Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustiselle efektilauta
1
luossa
03.03.2016 11:18:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko teillä moista käytössä? Ja koko lautahommeli on mulle ihan uutta, mutta hauskoja ovat. Kitaroita on monta, mutta eniten soittoa saavat Gibson joss LR-Baggsin mikki, sekä vanha Takaminen ME sarjalainen. Ja nyt soittelen yksin, eli bändiä ei ole mukana.
 
Itseäni kiusaa kaikki hurinat, mitä tulee mukaan siihen signaaliin. Onko efektilaudassa ne sähköt jotenkin tehty paremmin. Johdot minulla on laadukkaita.
 
Lisäksi on sellainen BBE:n 386 Acoustic Preamp. En edes muista, miksi sen aikanaan ostin. Vaan nyt kun kokeilin, niin hauska tuo oli.
 
Soundiin haen sellaista tukevuutta. Näkkileipäsoundi sattuu korviin ja sieluun. Auttaako kompressointi?
 
Mitä sinun laudassasi akkarille on / olisi?
 
discominister
03.03.2016 14:03:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin itse jonkun aikaa sitten TC-Electronicsin Acoustic Play laudan, jonka satuin saamaan uudenveroisen käytettynä varsin edullisesti.
 
Voin suositella kyseistä lautaa! Kyseinen lautahan pakkaa samaan lootaan reverbin, choruksen, kompressorin, EQ:n, DI-boksin, loopperin ja kaiken päälle vielä lauluefektit, että on vaimollekin jotakin.
 
Nuo kompressori ja EQ tulevant sen TC:N "bodyrez" toiminnon kautta, eli siellä on valmiiksi säädettyjä presenttejä, joilla on tarkoitus parantaa sähköistä soundia ja omalla tavallaan "mallintaa" erillaisia akkareita. Mielestäni erittäin pätevästi laitettu viiteen esiasetukseen erilaiset soundit, joita voi sitten halutessaan muokata. Löytyy myös yllättävän helposti toimiva valikko, josta voi paikantaa kiertoa tai huminaa aiheuttavan sävelen ja sitten laittaa sitä pienemmälle.
 
JohnJ
04.03.2016 08:50:38 (muokattu 04.03.2016 08:51:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen suunnitellut akkariefektilautaa. Hallustani löytyy jo BBE Acoustimax, joka toimisi etuasteena ja EQ:na (kitarassa ei sellaista ole). Lisäksi lautaan tulisi ainakin viritin, sekä jonkinlainen sooloboost. En vielä tiedä millä tuon boostin toteuttaisi (ehdotuksia?). Ehkä kompurakin voisi toimia lisähöysteenä. Runkona olisi joku sopivan kokoinen Pedaltrain, virtalähteeksi todennäköisesti Cioks AC Rider, koska Acoustimax syö vaihtovirtaa.
 
Metal meets the bone!
M.A.C.H.O. #13 - JUU HÄV PIIN IREISD!!!1
discominister
04.03.2016 09:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Ostin itse jonkun aikaa sitten TC-Electronicsin Acoustic Play laudan, jonka satuin saamaan uudenveroisen käytettynä varsin edullisesti.
 
Voin suositella kyseistä lautaa! Kyseinen lautahan pakkaa samaan lootaan reverbin, choruksen, kompressorin, EQ:n, DI-boksin, loopperin ja kaiken päälle vielä lauluefektit, että on vaimollekin jotakin.
 
Nuo kompressori ja EQ tulevant sen TC:N "bodyrez" toiminnon kautta, eli siellä on valmiiksi säädettyjä presenttejä, joilla on tarkoitus parantaa sähköistä soundia ja omalla tavallaan "mallintaa" erillaisia akkareita. Mielestäni erittäin pätevästi laitettu viiteen esiasetukseen erilaiset soundit, joita voi sitten halutessaan muokata. Löytyy myös yllättävän helposti toimiva valikko, josta voi paikantaa kiertoa tai huminaa aiheuttavan sävelen ja sitten laittaa sitä pienemmälle.

 
Unohtuikin sanoa, että lootasta löytyy vielä viritinkin. Se tosin on aika huono ja heittelee vähän miten sattuu, mutta saapahan kitaran mutelle tarvittaessa. Se huono puoli tuossa Acoustic Playssa on, että 100 varsinaista present paikkaa on vain lauluasetuksille, eivät kitarasäädöille ollenkaan. Mutta se on ollut minulle ihan ok.
 
luossa
04.03.2016 23:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko tuota efektilautaa käyttää, jos soittaa ulkoisen mikin kautta? Lähinnä sellaisia kaikukikkailuja haluaisin. Tietysti vahvistinkin on sellainen kompromissi. Soitan kuitenkin tunteja päivittäin, niin korva tarvitsee hyvää ääntä :) !
 
discominister
05.03.2016 09:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

luossa: Voiko tuota efektilautaa käyttää, jos soittaa ulkoisen mikin kautta? Lähinnä sellaisia kaikukikkailuja haluaisin. Tietysti vahvistinkin on sellainen kompromissi. Soitan kuitenkin tunteja päivittäin, niin korva tarvitsee hyvää ääntä :) !
 
Nooo... periaatteessa kyllä. Mutta tuskin antaa esim. phantom virtaa ulos ja kitaran sisääntulo on kyllä jackilla.
 
barclay
05.03.2016 14:33:15 (muokattu 05.03.2016 14:48:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman erikoinen aihe noin ajatuksena.
 
Mielestäni akustisen kitaran juttu on nimenomaan se että sitä soitetaan akustisesti, eli käytetään vain kitaran omaa ääntä. Jos ruetaan käyttämään efektejä ja vahvistimia niin eihän se silloin enää ole akustinen kitara, vaan sähkökitara. Ja silloinhan on sama käyttää oikeata sähkökitaraa, toimii paremmin.
 
Pokkeuksena tietenkin se jos käytössä on ulkoinen mikrofoni (eli esim Röde Nt-1) ja efektit ovat sen perässä.
 
Mutta jatkakaa toki. Olen vain puristi ja ilonpilaaja.
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project , Arizonan aavikolla siatkin lentävät: Sumell/Kostiainen
Gary Enfield
05.03.2016 15:17:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisen efektointi on jo vanha idea. John Martyn teki monta loistavaa levyä 70-luvulla sitä soveltaen, varsinkin Echoplexia.
 
https://www.youtube.com/watch?v=pYLVM560Fok
 
luossa
06.03.2016 14:34:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonni, ensin kiitos tuosta linkistä. Oli minulle uusi, ja todella mielenkiintoinen tuttavuus.
 
Ja kyllä minäkin olen sitä mieltä, että akustisen pitää soida akustisesti. Ja nyt vahingossa olen soitellut konkkamikillä ja kuulokkeilla. Mikin pistin Zoomin A3 laatikkoon kiinni. Enkä sitten ole tehnyt muuta kuin soitellut kitaroitani täällä kotona.
 
Jo toi Zoomihan toimii sekä kitaralle, että laululle. Hitsi mutta on ollut hauskaa laulella Wahilla, Slappackillä ja millä lie pikkuorava efektillä.
 
Ja nyt en malta pistää kitaraa ollenkaan kiinni piuhalla. Eli ongelmat alkaakin sitten kasvaa vaan!
 
tu_1922
06.03.2016 22:28:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on omassa laudassa kiinni fishmanin aura spectrum di, jonka mallinnuksilla saa piezo-mikistä jotain enemmän kitaraa muistuttavaa.
 
TC:n g-natural tuottaa kaikki efektit lukuunottamatta alapää tukevoittaja boss oc-3, joka pudottaa alinta säveltä oktaavin verran alaspäin.
 
Tuosta piuha rolandin r -50 loopperiin ja soitto voi alkaa.
 
Pedaaliauta on integroitu suoraan laatikkoon, jonka toisessa puoliskossa on lauluefektit. Laatikko ite tehty juuri noille tavaroille sopivaksi, joten tämä kehitysvaihe on lukittu.
 
Soundi lähtee pedaaleista.
Kumiankka
09.03.2016 18:23:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoom A2 tuli joskus hommattua, hinta/laatu varmaan kilpailukykyinen mutta ohjelmointi näin laiskalle on haastavaa, mutta kuvittelisin että muutaman saundin voisi saada ennakkoon ruuvattua. Kunnon akustista ei minulla olekaan, kerran kaverin vähän parempaa testasin Zoomiin niin mielestäni hyvin pelitti. Jostain bongasin vielä sellaisen vinkin, että jos sähkökitaralle on hommattu joku mallintava multiefekti niin usein noissa on joku efekti akustiselle tai akustisen simulaattori niin tuollaisella voi aneemista saundia joskus koettaa efektoida, tai ainakin tutustua aiheeseen.
 
Askorbiinihappo
10.03.2016 15:18:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

barclay: Hieman erikoinen aihe noin ajatuksena.
 
Mielestäni akustisen kitaran juttu on nimenomaan se että sitä soitetaan akustisesti, eli käytetään vain kitaran omaa ääntä. Jos ruetaan käyttämään efektejä ja vahvistimia niin eihän se silloin enää ole akustinen kitara, vaan sähkökitara. Ja silloinhan on sama käyttää oikeata sähkökitaraa, toimii paremmin.
 
Pokkeuksena tietenkin se jos käytössä on ulkoinen mikrofoni (eli esim Röde Nt-1) ja efektit ovat sen perässä.
 
Mutta jatkakaa toki. Olen vain puristi ja ilonpilaaja.

 
Tässä olet kyllä mun mielestä aivan totaalisen väärässä. Akustisen dynamiikkaa, puista soundia ja erilaisia soittotyylejä mahdollistavaa tatsia ei voi kopioida vain sillä, että vaihtaa sähkökitaraan. Edes särötetty akkari ei kuulosta millään muotoa sähkikseltä mun mielestä.
 
BigAgib
23.03.2016 19:36:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on akustisen perässä ensin k&k beltback preamp.
Sen jälkeen wet reverb ja joskus wamblerin deley.
Nyt hankin Bbe sonic stompin vielä miineiseksi ennen di boxia
 
Tami
27.03.2016 14:23:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sigman 000-kokoinen piezomikitetty kitara ja sähköinen soundi sisältää paljon kehittämismahdollisuuksia. Mimmoisia härveleitä ihmistet käytätte oman akkarisoundin parantamiseksi? Koputusten ja muiden juttujen tasoittamiseen varmastikin kompura olisi kiva ja sitten omaan makuun akkarissa on monipuoliselle eq:lle tarvetta ja loppuun sitten kaiku...
 
Onko kokemuksia fishmannin aura tai spectrum vekottimista ikäänkuin mallintamaan oikeita soundeja..?
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
tu_1922
27.03.2016 23:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia fishmannin aura tai spectrum vekottimista ikäänkuin mallintamaan oikeita soundeja..?
 
Mulla on toi Spectrum ja kyllähän tuo toi sointiin hieman enemmän jotain kitaraa muistuttavaa. Suurin haaste on löytää juuri oman kitaran soundi tuolta melko laajasta valikoimasta. Fishmanin omalla ohjelmalla pystyy hakemaan eri kriteereiden avulla mahdollisimman lähelle meneviä vaihtoehtoja, mutta loppuen lopuksi on vain luetettava omiin korviin. EQ ei ole paras mahdollinen, mutta kyllä tuollakin saa hieman vaikutettua soundiin.
 
Itse käytän Spectrumin loopissa TC multiefektiä, jolla saadaan sit hieman enemmän irti kitarasta. Blendaamalla piezoa ja DI:tä keskenään saadaan kyllä melko mukava, ainakin omaa korvaa miellyttävä kokonaisuus. Hinta on korkeahko, mutta kerranhan vain tuo kirpaisi ja kerrankin joku pedaali on oikeasti jäänyt pidettäväksi.
 
Soundi lähtee pedaaleista.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «