Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Maailman "paras" kitarakaiutin?
1 2 3 4 5
Mikko L
20.03.2016 13:33:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toivottavasti tämän postauksen sävy ei ole liian agressiivinen, tarkoitus on olla informatiivinen. :) Pääsen itse työni puolesta studioon kitarakaappien kanssa monta kertaa viikossa ja laskin tuossa että viime vuoden puolella olen mikittänyt yhteensä noin 60 eri Celestion V30 kaiutinta, enkä ole vielä törmännyt tähän kuuluisaan "ylämiddlepiikkiin", josta täällä taas paljon puhutaan. Näin tiedemiehenä päätin pyöräyttää ihan mittarit käyntiin ja ottaa kuvat totuudesta joten tässä tulee. Jotta kuvia voi verrata toisiinsa on jokainen mikitys SM57 aika lähellä kaiutinta.
 
V30: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/V30.png
 
Normaali kiinalainen V30:nen mikä löytyy kaikista paitsi Mesan ja Marshallin kaapeista on ympäripyöreästi kaikista neutraalein ja tasaisin kaiutin SM57:lla mikitettynä. 150hz alapuolella ja 6khz yläpuolella toistokyky lakkaa, mutta näiden välissä V30nen on ehdottomasti kaikista kaiuttimista neutraalein ja tasaisin kaiutin.
 
Mesa V30: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/Mesa%20V30.png
 
Mesan tummempisoundiset V30set ovat vähän samantyyliset kuin normaalit V30-kaiuttimet, mutta nämä rajoittavat taajuudeet ovat alempana noin 100hz ja 5khz.
 
90-luvun Greenback: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/90s%20Greenback.png
 
Nämä vielä Englannissa valmistetut nykyajan Greenbackit ovat olleet kaikki aika erinlaisia, että yleistä sääntöä näille on vaikea keksiä. Sen verran kuitenkin voin sanoa, että näissä on ehkä jopa V30stä miellyttävempi yläpää. Todella tasainen ja pehmeä. Kun taas tässä sitä ylämiddlepiikkiä löytyy toisin kuin V30sessa.
 
G12EVH: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/G12EVH.png
 
Van Halenin signature kaiutin istuu soundillisesti jossain Mesa V30sen ja 90-luvun Greenbacking välissä. Yleissoundillisesti kyseessä on mielestäni Greenback, jossa on Mesa V30sen yläpää.
 
G12K100: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/G12K100.png
 
On häijyistä vihaisimman kuuloinen kaiutin, mitä olen päässyt toistaiseksi mikittämään. Itseasiassa tämä on ehdottomasti vaikein mikitettävä kaiutin ja en suosittele aloittelijoille. Todella paljon luonnetta, massiivisuutta ja piikkiä kaikkialla, mutta kuulostaa yllättävänkin miellyttävältä esim: https://soundcloud.com/clark-kent-j … b/ml-dizzy-k100-first-official-clip
 
Greenback 55hz: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/Greenback%2055hz.png
 
Samankaltaisuuksia 90-luvun Greenbackeihin löytyy paljon, mutta tämä oli jälleen yksi vaikeimmista kaiuttimista mikittää. Tässä oli sitä "ylämiddlepiikkiä" vaikka muille jakaa ja oikeastaan mikittäessä tuli keskittyä enimmäkseen siihen että löytyisi kohta jossa sitä ei olisi kovin paljoa. Soundihan on aivan mahtava ja suorastaan läski.
 
Greenback 75hz: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/Greenback%2075hz.png
 
Kuitenkin parempana näistä vanhemmista Greenbackeistä pidän tätä 75hz versiota, sillä siinä ei ole sitä ärsyttävää "ylämiddlepiikkiä". Se on mielestäni täydellinen Marshall-soundi. Yllättävintä varmaan tässä kuitenkin on samankaltaisuudet kiinalaiseen V30-kaiuttimeen. Eli onko nyt niin että mielestäni paras Greenback mitä olen ikinä kokenut on aika lähellä kiinalaista V30-kaiutinta?
 
Kyllähän se vaan väistämättä niin on, että V30 on ansainnut paikkansa maailman yleisimpänä kaiuttimena kitarakaapeissa ja itsekin sorrun välillä hipsteröimään ja sitä solvaamaan, mutta kun se vaan aina toimii ja ei tuota pettymystä. Se on työhevonen.
 
Mielipiteitä? :)
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Antti1
20.03.2016 13:38:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: Mielipiteitä? :)
 
Joo, olisit voinut skaalata vähän oleellisemmalle alueelle tota sun mittausdataa, kun kuitenkin liikutaan enemmänkin yksittäisissä kuin kymmenissä desibeleissä erojen puolesta.
 
Oikein mitään muuta ajatusta tästä ei herännytkään, ei itselleni mitään uutta tämän taivaan alla. Täytyy toki myös huomioida se, että taajuusvaste tietynlaisella signaalilla tietyllä mikillä tietystä kohdasta mitattuna on vain yksi monista muuttujista signaalin muodostumisen kannalta.
Uto
20.03.2016 13:51:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mainiota! On hyvä kumota välillä näitä m.netin myyttejä. :)
 
I learn tapping so that I need never use it.
LaXu
20.03.2016 14:16:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harmillista, että mikään valmistaja ei taida tehdä kahta eri kaiutinmallia sisältäviä kaappeja. Olin kovin tyytyväinen 2x12 yhdistelmään V30 ja G12H-100 (joka on vissiin samanhenkinen kuin G12K-100). V30 täydensi mukavasti G12H:n kuopatumpaa keskialuetta kun taas G12H paikkaa botnea ja yläpäätä.
 
Myydään Yamaha Pacifica 1511MS telecaster ( https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1103860 )
RaskasMielinen
20.03.2016 15:09:24 (muokattu 20.03.2016 15:10:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän kotistudiossani Torpedo Liveä ja sen kaappi- ja mikitysmallinnoksia. Niitähän piisaa ja mikin paikkaa sekä suuntausta voi muutella aikalailla mielensä mukaan. Vaikka siis vaihtoehdoissa löytyy, niin käytän lähes yksinomaan V30-ladattujen kaappien mallinnoksia, etenkin metallimusaa väkertäessäni. En ole tähän päivään mennessä tajunnut mistä V30-elementtien dissaaminen johtuu. Lisäksi mulla on kaksi comboa, joissa molemmissa on juuri V30. Mun tarkoituksiin toimii oikein hyvin sekä real thinginä että mallinnoksina ja sekä mikitettynä että mikittämättömänä.
 
Jack of all trades - master of none
harryk
20.03.2016 15:11:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiutinkotelon koko, malli ja se onko se takaa suljettu vai osittain auki, vaikuttaa myös aika paljon saundiin. Oman kokemukseni mukaan Greenback tyyppiset ämyrit tykkäävät enemmän suljetusta kotelomallista. Teemme Bluetone pajalla kaikenlaisia kaiutinratkaisuja asiakastarpeiden mukaan ja myös tarvittaessa vaikka 1x12+1x10 kaiuttimia. Se on aika kätevä kombinaatio painon ja koon suhteen.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
20.03.2016 16:31:08 (muokattu 20.03.2016 16:31:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko L: V30: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19579590/V30.png
 
Aika erilainen käppyrä kuin mitä Celestionin omilla sivuilla: http://celestion.com/images/products/1/graph.gif
klobasa
20.03.2016 16:44:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"V30 ylämiddlepiikki" -kommentilla saatetaan tarkoittaa sitä miltä vahvari soundaa kun kuuntelet omaa soittoa suoraan vahvarista, eikä välttämättä sitä miltä se soundaa mikitettynä. Itse ainakin valitsen kaiuttimen ensimmäisen skenaarion mukaan.
 
BugBadWolf
20.03.2016 16:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

V30 on kaikkea muuta kuin maailman paras kaiutin. Se vain sattuu olemaan nyt muodissa, joten tarjontaa piisaa.
 
Yleisin? Jos se marsun 4 x 12 komootti on joka toisen pelimannin nurkassa, niin eiköhän yleisin ole G12-75. Mutta on toki totta että kiinaan menneen tuotannon myötä pudonnut hinta on mahdollistanut sen junttaamisen joka toiseen uuteen kaappiin. Vime vuosina se on siis yleistynyt varsin reippaasti.
 
...ja uuden muodin tullessa se suosio haihtuu niinkuin pieru (sellainen vähän ylä-keskiääninen narahdus ;D ) saharaan.
 
Mitä tulee tuohon parhauteen, on hyvä että se on sovitettu lainausmerkkien sisään. Jokasella soittajalla on oma soundinsa. Paras kaiutin on se, joka sopii siihen soundiin. Siksipä kannattaa muistaa parhauden olevan aina henkilökohtainen asia.
 
(paras kaiutinhan tietysti on C90 Black Shadow ;D )
 
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
ÄrGee
20.03.2016 17:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: V30 on kaikkea muuta kuin maailman paras kaiutin. Se vain sattuu olemaan nyt muodissa, joten tarjontaa piisaa.
 
Muodissa since 1986 :D
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Mikko L
20.03.2016 22:06:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Joo, olisit voinut skaalata vähän oleellisemmalle alueelle tota sun mittausdataa, kun kuitenkin liikutaan enemmänkin yksittäisissä kuin kymmenissä desibeleissä erojen puolesta.
 
Oikein mitään muuta ajatusta tästä ei herännytkään, ei itselleni mitään uutta tämän taivaan alla. Täytyy toki myös huomioida se, että taajuusvaste tietynlaisella signaalilla tietyllä mikillä tietystä kohdasta mitattuna on vain yksi monista muuttujista signaalin muodostumisen kannalta.

 
En ehkä ymmärrä mikä tuossa skaalauksessa oli vialla. Yksi viivaväli on 5dB. Eikö koko taajuusalue ole yhtä oleellista. Esim. V30sestä voi tämän perusteella sanoa, että ns. ideaalisesti sijoitettu SM57 antaa noin 5dB vähemmän yläpäätä kuin alapäätä kirkkaudeltaan kun se vastaanottaa täysin neutraalia signaalia kuten tässä tapauksessa. Sitten taas 90-luvun Greenback scooppaa 10dB middlejä alaspäin ja nostaa yläpäitä takaisin noin 5dB yms. G12EVH taas scooppaa middlejä melkeinpä 15dB.
 
Muistakaa että +3dB on kaksinkertainen äänenvoimakkuus, niin nämä ei ole ihan pikkujuttuja. Kaapin soundillahan on vähintäänkin yhtä paljon merkitystä soundiin kuin vahvistimella. Tai sanotaan näin että jos kitaravahvistin on verrannollisesti ihmisen "keuhkot ja rapsi" niin kitarakaappi on "äänihuulet ja suu". Tässä esimerkiksi kaksikanavainen Recto vs EVH 50w nuppi saman kaapin ja mikityksen läpi ja uskon että suurin osa ei huomaa suurta eroa soundissa: https://soundcloud.com/clark-kent-job/dual-recto-vs-evh
 
Ja todellakin olet oikeassa, että riippuen miten mikrofonin asettaa kaapin eteen voidaan vaikuttaa näihin asioihin. Nämä kyseiset mikkisijoitukset eivät kuitenkaan ole ihan random heitettyjä mikkejä kaapin eteen, vaan ns. parhaat mahdolliset mikkipaikat noin 25 beta testaajan palautteen mukaisesti ja heillä on varaa valita yli sadasta eri mikityksestä per mikki per kaappi. Siihen ei tietenkään tarvitse kaikkien luottaa, mutta aika moni kuitenkin luottaa. :)
 
Joka tapauksessa nämä graafit on toisiinsa verrannollisia, sillä mikitystekniikka on kutakuinkin täysin sama.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Mikko L
20.03.2016 22:11:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uto: Mainiota! On hyvä kumota välillä näitä m.netin myyttejä. :)
 
Joo tämä kyseinen asia saa aina minut raapimaan päätä, että kukahan tämän middlepiikkijutun alunperin on keksinyt. Kyllä siihen törmää ihan kansainvälisilläkin foorumeilla. Tarkoituksena ei nyt sinänsä ole murtaa tätä myyttiä. Jos joku pystyy näyttämään minulle missä tämä piikki on, niin olen erittäin kiinnostunut sen löytämään, mutta itse en ole vielä törmännyt siihen. :)
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Mikko L
20.03.2016 22:12:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaXu: Harmillista, että mikään valmistaja ei taida tehdä kahta eri kaiutinmallia sisältäviä kaappeja. Olin kovin tyytyväinen 2x12 yhdistelmään V30 ja G12H-100 (joka on vissiin samanhenkinen kuin G12K-100). V30 täydensi mukavasti G12H:n kuopatumpaa keskialuetta kun taas G12H paikkaa botnea ja yläpäätä.
 
Zillallahan on aika hyvä se V30 ja Creamback combo, jota Paul promottaa. Myös Thomannilta saa Friedman 4x12 kaapin jossa 2kpl V30 ja 2kpl Greenback.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
steelduck
20.03.2016 22:13:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko sulla Mikko kuvia miten sijoitat 57:n tai 906:sen v30:n kanssa?
 
Mikko L
20.03.2016 22:27:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Käytän kotistudiossani Torpedo Liveä ja sen kaappi- ja mikitysmallinnoksia. Niitähän piisaa ja mikin paikkaa sekä suuntausta voi muutella aikalailla mielensä mukaan. Vaikka siis vaihtoehdoissa löytyy, niin käytän lähes yksinomaan V30-ladattujen kaappien mallinnoksia, etenkin metallimusaa väkertäessäni. En ole tähän päivään mennessä tajunnut mistä V30-elementtien dissaaminen johtuu. Lisäksi mulla on kaksi comboa, joissa molemmissa on juuri V30. Mun tarkoituksiin toimii oikein hyvin sekä real thinginä että mallinnoksina ja sekä mikitettynä että mikittämättömänä.
 
Kyllähän se näin on, että kun mallintavien taso on nykyään näin kova ja näitä eri mikityksiä pääsee pyörittelemään studio-olosuhteissa, niin totuuden näkee ja kuulee hyvin nopeasti. Jotenkin keskustelu aina kääntyy kuitenkin siihen että V30 on se yleensä parhaiten toimiva vaihtoehto. Joka sinänsä on aikamoinen yleistys kun V30siäkin on montaa erinlaista. Jopa tällä hetkellä Marshall, Mesa ja muut käyttävät erilaisia V30siä. Erot ovat melkein yhtä suuria kuin V30 vs Greenback.
 
Silti yksi maailman myydyimmistä kaapeista on esim. Marshall 1960A, jossa on T75set mutta miksei niistä puhuta juuri ikinä missään? Yngwie taitaa olla ainoa, joka julkisesti kehtaa niitä hehkuttaa.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Mikko L
20.03.2016 22:28:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

harryk: Kaiutinkotelon koko, malli ja se onko se takaa suljettu vai osittain auki, vaikuttaa myös aika paljon saundiin. Oman kokemukseni mukaan Greenback tyyppiset ämyrit tykkäävät enemmän suljetusta kotelomallista. Teemme Bluetone pajalla kaikenlaisia kaiutinratkaisuja asiakastarpeiden mukaan ja myös tarvittaessa vaikka 1x12+1x10 kaiuttimia. Se on aika kätevä kombinaatio painon ja koon suhteen.
 
Joo ehdottomasti kaapilla itsessään on paljon väliä. Mulla ois itseasiassa ollut vielä enemmänkin näitä kuvia mistä valita, mutta koitin ottaa sellaiset joissa näkyy selkeimmin ne kaiuttimien erityisominaisuudet.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Mikko L
20.03.2016 22:32:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Aika erilainen käppyrä kuin mitä Celestionin omilla sivuilla: http://celestion.com/images/products/1/graph.gif
 
Juurikin näin. :) Celestionin kannattaisi kyllä paremmin selittää mitä nämä graafit esittää. Esimerkiksi onko nämä kaiuttimet kiinni kitarakaapissa vai pahvissa ja miten mittaukset on tehty? Kuitenkin kaikki graafit tulee kaapata jollain mikrofonilla ja mikrofonissa sen sijoittaminen huoneessa vaikuttaa todella paljon. Nämä kyseiset graafit näyttää minulle erittäin kaukaa otetuilta, jolloin itse huoneen sointi vaikuttaa voimakkaasti soundiin. Celestionin käyrät on ainakin pyöristettyjä ja piikit yms. aika liijoiteltuja suhteessa ns. dB nollapisteeseen kuten näissä minun graafeissa näkyy. Paljon tasaisempia niiden tulisi olla.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Mikko L
20.03.2016 22:38:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klobasa: "V30 ylämiddlepiikki" -kommentilla saatetaan tarkoittaa sitä miltä vahvari soundaa kun kuuntelet omaa soittoa suoraan vahvarista, eikä välttämättä sitä miltä se soundaa mikitettynä. Itse ainakin valitsen kaiuttimen ensimmäisen skenaarion mukaan.
 
Toki sitä varmaan tällä on haettu, mutta ihmisen korvahan ei ole kovinkaan neutraali puhumattakaan mitä luja volume tekee Fletcher-Munson käyrällä eli selkokielellä mitä isommalla volumella kitara on, sitä vähemmän ihmisen korva kuulee alapäätä vs yläpäätä. Ja miten kaappi resonoi riippuen minkä kokoisessa huoneessa se on yms. niin siinä on aika paljon jo muuttujia, joka tekee korvakuulotuomion mielestäni epäpäteväksi tieteellisesti.
 
Kuitenkin näiden mittausten mukaan mitä minä olen tehnyt viimeisen vuoden aikana V30sen ominaispiirteisiin kuuluu nimenomaan neutraali piikittömyys.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Mikko L
20.03.2016 22:42:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BugBadWolf: V30 on kaikkea muuta kuin maailman paras kaiutin. Se vain sattuu olemaan nyt muodissa, joten tarjontaa piisaa.
 
Yleisin? Jos se marsun 4 x 12 komootti on joka toisen pelimannin nurkassa, niin eiköhän yleisin ole G12-75. Mutta on toki totta että kiinaan menneen tuotannon myötä pudonnut hinta on mahdollistanut sen junttaamisen joka toiseen uuteen kaappiin. Vime vuosina se on siis yleistynyt varsin reippaasti.
 
...ja uuden muodin tullessa se suosio haihtuu niinkuin pieru (sellainen vähän ylä-keskiääninen narahdus ;D ) saharaan.
 
Mitä tulee tuohon parhauteen, on hyvä että se on sovitettu lainausmerkkien sisään. Jokasella soittajalla on oma soundinsa. Paras kaiutin on se, joka sopii siihen soundiin. Siksipä kannattaa muistaa parhauden olevan aina henkilökohtainen asia.
 
(paras kaiutinhan tietysti on C90 Black Shadow ;D )

 
Juurikin sen takia "paras" oli heittomerkeissä, sillä itse tykkään myös ajatuksesta, että ihmisillä on omat preferenssit. Ei ole mitään tylsempää kuin että kaikki käyttää samoja kitaralaitteita ja soundeja. Sitten etsitään "paras" sointukierto ja kaikki tekee samaa musiikkia. Tämä toki selittäisi mitä Suomen radiossa tapahtuu nykyään. :D Mielipidehän tuokin on toisaalta.
 
Kuten sanoin tuossa juuri niin V30sia on monta erinlaista. Tällä hetkellä valmistetaan kolmea erinlaista ja niistä kaikista on ollut vielä aiemmat versiot eli yhteensä kuutta radikaalisti erinlaista V30 kaiutinta on mahdollista saada. Erot ei ehkä aina ole niin suuret kuin V30 vs Greenback mutta joissain tapauksissa kyllä. Kun siis joku sanoo että "en tykkää V30 soundista" niin siihen voi heittää hyvän vastalauseen että "oletko testannut kaikkia niistä kuudesta eri vaihtoehdosta?".... jos haluaa olla oikein tympeä kaveri. :)
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
Mikko L
20.03.2016 22:47:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: Olisiko sulla Mikko kuvia miten sijoitat 57:n tai 906:sen v30:n kanssa?
 
Sehän on liikesalaisuus! :) Mutta kyllähän sen verran voi paljastaa että jossain "Cap Edge" tietämillä se sijainti on näille dynaamisille mikeille, eli juuri siinä kohti missä "keskus" ja "tötterö" kohtaa mutta toki sitä pitää hienosäätää todella paljon sillä 1cm riittää soundin pilaamiseen. Etäisyyden koitan saada niin lähelle kuin mahdollista yleensä, mutta se miten katson etäisyyden on jälleen hienosäätöä ja salaista. Sen verran paljastan vielä että täytyy muistaa että tuota "Cap Edgeä" pyöreän muotoisessa kaiuttimessa on 360 astetta ja jokaisessa suunnassa kaiutin kuulostaa aika eriltä. Kannattaa siis pyörittää sitä mikkiä aika paljon suunnilleen sillä tietyllä etäisyydellä keskustasta riippuen vähän kaiuttimesta.
 
ML Sound Lab: Virallisia kaappipaketteja Fractal Audio Systems Axe-Fx:lle.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «