Aihe: Mesa Boogie Mark V Simul-Class Power slave output | |
---|
|
Niin mitenkäs tuo Mark V:n takana oleva slave toimii/mitä kaikkee sillä voi tehdä? Onko se jotakuinkin näin että se ohittaa Mark V:n oman päättärin ja menee vaan etusen kautta, että voi käyttää ulkopuolista räkki päättäriä. |
sustain65 04.04.2016 17:50:34 (muokattu 04.04.2016 17:51:30) | |
|
Guitar_Miller: Niin mitenkäs tuo Mark V:n takana oleva slave toimii/mitä kaikkee sillä voi tehdä? Onko se jotakuinkin näin että se ohittaa Mark V:n oman päättärin ja menee vaan etusen kautta, että voi käyttää ulkopuolista räkki päättäriä. Käsittääkseni (?) ei ohita päättäriä, mutta saat signaalin etuselta, ajettavaksi toisellakin päättärillä. Eipä ole itsellä ollut tarvetta. |
|
Onko se signaali kuitenkin sellainen että siitä vois esimerkiksi lähettää suoraan tietokoneeseen vai tarvitseeko silti väliin jonkun keinokuorman vaikka päättäriä ei oo välissä. Ois kätevä/jännä kun vois soittaa vahvistimestä ja kuulla livenä se kaapin saundi että sitten myöskin se mitä on taltioinu johonki DAW:iin samaan aikaan. |
|
Guitar_Miller: Onko se signaali kuitenkin sellainen että siitä vois esimerkiksi lähettää suoraan tietokoneeseen... Se ei ole digitaalinen output, jos sitä tarkoitat. Orjavahvistimeksi sanotaan laitetta, joka toimii käytännössä vain päätevahvistimena. Muutamilla merkeillä on jopa slave-nuppeja, joissa ei ole muuta säätöä kuin volume. Mesallakin oli näitä joskus ja Orange taitaa tehdä vieläkin. Signaali on se, joka menisi etuasteelta päätevahvistimeen. Sipaisehan sanapari slave-amp googleen, niin hoksaat. Johonkin äänikorttiin tuon voi toki soittaa suoraankin, mutta jos ei saa väliin jonkinlaisia kaiutinmallinnuksia, soundi ei ole välttämättä kovin hyvä. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
|
Guitar_Miller: Onko se signaali kuitenkin sellainen että siitä vois esimerkiksi lähettää suoraan tietokoneeseen vai tarvitseeko silti väliin jonkun keinokuorman vaikka päättäriä ei oo välissä. Ois kätevä/jännä kun vois soittaa vahvistimestä ja kuulla livenä se kaapin saundi että sitten myöskin se mitä on taltioinu johonki DAW:iin samaan aikaan. Slave outissa on päättärin soundi mukana, vaikka onkin about linjatasoista signaalia. Sitä käytettäessä pitää kaiutinliitäntöihin ehdottomasti olla kytkettynä kuorma (joko kaiutin tai keinokuorma), muuten hajoo vahvari. Mutta mitenkään kaiutinsimuloitu se soundi ei ole, eli sellaisenaan kuulostaa kamalalta, ts. tarvii joko ajaa toisen päätteen kautta kitarakaappiin, tai sitten mallintaa kaiuttimen vaikutus jollain muulla konstilla. Sitä voi käyttää esim: -ulkoisen päätteen ajamiseen, wet/dry/wet -setupissa, jossa Markin oma pääte ajaa kaappia keskellä "kuivana", ja sitten slave outista menee linjasignaali stereoefekteihin ja niistä stereopäätteeseen, josta kaapit laidoille. Toooosi näppärä ja mukavasti roudattava setti vaikka pizzerian nurkassa soitetulle keikalle...... -äänityshommiin siten, että soittaa Markia oman kajarin/kaapin kautta, ja ottaa slavesta linjasignaalin interfacen kautta DAWiin, jossa muokkaa raa'an soundin kaiutinsimuloiduksi kaappi-impulssiresponsseilla. Ihan näppärä vaihtoehto kotiäänittelyyn, koska makuuhuonevolyymeillakin saa ihan kohtuuhyvän soundin narulle ilman mikityssähläyksiä (jos on vaan hyvät IRt siinä DAWissa, mutta niitähän on netti pullollaan). Toki joku Two Notes Torpedo Live toimii vielä paljon paremmin tuohon hommaan, kun päätettä voisi jo kotioloissakin avata kunnolla ja kajaria ei tarvitse lainkaan mökää tuottamaan. Torpedon kanssa tuo slave out onkin sitten tarpeeton. Mutta ei se Torpedo sitten ihan ilmainenkaan ole. Toki treeniksellä/keikalla voi nauhoittaa myös pääte kovallakin kaapin kanssa. |
|
Kuuppakullervo: Slave outissa on päättärin soundi mukana, vaikka onkin about linjatasoista signaalia. Sitä käytettäessä pitää kaiutinliitäntöihin ehdottomasti olla kytkettynä kuorma (joko kaiutin tai keinokuorma), muuten hajoo vahvari. Mutta mitenkään kaiutinsimuloitu se soundi ei ole, eli sellaisenaan kuulostaa kamalalta, ts. tarvii joko ajaa toisen päätteen kautta kitarakaappiin, tai sitten mallintaa kaiuttimen vaikutus jollain muulla konstilla.
Juu, aivan totta, sori kun sekoilin että signaali tulisi vain etuselta. Ja olennaista on tosiaan, että slave out ei ohita päättäriä ja että kaiutinliitäntöihin pitää olla kuorma kytkettynä. |
|
sustain65: Juu, aivan totta, sori kun sekoilin että signaali tulisi vain etuselta.. Siis... Kun se on samaa tasoa kuin linja/etunen, miten se pääte on siellä mukana? Tässähän oppii uusia asioita (menen kohta editoimaan vanhan viestin, etten paljastu tietämättömäksi;D). En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
|
BugBadWolf: Siis... Kun se on samaa tasoa kuin linja/etunen, miten se pääte on siellä mukana? Tässähän oppii uusia asioita (menen kohta editoimaan vanhan viestin, etten paljastu tietämättömäksi;D). En oo insinööri ni en tiedä miten se kytkentä on tehty, mutta se ei ole preamp out (FX Loop send sen sijaan on preamp out), vaan jotenkin vaimennettu post-power amp-signaali. Eli jos esim päätteen ajaa särölle niin slave out -signaalissa on se päätesärö mukana (kun taas FX Loop sendissä ei ole). Niin se on mun mielestä Mesan slave outeissa ollut vuosikymmeniä, ainakin Mark-sarjan vermehissä (ainakin jo mun 80-luvun alun Studio .22 toimii samalla tavoin). |
|
Mark V:n manuaalista: "This 1/4 jack and control provide a signal derived from the speaker jack" Eli pääteasteen jälkeen. |
|
Kuuppakullervo:...vaan jotenkin vaimennettu post-power amp-signaali... Hmm.. Ikäänkuin kaiutinlähtö olisi jotenkin jaettu/muokattu linjaksi? Makes sense. Kiitos viisastamisesta :D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
|
Pääteasteen vaikutuksen slave outiin huomaa itse asiassa helpoiten siitä, että mastervola (ja Mark Vn output level) vaikuttavat slave outin voimakkuuteen (toki siinä on sitten vielä se oma tasonsäätö, joka master pienellä saa olla melkein täpöllä ja toisaalta master/outputin ollessa isolla se kannattaa vääntää pienelle, että saa järkevää linjatasoista signaalia). |
|
Kuuppakullervo: Pääteasteen vaikutuksen slave outiin.... Mutta ei tuo koko totuus voi olla. Siis se että ulos tulisi silkka kaiutinsignaali. Muutenhan orjan voisi siepata suoraan kajarijakista. Jotain insinöörien magiaa siellä on lisätty ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
|
BugBadWolf: Mutta ei tuo koko totuus voi olla. Siis se että ulos tulisi silkka kaiutinsignaali. Muutenhan orjan voisi siepata suoraan kajarijakista. Jotain insinöörien magiaa siellä on lisätty ;D Juu tottakai sen tasoa on laskettu jollain ilveellä ja rajusti. Enpä suosittelis kytkemään kaiutinlähdön signaalia linjatason sisäänmenoon. Vois tulla toimintasavut ulos... Ja käänteisesti, jos kajarin kytkis slave outiin niin aika himmeäksi ne pihinät jäisi. |
|
Studio .22:n kytkentäkaaviossa slave out on näköjään toteutettu yksinkertaisesti kytkemällä se rinnan 4 ohmin kaiutinlähtöön 4,7 kohmin vastus + 10 kohmin säätöpotikka sarjassa vaiheen kanssa. |
|
Mark Vn pääteasteen kytkentää en netistä löytäny (enkä jaksa purkaa omaa tämän takia), mutta Mark IVssa samantyyppinen näköjään, tällä kertaa 8 Ohmin lähdössä 6,8 kohmin sarjavastuksella. Ja se 10 k potikka itse asiassa tietysti vaiheen ja maan välissä (niin .22:ssakin). Eiköhän ne samalla sapluunalla oo kaikissa Markeissa väsätty. |
|
Jep juuri kuten täällä oivallettiinkin. Päätteen väri eli middlescoop tulee mukaan Mesa slave out soundiin. Nuppi pitää olla kytkettynä kaappiin tai kuormaan kun slave outtia käytetään. Tätä slave outtia on kätevä käyttää esim. nauhoituksissa niin että voi käyttää oikean nupin kanssa impulsseja kaappisoundin ja mikityksen sijaan. Suosittelen lämpimästi sen käyttämistä ja esim. näitä minun ilmaisien impulssien käyttämistä: https://db.tt/kFowgTqf ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle. |
|
Se slave-out kaivetaan päätemuuntajan toisioista, eli kaiuttimen puolelta, eli siis päätevahvistimen jälkeisestä pisteestä, ja tasoa lasketaan sitten vastusjaolla linjatasoisille laitteille jotakuinkin sopivaksi. Näin siis ainakin Mesan 2020 päätteessä, ja olettaisin että samantapaisesti on tehty muissakin Mesan koneissa. 2020:ssä vastusarvot on kiinteät, pudottaa tasoa hieman alle kymmenesosaan elementille menevästä jännitteestä, eli tässä tapauksessa karkeasti sanottuna hieman reiluun yhteen volttiin nimellisteholla vedettäessä (20W), kun 20 wattia 8 ohmiin tarkoittaa vähän reilua 12 volttia RMS:ää. Vastuksista alempi voisi olla potikkakin, jolloin slave-outin lähtötaso olisi mastervolumesta erillään säädettävissä. Noin ilmeisesti oli joissain koneissa. Tämmöinen lähtö tehdään siksi, että signaaliin saadaan mukaan, ei pelkästään päätteen vaikutus, vaan pääte-kaiutinelementti-kombinaation vaikutus. Tämän jälkeen pitäisi slave-out signaalia käyttämällä saada suunnilleen samaa soundia ajamalla alkuperäisen kaapin kanssa samanlaista kaappia kuormalle tunteettomammalla transistoripäätteellä. Näin siis ainakin teoriassa, käytännöstä en tiedä kuinka tarkasti se menee noin. Ja vastaavasti, ajamalla slave-out-signaali tietokonepuolella sopivan kaappi-IR:n läpi, pitäisi lopputuloksen olla samantyylinen. Oleellista on muistaa, että mikäli alkuperäistä päätettä ajaa keinokuormaan oikean kaiuttimen sijasta, myös slave-out-signaali muuttuu, koska keinokuorma on erilainen kuorma kuin oikea kaiutinelementti, ja näin vahvistimen itsensä toiminta olisi noissa tapauksissa erilaista toisiinsa verrattuna. |
|
John Sykesin soundi Whitesnaken 1987-levyllä oli tehty ottamalla Mark III Coliseumin slavesta signaali chorus-pedaalin kautta toiseen samanlaiseen vahvariin, ilmeisesti sitten suoraan päätteeseen? No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
|
Jormaz:..slavesta signaali chorus-pedaalin kautta toiseen samanlaiseen vahvariin, ilmeisesti sitten suoraan päätteeseen? http://medias.audiofanzine.com/imag … mesa-boogie-satellite-60-560665.jpg Vai tuollaiseen? Noitahan tehtiin joskus nimenomaan orjiksi. En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
|
BugBadWolf: http://medias.audiofanzine.com/imag … mesa-boogie-satellite-60-560665.jpg Vai tuollaiseen? Noitahan tehtiin joskus nimenomaan orjiksi. Tarina meni nimenomaan niin että oli kaksi Coliseumia peräkkäin. Bob Rockin idea taisi olla. En löydä juttua tosin enää mistään. No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|