Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5120 121 122 123 124347 348 349 350 351
darrell
12.10.2015 23:34:08
Älkää nyt tätä luottamusta herättävää "on saanut profiiliin positiivista kommenttia" hehkutelko, tai plussaketjuja.

C'mon, niin laiska juttu jokaiselle pikkuosumiakin napsivalle huijarille, että järki lähtee.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
flirtti
14.10.2015 13:15:59

TTV:
Ite pyrin myyjänä ja ostajana aina keskustelemaan kumppanin kanssa puhelimitse, siinä kyllä kuulee jo jonkin verran toisesta. Pelkkä pikaviestittely ilman nimeä ei yleensä johda mun kanssa kauppaan :-) Kertaakaan ei ole omalle kohdalle kusetus osunu, taidan pitää kiinni hyväksi havaituista periaatteista.

Puhelua minäkin yritän saada aikaiseksi, mutta joillekin se on ylivoimaisen vaikeaa. Mutta jos raha pötkähtää tilille pelkän viestittelyn tuloksena, niin menköön sitten niin.
Tästä on ollut juupas-eipäs juttua aiemminkin, mutta mun kaaliin ei mene puhelimen käytön mahdottomuus - tulee kummallinen fiilis näistä salaperäisistä viesti-ihmisistä.
"Dogs Run Free - Why Don't We".
Funkånaut
14.10.2015 13:34:02

TTV: Ite pyrin myyjänä ja ostajana aina keskustelemaan kumppanin kanssa puhelimitse, siinä kyllä kuulee jo jonkin verran toisesta. Pelkkä pikaviestittely ilman nimeä ei yleensä johda mun kanssa kauppaan :-) Kertaakaan ei ole omalle kohdalle kusetus osunu, taidan pitää kiinni hyväksi havaituista periaatteista.

Viesteistä tosin jää todisteaineistoa, toisin kuin puheluista. Tämän takia olen suosinut viestejä, joskin puhelimellakin on tullut kauppoja hoidettua. Kertaakaan mua ei ole ryöstetty. Pyrin kyllä saamaan edes jonkun viestin, jos ei muuta niin yhteystiedot. Kynää ei aina ole heti vieressä.

Olen tosin tarkka siitä, keneltä ostan. Ja suosin noutoa. Kerran kyllä vaikutti vähän epäilyttävältä Matkahuollon kautta hoidetun vaihtokaupan yhteydessä, mutta homma ratkesi itsestään eikä siitäkään pahaa makua jäänyt, kun sain basson kylkeen kaupan päälle kovan laukun viivästyksen johdosta. Ja viivästyksen perustelut olivat ymmärrettävät.
Im a cocky bastard and I know it. - Keke Rosberg
Dinorocker
14.10.2015 17:56:19 (muokattu 14.10.2015 18:10:37)
Funkånaut: Viesteistä tosin jää todisteaineistoa, toisin kuin puheluista. Tämän takia olen suosinut viestejä, joskin puhelimellakin on tullut kauppoja hoidettua. Kertaakaan mua ei ole ryöstetty. Pyrin kyllä saamaan edes jonkun viestin, jos ei muuta niin yhteystiedot. Kynää ei aina ole heti vieressä.

Voihan puhelunkin "nauhoittaa" vaikka.. Ja jos huijari sanoo etten mä ollut äänessä, niin samaahan se voi sanoa tekstarista..en näpytellyt... Sitten tutkinta kysyy että: Kuka se sitten tässä on äänessä jne... Jos siis asia etenee tuohon vaiheeseen. Taitaa jonkun nimi siinä vaiheessa kaikua ilmoille, keinoja on asian "muisteluun" jos ei heti ole halukas kertomaan.
Turbo!!!
mpekkanen
14.10.2015 23:00:16
Dinorocker: Voihan puhelunkin "nauhoittaa" vaikka.. Ja jos huijari sanoo etten mä ollut äänessä, niin samaahan se voi sanoa tekstarista..en näpytellyt... Sitten tutkinta kysyy että: Kuka se sitten tässä on äänessä jne... Jos siis asia etenee tuohon vaiheeseen. Taitaa jonkun nimi siinä vaiheessa kaikua ilmoille, keinoja on asian "muisteluun" jos ei heti ole halukas kertomaan.

Noita viestejä saa kyllä jokainen pitää muistissa, niin puhelimissa kuin täälläkin pikaviestejä.
Tuo puheluiden nauhoittaminen taitaa sitten olla lain mukaan hieman toinen juttu. Käsittääkseni toista ei saa kuvata tai nauhoittaa ilman sen kuvattan tai nauhoitettavan lupaa/suostumusta. Saa kyllä joku korjata, jos olen väärässä.
Youtubesta ja netistä kyllä löytyy vaikka kuinka paljon tällaisia nauhoja, joissa ei varmaan ole ihan kaikkien julkaisu lupia kysytty. En sitten tiedä, miten poliisi suhtautuu noihin ja varmaan riippuu siitäkin onko konkreettista rikosta tapahtunut ja jos on, niin kuinka vakava ja onko se johtunut toisen osapuolen huolimattomuudesta jne.

Oikeudessa kaikki puheet puretaan kuitenkin tekstille ja se puhuttu kertomus muuttuu aika paljon siitä millainen se on todellisuudessa ollut. Siksi, että siitä puuttuu kaikki äänenpainotukset. Tauotkin tietyissä paikkaa saattavat muuttaa koko asian kun sen paperilta lukee.

Poliiseilla on nykyään niin paljon tekemistä, ettei nämä kaikenlaiset nettihuijaukset ole ihan siellä kärkipäässä. Olen tullut itsekkin huijatuksi ja sillä on tästä hieman tietoa. Ikävä kyllä aina ei kunnollisten todisteidenkaan kanssa saa takaisin niitä huijarille maksettuja rahoja.
Poliisi kun neuvoo edelleen olemaan varovainen kaikenlaisien kauppojen suhteen, joita tehdään sellaisten tahojen välillä joita ei tunneta.

Jokainen voi kuitenkin omalla käytöksellä vähentää huijauksen kohteeksi joutumista. Tekee kaupat naamatusten ja kokeilee ostamaansa tuotetta. Ostaa vain sellaista tavaraa josta tietää valmiiksi millainen se on ja ei laita kenenkään tilille rahaa, jos ei häntä entuudestaan tunne.
Matkarahojen menetys on pieni hinta siitä että saa vaikka kunnollisen kitaran, kuin että maksaa suuren summan huijarille. Kannattaa tehdä siis kaupat naamatusten.

Sekin on hyvä muistaa, että huijarin on helpompi huijata muutamia kymppejä useilta ihmisiltä kuin yhdeltä joku isompi summa.

Täällä muusikoiden. torilla on kuitenkin aika helposti saatavilla monista tietoa, jos kauppaa haluaa tehdä. Ainakin itse tekisin ennemmin sellaisen kanssa jolla on jo muutamia mainintoja siellä omassa profiilissa ja on osallistunut noihin keskusteluihin, kuin sellaisen jonka profiilissa ei lue mistään yhtään mitään eikä kaveri ole myöskään kirjoitellut noille sivuille.
Siltikin varsinkin arvokkaammissa jutuissa suosittelen kauppoja naamatusten, niin se on molemmile parempi ja reilumpi asia. Minusta on myös muutenkin mukava jutella ja tavata soittajia siinä sivussa, ettei siitä tosiaan mitään haittaa ainakaan ole.
Antti1
14.10.2015 23:29:38 (muokattu 14.10.2015 23:49:12)
mpekkanen: Käsittääkseni toista ei saa kuvata tai nauhoittaa ilman sen kuvattan tai nauhoitettavan lupaa/suostumusta. Saa kyllä joku korjata, jos olen väärässä.

Olet väärässä molempien väitteiden osalta. Luonnollinen henkilö saa äänittää kaikki puhelut, joissa itse on soittajana tai vastaajana. Lupaa ei tarvitse kysyä, eikä äänittämisestä kertoa. Samaten ketä tahansa saa kuvata julkisissa tiloissa/paikoissa ilman lupaa. Kuvien ja äänitteiden julkaiseminen onkin sitten aivan toinen asia, siinä on paljon enemmän ehtoja mukana.

E: Yksi mahdollinen mutta tuossa on ja se on asiakassuhde, tai henkilötietojen keräämistarkoituksessa soitettu puhelu. Silloin äänittäessä sovelletaan nauhoittamiseen henkilötietolakia, joka edellyttää mainintaa. Pelkkä henkilötietojen kerääminen nyt varmaan on kuitenkin melko harvinainen puhelu kahden yksityishenkilön välillä, tuskin pelkkä lähetystarkoituksessa tehty yhteystietojen vaihtaminen riittää siihen.

En ole aivan varma voiko myöskään lain näkökulmasta kahden yksityishenkilön välille syntyä asiakassuhdetta esim. soittimen myyntitilanteessa. Joku lakiheebo, tai muuten vaan poikkeuksellisen hyvin asiasta perillä oleva voinee tarkentaa tätä.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
elwood66
05.12.2015 21:28:45

darrell: Älkää nyt tätä luottamusta herättävää "on saanut profiiliin positiivista kommenttia" hehkutelko, tai plussaketjuja.

C'mon, niin laiska juttu jokaiselle pikkuosumiakin napsivalle huijarille, että järki lähtee.

Kyse "kommentteihin" kerättävästä luottamusrekisteristä on kysymys siitä, että toteuneen kaupan osapuolet kuittaavat puolin ja toisin, että kaupat sujui ok.

Kunkin myyjän/ostajan tehtävänä on sitten arvioida, että mikä vastapuolen credit-line on missäkin tilanteessa. Tätä kommenttitietoutta on aika vaikee manipuloida.

Jollei sulla oo listalla tarpeeksi nimiä tai muutoin ns. credibiliteettia - no money no honey.
Let that boy boogie woogie
edenbeast
06.12.2015 22:26:48 (muokattu 07.12.2015 14:57:26)
elwood66: Kyse "kommentteihin" kerättävästä luottamusrekisteristä on kysymys siitä, että toteuneen kaupan osapuolet kuittaavat puolin ja toisin, että kaupat sujui ok.

Kunkin myyjän/ostajan tehtävänä on sitten arvioida, että mikä vastapuolen credit-line on missäkin tilanteessa. Tätä kommenttitietoutta on aika vaikee manipuloida.

Jollei sulla oo listalla tarpeeksi nimiä tai muutoin ns. credibiliteettia - no money no honey.

Kyllä tuo yleensä itselläkin on tullut vilkaistua kauppaa käydessä vastapuolen kommentit. Tuo se ainakin itselle jonkinlaista itsepetoksellista mielenrauhaa vaikka nykymaailma tuntuukin menneen huijareiden leikkikentäksi. Oulussa asuessani en suostunut ostamaan enkä edes myymään muuten kuin noudettuna mutta itään muutettuani on ollut pakko joustaa tuosta ja käyttää postikustin palveluja. Toistaiseksi kaupat ovat menneet kuitenkin mainiosti.
darrell
07.12.2015 14:41:08 (muokattu 07.12.2015 14:44:46)
elwood66: Kyse "kommentteihin" kerättävästä luottamusrekisteristä on kysymys siitä, että toteuneen kaupan osapuolet kuittaavat puolin ja toisin, että kaupat sujui ok.

Kyllä ymmärrän tämän, mutta esim. mulla ei ole profiilissa yhtään kommenttia sujuvasti menneistä kaupoista, ja silti olen ehkä 50 kertaa ilman mitään sekoilua (kummankaan osapuolen toimesta) ostanut/myynyt. Kerran yksi tunnettu jäsen jotain kommentoi hyvistä kaupoista ja vahingossa poistin senkin kommentin :-)

Onhan täällä se plussaketjukin, jossa saa antaa hyvälle kauppakumppanille plussaa. Ei sitäkään voi aukottomasti selata ja katsoa, onko kenties itselle joku antanut plussaa tai joku toinen vilunkikumppani. Sekin on enemmän "yläpeukkua" ketju, kuin oikeasti turvallisia kauppakumppaneita luotaava ketju.

Onhan täällä raportoitu myös niitä, joitta on hyvä kauppahistoria, mutta sitten joku kerta tavara vaan jää lähettämättä, vaikka rahat tuli.

Pointtini oli, että jos joku on oikeasti liikkeellä huijaamassa, niin ei nämä auta, ja ainoastaan vaikeuttaa niitä, joilla ei jostain syystä ole virtuaalisosiaalisuutta herättävä virtuaalipreesens.

"Lukot ovat rehellisiä varten", kuten sanotaan.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
mixu1
28.12.2015 19:35:48

Varokaahan, tullut viime päivinä taas näitä "is still available for sale?" kyselyitä mm. Christy Walton nimen takaa sähköpostiin...
"Aikaansa seuraava tulee aina ajan perässä"
discominister
07.02.2016 14:28:00
Tässäkin ketjussa huijariksi ilmoitettu Tony Kristian Grönberg, joka käyttää mailia gronbergtony@gmail.com, yritti erittäin vakuuttavasti myydä minulle kuvien kera Gibsonin Country Westerniä. Kaupan teko loppui siihen kun huomasin tässä ketjussa varoitukset, eli kiitos siitä kaikille! Se pitää vielä sanoa, että kaveri lähetti erittäin pätevät kuvat kyseisestä kitarasta ja tuntui tietävän aika paljonkin siitä ja vastaili kysymyksiin taidolla. Onneksi en langennut.
SgtBaker
19.03.2016 00:09:02 (muokattu 19.03.2016 07:29:33)

Tony Grönberg yritti tännekin kaupitella Rickenbackeria Torniosta.
-Sakari http://www.adg.fi
Pelimonni
25.03.2016 15:43:44
elwood66: Thank you, sir!

Vien poliittisen korrektiuteni WWF:n lumppuastiaan, kun siitä vihdoin loppui lataus. Ei sytyttele siellä enää mitään tulipaloja tai lietso levottomuuksia tms. Kivasti päätyy kierrätykseen sitten.

Ollaan varovaisia. Ei ikinä ole kiire kaupan kanssa. Itekkin nyt alan suunnittelemaan 2012 MINT straton myyntiä. Joka on ostamassa heti, ei ole ostamassa. Kaupat hierotaan rauhassa, eikä puh numero voi olla prepaid. Jäsen ainakin 5 vuotta.
Aivan sama mitkä on pääteputket. Eipä vaikuta saundiin pätkän vertaa. 5e3 parani huomattavasti, kun vaihdoin V30 WGS Reaperiin. Tärkeintä on säröputki, ja ensimmäinen, jos haluaa puhdasta. Ditto. Flashback, nähty. Ei Minulle. Nova. Ditto Looper
jhakwe
25.03.2016 15:56:59

Kyllä mä ainakin ostan heti. Kun löytyy verme, minkä haluaa, niin kyllä mä sen mahdollisimman nopeasti haluan hyppysiini.
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
toivase
25.03.2016 20:00:14
Olkaapas edelleenkin tarkkoina. Tälleen pääsiäisenä tuntuu olevan liikenteessä kaikenlaisia noitia, jotka tarjoavat olemattomia tuotteita myyntiin. Itselläni on tällainen tapaus todennäköisesti käynnissä.
mpekkanen
26.03.2016 09:13:53
En tiedä liittyykö tämä nyt varsinaisesti mitenkään mihinkään hujauksiin. Kuitenkin kavereilla, joilla ei profiilissa ole mitään kommentteja eikä muutakaan-->Niin kyllä se aina hieman arveluttaa kun nimimerkki on joku esim.Peräkoijari, Anaalivomiitti jne.

Minun puolesta tuon nimen voi tietenkin laittaa, miksi haluaa. Kuitenkin jos haluaa kauppaa käydä, niin ei tuollaiset ainakaan anna ihan parasta mahdollista kuvaa henkilöstä jota ei tunne. Ei silloinkaan, vaikka olisi oltu muusikoiden jäsenenä jo pitkään, jos ei mitään kirjoituksia ei muutakaan löydy. Eikä ole kommenteissa mitään juttua onnistuneista kaupoista tai mitään muutakaan...
Ymmärrän kyllä senkin, että monenlaisia nimiä/nimimerkkejä on jo käytössä. Ei sen oman nimimerkin kuitenkaan tarvitse olla tuollainen, jos ei voi omalla nimellä käydä kauppaa ja kirjoitella muutenkin.
toivase
26.03.2016 09:28:24
TTV: Ettei ois ilmakitara? Joo, tarkkana kannattaa olla, helpon rahan metsästäjiä on aina liikkeellä.

Tää oli virtuaalivahvistin ;). Ehdotti lähettävänsä M - huollon kautta pikana, mutta kun kysäisin nöyrästi kuvaa "myytävästä" vahvistimesta (en ollut tyytyväinen hänen lähettämäänsä kuvaan, joka edusti Charlottessa USA:ssa craigslist:in kautta myynnissä olevaa tuotetta), hänellä iski päälle kaikenlaiset pääsiäiskiireet jne...;). Mutta ehkä hän vielä lähettää minulle kuvan kunhan ehtii...
noon
26.03.2016 10:12:17

Aika monella on ne profiilin kommentit otettu pois päältä (oletuksena näin). Kiistä näkisi kyllä kätevästi kaverista jotain.
Eschaton
26.03.2016 12:28:35 (muokattu 26.03.2016 12:32:07)
Mulle yritti joku just myydä tässä pääsiäisen alla vahvistinta. Lähetti kuvan, sanoi lähettävänsä pikana ja että hän maksaa rahdin ja jopa soitti että nyt on lähtenyt mut siinä vaiheessa tuli että maksu pitäisi saada pikana kun emäntä oli ajanut tyyliin auton metsään. Pommitusta että onnistuisiko maksu mitenkään heti kun kerta vahvistin tulee illalla. Pyysin sitten lähetyskoodin joka tulikin mutta oli tietty väärä jonka jälkeen kaverista ei kuulunut tietty mitään. Näin lyhyenä versiona.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)