Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: melartin, suomen suurin
1 2
megatherium
10.12.2015 17:29:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erkki melartin lentokenttä olisi hyvää suomibrändäystä kunhan melartinin maine suomen suurimpana säveltäjänä ja sinfonikkona on kiirinyt maailmalle ja saavuttanut ne piirit jotka unohtivat erkin sinfonioiden menestyksekkäät esitykset mm. Berliinin filharmoniassa tämän omana aikana.jos joku säveltäjä on nostettava muiden edelle ja yläpuolelle olkoot hän erkki melartin.muodoltaan syklisestä F-duuri sinfoniasta saa vaikutelman ja mielikuvan korkeutta ottavan suihkujetin noususta yläilmoihin ja äänivallin rikkoutumisesta. Nimeää sitten kenet tahansa suomen suurimmaksi säveltäjäksi subjektiivisten mieltymystensä perusteella koska elämysperäinen havaitseminen ja reseptio ei ole sen enempää mitattavissa kuin havaittavissakaan ulkoa päin ja taide joka tapauksessa luo omat kriteerinsä ei se anna oikeutta syrjiä ja unohtaa kenenkään taiteilijan tuotantoa pimeyden synkkään yöhön ja kadotukseen varsinkaan kaupallisin tai populariteettia painottavin argumentein taiteen mysteeriä halventamatta.taiteen tuoteet ovat olemassa oman itsensä vuoksi olemisen puhtaana tuloksena ja taiteesta nauttiminen kohottaa minuutemme pois tajunnasta ja puutteen ilmapiiristä sydäntämme avartaen.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Texel
12.12.2015 06:23:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedä sitten kuka on Suomen suurin, ja tarvitseeko sellaista edes miettiä, mutta Melartinin sinfoniat ovat kieltämättä hienoja. Omat suosikkini ovat 3. ja 5.
 
megatherium
01.01.2016 14:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

melartinin sinfonioissa ja muissa keskeisissä sävellyksissä mutta myös muiden merkittävien säveltäjiemme teoksisssa on usein sellaista sisäistä emotionaalista voimaa joka kasvaa siban frigidiä klassismia suurempaan hehkuun vaikka jäkimmäistä kuuluu perusteetta väitettävän suomen suurimmaksi säveltäjäksi.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
NHR
13.03.2016 11:13:13 (muokattu 13.03.2016 11:35:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Megalle (ja miksei kaikille muillekin) vinkkinä Yle Areenan ohjelma RSO ja Klassinen Suomi: http://areena.yle.fi/1-3188075
 
Toisessa jaksossa Melartinin Traumgesicht. Muutenkin taitaa kyllä olla aivan "vääriä" säveltäjiä (ja sävellyksiä) valikoitu tähänkin sarjaan, eli ts. niitä, joista ns. "suuri yleisö" eniten tykkää.
 
Sitten on vielä tämä Klassinen Suomi, joka ei niinkään keskity itse musiikkiin, vaan lähinnä siitä ja siihen liittyvistä jutuista puhumiseen: http://areena.yle.fi/1-3077375?autoplay=true
 
"Laika fur chin, Dutch for the 31st time"
megatherium
13.03.2016 23:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koskas se yleisö on alkanut modernimmasta musiikista tykkäämään enemmän kuin perinteisestä, jota melartin ja madetoja edustavat siinä missä tuukkanen, karjalainen, fougstedt, aaltonen ja saikkolakin muun muassa?
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
16.03.2016 15:58:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lähinnä puolalaiskansallista tyyliä pianotaiteessaan edustanut chopin ei ollut sävelkieltään yhtä universaali kuin mozart tai bach, kuten suomalaiskansallista tyyliä viljellyt sibbekään ei ole sinfonioissaan yhtä universaali kuin karjalaisen tai saikkolan omaleimaiset uusklassiset sinfoniat joissa kansalliset vaikutteet eivät ole enää dominoivia semminkään kun tällaisia ylimalkaan näillä edes esiintyy.kiinnittää huomiota andanre sostenuto osan taidokas polyfoninen puhallinkudos sääskisinfoniassa jossa nokkahuilustemma välittää ehkä asosiaatioita barokin sointikulttuuriin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
20.03.2016 00:49:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuubista löytyi hieman yllättäen useampiakin mozartin sävellyksiä, myös keskeneräisiä, jotka eivät sisälly mozart complete editioniin, siis hänen teostensa kokonaislevytykseen.ensimmäistä kertaa kuulin mozartin constanzelle säveltämiä solfeeseja kv 393, vokaliiseja, lauluharjoituksia, jotka on liitetty suuren c molli messun, mozartin suurimman joskin keskeneräisen kirkkomusiikkiteoksen, valmisteluihin jonka esitykseen constanze osallistui.käsikirjoituslehden otsikkona on solfeggio per la mia cara constanza.
 
Bongasin lontoon luonnoskirjan andanten kv 15 mm uruilla esitettynä.joka on eräs 43 omakätisestä nuotinnoksesta muistikirjan lehdillä jotka mozart sepitti 8 vuotiaana chelseassa ollessaan jouten kun leopold hoidatti flunssaansa. Myös esimerkiksi jousikvinteton katkelmia kv 613 löytyi tuubista ja jokunen muu kuriositeetti tuntemattoman pianokonserton johdanto kv 624 tai sonaatin katkelmia kv 546 jne. Täytyy etsiä lisää.eräs pianoduo on levyttänyt levyllisen tällaisia kokonaislevytyksestä puuttuvia teoksia mm.mozartin sormiharjoituksia.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
20.03.2016 01:30:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vielä haluaisin sanoa että löysin upean oboekonserton katkelman kv 293 ja useita kyrie katkelmia mm. Kv 196a, 166f ja 166g ja osannan kv 223 ja puhallinmusiikkia esim. Andante kv 384b joita ei kokonaislevytys tunne.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
Aimo_Mela
20.03.2016 04:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Popedan basisti Jyrki Melartin.
Ei kysyttävää.
 
Ei savua ilman imua.
megatherium
20.03.2016 15:44:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mozart sävelsikin tai oli aikeissa säveltää 2 sinfoniaa concertante viululle, alttoviululle ja orkesterille, joista se tunnetumpi on Es duurissa kv 364 vuodelta 1779 ja keskeneräiseksi jäänyt konsertoiva sinfonia A duuri anh. 104, jonka 134 tahdin fragmentista on soitinnettu valmiiksi alku ja solistien sisääntulon jälkeen soitinnus on vain luonnosteltu muttta tähänkin viehättävään teokseen voi tutustua tuubissa vaikka se puuttuu complete mozart edition levytyksestä. Mozart sävelsi sinfonian concertante myös puhaltimille ja orkesterille kv 297. Mozartkin oli aikeissa säveltää magnificatin c duurissa mutta se jäi 7 tahdin mittaiseksi. Kaunis alku tuubissa. Otaksuin että tunnen jo kaikki mozartin säilyneet teokset sillä monet ovat kadonneet eikä sellaisia tuubistakaan löydy mutta tällä tavoin sitä vain uusiin mozartin teoksiin saa tutustua.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
20.03.2016 15:54:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vespereissään mozart sävelsikin magnificateja useampiakin.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
NHR
20.03.2016 15:58:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

megatherium: vespereissään mozart sävelsikin magnificateja useampiakin.
 
Mutta eihän Mozart siltikään mikään Melartin ole.
 
"Laika fur chin, Dutch for the 31st time"
santakasa
20.03.2016 16:57:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NHR: Mutta eihän Mozart siltikään mikään Melartin ole.
 
Kohta Megatherium tajuaa sekoittaneensa läpi elämänsä nämä kaksi herraa. Höhö!!!
 
kun kaulaparrat yrittävät uhota olevansa ernuja genressä, jonka olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti - emukka
levesinet
20.03.2016 18:24:16 (muokattu 20.03.2016 19:27:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

santakasa: olennaispiirre on elää vanhempien nurkissa 35-vuotiaiksi asti
 
Mosse riitaantui vanhempiensa kanssa, sai potkut musikaaliselta Colloredolta, kadehti Antonio Salierin asemaa hovissa vuodattaen katkeruuttaan lukuisissa kirjeissään, vapaamuurarina kirjoitti kappaleet "Nuole persettäni" (K. 231/382c) ja "Nuole perseeni hienosti oikein kauniin puhtaaksi" (K. 233/382d), kehitti oopperoillaan jonkinlaista populismia ja onnistui kuolemaan heti 35-vuotiaana.
 
Mozart jätti jälkeensä lesken ja pieniä lapsia. Mozart ei ollut elänyt köyhän elämää mutta saattoi kyllä perheensä taloudelliseen ahdinkoon. Onneksi leski oli neuvokas ja alkoi harjoittaa liiketoimintaa. Mozartia ura-asioissa avustanut Antonio Salieri toimi sitten tämän nuoremman pojan musiikinopettajana.
 
Musikalisches Würfelspiel oli suosittua ajanvietettä sen ajan Wienissä. Ansaitakseen leipänsä Mossekin usein turvautui nopanheittoon ja Albertin bassoon. Sillä tavalla syntyi keisarikunnassa paljon absoluuttista musiikkia eli merkityksettömästi järjestettyä ääntä.
 
Mozart tuli vuosituhannen vaihteen tienoilla pari kertaa ilmaisen näytealbumin muodossa kutsumatta postiluukusta sisään, mikä kertoo jotain hänen surkean tuotantonsa devalvoitumisesta, ja kummallakin kerralla ohjasin tämän menneen aikakauden holtittoman rokkistaran suoraan roska-astiaan.
 
NHR: Mutta eihän Mozart siltikään mikään Melartin ole.
 
No ei todellakaan!
 
EDIT: Mossen initiaatio Wienin loosiin tapahtuikin vasta 1784, joten perseennuolemisbiisit lienevät aikaisempaa tuotantoa.
 
megatherium
20.03.2016 19:03:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

melartinilta kun eivät ole viitsineet tehdä kokonaislevytystä erkin laajasta sävellystuotannosta kuten sentään bachilta ja osittain mozartilta ja vähäisemmältä sibbeltä. Melartinilta levytetyt sinfoniatkin kun ovat lyhennettyjä versioita ja vain 3. Sinfoniasta on tuubissa kuunneltavissa täyspitkän alkuperäisversion new edition jossa myös laaja kehittelyjakso on mukana. Levytyksessä sävellajisuhteetkin kun ovat pielessä.
 
En halua verrata melartin ja mozartia toisiinsa mutta on tunnustettava että mozart oli käsittämättömän suuri luova henki, ansaitsematon lahja ihmiskunnalle, luonnon ainutkertainen taideteos, jolle ei koskaan ole löytynyt vertaista, muotoilee hildesheimer.mozartin suurimpien teosten syvyyttä ei tavoittane kukaan toinen säveltäjä musiikinhistoriassa ei edes ludwig van myöhäisillä kvartetoillaan. Melartin saattoi olla suurin vain suomessa.
 
mutta jos teillä on tällainen suomalaisen romanttisen musiiikin nälkä voisitte vaikka edistää tuukkasenkin musiikin ja sinfonioiden tunnetuksi tekemistä ja tuottaa vaikka uusia levytyksiä kun ne tuolla ylen klassisellakin tuota mozartia tuntuvat soittavan kyltymättömällä tahdilla. Esim. Melartinilta on marjatta, ilmarinen, patria, viulusonaatti, irma impi, 7. Symphony, serenadi ja kaikki näytelmämusiikkiteokset ja baletit soittamatta.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
20.03.2016 21:44:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mainitsemasi lech mich im arsch ynnä muihin räävittömiin teksteihin sävelletyt mozartin kyseisen lajityypin vokaaliteokset, jotka eivät taatusti syntyneet vapaamuurarien tilaisuuksia varten kuten vapaamuurarikantaatit vaan mozartin ystäväpiirin käyttöön, eivät välttämättä ole sävelletty ennen tuota vuotta jolloin mozart liittyi zur gekrönten hoffnung looshin jäseneksi vaan oletettavasti vasta vuonna 1788 kuten kv 553 - 562c teksteiltään hyvin sekalaisen ryhmän teokset jossa tätä tyylilajia edustaa mm. kv 559 difficili lectu mihi mars, nonsens latinaa, joka tutkija william cowderyn mukaan tarkoittaa peyerlin murteella mozartlaista lausahdusta leck du mich im arsch, ja vaikka kv 561 jossa esiintyy sanat schlaff fei g'sund und reck' den arsch zum mund ynnä muita vastaavanlaisia." Kv 229 - 234 kohdalla ajoitus on perustunut olettamuksiin tekstien luonteesta, ei ole haluttu uskoa että kypsässä iässä oleva mozart olisi säveltänyt räävittömiin teksteihin vaan ne on köchel luettelossa saaneet varhaisemman kronologian vaikka ne voivat käsikirjoitusaineiston puuttuessa olla aivan yhtä hyvin sävelletty vasta 1790 paikkeilla kuten edellä mainittu ryhmä."(mozartin sävellykset)
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
21.03.2016 00:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mozart ei tarvinnut arpakuutionheittoon perustuvaa mekaanista sävellysmetodia suurteostensa luomiseen jotka syntyivät spontaanisti älyn vapauduttua tahdon palveluksesta hengen imnoittamassa pyhityksen tuokiossa alitajuisten motiivien kietoutuessa tietoiseen metodiikkaan, vaikka sellaisten apuvälineitten käyttö säveltämisessä oli wienissäkin tuolloin suosittua ja mozartinkin teosluetteloon sisältyy musikalisches wurfelspiel, kv 516f, v. 1787, mekaaniseen arpakuutionheittoon perustuvia tuloksia yksinkertaisensa nuotinnoksena 2 nuottisivullista joka ei ole neron intuitiosta syntynyt mestariteos kuten absoluuttisen musiikin korkeinta muotoa edustavat teokset joissa on aiheiden välillä syvä sisäinen logiikka ja referenssiä, ei merkityksettömäksi järjestettyä ääntä.
 
Mozart on kertonut sävellystyöstään että silloin kun hän on oikeassa mielentilassa hänen mielensä vilisee aiheita ja valitsen ne joista pidän eniten. Jäännöspaloista saisi kokoon vielä monta hyvää sävellystä.
 
Taloudellinen ahdinko saattoi johtua siitä etteivät mozartit osanneet säästää tai ymmärtäneet juuri taloudenpidosta vaan tuhlasivat ansaitsemansa kun rahaa virtasi vuolaasti ja jossain vaiheessa mozart ajautui pelivelkoihinkin ja lainasi rahaa vapaamuurariveli puchbergiltakin peittääkseen tuhlailevasta elämäntyylistään koituneet menot ja suuret kustannukset.
 
Colloredo ei ymmärtänyt tai halunnut myöntää mozartin neroutta vaan halusi alistaa tämän palvelukseensa keinolla millä hyvänsä rajoittaen perheen matkustelua euroopan hoveissa jolloin mozart joutui lähtemään matkalla ilman leopoldia äitinsä kanssa päästämättä mozartia hevillä eroamaan palveluksestaankaan ennen kuuluisaa välirikkoa. Mozart ei liene kadehtinut salieria tämän viran puolesta muttei saanut tavoittelemaansa kapellimestarin virkaa vaan keisarillisen kamarimuusikon viran 800 gulden vuosipalkalla vähemmän mitä gluck oli saanut ennen häntä.bongasin upean klarinettikvintetto fragmentin 110 tahtia kv 581a ja trio fragmentin kv 562e. Ferrandon aariasta muistuma klarinetin rondoteemassa. En muista complete editiosta.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
22.03.2016 20:36:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuukkasen ja karjalaisen sinfonioiden muotokieli persoonallisine muotorakenteineen on kiehtovampi kuin sibben joka ei koskaan hylännyt tonaliteettia. Toivoisin siksi heidän musiikkiaan soitettavaksi enemmän radiossa ja ylen klassisella.
 
Mozart ei tavoitellut populismia oopperoillaan taikahuilua ehkä lukuunottamatta vaan joutui epäsuosioon aatelisten keskuudessa le nozzen takia jossa peli oli tähdätty hallitsijaa vastaan joka oli vain kreivi mutta kuitenkin määräysvaltainen henkilö. Orkesterilla josta yleisö oli tottunut olemaan välittämättä oli aktiivisempi rooli kuin mihin wieniläiset olivat tottuneet.
 
Colloredo yritti nöyryyttää mozartia laittamalla hänet syömään muun palvelusväen kanssa alentamalla niskuroivan alaimaisensa keittiöväen kanssa samalle tasolle.
 
Mozartin käsikirjoitusfragmentit ovat mielenkiintoinen tutkimuskohde.yleensä näiden otaksutaan liittyvän lähinnä olevien valmistuneiden suurteosten sävellysprosessiin mozartin hylkääminä toteutumattomina aloitusyrityksinä kuten sadan tahdin trio fragmentti kv 562e suuren es duuri divertimenton tai kv 580b a duuri klarinettikvinteton kv 581 tai ehkä ne ovatkin jonkin toisen tuntemattoman sävellyksen keskeneräiseksi jääneitä avausosan yritelmiä jotka mozart on syystä tai toisesta joko tyytymättömänä musiikin laatuun tai kiireellisempien sävellystehtävien vuoksi jättänyt kesken. Jotkut näistä ovat joltisiakin mestariteoksia.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
15.06.2016 22:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NHR: Mutta eihän Mozart siltikään mikään Melartin ole.
 
tämäkin teesi on sikäli aivan totta että kukaan ei voi irtaantua omasta itseydestään samastuakseen välittömästi muiden olioiden kanssa, ei sen enempää mozart kuin melartinkaan, vaikka mozart on koko tunnetun maailmanhistorian nerokkain säveltäjä ja melartin mitä ilmeisimmin suomen kaikkien aikojen suurin säveltäjä sekä sinfonikkona, sinfonisissa runoelmissaan, näytelmämusiikkiteoksissaan että suosimissaan musiikillisissa pienmuodoissaan kuten pianomusiikissa ja voimme tajuta olioiden olemusta sinänsä vain mielteen ja itsetajunnan kautta emme transformoitua vieraaksi persoonaksi.
 
Suurimmat ja syvimmät transsinomaiset transsendentaaliset yli-inhimilliset psykofyysiset kokemukset olen saanut mozartin universaalista musiikista ja melartinilta kuuntelin 6.elementtiSinfonian avausosaa maa suu ammollaan, polte rinnassa, ällistyneenä ja lumoutuneena sen valtavasta ja järisyttävästä surumarssirytmissä etenevästä paatoksestaan jyrisevine klustereineen jalaksen tulkintana tuubista. Kukaan toinen suomalainen säveltäjä ei liene sinfoniassaan luonut koskaan mitään yhtä vavahduttavaa ja mahtavaa metafyysistä kammoa ilmentävää apokalyptistä visiota.
 
Sibbekin on pinnallista nuor klassista staattista kitchinomaista diatonista nypläystä kolmisävelaiheidensa lähes minimalistisessa mosaiikissa ilman pitkälinjaisten romanttisesti poltteisten laulavien teemojen ekspressiivistä melodista kauneutta ja hurmiota joita nyt vain suuret suomalaiset säveltäjät kuten melartin, tuukkanen, fougstedt, aaltonen, karjalainen ym. Taitavat schubertin lisäksi.sibelius ei nappaa.
 
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
gonza
04.07.2016 15:14:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sibelius ei nappaa.
 
Usko tai älä, mutta tämä on tullut jo selväksi. Siksi ihmettelenkin..., miksi hoet tätä samaa asiaa joka topicissa vuosikymmenestä toiseen?
 
HAHHAHHAHAHA!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «