Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5141 142 143 144 145444 445 446 447 448
Åboensis
25.03.2016 13:43:35

BugBadWolf: Mutta onko se hyvä edes laitteiden kannalta, jos niitä saa myydyksi pari hassua vuodessa? Voihan siinä toki saada jonkinlaisen gurunmaineen, jos sellaista haluaa.

Alexander Dumble...? Tarpeeksi kun laittaa vahvaimelleen hintaa, ei niitä tarvitse myydä kuin yhden vuosikymmenessä ;D.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
BugBadWolf
25.03.2016 13:53:14 (muokattu 25.03.2016 13:53:32)
Åboensis: Alexander Dumble...? Tarpeeksi kun laittaa vahvaimelleen hintaa, ei niitä tarvitse myydä kuin yhden vuosikymmenessä ;D.

Juuh. Onhan Dumble hyvä, vaan ei missään tapauksessa NIIN hyvä. Ei muutaman satasen materiaaleista tule kymmenien tuhansien arvoista ihmelaitetta, vaikka ne kävisivät kenen tahansa käpälien läpi.

No jaa. Eipä ne öljymaalauksetkaan varmaan maalaria tarvikkeidensa hinnan takia nälkään tapa...

Mutta ilman meidän musikanttien taipumusta hypettää kaikki mahdollinen, jonkun kitaravahvistimen hinta ei olisi sama kuin ison kaupungin kaksiolla. Järjettömän hintaisen kapineen myyjä kaipaa aina järjettömän ostajan. Ja liian usein myös löytää sellaisen.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Jukka Häikiö
25.03.2016 16:08:57 (muokattu 25.03.2016 16:10:19)

BugBadWolf: Juuh. Onhan Dumble hyvä, vaan ei missään tapauksessa NIIN hyvä. Ei muutaman satasen materiaaleista tule kymmenien tuhansien arvoista ihmelaitetta, vaikka ne kävisivät kenen tahansa käpälien läpi.

No jaa. Eipä ne öljymaalauksetkaan varmaan maalaria tarvikkeidensa hinnan takia nälkään tapa...

Mutta ilman meidän musikanttien taipumusta hypettää kaikki mahdollinen, jonkun kitaravahvistimen hinta ei olisi sama kuin ison kaupungin kaksiolla. Järjettömän hintaisen kapineen myyjä kaipaa aina järjettömän ostajan. Ja liian usein myös löytää sellaisen.

Tohon kahteen tonniin asti jaksaa vielä ymmärtää vahvistinnupin hinnan ja tämä käytettynä, loppu on jotain mikä menee mun käsityskyvyn yli. Ihan sama nää vanhat haisevat voxitfenkutmarsut, Aataminaikaiset vehkeet, joihin on jo vaihdettu sellainen läjä komponentteja, et alkuperäisyysaste on jo jotain ihan muuta ja jos ei ole vielä vaihdettu, niin kohta on, aika nääs hapantaa. Mieluummin oon itse pysytellyt näissä tuoreemmissa hyvintehdyissä vekottimissa, tai no, on tossa yksi melkein 40v Marshall, mutta ei se vuosimalli sitä hyväksi muuta, se on muuten vaan hyvä.
On se vaan jännä miten joku muuttuu syystäb tahi toisesta,arvoltaan eri potenssiin, no eipä siinä mitään, mutta kun joku vielä ostaa ja maksaa, sehän se jännää vasta on, kukin alallaan.
Sama pätee kitaroihin, yli kolmee ja puolta tonnia en maksais mistään, jotenkin se raja kulkee siinä, sekin on kyllä kilohintana parista puupalasta aika hemmetisti, oli sen sitten vuollut kuka tahansa "mestari". Jonkun Straton/Telen hinta ei kyl meikän mielestä voi millään olla just kaht tuusaa enempää, sen verta simppeleitä vehkeitä.
Noh, näähän on vaan mun subjektiivisia raja-arvoja itelleni, eikä kenenkään pidä, varsinkaan näin pääsiäisenä mieltään pahoittaman näistä horinoista. Kyllähän noi meikänkin romppeet on ihan järjettömän hintaiset monenkin mielestä(aika usein myös ittensä) mutmut tänää näi, huamisest ei tiiäviäl.
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
Antti1
25.03.2016 16:39:33
klobasa: Tuleeko teille muuten usein pikaviestejä jossa joku vain ilmoittaa, että on myytävästä artikkelista kiinnostunut? Itselle tulee tuollaisia viestejä varmaan 30% kaikista yhteydenotoista. Siis sellaisia missä ei sen kummemmin kysellä mitään muuta tuotteesta... En oikein hahmota mikä sellaisten viestien tarkoitus on.

Jos itse ilmoitan kiinnostukseni, niin yleensä kysyn kyllä myös samalla pari kolme tuotteeseen / kauppaan liittyvää asiaa mitä ei mainita ilmoituksessa.

Mitäpä sitä turhaan jauhamaan. Mä lähetän monestikin tämän tyylisiä viestejä:

"Moro,

Olen kiinnostunut/halukas ostamaan myymäsi tuotteen x. Suostutko postittamaan ja miten hoidetaan maksu?

-Matti Meikäläinen"

Vaihtoehtoisesti toki kaupat kasvotusten, mutta periaate sama: lyhyesti ja ytimekkäästi. Jos perusasiat sopii, niin sitten vielä kauppoja sovittaessa, että onhan laite täysin toimiva ja mitälie mieleen juolahtaakaan. Ei se kunto ja yksityiskohdat kiinnosta, jos ei ylipäätään päästä edes kaupoille asti vaikka postitusongelman vuoksi. Ostamatta ei testata. :)
BugBadWolf
25.03.2016 17:07:54
jhakwe: ...Viulisti on iloinen löytäessään hyvän työkalun viidellä tonnilla...

...koska viulisti maksaa iloisesti "klassisen musiikin lisää". On totta että akustisena soittimena viulu on enemmän yksilö kuin sähkökitara, mutta Thomannin tuotua ne samat sarjavalmistetut viulut myyntiin ns toomannin hinnoilla, viuluistakin alkaa kadota ne älyttömimmät hinnat pois. Ja koneellinen sarjatuotanto varmistaa että tämän päivän halpisviulu on huomattavasti vaikkapa 70-lukulaisia kaltaisiaan parempi.

Jos kitaraseppä haluaa tuntipalkoille, ostakoon CNC-koneen. Käsin näprääminen on kyllä herttaista - tuleehan siitä mieleen samanlainen lämpö kuin mummosta kutomassa villasukkaa joululahjaksi - mutta ihminen ei kykene kisaamaan (ehjän) koneen kanssa työn tarkkuudesta eikä tehokkuudesta.

Kun se käsityö ei sinänsä ole mikään itseisarvo. Se ei paranna sointia, ei tee paremman näköiseksi eikä laatuiseksi. Ainoa, mitä se tekee, on ajankäyttöön liittyvä hintojen kasvu.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Jukka Häikiö
25.03.2016 17:50:58

BugBadWolf: ...koska viulisti maksaa iloisesti "klassisen musiikin lisää". On totta että akustisena soittimena viulu on enemmän yksilö kuin sähkökitara, mutta Thomannin tuotua ne samat sarjavalmistetut viulut myyntiin ns toomannin hinnoilla, viuluistakin alkaa kadota ne älyttömimmät hinnat pois. Ja koneellinen sarjatuotanto varmistaa että tämän päivän halpisviulu on huomattavasti vaikkapa 70-lukulaisia kaltaisiaan parempi.

Jos kitaraseppä haluaa tuntipalkoille, ostakoon CNC-koneen. Käsin näprääminen on kyllä herttaista - tuleehan siitä mieleen samanlainen lämpö kuin mummosta kutomassa villasukkaa joululahjaksi - mutta ihminen ei kykene kisaamaan (ehjän) koneen kanssa työn tarkkuudesta eikä tehokkuudesta.

Kun se käsityö ei sinänsä ole mikään itseisarvo. Se ei paranna sointia, ei tee paremman näköiseksi eikä laatuiseksi. Ainoa, mitä se tekee, on ajankäyttöön liittyvä hintojen kasvu.

Niinpä, se onko vaikkapa Straton body pläjäytetty CNC:llä, vaiko seppä jyrsinyt routtaukset ja ajanut bodyn käsin muotoonsa, niin sillä ei lopputulokseen ole minkään sortin merkitystä.
BugBadWolf
25.03.2016 18:25:35
Jukka Häikiö: Niinpä, se onko vaikkapa Straton body pläjäytetty CNC:llä, vaiko seppä jyrsinyt routtaukset ja ajanut bodyn käsin muotoonsa, niin sillä ei lopputulokseen ole minkään sortin merkitystä.

On sillä siinä suhteessa että kone tekee kaksi samanlaista. Seppä on ihmemies, jos siihen kykenee.

Tämähän ei tietenkään poista sitä osaa yhtälöstä, jossa koneen työstettäväksi valitaan puutavaraa. Mutta nämä ovatkin yllättäen moraalisia kysymyksiä, eivätkä liity työn tarkkuuteen. Potin kokoon kylläkin varsin suuressa määrin.

Sitä kyllä tulee useinkin pohdiskeltua (ahdistuneena, kello kolme aamuyöstä) että jos koneeseen ohjelmoitaisiin kriteerit hyvälle soitinpuulle, se todennäköisesti hylkäisi enemmän puutavaraa kuin jotkut sepät.
Jukka Häikiö
25.03.2016 18:41:18

BugBadWolf: On sillä siinä suhteessa että kone tekee kaksi samanlaista. Seppä on ihmemies, jos siihen kykenee.

Tämähän ei tietenkään poista sitä osaa yhtälöstä, jossa koneen työstettäväksi valitaan puutavaraa. Mutta nämä ovatkin yllättäen moraalisia kysymyksiä, eivätkä liity työn tarkkuuteen. Potin kokoon kylläkin varsin suuressa määrin.

Sitä kyllä tulee useinkin pohdiskeltua (ahdistuneena, kello kolme aamuyöstä) että jos koneeseen ohjelmoitaisiin kriteerit hyvälle soitinpuulle, se todennäköisesti hylkäisi enemmän puutavaraa kuin jotkut sepät.

.....nii sitä meinasin ettei seppä sitä puuta paremmin saa ainakaan työstettyä, vaikka noin niinkus käsityötä muuten kannatan...
blues guitar
25.03.2016 19:34:16

klobasa: Tuleeko teille muuten usein pikaviestejä jossa joku vain ilmoittaa, että on myytävästä artikkelista kiinnostunut? Itselle tulee tuollaisia viestejä varmaan 30% kaikista yhteydenotoista. Siis sellaisia missä ei sen kummemmin kysellä mitään muuta tuotteesta... En oikein hahmota mikä sellaisten viestien tarkoitus on.

Jos itse ilmoitan kiinnostukseni, niin yleensä kysyn kyllä myös samalla pari kolme tuotteeseen / kauppaan liittyvää asiaa mitä ei mainita ilmoituksessa.

Näitä olen itsekin ihmetellyt. Kysellään moneen kertaan samoja asioita ja kerrotaan olevan kiinnostuneita, tarjotaan alempaa hintaa mitä pyydetään...
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BugBadWolf
25.03.2016 20:24:30
blues guitar:...tarjotaan alempaa hintaa mitä pyydetään...

No jaa... Kun niitä hinnan pyytäjiäkin on niin monenlaisia.

Enpäs tiedä, onko minun tapani nyt mitenkään oikeampi kuin muiden. Mutta itse tapaan yrittää selvittää ostoslistalla olevista kapineista jo etukäteen sen, mikä se on. Näin ei tarvitse pohdiskella kauheasti muuta kuin sitä hintaa. Jokaisella varmaan on oma mielipiteensä siitä, mitä mistäkin kannattaa maksaa ja niin minullakin.

Heräteostot ovat asia erikseen ja monesti niihin kannustaa tavallista alhaisempi hinta.

Mutta niin se on että jos kyseessä ei ole mitenkään erikoisempi tapaus, viestintäni sisältää jonkinlaisen hintatarjouksen ja samalla alan myös selvittämään sitä, missä ko liiketoimi tapahtuu. Harvoin niistä laitteista oikeasti täytyy mitään ihmeellisiä asioita selvittää. Ja paikan päällä ei renkaita potkita, vaan kuntotesti, romu vaihtuu ja näkemiin.

Eniten ärsyttävät sellaiset jästipäät, joiden luokse pitää ajaa kauppatavara kainalossa tunti, parikin ja kertaalleen sovitusta hinnasta aletaankin vasta paikan päällä vänkäämään. Sellaisten kanssa asiointi on sitten kerrasta poikki, eikä uutta tilaisuutta tule.

Täytyy sanoa että varsinkin viime aikoina on kyllä ollut ihan hyviä tyyppejä kaikki. Ehkä sitä sitten on oppinut jo sen verran, että ei enää lähde alkua pidemmälle hankalilta kuulostavien tapausten kanssa?
blues guitar
25.03.2016 22:35:52

BugBadWolf: No jaa... Kun niitä hinnan pyytäjiäkin on niin monenlaisia

Mutta kun ei ollut ylihintaa. Hyvin meni pyyntihinnallakin kaupaksi, kun löytyi oikea ostaja.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
BugBadWolf
25.03.2016 22:41:21
blues guitar: Mutta kun ei ollut ylihintaa. Hyvin meni pyyntihinnallakin kaupaksi, kun löytyi oikea ostaja.

En usko tuntevani juuri sinun tapaustasi. Puhuin yleisellä tasolla. Onhan tuolla torilla yrittäjiä, jotka myyvät jopa uutta kalliimmallakin tavaraa. Tarkoitin lähinnä sellaisia.

Kun se tavara on valmiiksi oikean hintaista, ei tietenkään tarvitse muuta kuin sopia noudosta.
blues guitar
25.03.2016 22:46:50 (muokattu 25.03.2016 22:52:26)

BugBadWolf: En usko tuntevani juuri sinun tapaustasi. Puhuin yleisellä tasolla. Onhan tuolla torilla yrittäjiä, jotka myyvät jopa uutta kalliimmallakin tavaraa. Tarkoitin lähinnä sellaisia.

Kun se tavara on valmiiksi oikean hintaista, ei tietenkään tarvitse muuta kuin sopia noudosta.

Jep. Kyllä täällä porukka on melko hintatietoista. Kyllä oikeasti ylihintainen tavara tunnistetaan. Mutta silloin kun hinta on kohdallaan, niin itse en ainakaan kehtaa alkaa ehdottelemaan alempaa hintaa.
freakingenius
25.03.2016 23:45:08
Ite tinkaan vaan jos hinta vaikuttaa ylihintaiselta (harvoin) ja/tai jos puuttuu pyyntöhinnasta vähän rahaa ja laite gasittaa niin paljon että pakko epätoivoisesti yrittää. Yleensä kyllä näissä tapauksissakin on päästy molemmille sopivaan ratkaisuun ja samoin itsekin olen tehnyt kompromisseja myydessä omia tavaroita. Joskus tosin tuntuu hassulta että työssä käyvät hyvin tienaavat tinkaa jostain pedaalista 20€ kun sellanen raha ei merkitse paljoa mitään heille, toisinkuin tällaiselle parikymppiä kuussa ylimäärästä saavalle opiskelijalle, jonka pitää sitten myydä halvalla kun ei muuten mene tarpeeksi nopeesti. Ei toki kenenkään muun vika kun itse suostuu halvalla myydä
freakingenius
25.03.2016 23:51:51
Huvittavaa kyllä kun joskus jostain satasen spedusta tingitty joku 5€ ja ite tietty suostunut mutta sitten ostaja vaikuttaa sellaselta että ei oo mistään femmasta kiinni. Ihanku se ois niiku joku pakko aina yrittää saada se pari euroa halvemmalla vaikka muutenkin hinta jo reilusti alempi kuin kuuluisi. Toki jos joku skidi haluu viikkorahoista säästämillä rahoilla ostaa ekan pedaalin niin heiyän mieluusti hinnasta kympin pari pois...
BugBadWolf
26.03.2016 00:10:08
freakingenius: Huvittavaa kyllä kun joskus jostain satasen spedusta tingitty joku 5€ ja ite tietty suostunut mutta sitten ostaja vaikuttaa sellaselta että...

Ei se miljonäärinä oleminen onnistu pitkään, jos kylvää rahansa pois ;D
freakingenius
26.03.2016 00:13:09
BugBadWolf: Ei se miljonäärinä oleminen onnistu pitkään, jos kylvää rahansa pois ;D

No näimpä :D
Jukka Häikiö
26.03.2016 00:59:54 (muokattu 26.03.2016 01:04:34)

freakingenius: Huvittavaa kyllä kun joskus jostain satasen spedusta tingitty joku 5€ ja ite tietty suostunut mutta sitten ostaja vaikuttaa sellaselta että ei oo mistään femmasta kiinni. Ihanku se ois niiku joku pakko aina yrittää saada se pari euroa halvemmalla vaikka muutenkin hinta jo reilusti alempi kuin kuuluisi. Toki jos joku skidi haluu viikkorahoista säästämillä rahoilla ostaa ekan pedaalin niin heiyän mieluusti hinnasta kympin pari pois...

No se on just näin(ei tosin aina tietenkään)mut aika usein nää joilla ei oo pikkupätäkän puutosta, on niitä pahimpia nihilistejä. Puhelimessa tingitään jostain satasen jutusta kymppiä pois ja sit karautetaan hakemaan sitä yheksänkympin tupeskriimeriä seittemänkymmenen tonnin bemarilla.

Kerran jotain laulukaappeja kauppasin ja ilmon kuvassa ne oli subbareiden päällä, ilmossa kyllä luki että ne ei kuulu kauppaan. Tällainen yllämainittu kokovartalomeisseli sit kampes treeniksen ovesta sisään ja meinas et ne alapäät kuuluu kauppaan, piti oikeen kysyä siltä, et luitko ilmon loppuun asti, ne alapäät kun sattu olemaan 2x niiden yläpäiden hintaiset.

Onhan näitä kaikenlaisia, joskus olin 2 Stratoa nysvänny laatupalikoista ja hinnat oli sangen kohillaan. Yksi ukkeli sanoi tulevansa kattomaan, no tuli joo, soitti olevansa vähän myöhässä (40min. sit lopulta). Treeniksellä ottamatta ensimmäistäkään sointua, väänsi jämptissä vireessä olleen kepin epikseen(teki muuten saman jutun kummallekin kepukalle). Totes, ettei nää oo oikeen omaan käteen....kaikista koomisinta oli, ettei tää jeppe ollut soittotaitoinen alkuunkaan, ois melkein tehnyt mieli sanoo, ettei noihin käsiin oo sopivaa olemassakaan.....noh, olihan toi erään sortin voitto itestäni, pysyin korrektina loppuun asti, vaikka veret seisauttava vitutus ahdisti suonissa.

Kepit löysivät hetken päästä arvoisensa pelimannit kehujen saattelemina.

....niin joo, ostaminen on ihan mukavaa puuhaa, myyminen aika usein ihan pakoputkesta, eli parempi olla ostamati, jos haluaa välttyä myymiseltä...
edenbeast
26.03.2016 01:00:21
Huonosti menee kaupaksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)