Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: pianonsoiton opettajaa vailla.
1 2
hansu123
07.04.2016 12:12:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! 7-vuotias (ja ehkä koko perhe) kaipailisi pianosoiton opettajaa,joka mielellään tulisi kotiimme Vantaan Ikean lähellä olevalle omakotialueelle.
Vinkatkaa ihmiset,jos tiedätte sopivaa ehdokasta!
 
baron
08.04.2016 18:18:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hansu123: Hei! 7-vuotias (ja ehkä koko perhe) kaipailisi pianosoiton opettajaa,joka mielellään tulisi kotiimme Vantaan Ikean lähellä olevalle omakotialueelle.
Vinkatkaa ihmiset,jos tiedätte sopivaa ehdokasta!

 
Mikä genre? Klasari vai jotain muuta?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
08.04.2016 23:49:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Mikä genre? Klasari vai jotain muuta?
 
Oma mielipide, että lapsia ei pitäs sementoida johonkin suuntaukseen, vaan mahdollistaa kehittyminen...
 
baron
09.04.2016 20:03:11 (muokattu 09.04.2016 20:03:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Oma mielipide, että lapsia ei pitäs sementoida johonkin suuntaukseen, vaan mahdollistaa kehittyminen...
 
No mutta mitä pitää opettaa jotta mahdollistaisi kehittymisen?
Mun käsityksen mukaan klasari on pohja joka antaa valmiudet suuntautua mihin tahansa mutta kaikki ei oo samaa mieltä.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
09.04.2016 20:27:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: No mutta mitä pitää opettaa jotta mahdollistaisi kehittymisen?
Mun käsityksen mukaan klasari on pohja joka antaa valmiudet suuntautua mihin tahansa mutta kaikki ei oo samaa mieltä.

 
Tulee mieleen onko perinteisessä klasarisuuntautuneisuudessa kuitenkin rima aika korkealla aloittamisnäkökulmasta?
 
baron
09.04.2016 21:49:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Tulee mieleen onko perinteisessä klasarisuuntautuneisuudessa kuitenkin rima aika korkealla aloittamisnäkökulmasta?
 
No kait aloitetaan Aaron ykkösestä genrestä riippumatta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
09.04.2016 22:57:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: No kait aloitetaan Aaron ykkösestä genrestä riippumatta.
 
Mä saattaisin lannistua Aaroneista... Ite kun en oo opettaja niin ei ole ehkä ihan parhaat ideat tarjota, mutta mieleen tulis sormet pitää saada toimii, sitten ehkä sointuja ja jotain rytmejä, yksinkertaisia biisejä, vasta tämän jälkeen nuottejen perusasioita...
 
Vessajono
10.04.2016 01:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Mä saattaisin lannistua Aaroneista... Ite kun en oo opettaja niin ei ole ehkä ihan parhaat ideat tarjota, mutta mieleen tulis sormet pitää saada toimii, sitten ehkä sointuja ja jotain rytmejä, yksinkertaisia biisejä, vasta tämän jälkeen nuottejen perusasioita...
 
Mä ny en toki tiedä mistään mitään mut jotenkin noi Aaronit kyllä vaikuttaa vähän aikansa eläneiltä opuksilta. Lähtisin ehkä enemmänkin vaparipohjalta liikenteeseen.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Iiwana-80
10.04.2016 08:21:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mä ny en toki tiedä mistään mitään mut jotenkin noi Aaronit kyllä vaikuttaa vähän aikansa eläneiltä opuksilta. Lähtisin ehkä enemmänkin vaparipohjalta liikenteeseen.
 
Se nyt vähän riippuu... Muistelen äskettäin lukeeni, että Aaroneista ei julkaistaisi ykköstä (tai kakkosta?) lukuunottamatta uusia painoksia. Ylen sivuilta tavailin, että nykyään opetus painottuisi pianonsoitossakin enemmän sinne vapaan säestyksen ja improvisoinnin suuntaan.
 
Itse aloittelen pian Aaron III:sta ja minulle tämä perinteinen lähestymistapa on ihanteellinen. Haluan oppia hyvin nuotit ja haluan oppia soittamaan by the book. Itseä ei edes kiinnosta vapaat säestykset, ainakaan tässä vaiheessa, kitarassa voi toteuttaa sitten sitä puolta, jolloin perinteinen linja on hyvä.
 
Näitä ismejä ja muoteja tulee ja menee. Ei kannata ottaa liian vakavasti.
 
Jaa, tässä se artikkeli olikin http://yle.fi/uutiset/aaronin_piano … killinen_keksiminen_puuttuu/8067446
 
musamies
10.04.2016 08:52:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinkin paljon nuotteja käyttäväksi kuin meikäläinen on, voi mielipide sen suhteen, että nuottejen ymmärtäminen ei ole kaikille helppoa. Vaikeutena on kun on kaikkia neljäsosanuotteja ja ties mitä, harvemmin tulee missään vähänkään taiteellisemmassa biisissä laskettua mitään vaan nuottejen kesto tulee kuin luonnostaan.
 
Toinen hankala juttu on kun nuotit voivat olla eri paikassa nuottiviivastolla on ylennys- ja alennusmerkkejä.
 
Nuoteissa eteenpäin pääseminen on vaatinut itselle paljon enempi kuin mitä olisi sointujen kohdalta, että lähestulkoon heti ymmärsin mistä kyse. Joskin oikein monimutkaiset soinnut voi olla helpompi hahmottaa nuottejen avulla.
 
Ajan takaa sitä, että joillekin voi olla iso kynnys lähteä liikkeelle perinteisellä tavalla, jossa nuotit on tärkeät.
 
EP
10.04.2016 09:23:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iiwana-80: Se nyt vähän riippuu... Muistelen äskettäin lukeeni, että Aaroneista ei julkaistaisi ykköstä (tai kakkosta?) lukuunottamatta uusia painoksia. Ylen sivuilta tavailin, että nykyään opetus painottuisi pianonsoitossakin enemmän sinne vapaan säestyksen ja improvisoinnin suuntaan.
 
Itse aloittelen pian Aaron III:sta ja minulle tämä perinteinen lähestymistapa on ihanteellinen. Haluan oppia hyvin nuotit ja haluan oppia soittamaan by the book. Itseä ei edes kiinnosta vapaat säestykset, ainakaan tässä vaiheessa, kitarassa voi toteuttaa sitten sitä puolta, jolloin perinteinen linja on hyvä.
 
Näitä ismejä ja muoteja tulee ja menee. Ei kannata ottaa liian vakavasti.
 
Jaa, tässä se artikkeli olikin http://yle.fi/uutiset/aaronin_piano … killinen_keksiminen_puuttuu/8067446

 
Arvelinkin, että on jostain tuolta suunnalta toi kirjoitus :)
 
Jep, samaa mieltä kyllä nuotit pitää ensin osata ja vasta sitten säestys ..niin se vaan menee.
 
Prophet
10.04.2016 09:37:31 (muokattu 10.04.2016 09:40:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies:Ajan takaa sitä, että joillekin voi olla iso kynnys lähteä liikkeelle perinteisellä tavalla, jossa nuotit on tärkeät.
 
Ehkä mulle olis ollut. Jalkiosähköurkukoulussa aikoinaan 8 vihkoa läpi. Myöhemmin nuorena aikuisena pianonsoittoa vapaasäestyspohjalta kansalaisopistossa. Ertaman keksimät, suomalaiset jalkiosähköurkukoulut olisi pitänyt lailla kieltää 1980-luvulla. Ensin pianonsoittotekniikkaa haltuun Aaronista tai vapaasäestyksestä ja vasta sitten sähköurut.
 
EP
10.04.2016 09:48:27 (muokattu 10.04.2016 09:50:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Ehkä mulle olis ollut. Jalkiosähköurkukoulussa aikoinaan 8 vihkoa läpi. Myöhemmin nuorena aikuisena pianonsoittoa vapaasäestyspohjalta kansalaisopistossa. Ertaman keksimät, suomalaiset jalkiosähköurkukoulut olisi pitänyt lailla kieltää 1980-luvulla. Ensin pianonsoittotekniikkaa haltuun Aaronista tai vapaasäestyksestä ja vasta sitten sähköurut.
 
Meillä oli tanssipändissä aikanaan pianisti joka soitti sähköurkuja.
 
E: Olihan se erilaista mihin oli totuttu..
 
Iiwana-80
10.04.2016 11:15:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EP: Arvelinkin, että on jostain tuolta suunnalta toi kirjoitus :)
 
Jep, samaa mieltä kyllä nuotit pitää ensin osata ja vasta sitten säestys ..niin se vaan menee.

 
Niin... siis kyllä tosiasia tuntuu olevan, että Aaroneita ei tunnuta enää julkaistavan. Itse hain kolmosta talvella hyvän tovin. Nettikaupoista löytyy, mutta ehtyvä luonnonvara se tuntuu kyllä olevan.
 
Musamihelle, että kyllä nuottien lukemiseen saa tosissaan panostaa. Tai ainakin omalla kohdalla niin on ja on ollut. Nyt kun kakkosaaron alkaa olla lopuillaan, niin vähän alkaa hahmottamaan. Puhun nyt siis vain nuotin nimestä. Kestojen kanssa joutuu tekemään töitä myös. Esimerkisi pisteellinen nuotti aiheuttaa itselle aina laskentaurakan - usein vielä metronomin kanssa.
 
Tosiasia on kuitenkin myös se, että aika vaikea on haaveilla Kuutamosonaatin soittamisesta, jos nuotit ei ole hallussa tai panostaa vain vapaaseen. Nämä on tietysti eri alueita. Jossain bändikomppaamisessa varmaan voi selvitä vähemmällä.
 
Nuottiarvojen opiskeluun oiva saitti tässä http://www.musictheory.net/exercises/note Sieltä voi valita yksinkertaisen viivaston taikka pianonuotit, siis kahdella avaimella. Pianistin kannattaa varmasti valita rohkeasti kahdet avaimet, vasemmalle kädelle ja oikelle omansa. Niinhän ne menee luonnossakin.
 
baron
10.04.2016 18:12:17 (muokattu 10.04.2016 18:38:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon aikoinaan soittanut Aaroit 1-4 ja sain kyllä kaikenlaisia valmiuksia, nuotinlukutaidon, prima vistan, sormitekniikkaa ym jotka kyllä on osoittautuneet kovin hyödylliseksi kun aloin soittaa sitä mikä kiinnosti.
Kyllähän mä Aaroneitten rinnalla koko ajan soitin jatsia, iskelmiä, korvakuulolta ties mitä.
Ei Aaronit olleet mulle itsetarkoitus vaan väline.
 
Pianoa on soitettu noin 400 vuotta. Mun on aika vaikea uskoa että viime vuosikymmeninä olisi keksitty jotain ratkaisevasti parempaa kuin edellisten vuosisatojen aikana.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
musamies
12.04.2016 11:19:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Pianoa on soitettu noin 400 vuotta. Mun on aika vaikea uskoa että viime vuosikymmeninä olisi keksitty jotain ratkaisevasti parempaa kuin edellisten vuosisatojen aikana.
 
Uutta on mun mielestä se, että netistä voi katsoa mallia ja kotona voi treenata kuulokkeilla.
 
baron
12.04.2016 12:17:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Uutta on mun mielestä se, että netistä voi katsoa mallia ja kotona voi treenata kuulokkeilla.
 
Onko netti parempi kuin ope ja mitä lisäarvoa kuulokkeilla soittaminen antaa?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Leikari
12.04.2016 13:23:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minullakin on takana perinteistä pianonsoitonopetusta - en ole Aaronien soittamista ja pianokirjallisuuden pimputtamista jälkeen päin harmitellut. Eihän ne musiikkilajiltaan poikaiässä kovin innostaneet, mutta kun sitten kirjastosta hain pop- ja rock -nuotteja, oli ne helppoja soittaa eikä Musiikki-Kullakselta ostetut ragtimenuotit yms. menneet vaikeiksi.
 
En tiedä mitä oppimateriaaleja pianonsoitonopetuksessa nykyään käytetään - mitä hyvänsä, niin kyllä siitä suunnasta saa kuitenkin parhaat eväät pianismiin.
 
Toisaalta, jos aikomuksena on vain kompata tai vetää mattoa kitaristin taustalle, selviää kevyemmälläkin oppimäärällä. ...tuotahan nykyhallituskin kannattaa, että ei "turhaa yleissivistystä" vaan työorientoitunutta täsmäoppimista :-)
 
musamies
12.04.2016 18:32:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Onko netti parempi kuin ope ja mitä lisäarvoa kuulokkeilla soittaminen antaa?
 
Mulle ei varsinaisesti paljon kukaan ole varta vastan opettanut pianon soittoa ja vieläkään ei ole kotona pianoa. Olisin jopa muuten saanut pianon perinnöksi, mutta ei ollut mahdollisuuksia ottaa sitä vastaan.
 
Omalla kohdalla netti ja kuulokemahdollisuus on antanut sen, että voi kuitenkin treenata pianon soittoa. Nykyisin asiat on suorastaan melko hyvin jos oppimisintoa on.
 
Vessajono
12.04.2016 18:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Omalla kohdalla netti ja kuulokemahdollisuus on antanut sen, että voi kuitenkin treenata pianon soittoa. Nykyisin asiat on suorastaan melko hyvin jos oppimisintoa on.
 
Netissä oleva matsku saattaa hyvinkin riittää jos on jotain pohjaa ja käsitystä asiasta. Esim. meikällä on teoria- ja instrumenttiopintoja kyllä takana mut pianon suhteen oon hyvin pitkälti itseoppinut. Ja pärjään ihan ok sillä levelillä, millä on tarkotuskin, eli himassa omaksi iloksi ja treeniksen kännijameissa muiden kiusaksi.
 
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «