Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rokkitähtien räkkikamoista?
1
yanera
09.03.2016 12:35:56 (muokattu 09.03.2016 12:40:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaa siltä, että ainakin raskaamman musiikin puoleella monella kitaristilla on käytössä räkki, mikä pitää sisällään monenmoista härpäkettä.
 
Miksiköhän on näin, ja juuri monella ns "perusrock kitaristilla?"
 
Täältä lisätietoja: https://www.guitar.com/rigs
 
Itselläni menee kitara vahvistimeen od-pedaalin ja wahin läpi. Efektilnkissä on graafinen eq buustaamista varten, kohinan poistaja, sekä delay, niillä on pärjätty.
 
Esim: https://www.guitar.com/rigs/slash-v … et-revolver-2007-rig-and-gear-setup
 
https://www.guitar.com/rigs/doug-al … -whitesnake-2009-rig-and-gear-setup
 
https://www.guitar.com/rigs/yngwie-malmsteen-2008-rig-and-gear-setup
 
https://www.guitar.com/rigs/john-pe … eam-theater-2002-rig-and-gear-setup
 
https://www.guitar.com/rigs/herman- … dragonforce-2012-rig-and-gear-setup
 
https://www.guitar.com/rigs/adrian- … iron-maiden-2006-rig-and-gear-setup
 
ja näitähän riitää...
 

 
Minne ne soittajat ovat kadonneet, joilla on vaan se kitara+ piuha ja Marshall?
 
Marshall,Peavey, Krank - Marshall 1960A
askomiko
09.03.2016 12:39:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkki on käärmeenpesää selkeämpi roudattava kun kaikki vermeet on yhtenä valmiina pakettina. Kansi auki ja rokki haisemaan. Paljon roudautuessa vahvareille on melkeinpä pakko olla roudauskeissi jottei se ihan leviä käsiin, ja siitä ei ole enää pitkä matka muuttua muutenkin räkiksi.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
hallu
09.03.2016 13:06:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä luulen, että yksi juttu on siinä että kun ne kitaristit ei itse rakenna eikä ylläpidä sitä rigiä vaan siellä on joku koulutettu insinörtti kitaratekikkona joka hoitaa ne vaikeat jutut niin se on vaan ammattimaistunut. Nuo isot maailmantähdet tekevät showbusinesta ja varmaan niiden laitteistojen kokoonpanossa on ratkaisevaa kustannustehokkuus, ja kytkettävyys muuhun lavatekniikkaan ja äänentoistojärjestelmiin ja miljoonat muut seikat mitä minä en tiedä edes, mutta joka tapauksessa se lienee hyvin kaukana makuuhuonekitarsitin nysväämisestä ja tavaroiden rakastamisesta.
 
Räkki on varmasti käytännöllinen tapa järjestää kitaratekniikka ja ennenkaikkea modulaarisena se on helposti muunneltavissa mihin vaan. Kitaristina olen itse ajatellut, että olisi oikeastaan käytännöllisintä tehdä kitarasta ja efektilaudasta (kemperistä, etuvahvistimesta tjsp.) se henkilökohtainen osuus josta saisi ulos sitä linjatasoista signaalia jonka voisi sitten kytkeä mihin tahansa teholähteeseen mikä kohdepaikassa sattuu olemaan käytössä.
 
Kyllähän digitalisaation myötä varmasti kitaralaittestot kutistuvat ja muuttuvat helpommiksi roudata, vievät vähemmän sähköä, ovat toimintavarmempia, mahtuvat tarvittaessa lentokoneen ruumaan, etc. tuskin leivän perässä ympäri maailmaan ravaavat muusikot jaksavat paljoa haikaill aputkien ja pakkamuuntajien perään, vaan varmasti se pienimmän riesan tie on myös kovassa kurssissa. Samalla täytyy tietenkin pitää sponsorit tyytyväisenä ja jos joku Vox on maksanut soittajalle näkyvyydestä, niin täytyy niitä telkänpönttöjä pitää lavanlaidalla velvollisuuden tunnosta, mutta nehän nyt voi olla vaikka komboksi naamioituja kuljetuslaatikoita kemereille sun muille :-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
ÄrGee
09.03.2016 13:37:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska kitara, piuha ja marsu ei vain vastaa nykypäivän vaatimuksia.
 
Sitten on niitä soittajia joilta löytyy ns. fly rigit, mistä saattaa löytyä pelkästään efektiprosessori ja bägi mihin mahtuu pari soitinta. Ja sillä pärjää.
 
Mutta kyllä kitaristeja on erittäin monenlaisia tämänkin asian suhteen. Premier Guitarin rig rundown on kiinnostava videosarja.
 
https://www.youtube.com/user/premierguitar/search?query=rig+rundown
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Exhausted
09.03.2016 13:51:28 (muokattu 09.03.2016 13:52:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyypillinen tapaus on se, että räkissä on jonkinlainen langattoman vastaanotin, switcher monelle kitaralle ja/tai vahvistimelle ja looper/hylly pedaaleille. Pedaalit pysyvät paremmassa kunnossa kun eivät ole lavalla ja tarvittaessa kitarateknikkokin voi niitä operoida. Lavalla on usein vain kaiutinkaappi ja jalkakytkin pedaalien ohjaamiseen. Monilla on myös vahvistinnuppi rakennettu räkkikotelon sisään, varsinaisia preamp/poweramp-rigejä näkee harvemmin, paitsi sitten Axe-FX:n käyttäjät, joilla ei aina taas ole sitä poweramppia.
Spedemix
09.03.2016 14:20:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhaustedia laajentaen: Sehän periaatteessa ihan sama onko se efekti pedaalissa lavalla vai rakennettu räkin sisälle ja ohjattu lavalta käsin. Räkki pysyy helpommin ja varmemmin ehjänä.
 
80-luvulta eteenpäin jotkut tyypit halusi perus delaypedaalin tilalle stereoräkkidelayn joka tulee ns. "post-amp". Joillain räkkeilijöillä on varmaan tämmönen setuppi edelleen käytössä.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Laulava Kylätohtori
09.03.2016 14:20:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: ...tuskin leivän perässä ympäri maailmaan ravaavat muusikot jaksavat paljoa haikaill aputkien ja pakkamuuntajien perään, vaan varmasti se pienimmän riesan tie on myös kovassa kurssissa...
 
Päinvastoin, nehän just voi haikailla kömpeöiden, painavien ja ah niin mojokkaiden vanhojen vintits kamojen perään, koska ei itse tarvitse roudailla niitä. Sitä varten on ammattiroudarit, jotka kyllä kantavat vaikka 100 full stackia rekasta lavalle ja lavalta rekkaan. Ja sehän on pelkkää mainosta, mitä suuremman 'rekka convoyn' kiertue tarvitsee...
 
Pizzerian nurkkia koluavat artisti maksaa -sarjan kaverit taas haikailevat halvan ja kevyen kaluston perään, kun joutuu itse sen vääntäämään lavalle ja sieltä Toyotaan ja Toyotasta treenikselle neljänteen kerrokseen ilman rappusia tai hissiä. Sähköjä ei kai niidenkään tarvitse sentään itse maksaa...
 
They pass too much electricity. -SRV
Exhausted
09.03.2016 14:25:30 (muokattu 09.03.2016 14:38:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Exhaustedia laajentaen: Sehän periaatteessa ihan sama onko se efekti pedaalissa lavalla vai rakennettu räkin sisälle ja ohjattu lavalta käsin.
 
No, jotkut ehkä tykkää improta pedaalien kanssa jolloin pitää nähdä mitä voi laittaa päälle tai muutella säätöjä
 
ai niin, lisätäänpä vielä että Kurt Cobainilla oli vuodesta 1991 lähtien räkkisetup: Mesan etunen ja Crownin tai Crestin päättäri, ei muuta. On jäänyt vähän epäselväksi miten tähän päädyttiin, kun edes Mesan kanavanvaihtoa ei käytetty (vaan säröpedaaleita). Ehkä tavallisista nupeista ei saanut riittävästi puhdasta volumea? Tosin kuulemma noita päättäreitä hajoili melko usein.
juici
09.03.2016 18:16:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: ai niin, lisätäänpä vielä että Kurt Cobainilla oli vuodesta 1991 lähtien räkkisetup: Mesan etunen ja Crownin tai Crestin päättäri, ei muuta. On jäänyt vähän epäselväksi miten tähän päädyttiin, kun edes Mesan kanavanvaihtoa ei käytetty (vaan säröpedaaleita). Ehkä tavallisista nupeista ei saanut riittävästi puhdasta volumea? Tosin kuulemma noita päättäreitä hajoili melko usein.
 
Ne Crownin päättärit ei kestäneet Mesan antamaa signaalia vaan levähtelivät tuon tuosta Nevermindin kiertueella. Crestit sen sijaan kestivät kamojen hajottamisenkin.
 
Oletan, että Cobain olisi mieluusti halunnut käyttää Fenderin Twin Reverbiä mutta kiertuekäytössä se olisi jäänyt pieneksi / epäkäytännölliseksi. Niinpä Mesa + Crest ajoi puhtaan signaalin tuottamisen paremmin.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Exhausted
09.03.2016 20:18:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin ilmeisesti Mesan Studio Preampin signaali on tavallista kuumempi, siinä on vissiin jokin EL84-pääteastekin samassa? Ja tavallaan ymmärtää sen, että jos ei halua roudata montaa vahvistinta, niin joku monisataawattinen päättäri on parempi vaihtoehto kuin mikään nuppi. Kyllähän Cobainilla oli Nevermindin kiertueella 4 Marsun kaappia ja In Uteron aikaan vissiin 8(!).
noon
12.03.2016 11:11:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Räkkiin on helppo mahduttaa kaikkea kaksinkappalein. Varavermeet tuotantovehkeen alapuolelle. Roudattavuus tuli kans itsellä mieleen
 
Jormaz
12.03.2016 12:04:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On siinä tietenkin myös se että jos jotain tiettyä soundia haluaa niin ainoa vaihtoehto voi olla tietyn etuasteen ja päätteen yhdistelmä. Esim. Green Dayn ukkelilla on 3-kanavainen etuaste josta se ottaa pelkän cleanin (on muuten vieläkin torilla, räkkivahvarit ei nykyään liiku) ja säröt tulee jostain modatusta nupista. Lukatherkin vannoi pari vuosikymmentä samaisen etuasteen nimeen mutta nyt aikuistuttuaan on siirtynyt Bognerin nuppiin. Dave Mustaine oli aikanaan kova kamarunkkari mutta nykyään kehuu sitä mistä saa parhaan diilin. Nykyään on myös paljon enemmän suoraan midi-ohjattavia nuppeja joten sekään ei enää puolla räkkivehkeitä. Ja sit on tietty Kemperit ja Axet. Miksipä ei kun ei kukaan kuitenkaan huomaa eroa eikä ketään kiinnosta.
 
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
antikristus
12.03.2016 14:11:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Townsendin Devinhän on raahannu räkkiä nukana vissii Strappingin ajoilta asti ja jossaa Z2 haastattelus puhu et sil ei oo mitää kitarateknikkoja ja on hillitön kamarunkkari.
 
Gritsen
12.03.2016 14:45:05 (muokattu 12.03.2016 14:52:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antikristus: Townsendin Devinhän on raahannu räkkiä nukana vissii Strappingin ajoilta asti ja jossaa Z2 haastattelus puhu et sil ei oo mitää kitarateknikkoja ja on hillitön kamarunkkari.
 
Axeihinhan Devinkin on siirtynyt, tosin kaikesta päätellen ainoastaan haikeasti esim. lentokoneissa roudaamisesta johtuvista kustannusteknisistä ratkaisuista eikä "WOW TÄÄ TEKEE KAIKEN" -fiilaroinneista jota saa kuulla juntimmalta kansanosalta niinkuin ex- Axl bandin DJ Ashbalta.
 
Tietyllä tavalla Fractalin kamat on revitalisoineet monien kiinnostusta räkkijuttuihin, mutta älkää ihmiset myykö oikeita vahvareitanne sen takia. Kymmenen vuoden päästä harmittaa. Ehkä Axe-FX:llä soittaminen tasapäistää soittajia niin, että kaikilla on omiin tarpeisiin "hyvä soundi" ja loput on soittamisesta ja luvouudesta kiinni. Mun mielestä mallintavissa vaan katoaa kaikki hauska siitä oman soundin löytämisestä, eikä kitaran oma tone ja mikinvalinta kuulu niin paljon kuin analogivehkeissä.
 
Useammin A/B vertailu noista mallintavista kyllä keskittyy raskaiden soundien uskottavuuteen, ja yks Metallica -arpeggiokliini heitetty mukaan koska muuta ei irtoa. Itse en vain ole koskaan kuullut mallintavista itseäni tyydyttäviä kliinejä toneja, kompressointia etc.
 
Itse rakastan räkkikamaa. Oma suosikkisetup tällä hetkellä on Roland GP-8 -analogiefektiprossu, ADA MP1 -etuaste, Digitech Dual 14 Midi EQ, Rocktron Hush IICX Noise Gate, Ibanez SDR-1000 Reverb ja Marshallin putkipäättäri (tällä hetkellä JCM800 2210:n return, mutta pyrin saamaan päättärinkin räkkiin, EL34 50/50 kiinnostelis). Muutenkin pyrin saamaan kaiken räkkiin, Rocktronin pedaaliluupperia seuraavaks hankintaan, ja joskus sit Dunlopin räkkiwahi, se tosin on törkykallis tässä vaiheessa käyttöarvoonsa nähden.
 
GP-8:ssa on muuten valtakunnan kovin midiohjattava instrumenttitason kompressori. Pitkälti sama piiri kuin Boss CS-2:ssa, mutta jotenkin hifimpi. Ja ADAsta en koskaan luopuis, jo sen solid state -piiri tekee Jazz Chorukset turhiksi hankinnoiksi mulle, puhumattakaan etuastesäröistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «