Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5160 161 162 163 164202 203 204 205 206
vkl
27.03.2016 09:33:37
GiovanniDiRondo: Minun mielestä sähkökitarassa pitää olla kaksi mikkiä, joiden keskinäistä balanssia voi säätää.

Kahta mikkiä käyttämällä saa kitaramaisen, luonnollisen soundin. Yhden mikin käyttö on minusta vähän niin kuin efekti, erikoisuus, jota voi käyttää tietyissä kohdissa.

Ei välttämättä...

https://www.youtube.com/watch?v=YUdq59CRcxk
Gabe
27.03.2016 10:18:19
GiovanniDiRondo: Minun mielestä sähkökitarassa pitää olla kaksi mikkiä, joiden keskinäistä balanssia voi säätää.

Kahta mikkiä käyttämällä saa kitaramaisen, luonnollisen soundin. Yhden mikin käyttö on minusta vähän niin kuin efekti, erikoisuus, jota voi käyttää tietyissä kohdissa.

Jaa, aika moni kuitenkin yksimikkisellä kitaralla soittaa.. tai käyttää pelkästään yhtä mikkiä kerrallaan. Itse käytän joka kitaralla lähes pelkästään tallamikkia tai yhtä mikkiä kerrallaan. Jostain syystä omaan korvaan kaksi mikkiä yhtä aikaa ei ole toiminut.
Stone
27.03.2016 12:11:07

Kefiiri: Todellakin tallamikki riittää kitarassa. Hommasta katoaa ryhti jos kaiken maailman kaulamikkejä sekoitetaan mukaan.

Se olla plussan arvoinen kommentti ;)
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
hallu
27.03.2016 12:59:54
Kefiiri: Todellakin tallamikki riittää kitarassa. Hommasta katoaa ryhti jos kaiken maailman kaulamikkejä sekoitetaan mukaan.

Nimenomaan ja mikkivalitsin sekoittaa pään, minä ainakin haluan soittaa enkä tehdä valintoja ;-D
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Oskarileikos
28.03.2016 11:36:47

Tele- ja Stratoihmiset: oletteko kokeilleet tätä?!

Minulla on Yamaha Pacifica 112, halpa mutta ehkä maailman paras hinta-laatusuhde; uuden hinta noin 250€. Stratocaster-mallinen, mikit H-S-S. Ei kuitenkaan mikään Jackson-hevistrato, joista en itse ainakaan pidä.
Humbucker-takamikki tuottaa todella kirkkaan soudin, jopa ehkä liian. Olen huomannut, että humbucker yhdistettynä puhtaaseen ääneen tuottaa samanlaisen soundin kuin mikä on Wild Horses -biisin sähkökitara.
Single coilit tuottavat tummemman, 'stratomaisen' soundin.
Mutta Telecaster. Kun käyttää humbuckeria ja keskimmäistä mikkiä yhdessä, se tuottaa todella hyvän tele-soundin. Yamaha Pacificalla varsinkin. Vaikka on halpa kitara, sanoisin että Telecasterin ja Stratocasterin yhdistelmä. Suosittelen!
"I've never had problems with drugs. Only with policemen." ~ Keith Richards
GiovanniDiRondo
28.03.2016 12:01:58

Oskarileikos: Tele- ja Stratoihmiset: oletteko kokeilleet tätä?!

Minulla on Yamaha Pacifica 112, halpa mutta ehkä maailman paras hinta-laatusuhde; uuden hinta noin 250€. Stratocaster-mallinen, mikit H-S-S. Ei kuitenkaan mikään Jackson-hevistrato, joista en itse ainakaan pidä.
Humbucker-takamikki tuottaa todella kirkkaan soudin, jopa ehkä liian. Olen huomannut, että humbucker yhdistettynä puhtaaseen ääneen tuottaa samanlaisen soundin kuin mikä on Wild Horses -biisin sähkökitara.
Single coilit tuottavat tummemman, 'stratomaisen' soundin.
Mutta Telecaster. Kun käyttää humbuckeria ja keskimmäistä mikkiä yhdessä, se tuottaa todella hyvän tele-soundin. Yamaha Pacificalla varsinkin. Vaikka on halpa kitara, sanoisin että Telecasterin ja Stratocasterin yhdistelmä. Suosittelen!

väliasennossa on kyllä etua, jos mikit on erityyppiset. Koska ne korostavat luontaisesti eri taajuuksia, yhteistulos on ilmavampi, eikä vastavaihe-efekti ole niin voimakas.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
antnis
28.03.2016 14:35:55
Paras Telen mikki on tietysti Bardenin kaulamikki.
Åboensis
28.03.2016 15:02:25 (muokattu 28.03.2016 15:02:33)

Paras Telen mikki on tietysti Bardenin tallamikki
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Laulava Kylätohtori
28.03.2016 22:19:13
Paras Telen mikki on tietysti Bardenin kaula- ja tallamikki.

Ps. en ole kokeillut, mutta luin netistä...
They pass too much electricity. -SRV
takzu
29.03.2016 12:14:17
Hoi!

Ajattelin kysyä neuvoa paremmin tietäviltä. Alla olisi Fender MIM Tele, johon pitäisi saada vähän enemmän hönkää. Punk/rock/blues hommiin lähinnä kaipaisin vähän tukevampaa soundia, mitkään aivan hi-gain hommat ei ole niin oleellisia. Silti ei olisi pahaksi jos edes pieni osa Telen "bitesta" säilyisi. Ja mikki saisi mieluusti olla hurinaton. Onko Little '59 aivan omiaan näillä tarpeilla tallaan vai onko muita päteviä vaihtoehtoja?

Saako tuota Telen omaa kaulamikkiä esim. kyseisen '59: n kanssa balanssiin vai onko sen vaihtoa syytä suunnitella samalla?
antnis
29.03.2016 13:59:29
vkl: Ei välttämättä...

https://www.youtube.com/watch?v=YUdq59CRcxk

Ei kait soittajat nyt niin palikoita kuitenkaan ole, että jos on kaksi mikkiä niin ei osata opetella käyttämään tonea?

Taino, mikäs se punainen kaapeli olikaan... :D
Gabe
29.03.2016 16:17:33
takzu: Hoi!

Ajattelin kysyä neuvoa paremmin tietäviltä. Alla olisi Fender MIM Tele, johon pitäisi saada vähän enemmän hönkää. Punk/rock/blues hommiin lähinnä kaipaisin vähän tukevampaa soundia, mitkään aivan hi-gain hommat ei ole niin oleellisia. Silti ei olisi pahaksi jos edes pieni osa Telen "bitesta" säilyisi. Ja mikki saisi mieluusti olla hurinaton. Onko Little '59 aivan omiaan näillä tarpeilla tallaan vai onko muita päteviä vaihtoehtoja?

Saako tuota Telen omaa kaulamikkiä esim. kyseisen '59: n kanssa balanssiin vai onko sen vaihtoa syytä suunnitella samalla?

Little 59 on tällaiseen todella hyvä. Se ei ole niin kuuma kuin spekseistä päätellen voisi kuvitella, vaikkapa saman pajan hot rails on ihan eri maata. Kyllä sen sai aikanaan hyvin balanssiin pienempitehoisen kaulamikinkin kanssa.
Vladi
30.03.2016 13:46:59
Gabe: Little 59 on tällaiseen todella hyvä. Se ei ole niin kuuma kuin spekseistä päätellen voisi kuvitella, vaikkapa saman pajan hot rails on ihan eri maata. Kyllä sen sai aikanaan hyvin balanssiin pienempitehoisen kaulamikinkin kanssa.

Mulla oli telessä alkuvaiheessa Little 59 ja se oli supertumma ja käyttökelvoton. Onko sulla normit 250k potikat vai jotain muuta? Itse päädyin vaihtamaan Fenderin Nocaster-settiin ja se on ollut ainakin tallamikin osalta mainio.
Harashoo tovaarish!
Laulava Kylätohtori
30.03.2016 13:48:59
Vladi: Mulla oli telessä alkuvaiheessa Little 59 ja se oli supertumma ja käyttökelvoton. Onko sulla normit 250k potikat vai jotain muuta? Itse päädyin vaihtamaan Fenderin Nocaster-settiin ja se on ollut ainakin tallamikin osalta mainio.

Veikkaisin, että sitten jossain on ollut jotain vikaa. Eipä tuo oma Lil' 59 ainakaan ole missään mielessä tumma. Ja käytössä on normi 250 potikat...
They pass too much electricity. -SRV
Vladi
30.03.2016 13:58:23
Laulava Kylätohtori: Veikkaisin, että sitten jossain on ollut jotain vikaa. Eipä tuo oma Lil' 59 ainakaan ole missään mielessä tumma. Ja käytössä on normi 250 potikat...

Hmm, jännittävää. Mielestäni tein kyllä kaikki kytkennät aikoinaan oikein, mutta eihän sitä koskaan tiiä...
Harashoo tovaarish!
pappasfin
30.03.2016 14:04:27
Mielenkiinnosta on pakko kysyä, että onko kuinka moni ylipäätään säätäny Telecasterin omia tehdasmikkejä eri korkeuksilla ja sivusuunnan kaltevuuksilla tai esim. sitten tallamikin kaltevuutta siten, että esim. peräosa (tallan puoli) on korkeammalla?

Itellä kun oli Fenderin Telecaster 2012 Std niillä Custom mikeillä niin tuolla säätämisellä jo pelkästään sai hyvin eri variaatiota eli aivan hyvin lähti niin tummempaa ja rouheampaa kuin myös kirkkaan terävää tai kirkkaan pehmeää soundia mikeistä.

Esim. itse säädin Telecasterin talla mikin siten, että bassopuolelta oli korkeammalla ja mikin peräpuoli oli tallanpuolelta korkeammalla ja hyvin lauloi tumman rouheasti tallamikki ;D

Toki mikkeja saa ja pitääkin vaihtaa jos niin haluaa mutta kuhan mielenkiinnosta tälläistä kirjoittelin tänne.
PappaSFin
Gabe
30.03.2016 16:21:41
Vladi: Mulla oli telessä alkuvaiheessa Little 59 ja se oli supertumma ja käyttökelvoton. Onko sulla normit 250k potikat vai jotain muuta? Itse päädyin vaihtamaan Fenderin Nocaster-settiin ja se on ollut ainakin tallamikin osalta mainio.

Mulla on 250k potikat käytössä eikä se ole kyllä yhtään liian tumma, paljon tummempiakin on ollut. Eikä tuo Nocaster-setin tallamikki esimerkiksi ollut kovin paljoa tummempi (olitkos se muuten sinä joka nuo osti multa?) On mulla tuossa kyllä ohi tonen asento jos haluaa selvästi kirkkaampaa soundia. En tiedä, olisiko mikissä tai kytkennässä ollut häikkää?
hallu
30.03.2016 16:42:39
pappasfin: Mielenkiinnosta on pakko kysyä, että onko kuinka moni ylipäätään säätäny Telecasterin omia tehdasmikkejä eri korkeuksilla ja sivusuunnan kaltevuuksilla tai esim. sitten tallamikin kaltevuutta siten, että esim. peräosa (tallan puoli) on korkeammalla?

Itellä kun oli Fenderin Telecaster 2012 Std niillä Custom mikeillä niin tuolla säätämisellä jo pelkästään sai hyvin eri variaatiota eli aivan hyvin lähti niin tummempaa ja rouheampaa kuin myös kirkkaan terävää tai kirkkaan pehmeää soundia mikeistä.

Esim. itse säädin Telecasterin talla mikin siten, että bassopuolelta oli korkeammalla ja mikin peräpuoli oli tallanpuolelta korkeammalla ja hyvin lauloi tumman rouheasti tallamikki ;D

Toki mikkeja saa ja pitääkin vaihtaa jos niin haluaa mutta kuhan mielenkiinnosta tälläistä kirjoittelin tänne.

No minun mielestä mikkien säätäminen on aina ensisijainen toimenpide ja vasta sitten mietitään vaihtoja. En ole telen tallamikin kaltevuutta säädellyt kun olen ollut ihan tyytyväinen sen soundiin, mutta kaulamikkiä olen säätänyt siis korkeutta. Minusta telen tallamikki on poikkeuksellisen hyvin säädettävissä kun sen kaltevuutta voi säätää. Yamahan ja carvinin humpparimikkien ripustuksissa olen nähnyt vastaavaa eli mahdollisuuden säätää mikkien kallistusta.

Mun mielestä mikkien vaihtaminen on ihan okei jos joku haluaa niin tehdä. Itse en ole vielä koskaan vaihtanut yhteenkään kitaraani mikkejä :-) .Kamoissa ei vaan ole ollut ihan kamalia soundiongelmia joita olisi pitänyt yrittää ratkoa jollakin muulla kuin säätötoimenpiteillä, joilla kaikki soundipulmani on tähän saakka ratkenneet.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Stone
09.04.2016 10:28:14 (muokattu 10.04.2016 09:58:51)

Mielenkiinnosta kysyn, että pystyykö baja telen kaulaan istuttamaan jotain mini humbuckeria ilman erillisiä jyrsintä toimenpiteitä bodyyn vai onko siellä pleksin alla tilaa?

Vaikkapa jotain tällaista: http://www.guitarfetish.com/Fat-Min … e-Our-Best-Neck-Position_p_492.html
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)