Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi harrastus: Jaguarin säätäminen
1
tuquoque
23.03.2016 10:10:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaguar-basson kautta innostuin Fenderin/Squierin offset-mallisista kitaroista. Pari kappaletta halpoja Squiereita (Jaguar ja Jagmaster) hankin näin ensi alkuun. Offsetbody istuu nätisti syliin, 24" skaala on rivakka ja diggaan molempien soundista vaihteluna ylikireille stratoille ja teleille. Jagmasterin soundi on lähempänä SG:tä kuin em. Fendereitä. Jaguar taas kuulostaa kuin mikitetyltä dobrolta.
 
Mutta ei per..le tuota Jaguarin säätämistä. Leo taisi itsekin tunnustaa myöhemmin, että talla ja tremolo olivat suunnitteluvirheitä, mutta edelleen käyttävät samaa designia. Onko kukaan ikinä ja missään saanut Jaguarin/Jazzmasterin soitettavuutta ja intonaatiota säädettyä niin, että on kohdallaan ja myös pysyy kohdallaan? Googlailtu on ja yleisimmät vinkit (teippiä tallatolppiin jne.) on tiedossa, mutta onko jollain joku salaresepti, jonka haluaisi jakaa?
 
m.
rrroope
23.03.2016 10:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

shimmailemalla lisää kaulakulmaa niin kielet istuu kireämmin tallan päällä eikä lipsu. samoin paksummat kielet auttaa.joka tapauksessa puhutaan enemmän ominaisuuksista kuin vioista.
 
rakensin ite kerran jazzmasterin ja päädyin lopulta asentamaan siihen tuneomatic-tyyppisen rullatallan ja riittävästi kaulakulmaa. nyt toimii.
 
73nd3r
23.03.2016 11:17:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: yleisimmät vinkit (teippiä tallatolppiin jne.) on tiedossa
Tolppien teippaamisella voi olla huonontava vaikutus; ne on suunniteltu keikkumaan (suunnitteluajan mukaisen lievän) vibrakäytön mukana, ja jos ne on kiinteät niin kieli sahaa aina tallapalan päällä.
 
Mun mielestä se vibra kannattaa purkaa kertaalleen, ja tsekata että kaikki alapuolella on sopivilla kireyksillä ja nätisti oikealla paikallaan. Jos sulla on se lukitusnapiton versio, niin säädössä jousikireys vs kielikireys on hiukka hankalampi mutta opettelulla menee.
Kielikorkeutta säätäessä tolppien säätö on yhtä tärkeä kuin tallapalat, melkein vois sanoa että paloilla vain radiushienosäätö.
Joskus kannattaa fiilailla kieliura tallapaloihin. Ei aina, kun periaatteessa se ruuvimallidesign antaa myös mahdollisuuden muuttaa kieliväliä soittotyylin yms. mukaiseksi.
Ja lube, lube, lube. Kaikki kieli/muu tai metalli/metalli kontaktipinnat rasvasiks.
 
Muuten sama kuin edellisellä, shimmauksella ja kielipaksuudella downforcea. Ai niin, osaavan ammattilaisen tekemää vuosihuoltoakin kannattaa harkita.
 
Arbitrator
23.03.2016 12:50:57 (muokattu 23.03.2016 12:53:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kokeillut tätä:
 
http://www.ebay.com/itm/Buzz-Stop-f … h=item418f89ea93:g:0LwAAOSwYGFUyjPs
 
Sillä saa lisää downforcea tallalle, jonka jälkeen se ei ole niin herkkä liikkumaan. Lisäksi kannattaa kokeilla Mustang tallaa alkuperäisen Jaguar/Jazzmaster tallan sijaan. Itse sain näillä keinoilla aikoinaan Jaggeni soitettavuutta parannettua merkittävästi. Myös Mastery Bridgeä on kehuttu paljon, mutta siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia.
 
tuquoque
23.03.2016 14:05:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia.
 
Täytyypä tosiaan vilkaista vibran sisälle. Buzzstopista luin jostain, että se vie vähän pois Jaguarille ominaista peltistä soundia ja terävää atakkia, joka tulee ontosta vibrasta, mutta kai tuollaisenkin yhden voi tilata testiin. Jatkan säätöharjoituksia.
 
m.
7atu
23.03.2016 16:55:09 (muokattu 23.03.2016 16:56:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä löytyy Fender AVRI Jaguaari ja Jazzmaster, kummassakaan ei ole ollut ihmeempiä talla ongelmia(ominaisuuksia), kun käytin ne heti ostettuani Soundtraden Kallion Petellä huollossa... Tallan tappien ympärille laitettiin pienet palat vaahtomuovia mikä estää tallaa "tippumasta", mutta ei haittaa vibran käyttöä. Paksut kielet kiinni (käytän muutenkin kaikissa kitaroissa .12 kielisarjaa)
Mulla on tallapaloina ne alkuperäiset kieretangon pätkät, joista säätöruuvit lukittiin...
Hyvin on toiminut rajummassakin surf vyörytyksessä, joskus saattaa kielet pompata "yhden kierteen" verran, mutta ei sen kummempaa.
Buzz stopista olen myös kuullut, että vie tallan resonointia pois, joten itselle se on No No...
 
On ne vaan hienoja kitaroita! :)
 
"We're gonna rock this town, rock it inside out..."
genesimmons
23.03.2016 18:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa ainakin harkita Staytremin tallaa. Huomattavasti Masterya edullisempi ja ainakin mun kitaroissa (jaguar ja jazzmaster) ratkaisi kaikki edellä mainitut ongelmat. Lisäksi ulkonäkö pysyy lähes ennallaan.
 
elsewhere
23.03.2016 20:06:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

genesimmons: Kannattaa ainakin harkita Staytremin tallaa. Huomattavasti Masterya edullisempi ja ainakin mun kitaroissa (jaguar ja jazzmaster) ratkaisi kaikki edellä mainitut ongelmat. Lisäksi ulkonäkö pysyy lähes ennallaan.
 
Komppia tälle. Lisäksi myös StayTremin tremolo oli huomattavan paljon parempi kuin japanilaisessa Fenderissä. Jos haluat normaalitallalla mennä, niin paksut kielet tosiaan auttavat myös. Näissä kitaroissahan parasta on se, että niihin menee hermo kerta toisensa jälkeen ja se inspiroi pieksämään soittimesta ulos asioita, joita jostain perusstratosta ei vaan irtoa. Ja tämä on sanottu rakkaudella :)
 
7atu
23.03.2016 20:13:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

genesimmons: Kannattaa ainakin harkita Staytremin tallaa. Huomattavasti Masterya edullisempi ja ainakin mun kitaroissa (jaguar ja jazzmaster) ratkaisi kaikki edellä mainitut ongelmat. Lisäksi ulkonäkö pysyy lähes ennallaan.
 
Hyvän näköinen talla! Ei tosiaan muuta paljoa ulkonäköä! :)
 
"We're gonna rock this town, rock it inside out..."
tuquoque
24.03.2016 15:27:05 (muokattu 24.03.2016 15:33:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

genesimmons: Kannattaa ainakin harkita Staytremin tallaa. Huomattavasti Masterya edullisempi ja ainakin mun kitaroissa (jaguar ja jazzmaster) ratkaisi kaikki edellä mainitut ongelmat. Lisäksi ulkonäkö pysyy lähes ennallaan.
 
Tästä suuri kiitos! Tilasin yhden.
Vaikuttaa toimivalta eikä maksaa enempää kuin kitara.
 
EDIT: varmistetaanpa vielä tämä, ennen kuin toimittavat. Näyttävät tarjoavan myös non rocking -versiota Staytremmistä. Tilasin normiversion, vaikken vibraa kauhean usein käytäkään. Oliko hyvä kokemuksesi juuri normiversiosta vai tuosta keinumattomasta mallista?
 
m.
genesimmons
24.03.2016 16:51:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Tästä suuri kiitos! Tilasin yhden.
Vaikuttaa toimivalta eikä maksaa enempää kuin kitara.
 
EDIT: varmistetaanpa vielä tämä, ennen kuin toimittavat. Näyttävät tarjoavan myös non rocking -versiota Staytremmistä. Tilasin normiversion, vaikken vibraa kauhean usein käytäkään. Oliko hyvä kokemuksesi juuri normiversiosta vai tuosta keinumattomasta mallista?

 
Nimenomaan normiversiosta. Kyllä sen tallan mun mielestä pitää keinua jos meinaa kampea käyttää.
 
tuquoque
24.03.2016 21:48:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

genesimmons: Nimenomaan normiversiosta. Kyllä sen tallan mun mielestä pitää keinua jos meinaa kampea käyttää.
 
Ok, näin mäkin ajattelin. Kiitos.
 
m.
Kunnallisjäte
25.03.2016 08:33:15 (muokattu 25.03.2016 08:36:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arbitrator: Mastery Bridgeä on kehuttu paljon, mutta siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia.
 
Mä sijoitin Mastery M2 tallaan ja ongelmat loppui kuin taikaiskusta, kitarana MIJ jazzari. Mun mielestä jazzmaster on nyt lähes yhtä stabiili kuin entinen telecasterini oli, hieman rätinää tulee ilmeisesti tallan jousista. Kaulakulmalle ei tarvinnut tehdä mitään. Kokeilin sitäkin mustang-tallan kanssa, eikä toiminut (voi olla etten osannut). Mielestäni intonaatio ja vire pysyy hyvin. En kuitenkaan hirveästi käytä kampea. Hinta on suhteellista, samalla viivalla uuden butiikkipedaalin kanssa.
 
Ps. jaguarin haluaisin vielä ehkä hankkia
 
"When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor
vjvesa
25.03.2016 10:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Squierin VM Jaguarissa ja Jazzmasterissa Staytremin tallat. En voisi kuvitellakkaan käyttöä vakiotalloilla, joten ehdoton suositus myös täältä Staytremille. Lisäksi suosittelen paksua kielisettiä. Olen käyttänyt 11 ja 12 -settejä, joista ohuempi on mielestäni minipaksuus näihin offset-kitaroihin. Käytän myös kampea molemmissa kitaroissa ja kyllä vire pysyy hyvin.
 
Hienoa kitaroita, kunhan niiden sielun ymmärtää. Ne vaativat paljon säätöä, mutta sen oppii nopeasti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «