Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jelppiä vahvistin-nyypälle?
1
Videogamemusicfan13
29.03.2016 19:38:15 (muokattu 29.03.2016 19:43:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Tarvitsisin apua oikean vahvistimen valitsemisessa. Olen Schuldiner-koulukunnan ihmisiä ja olen onnellinen soittaessani musiikkia josta 99% ajasta pärjää kahdella saundilla (kliini ja särö, ja säröllä siitä ajasta noin 90-95%). Olen käynyt vähän tunnustelemassa Blackstarin vahvistimia ja pidän niiden saundeista. Ja joidenkin mallien simppeliydestä. Vähän kanavia ja säätöjä. Piuha kiinni ja kamala melu. Jee.:)
 
Vahvistimella tullaan soittamaan metallimusiikkia ja soittoympäristönä on treenis ja klubikeikat. Ehkä joskus ulkoilmakeikat jos hienosti menee.
 
Kysymys onkin että minkälaista vahvistinta näillä käyttötarkoitusta kannattaisi lähteä hankkimaan? Combo? Head/Cabinet?
 
Kiitos ja kumarrus kaikille jotka jaksavat vastata. Ja kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea. m/
 
juici
29.03.2016 19:46:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Videogamemusicfan13: Terve!
 
Tarvitsisin apua oikean vahvistimen valitsemisessa. Olen Schuldiner-koulukunnan ihmisiä ja olen onnellinen soittaessani musiikkia josta 99% ajasta pärjää kahdella saundilla (kliini ja särö, ja säröllä siitä ajasta noin 90-95%). Olen käynyt vähän tunnustelemassa Blackstarin vahvistimia ja pidän niiden saundeista. Ja joidenkin mallien simppeliydestä. Vähän kanavia ja säätöjä. Piuha kiinni ja kamala melu. Jee.:)
 
Vahvistimella tullaan soittamaan metallimusiikkia ja soittoympäristönä on treenis ja klubikeikat. Ehkä joskus ulkoilmakeikat jos hienosti menee.
 
Kysymys onkin että minkälaista vahvistinta näillä käyttötarkoitusta kannattaisi lähteä hankkimaan? Combo? Head/Cabinet?
 
Kiitos ja kumarrus kaikille jotka jaksavat vastata. Ja kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea. m/

 
Perusarvoista liikkeelle. Osta sellainen mihin lompakko riittää ja sellainen, jonka jaksat itse kantaa keikalle.
 
Jos kerran Schuldiner ja Death on se juttu niin siihen mallivastaus olisi toki Marshall 8100 ja 8412 -kaappi. Mutta jos Blackstar kiehtoo...niin niistä enemmän tietävät jatkakoot...
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
antikristus
29.03.2016 22:07:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite lähtisin metallihommiin suosittelemaan perinteistä nuppi/kaappi settiä. Blackstareissa on se special potikka millä saa väännettyä soundia jenkki(6L6) tai britti(el34) suuntaan, niitä kokeilemalla saa ehkä vähän kuvaa mihin suuntaan vois haluta lähtee kallistumaan. Kaappi asiaan voin sanoa et mulla on itelläni Blackstar Series One 412 oversized kaappi Celestion v30 ämyreil ja pössii kyllä metalliin erittäin hyvin.
 
Videogamemusicfan13
30.03.2016 09:58:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista!
 
Tuo paino on kyllä hyvä pointti - luulenpa että en jaksa mitään kovin painavia kamoja ilman apukäsiä roudata. Tai sitten on keikalla lihakset maitohapoilla. :D
 
Selailin netistä aiheeseen liittyviä artikkeleita ja törmäsin tähän: https://www.ultimate-guitar.com/col … ance/matching_speakers_to_amps.html
 
Eli jos ymmärsin oikein kaapin tulisi olla teholtaan ainakin 1,5 kertainen nuppiin verrattuna, mielellään kaksinkertainen (esim. 50W nuppi ja 100W kaappi / 100W nuppi / 200W kaappi)?
 
Laulava Kylätohtori
30.03.2016 10:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Videogamemusicfan13: Kiitos kommenteista!
 
Tuo paino on kyllä hyvä pointti - luulenpa että en jaksa mitään kovin painavia kamoja ilman apukäsiä roudata. Tai sitten on keikalla lihakset maitohapoilla. :D
 
Selailin netistä aiheeseen liittyviä artikkeleita ja törmäsin tähän: https://www.ultimate-guitar.com/col … ance/matching_speakers_to_amps.html
 
Eli jos ymmärsin oikein kaapin tulisi olla teholtaan ainakin 1,5 kertainen nuppiin verrattuna, mielellään kaksinkertainen (esim. 50W nuppi ja 100W kaappi / 100W nuppi / 200W kaappi)?

 
Jos sitä 100 w nuppia luukuttaa täysillä, niin silloin on hyvä olla vähän pelivaraa. Mutta toisaalta, luukuttaako kukaan 100 watin nuppia täysillä? Vähän epäilen. Eli on enemmän kuin todennäköistä, että 100 watin nupilla pärjää 100 watin kaapilla ilman ongelmia.
 
Itse olen joskus käyttänyt 50 watin vahvarin kanssa 25 watin kaappia ilman ongelmia. Silloin ei luonnollisesti voinut luukuttaa täysillä, mutta eipä sitä tule ikinä muutenkaan väännettyä kaikkia nappuloita kaakkoon...
 
They pass too much electricity. -SRV
Dropped C
30.03.2016 10:57:22 (muokattu 30.03.2016 11:07:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai sillä painolla ole niin väliä, autottomana mulle merkitsee fyysinen koko enemmän. 4x12 kulkeutuu vielä riuskan miehen käsissä yksikseen. Ja mikä tahansa nuppikin. Tai no joku lähemmäs 50kg painava oversized komootti alkaa olemaan jo siinä rajoilla, tosin kaapeissa on yleensä pyörät alla.
 
Kitaralle ns. kirppusirkusripulirannekevytlevitteet ovat kalliita ja niitä ei edes välttämättä haluta käyttää.
 
antikristus
30.03.2016 11:10:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuppi+212 kaappi voi olla jopa kivempi roudata kun joku mörkö kombo :D ja reenikseltä keikalle saattaa löytyy vaikka kantoapua myös 412 kaapille.
 
Laulava Kylätohtori
30.03.2016 11:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antikristus: Nuppi+212 kaappi ON kivempi roudata kun joku mörkö kombo :D ja reenikseltä keikalle saattaa löytyy vaikka kantoapua myös 412 kaapille.
 
Joku sopivan kevyt nuppi ja kaappiin neodymium-elementit, niin roudaus on sujuu krapulassakin ilman sydänkohtauksen vaaraa...
 
They pass too much electricity. -SRV
Videogamemusicfan13
30.03.2016 11:39:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pärjääkö treenis / baari-ympäristössä 2 x 12 kaapilla vai onko varmempi investoida isompaan kaappiin? Kuulostaako isompi kaappi pienillä äänenvoimakkuuksilla hyvältä?
 
Laulava Kylätohtori
30.03.2016 11:43:59 (muokattu 30.03.2016 11:45:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Videogamemusicfan13: Pärjääkö treenis / baari-ympäristössä 2 x 12 kaapilla vai onko varmempi investoida isompaan kaappiin? Kuulostaako isompi kaappi pienillä äänenvoimakkuuksilla hyvältä?
 
Varmasti pärjää. 2x12" ja 4x12" kaapit kuulostavat erilaisilta, mutta kumpikaan ei ole varsinaisesti toistaan parempi. Molemmille on kannattajansa ja kuka tykkää mistäkin...
 
Paitsi 2x12" kaappi on absoluuttisesti parempi roudattavauudessa. :)
 
ps. paitsi, että 4x12" on ehdottomasti paras. Varsinkin Marshallin sellainen. Ja varsinkin se yksilö, jonka myyn sulle hyvään hintaan... ;)
 
They pass too much electricity. -SRV
Dropped C
30.03.2016 11:56:48 (muokattu 30.03.2016 11:57:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep Tuollainen neodyymi 2x12 painaa ainoastaan joku 12-20kg. Ja tehonkesto on vielä ihan eri luokassa ( ei tosin niin väliä kitaralle). Mutta sellainen on kallis...
 
Videogamemusicfan13
30.03.2016 12:10:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Varmasti pärjää. 2x12" ja 4x12" kaapit kuulostavat erilaisilta, mutta kumpikaan ei ole varsinaisesti toistaan parempi. Molemmille on kannattajansa ja kuka tykkää mistäkin...
 
Paitsi 2x12" kaappi on absoluuttisesti parempi roudattavauudessa. :)
 
ps. paitsi, että 4x12" on ehdottomasti paras. Varsinkin Marshallin sellainen. Ja varsinkin se yksilö, jonka myyn sulle hyvään hintaan... ;)

 
Hehe, laita vaan yv-tä jos sulla on kaappi myynnissä niin keskustellaan lisää.:)
 
Juzpe
31.03.2016 09:24:11 (muokattu 31.03.2016 09:24:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antikristus: Ite lähtisin metallihommiin suosittelemaan perinteistä nuppi/kaappi settiä. Blackstareissa on se special potikka millä saa väännettyä soundia jenkki(6L6) tai britti(el34) suuntaan, niitä kokeilemalla saa ehkä vähän kuvaa mihin suuntaan vois haluta lähtee kallistumaan. Kaappi asiaan voin sanoa et mulla on itelläni Blackstar Series One 412 oversized kaappi Celestion v30 ämyreil ja pössii kyllä metalliin erittäin hyvin.
 
Tää brittisoundi = EL34 ja Jenkkisoundi=6L6 on minusta "hiukan" karkea yleistys.
Brittistyrkkareita kun on mm. Marshall JTM45 (KT 66 päättäri) VOX AC 30 (EL84) ja taas vastaavasti jenkkimeiningeistä löytyy mm. Budda Superdrive (KT66 tai EL84)... ja kyllä se Mesa/Boogie jossa voi valita EL34:t tai 6L6:et on soundimaailmaltaan jenkkiä niillä kolmenelosillakin.
Jos taas ajatellaan soundillisesti, niin kyllä vaikkapa Soldano Lucky 13 ja Peavey 5150 ovat soundimaalimaltaan minusta enemmän tuonne "brittisoundiin" kallellaan vaikka molemmissa 6L6/5881-pääte löytyykin.
Muutenkin tämä britti vs. jenkkiajattelu soundien suhteen liittyy minusta huomattavasti enemmän 50-60-luvun vahvareihin kuin nykydesignin koneisiin.
 
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «