passe 11.03.2016 11:14:17 | |
---|
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin". |
Anonymous-jazz 11.03.2016 23:12:14 (muokattu 11.03.2016 23:14:38) | |
---|
Kailis: Siinä mielessä kyllä, että Toto IV julkaistiin -82 ja Steely Danin Gaucho -80 ja sitä seuraava Two Against Nature vuonna 2000. Porcarohan polkaisi tyhjää -92 joten... No toi juttu tais tapahtua joskus 70-luvulla. Vuosilukua en tiedä, mutta juttu meni kuitenkin näin, että Steely Danin ukot soitti Jeffille ja pyysivät saada lainaksi sen rumpuja studiosessioihin, kun ne soundasivat heidän mukaan niin hyvältä. Faktahan on kuitenkin se, että rummut eivät soi itsessään, vaan siihen aina tarvitaan rumpali luomaan se soundi ja monet rumpalit kuullostavat itseltään, niin kuin Steve Gadd. "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
markkuliini 12.03.2016 02:21:14 | |
---|
Mäkin olen kuullut tuon jutun että Jeffin rummut olis jäänyt studioon, ehkä hän oli jo soittanut Steely Danille jotain ottoja, ja sitten oli tullut kysely että voisko nää rummut olla täällä vielä pitempään, vaikka ukkoa ei enää tarvittu. Jännä juttu että näin moni meistä on keksinyt tän tarinan omissa päissämme. :-D Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
markkuliini 12.03.2016 02:42:14 (muokattu 12.03.2016 02:48:26) | |
---|
hollmi-5: Jeff teki paljon studiokeikkaa. Rummut oli usein Ross Garfieldin toimittamat. Steely Danin jäbätkin sen tiesivät. Miksi kysyä Jeffilta? Sen verran kuitenkin tiedän, että Yamahaa tai Pearlia ei Jeffin sessioissa käytetty, vaikka näitä merkkejä mainostikin. Mika ehkä nyt kompastuu omaan nippelitietoonsa. Ensinnäkin, Ross Garfield muutti Losiin vasta vuonna -80 ja aloitti rumpupalvelunsa mun pienen googlailun mukaan vasta jotakin vuosia myöhemmin. Steely Dan ei siis ole voinut kysyä häneltä rumpuja tähän sessioon. Toiseksi, carting-firmat ja myöskin Ross toimittivat joskus omia mutta usein asiakkaan eli rumpalin omistamia settejä. Vaikka Ross myös omistaa paljon settejä, niin hänen hallussaan on ollut paljon rumpuja joiden omistaja hän ei ole, hän on vain huoltanut ja toimittanut niitä sessioihin. Vielä 80-luvulla studiomuusiokolla saattoi olla niin paljon töitä että rumpujen roudaus oli järkevää ulkoistaa, eli kalusto oli muiden hallussa silloin kun se ei ollut sessiossa. Ja tottakai rumpalit käyttivät mielellään omaa tuttua kalustoa, ellei sessioon haluttu jotain tiettyä erikoista kamaa. Ross tai kukaan muukaan carting-palvelun tarjoaja ei ikimaailmassa luovuttaisi Jeffin tai muunkaan omistamaa settiä ilman omistajan lupaa, oli kysyjä Steely Dan tai kuka vaan. En tiedä mistä on syntynyt harhaluulo, että carting-firmat vuokraavat vain omaa kalustoaan. Paljon kannattavampaahan muusikoille oli käyttää omia settejä jotka carting-palvelu säilytti ja roudasi sessioihin. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Epämuusikko 12.03.2016 10:29:41 | |
---|
Maailma paranee joka kirjoituksella. Tälläkin. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
hollmi-5: Jeff soitti jo Steely Danin Katy Lied-albumilla alle kaksikymppisenä, joten mies oli jo tuttu ja tarinasi siksi ontuu. Tämä siis vuonna 1975. Ja Toto IV on -82. Tarina taitaa oikeasti mennä niin että Jeff soitti Katy Lied ja Pretzer Logic levyillä mutta seuraavalle Royal Scam levylle Steely Dan halusikin vain Jeffin rummut. Royal Scam levyllä soittaa siis Bernard Purdie ja Rick Marotta (toinen LP-levyn A-puolella ja toinen B-puolella). Seuraavalla AJA levyllä olikin 6 eri rumpalia ja on studiorumpaloinnin klassikkolevy (Purdie oli ainut joka soitti 2 biisiä muilla 1). |
jazzmies 12.03.2016 12:14:08 | |
---|
Ihan mainio juttu, että äänilevyn 1970-luvun historiaa on alettu kirjoittaa ja musiikinteon mekanismeja tutkia tuolla tarkkuudella. Kuten kommenteista huomaa, niin on paljon lentäviä lauseita kuka sanoi missä. Kannattaa kuitenkin etsiä niitä, mitä kyseinen tyyppi on sanonut tallennettuna. Niistä saattaa itse oppia sitä olennaista, että miten tehdä itse historiaa ja musiikkia. Maailman on täynnä ihmisiä, jotka ovat kopioineet, omaksuneet ja coveroineet lisäämättä yhtään efforttia maailman itse musiikkiin. Viisastelu ja siihen perustuva diskurssi on niin turhaa, jos omaa outputia ei ole. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
hollmi-5 12.03.2016 16:04:21 | |
---|
Phil: Tarina taitaa oikeasti mennä niin että Jeff soitti Katy Lied ja Pretzer Logic levyillä mutta seuraavalle Royal Scam levylle Steely Dan halusikin vain Jeffin rummut. Royal Scam levyllä soittaa siis Bernard Purdie ja Rick Marotta (toinen LP-levyn A-puolella ja toinen B-puolella). Seuraavalla AJA levyllä olikin 6 eri rumpalia ja on studiorumpaloinnin klassikkolevy (Purdie oli ainut joka soitti 2 biisiä muilla 1). Ajan kuluessa ja tarinankertojien vaihtuessa juttu saattaa muuttuakin ja vaikeaa on oikeaa ja asian todistavaa lähdettä löytää. 1976 ja Jeff oli kiireinen Boz Scaggsin Silk Degrees levyn ja siihen liittyvän kiertueen kanssa. Tuonna vuonna Jeff soitti ilmeisesti vain kolmella LP-levyllä, joka oli hänelle vähän. Jeffillä oli ollut Steely Daniin kiinnitys 400 USD:n viikkopalkalla ja hän otti pestin ja vaihtoi -73 alkaneen Sonyn ja Cherin tv-shown 1500 USD/viikkopalkan, koska halusi Steely Daniin. Steely Dan vetäytyi keikkailusta pitkäksi aikaa vuoden 1974 jälkeen ja keskittyi studiotyöskentelyyn, jossa tapahtuneesta pilkunviilaamisesta on juttua riittänyt. Lido Shufflesta olen tykännyt kovasti. Jeff groovaa: https://www.youtube.com/watch?v=0zcSJU80dLU Soundit, piuhat ja kajarit. |
Tankero 13.03.2016 15:12:42 | |
---|
markkuliini: Mäkin olen kuullut tuon jutun että Jeffin rummut olis jäänyt studioon, ehkä hän oli jo soittanut Steely Danille jotain ottoja, ja sitten oli tullut kysely että voisko nää rummut olla täällä vielä pitempään, vaikka ukkoa ei enää tarvittu. Jännä juttu että näin moni meistä on keksinyt tän tarinan omissa päissämme. :-D Jututhan leviää. Huomattavan monihan esim "tietää" mistä `Sä kuulut päivään jokaiseen`tankun teksit kertoo. :) Humppajyrä |
markkuliini 13.03.2016 16:00:04 (muokattu 13.03.2016 17:16:00) | |
---|
Tankero: Jututhan leviää. Huomattavan monihan esim "tietää" mistä `Sä kuulut päivään jokaiseen`tankun teksit kertoo. :) Mä en taas tätä "tiedä", eikä kyseisen kappaleen tausta ihan hirveästi kiinnostakaan. :) Se taasen on minusta kiinnostavaa, miksi tää tarina rumpujen lainaamisesta on joidenkin mielestä niin uskomaton. Soittimiahan on lainattu muusikkopiireissä iät ja ajat. Etenen vastakysymyksellä, eli mikä tässä riittäisi todisteeksi? Riittääkö esim. Jeffin haastattelu jossa tuo mainittaisiin? Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Tankero 13.03.2016 16:42:13 | |
---|
markkuliini: Mä en taas tätä "tiedä", eikä kyseisen kappaleen tausta ihan hirveästi kiinnostakaan. Se taasen on minusta kiinnostavaa, miksi tää tarina rumpujen lainaamisesta on joidenkin mielestä niin uskomaton. Soittimiahan on lainattu muusikkopiireissä iät ja ajat. Etenee vastakysymyksellä, eli mikä tässä riittäisi todisteeksi? Riittääkö esim. Jeffin haastattelu jossa tuo mainittaisiin? Juu, otin vain esimerkkinä siitä kuinka tarinat elävät ja leviävät. Humppajyrä |
statistiÖ 13.03.2016 22:02:03 | |
---|
Strumbali: https://www.youtube.com/watch?v=2vcKn_tOnr4Kerrankin tiluttaminen, peltien räiskiminen sarjassa, kaahaaminen ja isot aksentit on täysin perusteltua. Iso, muhkea, vauhdikas teos taustanauhana. Hyvällä laadulla vielä. Onk'hää alkuperäinen finalcountdown? ¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ olennainen ¤ sidonnainen ¤ ihanainen ¤ |
Duro 13.03.2016 22:06:54 | |
---|
statistiÖ: Onk'hää alkuperäinen finalcountdown? Onhan hän. Vuoden nukkuja: Duro "miten mä tähän päädyin ja kuka potki mua koko yön päähän" - Closure |
dictatorsh*t 13.03.2016 22:13:18 | |
---|
statistiÖ: Kerrankin tiluttaminen, peltien räiskiminen sarjassa, kaahaaminen ja isot aksentit on täysin perusteltua. Iso, muhkea, vauhdikas teos taustanauhana. Hyvällä laadulla vielä. Onk'hää alkuperäinen finalcountdown? Tämä on myös hieno: https://www.youtube.com/watch?v=ORbR3GjU2oQ |
markkuliini 13.03.2016 23:55:57 | |
---|
Tankero: Juu, otin vain esimerkkinä siitä kuinka tarinat elävät ja leviävät. No tää on kyl ihan totta. Mistäköhän mä tuon jutun luin, olikohan Jeffin haastattelu? Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Kailis 14.03.2016 12:22:26 | |
---|
JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään. |
dictatorsh*t 14.03.2016 16:38:29 | |
---|
Kailis: Olipahan pahassa kaikkea sitä mitä edellinen ei. Tylsä, töksähtelevä, epämusikaalinen... ei jatkoon. Mutta erinomaista viihdettä! |
hollmi-5 14.03.2016 16:45:02 | |
---|
dictatorsh*t: Mutta erinomaista viihdettä! Ei auennut viihdearvo. Soundit, piuhat ja kajarit. |
jtpennane 14.03.2016 16:46:07 | |
---|
hollmi-5: Ei auennut viihdearvo. Ehkä tässä mennään vähän Julmahuvin puolelle. Vadrum tulee mieleen. Juuh elikkäs |
hollmi-5 14.03.2016 16:53:21 | |
---|
markkuliini: No tää on kyl ihan totta. Mistäköhän mä tuon jutun luin, olikohan Jeffin haastattelu? Olisi hyvä, jos jostain löytyisi haastattelu. Itsellänikin on paljon luettua, mutta aika tekee muistikepposia, kun ei noita 80-lukulaisia lehtiä ole tullut säilytettyä. Jeffistä oli paljon tarinaa ja varsinkin Toton nelosen jälkeen. Sen kyllä muistan, että Jeff käytti vuokrafirmojen palveluja ja taisi siellä maininta olla siitäkin, että ihan niitä omia rumpujansakin säilyttää firmoissa, koska heillä sellainen palvelu on. Yleensä homma meni studiossa niin, että noin kolme tuntia ennen Jeffin saapumista tuli firman ukkoja pari, jotka laittoivat kaiken valmiiksi. Ja niitä Jeffin settejä saattoi olla pystyssä useammassa paikkaa, koska musateollisuuden rattaiden pyöriessä vinhaa vauhtia ei tähtirumpalin aikaa tuhlailtu hommin, jotka sai ulkoistettua ja tuotannoissa oli rahaa hyvin. Eilen tuli oikein hieno dokumentti länsirannikon studioskenestä Wrecking Crewn vinkkelistä nähtynä 60-70 -luvuilla: http://areena.yle.fi/1-2848988 Soundit, piuhat ja kajarit. |