en ehtinyt sitä vielä testata siinä mitassa, että osaisin kovin kattavasti kommentoida laitetta. Tässä kuitenkin muutamia havaintoja tähä mennessä:
 
Tosiaankin se Bodyrez-toiminto vaikuttaa erittäin lupaavalta. Malleja on siis Acousticissa useita ja suosikkinsa voi valita oman soittotyylinsä pohjalta (jotkut soundit sopivat varmasti paremmin esim. sormipikkaukseen). Kitaran soundia pääsee muokkaamaan hyvinkin riittävässä määrin. Viritysmittari näyttäisi ajavan asiansa livekäytössä. Harmi, ettei tuohon ole paketoitu Polytune-viritintä.
 
Minulle oli jonkin tasoinen ylläri, että esim. laulun taajuuskorjausta tai kompressiota ei juuri voi säätää manuaalisesti (käytettävissä on 9 erilaista tone stylea, joissa erilaiset kiinteät asetukset). Aika näyttää alkaako tämä tuntua isoltakin rajoitteelta. Efektiä ja muljutusta löytyy kyllä sitä vähintään riittävästi.
 
Laulun harmoniapuolta kuvaisin pikakokeilun perusteella hämmentävän toimivaksi, perusstemmat soundaavat yllättävän hyvältä. Vaikuttaisi siltä, että myös sävellajin tunnistus toimii oikein hyvin.
 
Acousticistahan on jätetty pois kitarasoundien säätäminen presettikohtaisesti (toisin kuin GTX:stä tai Electricistä). Aika näyttää onko tämä ongelma vai ei. Akustista keikkakäyttöä ajatellen tuolla ei niin ole merkitystä, mutta presettien avulla purkkia voisi ehkä hyödyntää myös sähkökitaran kanssa.
 
Joka tapauksessa tämän hetken käsitys on, että purkki ajaa asiansa soundillisesti. Lisätestejä kuitenkin kaivataan.
 
JSKos
31.07.2014 18:58:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa! Hyvän laitteen sait. Itseäni ilahduttaa, miten tarkkaan TC Heliconin kaverit seuraa käyttäjäpalstaa ja ovat aktiivisina jopa Facebookissa. Tuotetuki on saatavilla, ja kuulee käyttäjäkunnan palautetta.
 
Minulle oli jonkin tasoinen ylläri, että esim. laulun taajuuskorjausta tai kompressiota ei juuri voi säätää manuaalisesti (käytettävissä on 9 erilaista tone stylea, joissa erilaiset kiinteät asetukset). Aika näyttää alkaako tämä tuntua isoltakin rajoitteelta. Efektiä ja muljutusta löytyy kyllä sitä vähintään riittävästi.
 
Heliconilla on vähän niinkuin kaksi tuoteperhettä: ne, joissa kaikki parametrit on käyttäjän niin halutessa säädettävissä, aina uupumukseen ja epätoivoon saakka (Voicelive 2 & 3) ja sitten nämä play-tuotteet, joissa on vähän vähemmän säätöjä ja enemmän preset-osastoa. Presetit on onneksi yleensä hyviä.

Laulun harmoniapuolta kuvaisin pikakokeilun perusteella hämmentävän toimivaksi, perusstemmat soundaavat yllättävän hyvältä. Vaikuttaisi siltä, että myös sävellajin tunnistus toimii oikein hyvin.
 
Harmoniat toimii, ja kun malttaa käyttää kohtuullisesti, ryydittää kivasti treeniä ja jopa keikkailua.

Acousticistahan on jätetty pois kitarasoundien säätäminen presettikohtaisesti (toisin kuin GTX:stä tai Electricistä). Aika näyttää onko tämä ongelma vai ei. Akustista keikkakäyttöä ajatellen tuolla ei niin ole merkitystä, mutta presettien avulla purkkia voisi ehkä hyödyntää myös sähkökitaran kanssa.
 
Pystyykö preset-kohtaisesti määrittämään kitaran muita efektejä? Jos esim jossain biisissä tarvii pitkää delayta?
 
- Mukavia soittelohetkiä!
 
Janne
 
Hanok
01.08.2014 09:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JSKos: Hienoa! Hyvän laitteen sait. Itseäni ilahduttaa, miten tarkkaan TC Heliconin kaverit seuraa käyttäjäpalstaa ja ovat aktiivisina jopa Facebookissa. Tuotetuki on saatavilla, ja kuulee käyttäjäkunnan palautetta.
 
Kieltämättä, näyttää ainakiin foorumille tulevan todella hyvin vastauksia kysymyksiin.
 
Pystyykö preset-kohtaisesti määrittämään kitaran muita efektejä? Jos esim jossain biisissä tarvii pitkää delayta?
 
No itse asiassa Acousticissa ei ole delayta kitaralle. Muita efektejä voi kytkeä päälle ja pois erillisellä switch-3 -polkimella. Kitaran efektit eivät kuitenkaan vaihdu presettikohtaisesti.
 
Sellaisenaan purkki sopii hyvin siihen tarkoitukseen, kuin olen sen ajatellutkin. Siitä huolimatta mietin olisiko kuitenkin pitänyt hommata Electric-versio paremman hallittavuuden vuoksi. Sitä pystyisi hyödyntämään enemmän myös sähkökitaran kanssa bänditouhuissa.
 
Hanok
21.08.2014 10:08:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Siitä huolimatta mietin olisiko kuitenkin pitänyt hommata Electric-versio paremman hallittavuuden vuoksi.
 
Päädyin nyt sitten lopulta vaihtamaan Acousticista Electriciin, ja sain jälkimmäisen eilen. Sen verran mitä ehdin Electriciä testaamaan, silläkin pääsee aika lähelle samoja soundeja kuin Acousticilla, joskin säädettävyys poikkeaa jonkin verran:
 
Acousticissa on tuo Bodyrez-toiminto, jolla saa akustisen soundeja säädettyä. Electricissä löytyy taas Acoustic Shape -niminen "vahvistinmalli", joka tekee osin samoja asioita. Sen kanssa voi käyttää 3-alueista eq:ta, kompuraa ja delayta, joiden avulla lopputulos on samaa sukua Acouticin soundeille.
 
Lisäksi Electricissä on vähän enemmän liitäntämahdollisuuksia kitaravahvistimelle ja tosiaan presettikohtaiset kitarasoundit. Acoustic on ehkä vähän kätevämpi, jos sitä käyttää ainoastaan akustisen kitaran kanssa. Soundillista etua tai sen puutetta on vähän hankala arvioida, mutta ero ei ole aivan massiivinen.
 
mikaki
30.08.2014 06:21:27 (muokattu 30.08.2014 22:09:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä käytän tuota tc:n gtx:ä keikoilla akustiselle, ( laulu+kitara) ,tuosta akustiselle tarkoitetusta heliconista ei mulla ollut aikaisempaa tietoa ennenkun nyt.
 
Uskoisin kanssa silti että rautapuoleltaan liki samoja.
Gtx:ä on mahdollista ajaa mielestäni joko dry tai wet moodissa prosessorin läpi mikäli haluaa värittää kitaran saundia mahd.vähän.
 
Omat kokemukset laitteesta pelkkää positiivista,ja luulen että firmiksiäkin jatkossa kehitetään
kun "isomman talon" laitteesta kysymys.
 
Olisikin mielenkiintoista joskus käydä testaamassa tuota acoustic mallia ja antaa parempaa kommenttia välisistä eroista.
 
Mitä tulee noihin gtx:n laulu eq-presetteihin ,itse en ole huomannut ongelmaa vaikka useita eri pa-pöytiä on ollut käytössä. varmasti tuotekehityksen vaiheessa jo "viilattu" isolla rahalla useiden parametri korjainten läpi jotta tc:n standardit äänenlaadussa täyttyy.
 
-tee paremmin jos pystyt-
gunner
10.04.2016 11:37:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: No itse asiassa Acousticissa ei ole delayta kitaralle. Muita efektejä voi kytkeä päälle ja pois erillisellä switch-3 -polkimella. Kitaran efektit eivät kuitenkaan vaihdu presettikohtaisesti.
 
Näin muutama vuosi myöhemmin päädyin myös itse tutkailemaan TC:n Play Acousticia. Itse mietin pitkään, hankkisinko Acousticin vai Electricin, ja kovin vääntö oli juuri puuttuvan delayn suhteen. Vaikka olin hankkimassa purkkia pelkän akustisen käyttöön, meinasin silti päätyä Electriciin, kunnes huomasin tämän:
 
http://www.tc-helicon.com/en/generi … oicesupport-2-play-acoustic-update/
 
Firmware-päivityksellä Play Acousticiin on siis lisätty sekä Flashback-delay että presettien mukaan vaihtuvat kitarasaundit. Valikoista voi valita, onko käytössä global vai preset -tila.
Hanok
11.04.2016 12:28:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: Firmware-päivityksellä Play Acousticiin on siis lisätty sekä Flashback-delay että presettien mukaan vaihtuvat kitarasaundit. Valikoista voi valita, onko käytössä global vai preset -tila.
 
Mielenkiintoista. Päätös on kyllä varsin ymmärrettävä, uskoisin että moni jättänyt Acousticin hankkimatta juuri noista syistä. Itsekin tosiaan preset-asian vuoksi päädyin Electriciin, joka on edelleen käytössä ja palvelee ihan mainiosti myös akkarin etuasteena.
 
Aiemmin TC kylläkin antoi ymmärtää, ettei tuo muutos ole mahdollinen, ilmeisesti BodyRez-systeemin ja muiden mallinnosten eron vuoksi. Ehkäpä kyseessä oli lopulta vain halu profiloida tuotteita.
 
Tuon muutoksen jälkeen minäkin valitsisin Acousticin ennen Electriciä, jos olisin uutta purkkia hankkimassa. Mutta kun se Electric jo löytyy, en näe kuitenkaan tarvetta vaihtoon.
 
Hanok
11.04.2016 12:54:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli vielä mieleen... Tässä ketjussa ei ole otettu kantaa noiden Play-pedaalien toimivuuteen lauluefektinä/etuasteena.
 
Minä olen tehnyt muutamia trubakeikkoja minimaalisella laitteistolla: akkari + laulumikki -> play electric -> aktiivikaiutin. Play toimii siis etuasteina, efektilaitteena ja mikserinä laululle ja kitaralle. Lisäksi playsta saa halutesssaan äänitteen talteen suoraan läppärille USB:n kautta.
 
Kyseisestä kokoonpanosta on ihan hyvät kokemukset niin soundillisesti, kuin käytettävyyden puolesta. Soundcheckin tekeminen onnistuu tosi kätevästi loopperin avulla.
 
Jos nyt jotain valittamista täytyy keksiä, niin pedaalista hajosi virtaliitin pian hankinnan jälkeen. Piuhaan ei edes ollut kompasteltu. Se kyllä korjattiin asiallisesti takuun puitteissa, ja laite on sen jälkeen toiminut kuten pitää. Virtajohdolle ei taida olla minkäänlaista vedonpoistoa.
 
gunner
11.04.2016 16:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite en ole vielä päässyt edes kokeilemaan, mitä nyt vähän kokeilin kotona hiljaa. Stemmat tuli kyllä todella hyvin, jää vain tietysti käyttäjän vastuulle valita kulloiseenkin biisiin oikeasti sopiva stemmat.
 
Kävin läpi vasta Play Acousticiin tallennetut presettejä, joista tuli kyllä hyvin nopeasti selväksi, ettei niitä ole tehty mihinkään oikeaan käyttöön. Täytyy seuraavaksi käydä läpi noita mega packin presettejä, joista varmasti alkaa selvitä, mitä kaikua ja delayta siihen laulusaundiin kannattaa työntää sekaan.
 
Nythän Thomannin lisäksi myös Soundtools myy aika hyvään hintaan Play Acousticia. Yhtenä syynä ilmeisesti se, että Behringer on mennyt ostamaan TC Electronicsin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «