Aihe: Onko Rock kuollut
1 2 3 4 519 20 21 22 2330 31 32 33 34
JamieR
02.04.2016 15:59:06 (muokattu 02.04.2016 15:59:39)
Uudempien menestyvien bändien jäsenten ikä selittyy kyllä ainakin osittain sillä että levytyssopimuksia ja menestystä ei tule yleensä nuoremmille. Kyllä nuoria, parikymppisten kavereiden bändejä on, mutta ne eivät vaan ole vielä saaneet julkisuutta ja pysyvät siksi tuntemattomina. Menestykseen menee nykyään kauemmin kuin vanhoina aikoina, jos siis mitään menestystä edes tulee. Uuden musiikin valtava määrä johtaa siihen että kilpailu kovenee. Ja yksi syy on myös se, että täysin tuntemattomat, aloittelevat yhtyeet eivät saa kovinkaan paljoa keikkoja. Silloin ennen vanhaan kun kaupungissa oli vain muutama aloitteleva bändi, oli keikkojakin mahdollista saada enemmän kun kilpailu oli olematonta. Nykyään jokaiseen vähänkin arvostettuun keikkapaikkaan on hirveä tunku ja varmaan jonkinlaisia suosikkijärjestelmiäkin on...

Tiivistettynä; kovin nuorille ei vaan tule mahdollisuuksia niin usein kuin kokeneimmille ja vanhemmille tekijöille. Menestyminen on vaikeampaa kuin ennen.
Bonham
02.04.2016 22:35:41
JamieR: Uudempien menestyvien bändien jäsenten ikä selittyy kyllä ainakin osittain sillä että levytyssopimuksia ja menestystä ei tule yleensä nuoremmille. Kyllä nuoria, parikymppisten kavereiden bändejä on, mutta ne eivät vaan ole vielä saaneet julkisuutta ja pysyvät siksi tuntemattomina. Menestykseen menee nykyään kauemmin kuin vanhoina aikoina, jos siis mitään menestystä edes tulee. Uuden musiikin valtava määrä johtaa siihen että kilpailu kovenee. Ja yksi syy on myös se, että täysin tuntemattomat, aloittelevat yhtyeet eivät saa kovinkaan paljoa keikkoja. Silloin ennen vanhaan kun kaupungissa oli vain muutama aloitteleva bändi, oli keikkojakin mahdollista saada enemmän kun kilpailu oli olematonta. Nykyään jokaiseen vähänkin arvostettuun keikkapaikkaan on hirveä tunku ja varmaan jonkinlaisia suosikkijärjestelmiäkin on...

Tiivistettynä; kovin nuorille ei vaan tule mahdollisuuksia niin usein kuin kokeneimmille ja vanhemmille tekijöille. Menestyminen on vaikeampaa kuin ennen.

Joo... computer says... No!
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Gritsen
03.04.2016 00:42:13
Bonham: Joo... computer says... No!

Missä iskä opit argumentoimaan, yläasteellako?
Exhausted
03.04.2016 11:04:41 (muokattu 03.04.2016 11:08:24)

Vessajono: Nää nyt on taas näitä että mikä sit on kenenkin mielestä kovaa ja mikä on rockia ja mikä ei, mut mun mielestä Suomessa on tällä hetkellä kaks suht nuorien jannujen (siis suunnilleen samaa ikäluokkaa ku meikä) bändiä, jotka on omassa genressään helposti kansainvälistä luokkaa: Death Hawks ja For The Imperium.

Death Hawks on kyllä kova. FTI on kans tekijämiehiä vaikka musatyyli ei ihan osu omaan sektoriin. Tosin näissäkin bändeissä taitaa olla yli kolmikymppisiä konkareita joilla on kymmenen vuoden kokemus eri bändeissä soittamisesta...

Mua huolestuttaa tämä rokkareiden ikääntyminen sen puolesta, että on totuttu kliseisesti että bändit tekee klassisimmat levytyksensä kun soittajat on kaksikymppisiä ja sitten joko kuolevat traagisesti tai alkavat tekemään tylsempää musiikkia. Nytkö sitten pitääkin "opiskella" ja tehdä pohjatyötä kolmikymppiseksi asti, ennen kuin saa alkaa tekemään arvostettuja ja/tai menestyksekkäitä tuotoksia?

Jos taas uusia nuoria hyviä bändejä ei enää tule, niin rock on ehtyvä luonnonvara, joka loppuu pian.
JamieR
03.04.2016 11:48:23 (muokattu 03.04.2016 11:54:55)
Exhausted: Jos taas uusia nuoria hyviä bändejä ei enää tule, niin rock on ehtyvä luonnonvara, joka loppuu pian.

No tuskinpa nyt kovinkaan pian. Jos oletetaankin että nuorimmat hyvät rock-musiikot ovat noin 30-40 vuotiaita, niin kyllä he ehtivät aika kauan vielä tekemään musiikkia. Ja sinä aikana moni nuorempi ehtii ottaa heistä mallia. Kyllä vaikka seuraavan puolen vuosisadan aikana ehtii tulla aika monta rock-levyä, joista väkisinkin osa jää elämään ja saa suosiota nuoremmiltakin.

Ja veikkaanpa että aika kauan vielä nykyisten artistienkin kuoltua ihmiset kuuntelevat rokkia ja tekevätkin sitä jonkin verran. On vaikea nähdä miten yhtä suosittu musiikkigenre vain katoaisi pois. Monet paljon vähemmänkin suositut genret ovat selvinneet. Mutta ei rock varmaan koskaan tule olemaan yhtä suosittua kuin se oli huippuvuosinaan. Massiiviset stadion- ja areenakeikat tulevat katoamaan, mutta genre itse säilyy.

Rockin olemassaolo liitetään liian usein massiiviseen suosioon. Monet vaikuttavat ajattelevan niin että jos uudet bändit eivät tee valtavia stadionkonsertteja, on koko genre sitten ollutta ja mennyttä.
Exhausted
03.04.2016 11:58:58

Niin, kuten aiemmin todettiin, rockin asemasta tulee jossain kohtaa enemmän jazzin kaltaista, entistä valtavirtamusiikkia, joka kuitenkin kehittyy marginaalissa ja toisaalta vanhemmat tyylit elää retroilijoiden kautta omissa piireissään välittämättä valtavirrasta.
leka
03.04.2016 12:19:21
"Älkää itkekö! Ei hän ole kuollut, hän nukkuu."
Det är farligt att leka i hissen
Jag
03.04.2016 14:58:48

Ai nyt saa listata. Omia ehdokkaita saattas olla esim.

https://www.youtube.com/watch?v=a8ZPrdAwg3M Marmozets (2007)
https://www.youtube.com/watch?v=qJ_PMvjmC6M Foals (2005)
https://www.youtube.com/watch?v=_KSGKWrgjaQ Dead Sara (2005?)
https://www.youtube.com/watch?v=O_QBC_pDkeU Wolf Alice (2010)

Näitä on tosi vaikea keksiä. Kävin tossa sata kuunnelluinta biisiä viime vuoden kuuntelutilastoistani läpi, eikä siellä oikein kitararock bändejä, varsinkaan tuoreita, ollut kuin Marmozets. 2014 listalta löyty sit
https://www.youtube.com/watch?v=49eGjbN79W4 The Joy Formidable (2007)
Käyttäjätunnus
03.04.2016 18:18:34
JamieR: No tuskinpa nyt kovinkaan pian. Jos oletetaankin että nuorimmat hyvät rock-musiikot ovat noin 30-40 vuotiaita, niin kyllä he ehtivät aika kauan vielä tekemään musiikkia. Ja sinä aikana moni nuorempi ehtii ottaa heistä mallia. Kyllä vaikka seuraavan puolen vuosisadan aikana ehtii tulla aika monta rock-levyä, joista väkisinkin osa jää elämään ja saa suosiota nuoremmiltakin.

Ja veikkaanpa että aika kauan vielä nykyisten artistienkin kuoltua ihmiset kuuntelevat rokkia ja tekevätkin sitä jonkin verran. On vaikea nähdä miten yhtä suosittu musiikkigenre vain katoaisi pois. Monet paljon vähemmänkin suositut genret ovat selvinneet. Mutta ei rock varmaan koskaan tule olemaan yhtä suosittua kuin se oli huippuvuosinaan. Massiiviset stadion- ja areenakeikat tulevat katoamaan, mutta genre itse säilyy.

Rockin olemassaolo liitetään liian usein massiiviseen suosioon. Monet vaikuttavat ajattelevan niin että jos uudet bändit eivät tee valtavia stadionkonsertteja, on koko genre sitten ollutta ja mennyttä.

Aikalailla samoilla linjoilla ja varsinkin viimeiset kaksi lausetta. Stadionrock on lähinnä vitun tylsää pömpötystä ja jammailua. Ei ihan kaikki, mutta tuntuu, että siinä vaiheessa monien bändien kohdalla, että soitetaan enemmän toisilleen kuin yleisölle. Yleisön huudatusta ja 3 minuutin biisit venytetään vähintään 7 minuuttisiksi.
En ymmärrä kuka jaksaa vieläkin odottaa jotain uutta Nirvanaa tai vaikka Oasista. Ei semmosia nykypäivänä tule. Taino ei sitä nyt ihan varmaksi koskaan tiedä, mutta jotenkin hölmöä odottaa, että juna tulee hakemaan asemalta, kun voisi itse ottaa vaikka bussin ja olis mahdollisesti perillä paljon aikaisemmin tai ainakin matkalla ja sieltä matkalta voi löytää paljonkin hyviä rokkibändejä, vaikka ei välttämättä ihan maaliin asti pääsisikään.
Vessajono
03.04.2016 18:36:02
Käyttäjätunnus: En ymmärrä kuka jaksaa vieläkin odottaa jotain uutta Nirvanaa tai vaikka Oasista. Ei semmosia nykypäivänä tule.

Mä oon vähän kans viime aikoina miettiny et luultavasti Muse on viimeinen sellanen kansan syvät rivit yhdistävä stadionkokoluokan rockbändi.
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Käyttäjätunnus
03.04.2016 19:07:46 (muokattu 03.04.2016 19:12:03)
Vessajono: Mä oon vähän kans viime aikoina miettiny et luultavasti Muse on viimeinen sellanen kansan syvät rivit yhdistävä stadionkokoluokan rockbändi.

Jotenkin koko Muse on mennyt itseltä melkolailla ohi, enkä koskaan oikein ymmärtänyt bändin hehkutusta. Sinällään ei huono bändi...mutta jotenkin ei vaan edes osaa selittää miksi ei bändi ikinä kolissut. Ja oliko/onko ne Niin iso bändi. Ehkä, olen vain melko kujalla ollut mainstream rokista viimeiset 10 vuotta. Mites Kings Of Leon? Itselle se ehkä oli just toi Oasis jota jaksoi vielä kuunnella ja viimeksi tänään ihan fiiliksissä kuuntelin kolmea ekaa levyä :) (vaikka itse olin vähän liian nuori silloin bändin ns. kulta-aikana, mutta 2000luvun alun jälkeen tuli seurattua bändi ihan innoissaan...tai jotain)

EDIT: jos tälle ikälinjalle lähdetään niin olihan Noel Gallagher jo rokkitähtien kuoliniässä, kun Definitely Maybe ilmestyi
evo
03.04.2016 19:39:44
Käyttäjätunnus: Mites Kings Of Leon?

Only by the nightin voisi kyllä laskea pop-rock-klassikoihin, rock-laitaan, about Def Leppardin tasolla kaanon-merkityksen osalta.

Muse on ehkä pikkasen turhan progea, puuttuu vähän munaa. Ja liian poliittista.

Tuolla KOL:n levyllä on sellaista vanhan ajan stadionvisioimisen kaikua...

mutta tämähän on makuasia

Uskaltaako Mewin mainita? And the glass handed kites oli ainakin toimiva levy.
Otetaan tulppa pois veneestä niin päästään eteenpäin.
Käyttäjätunnus
03.04.2016 20:36:08 (muokattu 03.04.2016 20:41:10)
evo: Only by the nightin voisi kyllä laskea pop-rock-klassikoihin, rock-laitaan, about Def Leppardin tasolla kaanon-merkityksen osalta.

Muse on ehkä pikkasen turhan progea, puuttuu vähän munaa. Ja liian poliittista.

Tuolla KOL:n levyllä on sellaista vanhan ajan stadionvisioimisen kaikua...

Uskaltaako Mewin mainita? And the glass handed kites oli ainakin toimiva levy.

Mietin ehkä, että oliko Kings Of Leon periaatteessa vielä Musen jälkeen vai oliko bändit oikeastaan samaan aikaan suosituimmillaan? Ehkä just se Musen progemeininki ei niin uponnut...ehkä sitten taas KOL oli omasta mielestä jotenkin liian indietä ja munatonta. Poliittisuutta kyllä nykyrokki kaipaisi paljon enemmän kuin sitä, että ei olla oikein mistään mitään mieltä...

EDIT: ehkä KOL:n ongelma oli se, että en koskaan tykännyt Sex On Fire biisistä, mutta sit vaikka toi Use Somebody on ihan kiva biisi. Pakko se nyt on edes yrittää kuunnella taas tuota Only By The Nightia
Exhausted
03.04.2016 23:28:12 (muokattu 03.04.2016 23:32:07)

Kyllä Muse on paljon vanhempi bändi. Molemmat bändit teki useamman levyn ennen stadiontason sukseeta. Molemmat bändit myös aloittivat uransa tosi nuorina, Matt Bellamy ei ole vielä edes 40 vuotta vanha, vaikka bändi on toiminut yli 20 vuotta. Kings of Leonista taas yllätyin että jäbät on suunnilleen saman ikäisiä kuin minä itse, basisti ei ole vielä edes täyttänyt kolmeakymmentä.

Mew on myös perustettu jo 1995 ja bändi toimi pitkään vaan Tanskan skenessä ennen maailmanmainetta. Jonas Bjerre täyttää tänä vuonna 40 vuotta.

Käyttäjätunnus:
EDIT: jos tälle ikälinjalle lähdetään niin olihan Noel Gallagher jo rokkitähtien kuoliniässä, kun Definitely Maybe ilmestyi

Näin on, ja Danny Carey oli 29 vuotta kun Tool perustettiin.
Käyttäjätunnus
04.04.2016 08:21:45 (muokattu 04.04.2016 08:27:25)
Exhausted: Kyllä Muse on paljon vanhempi bändi. Molemmat bändit teki useamman levyn ennen stadiontason sukseeta. Molemmat bändit myös aloittivat uransa tosi nuorina, Matt Bellamy ei ole vielä edes 40 vuotta vanha, vaikka bändi on toiminut yli 20 vuotta. Kings of Leonista taas yllätyin että jäbät on suunnilleen saman ikäisiä kuin minä itse, basisti ei ole vielä edes täyttänyt kolmeakymmentä.

Mew on myös perustettu jo 1995 ja bändi toimi pitkään vaan Tanskan skenessä ennen maailmanmainetta. Jonas Bjerre täyttää tänä vuonna 40 vuotta.

Näin on, ja Danny Carey oli 29 vuotta kun Tool perustettiin.

No, mutta eikös KOL:in Only By The Night ollut kuitenkin "vasta" neljäs. Eipä sekään nyt niin harvinaista ole. Löytyyhän näitä, jotka eivät ihan heti menesty ekalla tai toisella levyllä (Metallica, RHCP, REM). Toisaalta jännää myös, että vaikkapa Bruce Springsteenhän nousi kunnolla maailmanlaajuisesti koko kansan suosioon vasta Born In The Usa (1984) levyllä, joka oli hänen seitsemäs levy. Toki rokkipiireissä ja kriitikot arvostivat jo Born To Run ajoista lähtien, mutta kuitenkin mies täytti vasta klubeja ja ehkä pienempiä areenoita. Ainakin näin siis suunnilleen ymmärtääkseni. Vähän samantyylinen juttu Tom Pettyllä, jolla se levy oli Full Moon Fever (1989). Tiedä sitten oisko jo bändi, joka oiw periaatteessa ns. valmis stadionluokkaan, mutta se yksi hitti tai joku puuttuu. Toisaalta jotenkin vaikea niitäkään esim. radion kautta on tulla kun rock ei todellakaan ole radiossakaan suosituinta musiikkia(aina samat vitun Metallicat, AC/DC:eet yms. soimassa) ja toisaalta kuinka paljon ihmiset radiota nykypäivänä kuuntelee.

Tom Morello oli 28 kun RATM perustettiin.
Vessajono
04.04.2016 13:50:54
Andy Summers taitaa vetää pohjat, se oli vissiin 35 kun Policen eka levy ilmesty.
Funkånaut: Noi naisten halut kuulostaa kyllä melko paljon luodilta mukesin katossa poistutettuja varusmiehiä kutittelemassa eiku mun perseeseen.
Exhausted
04.04.2016 17:24:50

Yksi mahdollinen selitys uusien nuorten bändien puutteelle tämän ketjun kontekstissa on se, että me ollaan kaikki vanhoja pieruja, eikä tiedetä enää mistään mitään.
Funkånaut
04.04.2016 17:36:56

Exhausted: Yksi mahdollinen selitys uusien nuorten bändien puutteelle tämän ketjun kontekstissa on se, että me ollaan kaikki vanhoja pieruja, eikä tiedetä enää mistään mitään.

Höhö, tämä on kyllä totta. Ehkä me ollaan vaan out. https://www.youtube.com/watch?v=LV0wTtiJygY
"I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr
Vessajono
04.04.2016 17:43:56
Funkånaut: Höhö, tämä on kyllä totta. Ehkä me ollaan vaan out. https://www.youtube.com/watch?v=LV0wTtiJygY

Juum. Meikän naama joka kevät vuodesta 2013 eteenpäin kun oon ruvennu kattelee festarien ohjelmia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)