Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ridesoundi ovarissa
1
Velli
02.04.2016 15:02:56 (muokattu 02.04.2016 15:17:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kävin viime viikonloppuna tuurailemassa humppakeikoilla ja kiinnitin huomiota ovarin nappaamaan ridesoundiin. Mikserinä oli Behringer X32 Producer (muistaakseni) ja bändiliideri äänitti pätkiä keikoista suoraan tikulle. Kuuntelimme pätkiä ja kaikki muu kuulosti ihan ok:lta paitsi ride. Ride kuulosti livenä todella hyvältä, mutta nauhalle ei tarttunut juurikaan riden washia, vaan ainoastaan kapulan napsahdus, kun se osuu riden selkään. Sama juttu toistui jokaisessa äänityksessä (kuuntelimme kolmea eri keikkaa). Riden soundi oli rasittavan "tikuttavan" kuuloinen narulla. Olen joskus aiemminkin törmännyt samaan ilmiöön eri ridellä ja eri äänentoistokalustolla.
 
Mistäköhän tuo johtuu? Oliko ovari huonosti sijoitettu vai oliko ovari itsessään vain huono (en muista kuolemaksenikaan ovarin merkkiä/mallia)? Ovari oli sijoitettuna vajaan metrin korkeudella setin yläpuolella kuta kuinkin virvelin kohdalle.
 
Ziggy Bubba
02.04.2016 15:23:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen huomannut saman ilmiön overissa. Voisko olla, että se ride ampuu "kolinan" ja napsun vahvimmin ylöspäin? Normaalimpaan kuuntelupaikkaan sivulle tulee ehkä enemmän washin metakkaa. Itellä on tainnut olla overi aika tarkkaan riden päällä kun moiseen olen törmännyt.
 
Paremmin tietävät kertovat lisää.
 
Bubba Youtubessa: ZE BUBBA's gear demos
JoKo
02.04.2016 15:33:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se mikki on suoraan riden yläpuolella niin sellaiselta tikutukselta se tuppaa yleensä kuulostamaan.
 
Antti1
02.04.2016 16:03:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Jos se mikki on suoraan riden yläpuolella niin sellaiselta tikutukselta se tuppaa yleensä kuulostamaan.
 
Tästä syystä porukka käyttää monesti ridella erillistä mikkiä pellin alapuolella.
Spedemix
02.04.2016 19:39:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelleissä (sekä pystypöntöissä) itse ääni liikkuu ylös ja alaspäin kun niihin iskee kapulalla. Jos rummun mikittää sivusta niin silloin oikeastaan kuulee ainoastaan "vuotoa", pelti ei värähtele juurikaan ns. "leveyssuunnassa" (vähän niin kuin ribbon-mikki ei kaappaa ääntä sivusta).
 
Siksi kun rumpusetti aikoinaan keksittiin sitä mikitettiin alun perin tolla klassisella OH+kick -mikityksellä (basari on pönttö joka on sivuttain).
 
Periaatteessahan asiaa voi helpottaa laittamalla riden puoleista overia sivummalle, vähän niinku recorderman-tekniikassa: https://i.ytimg.com/vi/MOJcuM1BCa8/maxresdefault.jpg (tossa kuvassa toi mikki nyt sojottaa tekniikkansa vuoksi aika paljon snaren suuntaan).
 
Käyttämällä myös rockimpaa rideä (jazz-symbaalit on niitä jossa sitä keskiääni-kapulanapsahdusta on tuotu esiin ja ovat muutenkin ekspressiivisempiä sen suhteen mihin niitä lyö, rockrideissä on vähemmän karaktääriä ja juuri se on niiden vahvuus jos sitä saundia haluaa).
 
Toidsaalta kun luen OP:n viestin uusiksi niin humppakeikoillahan soitetaan yleensä aika hiljaa :) joten voi olla että se rokkiriden saundi ei vaan aukee, jolloin tummempi jazzride voisi toimia paremmin: ride on edelleen pääsääntöisesti kapulavoittoista mutta jazzriden kanssa se olisi jotain muuta kuin sitä aivan ylintä tikutusta.
 
Itse henk. koht. koen että semmoset suhisevat ridet kuulostaa täyteläisemmiltä soolotettuna (ja muutenkin itsekseen), mutta kun ne laittaa itse miksuun, ne lakkaa kokonaan kuulumasta (varsinkin jos soittaa liian hiljaa). Siksi yleensä äänittäessä suosin ridejä joista se kapulan kopina kuuluu kaikkein selvimmin (ja kopina on mahd. matalaa). Tästä syystä luonnollisesti en juurikaan välitä myös tosta recorderman-asettelusta (henkilökohtaisesti).
 
Ääninäytettä kuulematta mä luulen että kyseessä on toi liian hiljaa soitettu ride. Muutamia kertoja oon äänittänyt (ja/tai miksannut) rumpaleita joilla on ns "hyvä settibalanssi livetilanteeseen" (eli soittavat peltejä tosi tosi hiljaa). Itse tilassa kuunneltuna ride tuntui soivan ja kuuluvan kohtalaisesti mutta mixdownissa siitä ei kuulunut yhtää mitään paitsi se korkein tikinä kun olin sen lopulta kaivanut esiin.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Einherjar
02.04.2016 23:35:38 (muokattu 02.04.2016 23:40:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Syyhän on tässä jo tullut, eli että ride projektoi erillailla eri suuntiin. Studioon verrattuna vielä on sellainen "ongelma", että lavamöykkä ja ambient-äänet tulee sinne wash-taajuuksien sekaan pilaamaan soundia.
 
Samat jutut pätee siis on riden mikittämisessä, kun hihatinkin. Overilla saa siis yleissoundia, mutta mikki on liian korkealla matalemmille äänille, jotka eivät siis projektoi ihan niin tehokkaasti.
 
Lähimikki on ihan mukava lisä. Sen voi laittaa alapuolelle, mutta itse tykkään enemmän mikittää hihatin tapaan laidan tienoolta ja yläpuolelta.
Monesti livevedoissa onkin hyödyllisempää mikittää ride ja hihat läheltä, sekä laitella sitten mono-overi mukaan muille. Myös 'underhead' -tekniikoita voi kokeilla ja tunkea mikkiä peltien alapuolelle. Aika monet bändit vetelee niin ilman mitään ongelmia. Peltisetistä riippuen ne kaksi 'under-overia' voi riittää normaaliin tapaan. Alapuolelta mikitettäessa vieläpä voi balanssi olla mukavampi, kun hiihatti ja overi on muita peltejä lähempänä. Soundi on toki eri, mutta kokeilemallahan se selviää.
 
edit: Niin juu... Nyt on kuuneltu live-äänitettä. Ilmeisesti ihan miksausta, ettei moniraitaa?
Kanavan eq voi olla syypää. Monesti on tapana leikkailla kaikesta muusta yläkertaa ja korostaa sitä overista (Syitä mm. yläkaapin särö, jne. Ei nyt mennä siihen). Se aiheuttaa sen, että se overi on sitten lopulta melkeimpä ainoa soiva asia siellä 6kHz yläpuolella. Se sitten tahtomattaan korostuu siinä soundissa ja jäljelle jää vaan se tikutus.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
AoA
03.04.2016 13:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinäpä ne vastaukset tulikin, jos ei oo ridemikkiä erikseen niin voi koittaa aavistuksen jotenkin viistosti tai "vinottain" suunnata mikkejä sivulta tai edempää tai taempaa, vaikuttaa pienetkin kulmat olennaisesti.
 
Velli
03.04.2016 17:09:33 (muokattu 03.04.2016 17:10:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista! Ko. bändi (Saija Tuupanen & eXmiehet) tekee about 170 keikkaa vuodessa ja kun erillistä roudaria ei ole, niin lisää mikkejä ei varmaan ole ihan heti tulossa, eli yhdellä ovarilla mentäneen jatkossakin. Tai enhän mä tiedä mitä bändi päättää tehdä, mä olen vain tuuraaja :). Testaan joka tapauksessa seuraavalla tuurauskeikalla tuota ovarin hieman vinoon/sivuun asettamista.
 
Soittovola bändillä on todellakin hiljainen. Hiljaisempi kuin monilla muilla tanssibändeillä. Ite oon huomannut että tanssimusassa bändi kuulostaa yleensä sitä paremmalta, mitä hiljempaa se soittaa, kunhan soittotatsi vaan on jämäkkä. Ridenä mulla on melko ohut ja medium pitched Ufip Natural ride, jossa on sopivasti washia, mutta ei liikaa (pellistä on lohjennut kahden peukalon levyinen palanen, joka kuivatti soundia jonkun verran). Rock-keikoilla tuon ride-soundin kanssa ei ole ollut nauhoilta kuunneltuna mitään ongelmaa kun siellä pelti saa kyytiä ihan eri tavalla. Toisin kuin rock-keikoilla, humppakeikoilla ei riden reunaan tule lyötyä muuta kuin silloin kun rideä käyttää crashina.
 
Mutta any case, kiitos pohdinnoista. Näistä vinkeistä oli jo suuresti apua!
 
studio
03.04.2016 19:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus olen huomannut joillakin rumpaleilla muovinuppisia kapuloita joista lähtee juuri tuommoinen korkea naksu.
 
AoA
04.04.2016 15:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Velli: Kiitoksia vastauksista! Ko. bändi (Saija Tuupanen & eXmiehet) tekee about 170 keikkaa vuodessa ja kun erillistä roudaria ei ole, niin lisää mikkejä ei varmaan ole ihan heti tulossa, eli yhdellä ovarilla mentäneen jatkossakin. Tai enhän mä tiedä mitä bändi päättää tehdä, mä olen vain tuuraaja :). Testaan joka tapauksessa seuraavalla tuurauskeikalla tuota ovarin hieman vinoon/sivuun asettamista.
 
Ahaa, livenä jostain n. basarin etureunan kohdalta vähän viistosti virveliin päin, jos tahtoo ettei osoita sivulle johonkin muuhun metelin lähteeseen..
 
mhelin
29.04.2016 10:10:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ORTF voisi toimia normiasettelua paremmin ovareissa, siis jos ei halua käyttää lähimikitystä. Tuolla sivulla ääninäytteitä eri ovaritekniikoista:
 
http://blog.shure.com/five-techniques-for-stereo-miking-drums/
 
studio
29.04.2016 14:25:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saattaa tulla se napsu virvelin tai lattiatomin mikistä jos käytössä. Virvelin mikki ottaa paikoin riden kyllä aika hanakasti etenkin jos yläpäätä on korostettu reilusti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «