Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bluussijunnu kitisee
1
melodian tekijä
04.03.2016 18:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys, arvon asiantuntijat.
 
Seuraavanlaisen ongelman kanssa painin. Fender blues junior pitää ihan helvetillistä kirkunaa/kitinää. Ihan sama millä kitaralla soittaa tai minkä piuhan kytkee niin sama lopputulos. Itse asiassa, ei tarvitse edes piuhaa jakkiin kytkeä, riittää kun lyö virrat päälle niin meteli alkaa. Oudointa on, että se ääntely ei ole jatkuvaa vaan ajoittaista. Saattaa äänellä minuutin, olla minuutin hiljaa jne., ja soitettaessa kitaran soundi kuuluu vahvistimesta koko ajan normaalisti. Volumen/master volumen säätö ei vaikuta tuohon sivuääneen lainkaan vaan se tulee tasaisella voimakkuudella riippumatta siitä onko nupit yhdessä tai yhdessätoista.
 
Sen huomasin, että kun piuhaa pyörittelee jakissa niin se sivuääni häviää hetkellisesti. Olisiko siis vahvistimen input jakissa se syy vai missä?
 
No way but the blues way
melodian tekijä
05.03.2016 11:18:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes, taisin korjata vian kun avasin takalevyn ja suihkutin elektroniikalle tarkoitettua puhdistusainetta jakin sisälle. Yritin kyllä aikaisemminkin samaa temppua, mutta silloin ei onnistunut luultavasti siksi, että puhdistin hieman eri paikasta.
 
Olisi toinenkin asia, joka askarruttaa. Onko normaalia putkivahvistimelle, että soundi muuttuu kun vahvistin on ollut päällä tietyn ajan? Alkuun soundi on niin treblekäs/piikikäs, että joutuu kitaran tonepotikalla kompensoimaan vailla alapäätä olevaa ääntä, mutta noin puolen tunnin kuluttua on soundi tummentunut niin, että strato/tele kuulostaa omaan korvaan juuri siltä miltä pitääkin.
 
Onko se siis blues juniorin ominaisuus vai vika, että sen oikean soundin saavuttamiseksi täytyy pistää virrat päälle ja odottaa tovi?
 
No way but the blues way
Laulava Kylätohtori
05.03.2016 11:23:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

melodian tekijä: Onko se siis blues juniorin ominaisuus vai vika, että sen oikean soundin saavuttamiseksi täytyy pistää virrat päälle ja odottaa tovi?
 
Tovi kuulostaa normaalilta, mutta puoli tuntia vialta. Omissa peleissä on siinä ensimmäisten minuuttien aikana voinut tapahtua pientä muutosta, kun putket lämpeää, mutta ei se ero mielestäni koskaan niin suuri ole, että sillä mitään merkitystä olisit tai että sitä joutuisi säätimillä kompensoimaan...
 
They pass too much electricity. -SRV
Spedemix
05.03.2016 12:35:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

melodian tekijä: Olisi toinenkin asia, joka askarruttaa. Onko normaalia putkivahvistimelle, että soundi muuttuu kun vahvistin on ollut päällä tietyn ajan? Alkuun soundi on niin treblekäs/piikikäs, että joutuu kitaran tonepotikalla kompensoimaan vailla alapäätä olevaa ääntä, mutta noin puolen tunnin kuluttua on soundi tummentunut niin, että strato/tele kuulostaa omaan korvaan juuri siltä miltä pitääkin.
 
Onko se siis blues juniorin ominaisuus vai vika, että sen oikean soundin saavuttamiseksi täytyy pistää virrat päälle ja odottaa tovi?

 
Itsekin omistan (itse) rankasti modatun BluesJunnun.
 
Hassua, mäkin oon kokenu ton samantyyppisen fiiliksen että BJ:n saundi aukeaa vasta puolen tunnin soittelun jälkeen. Siksi usein keikoilla jätän sen päälle. Mutta mulla se menee toisinpäin; ekaks saundi on liian tumma stratolleni ja yläpää rupeaa helisemään vasta vähän ajan päästä.
 
Mä oon pikkuhiljaa kääntymässä siihen vaihtoehtoon, että kyseessä voi olla että korvat tottuu saundiin. Jos kuuloaisti täyttyy yläpäisestä saundista (sun tapauksessa), korva sen kompensoi tummentamalla kuuloa lennosta.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
melodian tekijä
05.03.2016 13:16:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen joskus tehnyt niinkin, että aamulla laitan vahvistimen päälle, juon aamukahvit ja vasta n. tunnin päästä kytken kitaran kiinni ja alan rämpyttelemään. Näin tehden se soundi on ollut omaan korvaan heti kohdallaan.
 
Blues junior on eka omistamani putkivahvistin ja muilla soittamillani mallintavilla transistorivahvistimilla en kyllä tuota soundin asettumista ole koskaan havainnut.
 
No way but the blues way
BugBadWolf
05.03.2016 18:18:26 (muokattu 05.03.2016 18:23:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teilläpä herroilla saattaa olla putket vaihdon tarpeessa. Olisiko blues-junnussa alkuperäiset putket roskaa, kun useampikin sellainen temppuilee? Vian kuvaus kuulostaa siltä, että toisesta puuttuu bassovaihe ja toisesta treblepää startatessa. Vian aiheuttajaksi kelpaavat niin etuaste- kuin pääteputketkin. Asiaa voi tutkia naputtelemalla putkia varovasti vaikkapa kumikahvaisella ruuvimeisselillä. Jos putken kolistelu tuottaa ääntä, vaihtoon mokoma.
 
Putkivahvistin voi myös irroitella putkiaan resonoinnin takia, joten niiden pohjaanpainaminen on silloin tällöin tarpeen. ÄLÄ KOSKE KUUMAAN PUTKEEN PALJAIN KÄSIN. Tulee poppa. Eikä ne taffeleiden syönnistä tahmaiset sormenjäljet pidennä putken ikää vaikka ne jättäisi siihen kylmänäkin.
 
Mm Marsun JTM30 oli sitä lajia, että putkenkantoja sai jonkun vuoden välein tinailla kiinni piirilevyyn. Ne aiheuttivat mielenkiintoisia ääniefektejä ja kyse voi olla myös tuollaisesta. Niissä piirilevyllä toteutetuissa putkivahvistimissa, jossa jokaiseen reikään ei ole niitattu holkkia, juotosten pettäminen on valitettavan yleistä. Se johtaa sellaiseen, että lämpölaajeneminen joko katkaisee jonkun linkin, tai saa sen toimimaan kunnolla. Asia kannattaa tutkia, koska väärässä kohdassa pettävä piirilevy tekee selvää vahvistimen kalliista osista.
 
Transistorilaitteissa ei tuollaista lämpenemistä tapahdu lainkaan. Tosin monesti vanhoissa sellaisissa joku piirilevystä irtoileva liitos saattaa lämmetessään alkaa pitämään. Se on kuitenkin vika, eikä ominaisuus.
 
Corto
05.03.2016 20:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä niin toivoin otsikon perusteella että täällä olisi joku vastavalaistunut bluesmärkäkorva ruvennut avautumaan sitä, kuinka nykymusa on perseestä ja Robert Johnson parasta ikinä. Ehkä jonkun toisen kerran sitten...
 
En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin
LaMotta
05.03.2016 20:13:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kirjoittanut tästä aiemminkin. Itsellä oli edellisessä kämpässä samanlainen ongelma. Vahvistimesta kuului ajoittain kirkuva ääni. Lopulta syyksi osoittautui naapurin wlan-modeemi.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
melodian tekijä
06.03.2016 10:37:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mystisiä juttuja nämä kyllä. Mulla on lähimpään naapuriin >20 metriä matkaa. Voihan se sieltä tai omastakin wlanista yms. ottaa häiriöitä, mutta kummasti vahvistin lakkasi ääntelemästä eilen aamulla kun sitä vähän putsailin. Siihen asti se n. viikon verran metelöi joka päivä ja melkeinpä koko ajan. Katsotaan ajan kanssa.
 
Tuo vahvistimen soundin pehmeneminen ajan kanssa voisi kyllä olla putkista johtuvaa, mutta tuo "ominaisuus" on ollut läsnä niin kauan kuin muistan. Eli eikös putkien olisi tähän mennessä pitänyt jo morjestaa lopullisesti jos ne kerran ovat tulossa tiensä päähän?
 
No way but the blues way
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «