Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5121 122 123 124 125347 348 349 350 351
telecustom
26.03.2016 15:20:32
Tulin huijatuksi. Monta hyvää kauppaa täällä puolin ja toisin onnistuneesti lyhyen ajan sisällä saivat suojauksen laskeutumaan, ja huonosti kävi. Kitaraa ei koskaan saaapunut ja vanhalla kunnon "rahat tilille, kitara postiin" -meiningillä mentiin. Uskottavat kuvat ja kuvaukset asiallisella keskustelulla höystettynä edesauttoivat tapahtumasarjaa. Olkaa Varovaisia!
toivase
26.03.2016 15:44:21
telecustom: Tulin huijatuksi. Monta hyvää kauppaa täällä puolin ja toisin onnistuneesti lyhyen ajan sisällä saivat suojauksen laskeutumaan, ja huonosti kävi. Kitaraa ei koskaan saaapunut ja vanhalla kunnon "rahat tilille, kitara postiin" -meiningillä mentiin. Uskottavat kuvat ja kuvaukset asiallisella keskustelulla höystettynä edesauttoivat tapahtumasarjaa. Olkaa Varovaisia!

Tosi harmillista. Onko viitettä esim. varottavasta sähköpostiosoitteesta tms. ? Ei muuta kuin rikosilmoitusta tekemään...
tuskiz
26.03.2016 16:41:27 (muokattu 26.03.2016 16:42:09)
Jos tehdään kauppaa ilman minkäänlaista kunnollista palautesysteemiä on minusta fiksuinta hintavempien laitteiden kuten kitaroiden kanssa aina ottaa lähetys postiennakolla tarkistusmahdollisuuden kanssa, luottamuslisänä myyjä voi kuitata ylimääräiset kulut tuosta vs. normi postipaketti. Ei nyt mitenkään suolana haavoihin tarkoitettu, mutta tätä ketjua varoituksena lukeville mietinnän aiheeksi.
rainmaker
28.03.2016 13:21:52
Oletteko myyneet kamaa Viroon postin kautta? Minua lähestyi muutama päivä sitten nimimerkin luonut henkilö ostoaikeissa ja kysyi, että pystynkö postin kautta lähettämään Viroon myymäni efektin. Mitään muuta tietoa kuin etunimi ei ollut ostajakandidaatista tarjolla.

Tunnuksen tuoreudesta, informaation vähäisyydestä ja Viroon lähettämisestä johtuen vähän alkoi varoituskellot soimaan. Pystyykö tässä käymään siten, että tililleni tehdään esim. katteeton tilisiirto luottokortilta. Rahat näkyvät hetken ja sitten kun käy ilmi, että ei ollutkaan katetta, rahat lähtevät pois? En ole vielä kauppoja tehnyt, tässä etukäteen skenaarioita kyselen. Voihan toki olla, että kyseessä on ihan rehti kauppakumppani ja hommat menevät ihan normaalistikin.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
hallu
28.03.2016 13:28:01
rainmaker: Oletteko myyneet kamaa Viroon postin kautta? Minua lähestyi muutama päivä sitten nimimerkin luonut henkilö ostoaikeissa ja kysyi, että pystynkö postin kautta lähettämään Viroon myymäni efektin. Mitään muuta tietoa kuin etunimi ei ollut ostajakandidaatista tarjolla.

Tunnuksen tuoreudesta, informaation vähäisyydestä ja Viroon lähettämisestä johtuen vähän alkoi varoituskellot soimaan. Pystyykö tässä käymään siten, että tililleni tehdään esim. katteeton tilisiirto luottokortilta. Rahat näkyvät hetken ja sitten kun käy ilmi, että ei ollutkaan katetta, rahat lähtevät pois? En ole vielä kauppoja tehnyt, tässä etukäteen skenaarioita kyselen. Voihan toki olla, että kyseessä on ihan rehti kauppakumppani ja hommat menevät ihan normaalistikin.

No tottakai noihin kauppoihin aina riski liittyy. Koita sopia diili sillä tavalla ettei huijausta voi tapahtua, vaikka kaverin jonkun suomessa työskentelevän tutun kautta. Epäilyksen keskellä voi kuitenkin muistaa että virolaiset on ihan samanlaisia ihmisiä kuin mekin se on oikeastaan vielä pienempi kansakunta ja se kaverihan ottaa vähintään samanmoista riskiä kuin sinä. Joten koittakaa jakaa sitä riskiä keskenänne.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Lego
28.03.2016 13:33:33
Mulla oli aikanaan ostoilmoitus ENGLin e530-etuasteesta ja Virosta tarjottiin moista sopulihintaan. Kaveri oli todella reilu, hoiti postimaksut ja sanoi että maksa sitten kun olen tarkistanut tavaran toimivaksi. Tämä siis ihan pyytämättä, hyvä maku jäi kaupoista.
Vladi
28.03.2016 13:38:56
JAK: Mulla oli aikanaan ostoilmoitus ENGLin e530-etuasteesta ja Virosta tarjottiin moista sopulihintaan. Kaveri oli todella reilu, hoiti postimaksut ja sanoi että maksa sitten kun olen tarkistanut tavaran toimivaksi. Tämä siis ihan pyytämättä, hyvä maku jäi kaupoista.

Tässä just myin puolet pedaalilaudasta pois ja totesin, että profiilini saadulla palautteella on älyttömän iso vaikutus. Jokaiselle ostajalle sopi rahat tilille -> paketti postiin-periaate. Kaikki saivat tavaransa, minä rahani.

Käykää siis kommentoimassa molemmin puolin kauppojen jälkeen, siitä on hyötyä.
Harashoo tovaarish!
rainmaker
28.03.2016 13:41:57
Ok, hyvä kuulla, että hommat ovat onnistuneet. Pitää kysyä, jos joku Suomessa asuva ystävä voisi välikätenä tässä toimia :)

Kyselin tätä ihan sillä, että ei tarviis myöhemmin kirjotella tähän ketjuun, että tulin kusetetuksi, ei liittynyt sen enempää mihinkään ihmisryhmään tai kansalaisuuteen. Ulkomaille tavaran postittaminen ehkä lisää varovaisuutta. Nykysin jos vaikka minkälaista vedättäjää näissä netin välityksellä tapahtuvissa kaupoissa tuntuu olevan.
Krice
28.03.2016 14:24:57

rainmaker: Oletteko myyneet kamaa Viroon postin kautta?

Ei liity kovin paljon asiaan, mutta minulta oli ostamassa joku englanniksi kirjoittava tyyppi ja nauratti miten epäluuloisesti suhtauduin asiaan. Se vielä oli sellainen aktiivinen heppu, joka kysyi useamman kerran, että "miksi valkoinen mies ei myydä, onko rasisti?" (siis ei noilla sanoilla, mutta sellaisen mielikuvan rakensin pönkittääkseni maailmankuvaani. Onneksi sain myytyä sen toiselle, joten pääsin kiusallisesta tilanteesta eroon.
hallu
28.03.2016 14:52:57
Krice: Ei liity kovin paljon asiaan, mutta minulta oli ostamassa joku englanniksi kirjoittava tyyppi ja nauratti miten epäluuloisesti suhtauduin asiaan. Se vielä oli sellainen aktiivinen heppu, joka kysyi useamman kerran, että "miksi valkoinen mies ei myydä, onko rasisti?" (siis ei noilla sanoilla, mutta sellaisen mielikuvan rakensin pönkittääkseni maailmankuvaani. Onneksi sain myytyä sen toiselle, joten pääsin kiusallisesta tilanteesta eroon.

Joo tuo "rasistikortti" vilahtaa turhan helposti esille ei niin valkoisilta kanssaihmisiltä :-). Melkeinpä tullut mieleen, että olisiko tarpeeton rasistiksi syyttely itsessään myös eräs rasismin muoto (siinähän ilmaistaan mielipide, jonka innoittajana toimii käsitys kansanryhmästä).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
jhakwe
28.03.2016 14:58:05

Tää keskustelun sivujuonne kannattaa varmaan stopata jo tässä vaiheessa.
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
Åboensis
28.03.2016 15:00:31

Vladi: Tässä just myin puolet pedaalilaudasta pois ja totesin, että profiilini saadulla palautteella on älyttömän iso vaikutus. Jokaiselle ostajalle sopi rahat tilille -> paketti postiin-periaate. Kaikki saivat tavaransa, minä rahani.

Käykää siis kommentoimassa molemmin puolin kauppojen jälkeen, siitä on hyötyä.

Tämä. Valitettavasti kaikilla, joiden kanssa on tullut tehtyä onnistuneesti kaupat, ei ole ollut kommentointoi päällä, joten ei ole voinut jättää positiivista palautetta, vaikka olisi halunnutkin.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
antikristus
28.03.2016 15:07:52

Åboensis: Tämä. Valitettavasti kaikilla, joiden kanssa on tullut tehtyä onnistuneesti kaupat, ei ole ollut kommentointoi päällä, joten ei ole voinut jättää positiivista palautetta, vaikka olisi halunnutkin.

Mulla on sama juttu ja sit kun toiselle osapuolelle ei saa laitettuu kommenttii ni ei saa takasinkaa päin mitää.
tuskiz
28.03.2016 15:09:30
Ei kait tuo profiilin kommentointi ole kuitenkaan oletuksena pois päältä tai jotenkin muuten piilotettu sen asettaminen?
BugBadWolf
28.03.2016 15:30:53
Profiilin kommentointi on varmaankin aivan ok, mutta ehdottomana totuutena sitä ei kannata pitää. Tapa, jolla siihen tällä hetkellä suhtaudutaan, asettaa uuden nimimerkin jo kättelyssä ammattirikollisen asemaan.

Jos joku huijari sattumoisin haluaisi järjestää itselleen uskottavuutta, ei positiivisten kommenttien lähettely itselleen ole varmaankaan kovin monimutkainen temppu.

Jos ihmiset tekisivät kauppoja naamatusten useammin, huijauksen mahdollisuus pienenisi reilusti. Tämä internetin kulta-aika on vain tehnyt ihmisistä sellaisia passiivisia kotonajököttäjiä, että tunnin reissu jonnekin on jo muka mahdottomuus.

Huijaaminen ei ole oikein, mutta turhan monet huijatuksi tulleet tekevät sen aivan liian helpoksi. Melkein voisi sanoa että tilaavat sen itselleen. Vähän niinkuin kansalainen, joka istuu kuumalle kiukaalle ja sitten syyttelee sitä perseen palamisesta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
varakeef
28.03.2016 15:42:33
rainmaker: Pystyykö tässä käymään siten, että tililleni tehdään esim. katteeton tilisiirto luottokortilta. Rahat näkyvät hetken ja sitten kun käy ilmi, että ei ollutkaan katetta, rahat lähtevät pois?

Kun rahat ovat sin tilillä, niin sitten ne on sin tilillä. Nuku yösi rauhassa. Toki rahan tulo tililleen on syytä tarkistaa itse omalta tililtään eikä esimerkiksi luottamaan jonkun itse kaappaan kuvaan tilisiirrosta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Metalkallo
28.03.2016 16:01:10
Kantsii varmaan ottaa ylös onnistuneiden kauppojen jälkeen nimimekkejä joiden takana on ulkomaalainen niin sitten osataan varautua kuka niistä on luotettava kun seuraavan kerran tulee kauppaa.
Stratossa pitää olla iso lapa!
rainmaker
28.03.2016 16:34:55 (muokattu 28.03.2016 16:36:32)
varakeef: Kun rahat ovat sin tilillä, niin sitten ne on sin tilillä. Nuku yösi rauhassa. Toki rahan tulo tililleen on syytä tarkistaa itse omalta tililtään eikä esimerkiksi luottamaan jonkun itse kaappaan kuvaan tilisiirrosta.

Juu, ok. Sekotin tilisiirtohomman muistikuvaan Paypalilla kikkailemalla tehdystä koijauksesta. Muistaakseni autonmyynti-ilmoitukseen ulkomailta vastattiin siinä ja olemattomia rahoja Paypalin kautta siirreltiin.
calluna
28.03.2016 20:01:32 (muokattu 28.03.2016 20:02:12)
Itse taisin väistää miinan.

Ostoilmoitukseeni vastattiin, kuvien kera asiallisesti. Tietenkin niin kaukana että nouto ei ollut vaihtoehto. Matkahuollon toimitus sovittiin.
Ehdotin postiennakkoa, "myyjä" ei innostunut, koska kuulemma huonoja kokemuksia. Ymmärrän sen kyllä, ja siksipä ehdotin sitten parin kympin postimaksua tilille etukäteen, jonka jälkeen bussiennakkona loput. Mulle pieni riski, "myyjälle" olematon riski.
Mutta sekään ei käynyt?!? Vain etukäteen koko summa tilille kelpasi.
Tässä vaiheessa painoin jarrua ja kiitin yhteydenotosta.

Ooisi varmaan oitänyt ehdottaa noutoa vielä.... ;)
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)