Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neliraitanauhuri
1 2
Lumica
23.02.2016 20:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokemusta neliraitureista on parinkymmenen vuoden takaa, mutta
nyt harkitsen nykyaikaisen version hankkimista. En vain tiedä miten ja mihin tuo äänitetty tuotos sitten valmiina siirretään? Jollekin ohjelmalle tietokoneella?
 
oksatboys
23.02.2016 21:47:57 (muokattu 23.02.2016 21:52:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyään aika perushelppo ja varma laitos äänityksiin on tietokone + audio interface ("äänikortti"). Turha siinä välissä on mitään raituria pyöräyttää. Toki jos haluaa tehdä ulkotuotantoa tai ei halua sählätä koneen kanssa äänitystilanteessa niin raituri voi olla ihan hyvä valinta.
 
Ja vastaus kysymykseen: Riippuu laitteesta. Osassa on muistikortti jonka voi työntää sitten koneen kortinlukiijaan ja kopioida fileet koneelle. Osa saattaa siirtää dadan esim. usb-kaapelia pitkin.
 
Edit. Ja se "ohjelma tietokoneessa" on nimeltään DAW elikkäs digital audio workstation. Näitä on pro tools (teollisuusstandardi), logic (myös paljon käytetty, maceille), sonar, cubase, bitwig, reaper (halpa ja hyvä, lataa kokeiluversio), garage band (valmiina maceissä, helppo mutta rajoittunut), audacity (ilmainen)...
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
rokkijuha
24.02.2016 01:25:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Nykyään aika perushelppo ja varma laitos äänityksiin on tietokone + audio interface
 
Edit. Ja se "ohjelma tietokoneessa" on nimeltään DAW elikkäs digital audio workstation. Näitä on pro tools (teollisuusstandardi), logic (myös paljon käytetty, maceille), sonar, cubase, bitwig, reaper (halpa ja hyvä, lataa kokeiluversio), garage band (valmiina maceissä, helppo mutta rajoittunut), audacity

 
https://m.thomann.de/fi/usb_audio_interfacet.html?ref=mcp_c_0
 
Parilla huntilla saa hyvän USB--kytkentäisen audiointerfacen, jos riittää kahden instrumentin/mikin samanaikainen äänitys. Lisäkanavista saa pulittaa lisää. Kaipa siinä vielä laatu paranee, jos moninkertaistaa hinnan, mutta ainakin itse olen ollut täysin tyytyväinen Roland quad captureen, hinta 199, häiriötöntä, laadukasta ääntä helposti, varmatoimisesti ja ainakin minun mittapuuni mukaan aivan ilman viivettä. Raitojen hallintaan ei tarvitse erillistä fyysistä ohjainta, hiiri ja näyttö riittävät.
https://m.thomann.de/fi/roland_ua55 … m?o=1&ref=mal_a_1&search=1456268179
 
Ohjelmista jäi mielestäni Windows-puolen ykkösvalinta mainitsematta, eli Reaper. Reaper on halvalla saatava pro-tason softa. Pro Tools tosiaan lienee teollisuusstandardi, mutta halpa se kai ei ole, siinä joutuu käsittääkseni harrastaja viemään kitarat kaniin, myymään itseään kadulla ja syömään pelkkää kaurapuuroa, jotta saa sen maksettua.
 
Mac-puolella Garage Band lienee nykyään käytännössä ilmainen ja ihan hyvä, ja Logic Pro on vissiin Garage Bandin kanssa jotenkin sangen yhteensopiva pro-tason softa, joka lienee myös jokseenkin siedettävän hintainen. En noista Maccijutuista silleen tiedä, ne on kai jotain hipsterihippien ja fennovegaanien vehjehommia.
 
En siis ole asiantuntija, mutta pitipä nyt silti päästä sanomaan, kun olen itse tykännyt siitä Reaperista niin kovin, eikä sitä mainittu listalla. Lisähuomio: tuommoisen DAW-systeemin käytön sujuvaan oppimiseen menee minun lahjoillani arviolta kaksituhatta vuotta. Toisilta varmaan menee vähemmän, mutta ne on epänormaaleja.
 
nightbird
24.02.2016 08:04:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoomin H6 on asiallinen värkki.
Voi käyttää mobilena ja siirtää tuotokset kotona koneelle, treenien äänitys ilman
läppärin virittelyjä,
eri mikkivaihtoehtojs ym.
 
Lumica
24.02.2016 14:48:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Paljon vaihtoehtoja siis. Olen tällä hetkellä lähinnä ajatellut Zoomia, tietokoneen kanssa säätäisin mahdollisimman vähän mikäli mahdollista. Cubasea olen joskus kokeillut ja todennut sen liian monimutkaiseksi makuuni...Tarkoitus olisi äänitellä siis laulua + kitaraa / sähköpianoa, ihan 3-4- raidan juttua. Ja mielellään sitten mahdollisimman yksinkertainen systeemi, jolla tuotoksen saisi kyhättyä kokoon ja ulos biisiksi :)
 
Lumica
24.02.2016 20:47:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nightbird: Zoomin H6 on asiallinen värkki.
Voi käyttää mobilena ja siirtää tuotokset kotona koneelle, treenien äänitys ilman
läppärin virittelyjä,
eri mikkivaihtoehtojs ym.

 
Eli tyhmä kysymys vielä, tarvitseeko koneelle siirtämisen jälkeen mitään käsittelyohjelmaa, audacityä tms?
 
oksatboys
24.02.2016 23:23:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lumica: Eli tyhmä kysymys vielä, tarvitseeko koneelle siirtämisen jälkeen mitään käsittelyohjelmaa, audacityä tms?
 
Ei jos ei halua käsitellä. Nykyään joka vehkeestä saa ulos wavia ja/tai mp3:sta jotka taas soi kyllä ihan joka ohjelmalla. Toki audacity kantsii ladata jos jotain perus leikkelyä haluaa tehdä.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
Lumica
24.02.2016 23:43:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Ei jos ei halua käsitellä. Nykyään joka vehkeestä saa ulos wavia ja/tai mp3:sta jotka taas soi kyllä ihan joka ohjelmalla. Toki audacity kantsii ladata jos jotain perus leikkelyä haluaa tehdä.
 
Thanks Oksatboys!
 
PIM
08.03.2016 08:48:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin BR-80 vois olla kans harkitsemisen arvoinen laite, jos moniraitaäänittely taskukokoisella laitteellaa kiinnostaa.
 
Vilase tosta opetusvideo miten sen 8-raiturimoodia käytetään.
https://www.youtube.com/watch?v=7p099o7gKXo
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Lumica
09.03.2016 19:25:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PIM: Bossin BR-80 vois olla kans harkitsemisen arvoinen laite, jos moniraitaäänittely taskukokoisella laitteellaa kiinnostaa.
 
Vilase tosta opetusvideo miten sen 8-raiturimoodia käytetään.
https://www.youtube.com/watch?v=7p099o7gKXo

 
Kiitos vinkistä!
 
Lumica
09.03.2016 19:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päädyin nyt Zoom H4n tsydeen.
 
Kiitän edellisistä vastauksista ja kysyisin nyt lisää tyhmiä, jos joku jaksaisi vastata...
 
Täytyykö uusi kansio ja tiedosto perustaa joka kerta ennen äänitystä
ja jokaisessa vaihtoehdossa (stereo, 4ch ja mtr)? Eniten tulisin tarvitsemaan tuota mtr:ää, johon saa erikseen äänitettyä laulut ja pari soitinta. Ja MTR toimii ilmeisesti vain ulkoisten plugien kautta, ei sisäisten mikkien?
 
Mitähän tarkoittaa Input settingin "Lo cut", "Comp / Limit" "1/2 link", MS Matrix...jne...tarvitseeko näitä säätää ennen jokaista äänitystä?
 
Henri Henri Olavi
09.03.2016 21:48:15 (muokattu 10.03.2016 14:24:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lumica: Päädyin nyt Zoom H4n tsydeen.
 
Kiitän edellisistä vastauksista ja kysyisin nyt lisää tyhmiä, jos joku jaksaisi vastata...
 
Täytyykö uusi kansio ja tiedosto perustaa joka kerta ennen äänitystä

 
Ei täydy.
 
ja jokaisessa vaihtoehdossa (stereo, 4ch ja mtr)? Eniten tulisin tarvitsemaan tuota mtr:ää, johon saa erikseen äänitettyä laulut ja pari soitinta. Ja MTR toimii ilmeisesti vain ulkoisten plugien kautta, ei sisäisten mikkien?
 
Tätä en itse asiassa tiedä, koska en käytä laitetta raiturina.
 
Mitähän tarkoittaa Input settingin "Lo cut", "Comp / Limit" "1/2 link", MS Matrix...jne...tarvitseeko näitä säätää ennen jokaista äänitystä?
 
Lo cut leikkaa alapään, Comp/Limit on kompressori ja limitteri. Itse pidän äänittäessä ainoastaan Lo Cutia päällä, mutta alimmilla asetuksilla. Usein en pidä sitäkään. Kompura ja limitteri siis rajoittavat sisääntulevaa signaalia, näin pähkinänkuoressa. Näitä tarvitsee säätää tietenkin sen mukaan millaista matskua ja missä ja miten on äänittämässä. Itse pyrin yleensä siihen, ettei tarvitsisi käyttää kumpaakaan, mutta joskus on pakko heittää mieto kompura päälle. MS tarkoittaa Mid/Side-matriisia, josta sun ei tarvinne tällä hetkellä tietää mitään, ellet tunne tarvitsevasi MS-äänitettyä matskua.
 
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
Lumica
13.03.2016 17:26:02 (muokattu 13.03.2016 17:27:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista. Olen nyt saanut multitrackilla äänitettyä
muutaman raidan, ne ilmeisesti kuuluvat monona. Kuuluuko tässä vaiheessa
muuntaa se stereoksi tai mp3-muotoon vai siirränkö tietokoneelle ja siitä käsittelen esim. Audacityllä? Kun tuossa Zoomissa näyttää olevan wav. ja mp3 jutut...
 
Henri Henri Olavi
13.03.2016 18:18:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lumica: Kiitos neuvoista. Olen nyt saanut multitrackilla äänitettyä
muutaman raidan, ne ilmeisesti kuuluvat monona. Kuuluuko tässä vaiheessa
muuntaa se stereoksi tai mp3-muotoon vai siirränkö tietokoneelle ja siitä käsittelen esim. Audacityllä? Kun tuossa Zoomissa näyttää olevan wav. ja mp3 jutut...

 
Mä ottaisin ne raidat ulos jokaisen monona, muodossa wav. Audacity ei ehkä ole kaikista paras softa tuohon työstöön. Eikö tuon Zoomin mukana tullut Cubasesta LE-versio? Itse käyttäisin sitä jälkityöstöön. Vaikka onkin vain LE-versio, on siinä paljon paremmat ominaisuudet kuin Audacityssä, joka ei käsittääkseni varsinaisesti ole monikanavasofta.
 
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
Lumica
13.03.2016 19:02:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Mä ottaisin ne raidat ulos jokaisen monona, muodossa wav. Audacity ei ehkä ole kaikista paras softa tuohon työstöön. Eikö tuon Zoomin mukana tullut Cubasesta LE-versio? Itse käyttäisin sitä jälkityöstöön. Vaikka onkin vain LE-versio, on siinä paljon paremmat ominaisuudet kuin Audacityssä, joka ei käsittääkseni varsinaisesti ole monikanavasofta.
 
Tuli kyllä mukana Cubasekoodit. Mutta äänitin sillä muutama vuosi sitten ja koin sen erittäin vaikeaksi, nyt en enää muista siitä vähääkään. Monet on puhuneet tuon Audacityn puolesta.
 
Lumica
13.03.2016 21:11:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kysymys...kun on tuo rec format, mitkä asetukset ja tasot pitäisi asettaa mahdollisimman hyvään lopputulokseen? Ja pitäisikö alusta lähtien äänittää monona vai stereona ja voiko sen säätää vielä jälkikäteen?
 
Henri Henri Olavi
13.03.2016 21:30:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lumica: Vielä kysymys...kun on tuo rec format, mitkä asetukset ja tasot pitäisi asettaa mahdollisimman hyvään lopputulokseen? Ja pitäisikö alusta lähtien äänittää monona vai stereona ja voiko sen säätää vielä jälkikäteen?
 
Toki isoin bittisyvyys ja näytteenottotaajuus antavat isompaa headroomia, joka on valttia jälkityöstössä, joskin tässäkin on matkassa muuttujia. CD on 16-bittistä ja 44.1 kHz, eli jos meinaat tuotostasi cd:lle lopuksi, et tarvitse tämän isompia arvoja.
 
Jälkeenpäin ei voi muuttaa esim. monoa stereoksi, eikä toisinpäinkään saavuteta mitään. Se, haluatko äänittää monona vai stereona, riippuu täysin siitä mitä äänität.
 
I'm sticking pins and needles in this stinking rot flesh-like substitute pieces of half cooked meat that are walking on this earth.
Trendkeel
16.03.2016 14:44:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lumica: Ja pitäisikö alusta lähtien äänittää monona vai stereona ja voiko sen säätää vielä jälkikäteen?
 
Jos haluat äänittää stereota, tarvitset kaksi mikrofonia. Esimerkkinä kitaran äänitys. Kaksi mikkiä kytkettynä interfaceen/mikseriin, jotka äänittävät samaan aikaan soittoa.
 
Sen sijaan jos haluat lopputuloksen olevan stereota, siihen riittää yksi mikki. Äänitä kaksi erillistä kitararaitaa ja panoroi ne täysin vasemmalle ja täysin oikealle. Tadaa, stereo!
 
Bändimusassa stereona äänitetään pääsääntöisesti rumpujen overheadit. Kaikki muu toimii monona mainiosti. Monotaltioinnit voi panoroida vasemmalle ja oikealle, jolloin saundimaailmaan saa leveyttä. Liika stereoraitojen käyttö itse asiassa poistaa lopputulokselta leveyttä.
 
"Mono vs. stereo" -haku Googlesta kertoo lisää. Ja muutenkin äänityksen ja miksaamisen perusteita löytyy netistä runsaasti, suosittelen lämpimästi niihin perehtymistä.
 
Lumica
20.03.2016 20:48:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoomissa on mtr-muodossa ne 4 raitaa. Kun käännän esim. 1 raidan stereoasetuksen päälle, aktivoituu myös raita 2 ja näkymäksi tulee "1 / 2". Samoin tapahtuu stereoasetuksilla myös raidoille 3 ja 4. Tämä ilmeisesti vähentää näinollen siis kaksi raitaa pois käytöstä, koska nämä yhdistyvät?
 
Kiitos monista neuvoista täällä! Kyllä tässä on luettu kaikenlaisia ohjekirjoja ja tutorointivideoitakin katsottu. Ehkä tämä vähitellen...
 
Lumica
20.03.2016 21:09:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tarkoitin siis lähinnä laulamista stereona.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «