Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä stereoksi ja mikä monoksi?
1 2 3
jeraki312
26.03.2016 16:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkä raidat on (yleensä?) tapana äänittää monoksi ja mitkä stereoksi?
Esim. onko yleistä että esim. basso äänitetään stereoksi tai virvelirumpu?
Tai sähkökitara tai mikä tahansa? Vai onko se ihan täysin makuasia, että kuuluuko biisissä kaikki raidat stereona, vai vaan jotkut? :D
 
anapena
26.03.2016 18:23:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainitsemasi esimerkit äänitetään yleensä monona.
 
Istu ja pala!
Hekazx__
26.03.2016 19:50:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii-koo: Mitkä raidat on (yleensä?) tapana äänittää monoksi ja mitkä stereoksi?
Esim. onko yleistä että esim. basso äänitetään stereoksi tai virvelirumpu?
Tai sähkökitara tai mikä tahansa? Vai onko se ihan täysin makuasia, että kuuluuko biisissä kaikki raidat stereona, vai vaan jotkut? :D

 
Stereoraidat äänitetään stereona (tai 2x mono) ja mono raidat monona. Kaikki alle 90Hz karkeasti aina monona eli basari ja basso. Virveli ja laulu keskellä ja nekin monona. Kaiken muun kanssa voi kikkailla miten haluaa. Huomioi kuitenkin, että jos äänität monokitaran stereona se ei ole vielä stereo. Eli jos vasen ja oikea kanava cancelloi toisensa, kyseessä ei ole "oikea" stereo (tai toisinsanoen stereovaikutus on yhdentekevä). Veikkauksena, että tätä juuri hait :).
 
Jaava
26.03.2016 20:34:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en näe mitään etua monoäänilähteen äänittämisessä stereona. Paitsi jos äänitetään tilaa.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Kalmo
27.03.2016 10:29:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksinkertaisesti: Monolähde (laulu, kitara, basso, yksittäinen rumpu jne.) äänitetään monona.
Stereolähde (syntikan stereoinstrumentti, kuoro, rumpujen overhead) tai mahdollinen stereokaiku tai muu stereoefekti passaavat stereoraidalle.
 
Monoraidan voi sijoittaa stereokuvaan haluamaansa kohtaan yksinkertaisesti panoroimalla, stereoraidan stereokuvan manipuloimiseen tarvitsee erillisen plugarin, jos haluaa tehdä muuta, kuin korostaa jompaakumpaa puolta panoroimalla (=balanssinsäädöllä).
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Danko
27.03.2016 11:29:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: stereoraidan stereokuvan manipuloimiseen tarvitsee erillisen plugarin, jos haluaa tehdä muuta, kuin korostaa jompaakumpaa puolta panoroimalla (=balanssinsäädöllä).
 
Logicissa on näin, sen sijaan ainakin Pro Toolsissa ja Cubasessa stereoraitojen "molemmille puolille" on omat säätimet.
 
Ja kyllä mä ainakin äänitän "monolähteitä" mikkiparilla, esim. akkarille CAP (common acoustic point) -mikitys on ihan peruskauraa. Se ei kuitenkaan tarkoita että stereoraidan panoroinnin pitäis olla aina 100% L/R, vaan sitä voi kaventaa, kallistaa tai tiheässä sovituksessa tiputtaa huonommalta kuulostavan puoliskon pois.
 
Henkilökohtaisella tasolla risoo, et jotkin plugarit toimii ainoastaan mono->stereo-tilassa, jolloin esim. CLA Drumsia ei voi käytännössä käyttää yksittäisillä tomikanavilla ollenkaan.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
anapena
27.03.2016 11:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Logicissa on näin, sen sijaan ainakin Pro Toolsissa ja Cubasessa stereoraitojen "molemmille puolille" on omat säätimet.
 
Ja kyllä mä ainakin äänitän "monolähteitä" mikkiparilla, esim. akkarille CAP (common acoustic point) -mikitys on ihan peruskauraa. Se ei kuitenkaan tarkoita että stereoraidan panoroinnin pitäis olla aina 100% L/R, vaan sitä voi kaventaa, kallistaa tai tiheässä sovituksessa tiputtaa huonommalta kuulostavan puoliskon pois.
 
Henkilökohtaisella tasolla risoo, et jotkin plugarit toimii ainoastaan mono->stereo-tilassa, jolloin esim. CLA Drumsia ei voi käytännössä käyttää yksittäisillä tomikanavilla ollenkaan.

 
Nää omat säätimet on mulle tärkeät. Pro Toolsin jälkeen on pitänyt äänittää stereoraidat yleensä erikseen kahtena monona, jotta stereokuvan pääsee säätämään mieleisekseen.
 
Onko muuten Cubasessa omat säätimet? En ole Nuendossa niitä huomannut. Pitääkö ne jostain prefsistä ruksia käyttöön?
 
Istu ja pala!
Danko
27.03.2016 11:51:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko muuten Cubasessa omat säätimet? En ole Nuendossa niitä huomannut. Pitääkö ne jostain prefsistä ruksia käyttöön?
 
Kyllä ne siellä on. Siitä nyt on hetki aikaa, olisko sen valinnan pystynyt tekemään ihan napauttamalla panorointikohtaa hiiren oikealla napilla. http://dt7v1i9vyp3mf.cloudfront.net … HH.erP8VFno2SmopOWcDq&itok=SctyTmLP
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
varakeef
27.03.2016 11:53:47 (muokattu 27.03.2016 11:55:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä niukempi soitinnus sitä paremmin se kestää stereoelementtejä.
 
Jokainen mikitetty elementti soi toki tilassa, jolloin sen äänittäminen stereona voi olla perusteltua, jos äänikuvassa on tilaa.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Spedemix
27.03.2016 14:28:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yeah, elikkä yleensä monona äänitetään soittimia joiden äänilähteenä on kaiutin (kitara-, basso-, ja kiipparivahvistimet). Monona äänitetään yleensä myös soittimia joissa mikki tungetaan äänilähteeseen kiinni (kitaravahvistin, rumpu, joissain tapauksissa laulu). Lisäksi linjatasoiset soittimet joissa on monoulostulo yleensä myös pistetään narulle monona ellei siihen jo äänittäessä laita jotain kaikua tms. :)
 
Loput ovatkin sitten maku-, ja estetiikka-asioita. Flyygelin voi äänittää joko monona tai stereona rippuen mimmoseen käyttöön se tulee. Sama homma vaikka rumpu-overheadeissa. Huomatkaa että käsite "huone" kuuluu myös tähän kategoriaan.
 
Ja näitähän voi tosiaan mix&matchata just niinku haluaa: kitaravahvariin voi laittaa monolähimikin ja sit kaveriks stereohuoneen; itse teen usein näin kun äänitän kitaroita.
 
Ja tässäpä vielä kaaviokuva muutamasta tosi käytetystä stereotekniikasta: http://www.shureasia.com/dmsfiles/b … 5331d55c4d31fad37af5a59115c2e2f.jpg
 
Omat lempparini ovat Spaced Pair pallomikeillä (eniten huonetta, hyvä äänityspari yhdelle lähimikille) ja ORTF (toimii tosi hyvin biisissä jossa paljon monoäänilähteitä panoroituna LCR). Mid-sidestä en ole henk. koht. niinkään välittänyt (enkä XY:stä myöskään), kai mä sit tykkään siitä että mikkien välillä on hieman etäisyyttä ja että se stereokuva syntyy just siitä.
 
Noi etäisyydet ja avauskulmathan ei ole mitään kiveen kirjoitettuja, ei ole kuolonsynti poiketa niistä (itse esim. käytän XY-tekniikkaa aika paljon 90 asteen avauskulmalla). Huomatkaa että Spaced Pairin etäisyysohjeena on 3-10 jalkaa, eli karkeasti ottaen 1-3 metriä. Huoneen vastakkaisiin ääriin laitetut mikit eivät muodosta stereoparia (tämän on myös kokemus muiden äänittämien biisien miksaamisesta opettanut).
 
Ja tottakai poikkeus vahvistaa säännön: Mä oon pari kertaa biisin äänitys-, ja tuotantovaiheessa saattanut äänittää sen yhden ylimääräisen kitararaidan (sen jonka tiedät menevän taustalle) siten että oon käyttänyt ORTF:ää 1-2 metrin päässä ämyristä. Harvinaisen helposti se ylimääräinen stemma sujahti sinne kaiken muun sekaan.
 
Itse yleensä äänitän Pro Toolsiin stereoasiat surutta stereoraidalle; Kannustaapahan laittamaan tasot kerralla oikein. Ja vaikka meniski vinoon, niin multi-mono trim-plugarillahan siitäkin selviää, kerranhan se tarttee laikaa suoraks, loput sit sillä yhdellä faderilla.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
anapena
27.03.2016 14:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Mitä niukempi soitinnus sitä paremmin se kestää stereoelementtejä.
 
Jokainen mikitetty elementti soi toki tilassa, jolloin sen äänittäminen stereona voi olla perusteltua, jos äänikuvassa on tilaa.

 
Silloin pitää mikityksenkin olla tavallaan stereo, onkohan tämä ollut ketjun aloittajalle selvää?
 
Istu ja pala!
jannu
29.03.2016 22:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en tajua, miksi se stereoradalle äänittäminen olisi Prootuulssissa tai yhtään missään joku kädet sitova toimenpide, jonka jälkeen stereokuvaan ei enää voisi vaikuttaa jotenkin helposti. Eihän ne sekkarin mono- ja stereoraidat ole kuin pelkkiä rajapintoja, joiden välillä voi liikkua ihan drag&droppaamalla tai vaikka monoksi splittaamalla, jos ahdistaa.
 
Sori, piti taas vähän kiukutella ja ehkä käsittää väärin.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
jeraki312
30.03.2016 00:31:32 (muokattu 30.03.2016 00:38:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä ymmärrettiinkö mun kysymystä täysin, mutta selvennän..
 
Eli äänitän kyllä kaiken monona (koskettimet, basso, rumpuraidat, laulu, kitara), mutta äänityssoftasta pystyy jakaa sen raidan yhdestä napista jälkikäteen stereoksi ja sit se kuulostaa paljo leveemmältä..
 
Omasta mielestä kuulostaa se tosi mehevältä (paljon paremmalta) ku teen ton jutun kaikille raidoille, eli bassoraidalle, virveli ja tomiraidoille sekä synille, sähkökitaralle ja laululle..
 
Mutta mietin vaan, että onko mun tyylitajuni ja makumieltymykseni jotenkin tosi kieroutunut ja vääristynyt ja teenkö jonkin suunnattoman miksauksellisen virheen jos tosiaan jaan kaiken stereon kuuloseks (jopa sen basson, laulun, virvelin ja basarin), koska en oo kuullut että noin nyt yleensä tehtäis.. vai onks toi ihan ok?
 
omasta mielestäni biisi vaan kuulostaa jotenkin tylsältä ja suppeelta jos jättäisin ne monoks mut sit ku jaan ne raidat stereoks niin ne raidat ja se biisi kuulostaa leveeltä, hallitsevalta, täydeltä ja sellaselta mahtipontiselta :D
 
htm
30.03.2016 00:38:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii-koo: En tiedä ymmärrettiinkö mun kysymystä täysin, mutta selvennän..
 
Eli äänitän kyllä kaiken monona (koskettimet, basso, rumpuraidat, laulu, kitara), mutta äänityssoftasta pystyy jakaa sen äänen yhdestä napista jälkikäteen stereoksi ja sit se kuulostaa paljo leveemmältä..
 
Omasta mielestä kuulostaa se tosi mehevältä (paljon paremmalta) ku teen ton jutun kaikille raidoille, eli bassoraidalle, virveli ja tomiraidoille sekä synille, sähkökitaralle ja laululle..
 
Mutta mietin vaan, että onko mun tyylitajuni ja makumieltymykseni jotenkin tosi kieroutunut ja vääristynyt ja teenkö jonkin suunnattoman miksauksellisen virheen jos tosiaan jaan kaiken stereon kuuloseks (jopa sen basson, laulun, virvelin ja basarin), koska en oo kuullut että noin nyt yleensä tehtäis.. vai onks toi ihan ok?

 
Minkä sä ymmärrät stereoksi?
Tai selvennätkö, miten tuo jakaminen tapahtuu.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
jeraki312
30.03.2016 00:43:47 (muokattu 30.03.2016 00:45:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Minkä sä ymmärrät stereoksi?
Tai selvennätkö, miten tuo jakaminen tapahtuu.

 
En oo hyvä näissä termistöissä, mutta tossa kuvassa http://static1.squarespace.com/stat … 27029/Mono+Audio+File+in+Studio+One
tossa vasemmassa yläkulmassa ton kellonkuva-painikkeen alapuolella on tommonen laatikko missä on tyhjä pallo.. ku painan siitä niin siihen tulee kaks palloo ja raidan ääni muuttuu paljon leveemmäks.. ja voluumipalkkiin tulee kaks palkkia yhden sijasta.. eli olettaisin et se ääni niinku jakaantuis tavallaan stereoks sillai et se kuuluu molemmilta puolilta :p
 
Antti1
30.03.2016 00:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi kyseinen painike ainoastaan vaihtaa kanavan tyyppiä stereon ja monon välillä. Minkäänlaista levitystä se ei ääneen tee, jota äänessä ei itsessään jo mukana olisi. Toisinsanoen stereo kyllä niputtuu monoksi, mutta toisinpäin ei tapahdu mitään. Pystytkö pistämään ääninäytteen jostain yksittäisestä raidasta, joka on ensin monona ja sitten "levitetty stereoksi"? Mä epäilen vahvasti tämän olevan pelkkää psykoakustiikkaa, tai sitten kyse on esim. käytetyn kaiun leviämisestä stereoksi.
Antti1
30.03.2016 00:59:06 (muokattu 30.03.2016 01:05:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mut itse aiheeseen, mun mielestä ei ole mitään pahaa käyttää luonnollista stereokuvaa hyödyksi. Itseasiassa mä oon mieltynyt siihen viimeaikoina kovasti. Jos mä haluaisin kokonaisuuden kuulostavan tietyssä tilassa tehdyltä, niin mikä estää asettelemasta mikkejä ja äänilähdettä niin, että instrumentti sijoittuu oikeasti stereokuvassa jo haluttuun paikkaan?
 
Ei toikaan toki ole ainoa vaihtoehto. Mä juuri tein hevimiksauksen, jossa levitin mikititetyn bassovahvarin soundin stereoksi ja pistin, toiseen kanavaan äänitettyyn linjaääneen, mallinnuksesta vähän erilaisen mölinän keskelle vielä tueksi. Uppoaa kivasti kokonaisuuteen ja jättää laululle enempi tilaa stereokuvan keskellä. Samalla tukee myös hitusen laihaksi jäänyttä kitaran alapäätä.
 
E: Entäs Bruce Swedienin duuni Michael Jacksonin kanssa, tai oikeastaan kaikki melkein mitä ukko on ikinä tehnyt? Taisi äänittää esim. Thrilleriin kaikki äänilähteet stereona, jos en ole ymmärtänyt kovin pahasti väärin.
studio
30.03.2016 08:26:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jii-koo: En tiedä ymmärrettiinkö mun kysymystä täysin, mutta selvennän..
 
Eli äänitän kyllä kaiken monona (koskettimet, basso, rumpuraidat, laulu, kitara), mutta äänityssoftasta pystyy jakaa sen raidan yhdestä napista jälkikäteen stereoksi ja sit se kuulostaa paljo leveemmältä..
 
Omasta mielestä kuulostaa se tosi mehevältä (paljon paremmalta) ku teen ton jutun kaikille raidoille, eli bassoraidalle, virveli ja tomiraidoille sekä synille, sähkökitaralle ja laululle..
 
Mutta mietin vaan, että onko mun tyylitajuni ja makumieltymykseni jotenkin tosi kieroutunut ja vääristynyt ja teenkö jonkin suunnattoman miksauksellisen virheen jos tosiaan jaan kaiken stereon kuuloseks (jopa sen basson, laulun, virvelin ja basarin), koska en oo kuullut että noin nyt yleensä tehtäis.. vai onks toi ihan ok?
 
omasta mielestäni biisi vaan kuulostaa jotenkin tylsältä ja suppeelta jos jättäisin ne monoks mut sit ku jaan ne raidat stereoks niin ne raidat ja se biisi kuulostaa leveeltä, hallitsevalta, täydeltä ja sellaselta mahtipontiselta :D

 
Kaksi monoa reunoilla on sama kun yksi mono keskellä jollei sulla ole jotain stereoplugaria raidalla tai sitten sun softa tekee jotain sellaista mitä se ei pitäisi tehdä. Mitä tapahtuu jos ajat sen stereoraidan monoksi jompaan kumpaan reunaan?
 
Exhausted
30.03.2016 10:24:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Yeah, elikkä yleensä monona äänitetään soittimia joiden äänilähteenä on kaiutin (kitara-, basso-, ja kiipparivahvistimet).
 
Mites Leslie? :)
saastara
30.03.2016 16:28:29 (muokattu 30.03.2016 16:41:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta on varmaan tulossa vanha, mutta nykyisin tykkään lähes poikkeuksetta, että asiat on monoa. Jos kaipaan leveyttä niin sitten kaikua tai dilsaa tmv huttua kaveriksi toiseen laitaan. Etenkin kaikuhommissa monon ja dual monon kanssa on nuorta lempeä ilmassa. Stereon kanssa menee helposti mössöksi, mutta noiden kanssa saa rypeä kaiuissa ja dilsoissa vaikka kuinka ennen kuin alkaa ahdistamaan.
 
E: Tämä siis rokkihommissa jne.. 'Dokumentaariset' elementit on sitten oma juttunsa.
 
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «