Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millä softalla pdf-tiedostot painoon?
1
Timo JM
29.02.2016 19:10:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska vastausta ei kuulu tuon faq:n kautta, niin kysäisenpä täältä, että millä ohjelmalla ihmiset tekee nykyään pdf-tiedostot kansiin yms. Löytyykö ilmaisia softia?
 
firecane
01.03.2016 14:28:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Koska vastausta ei kuulu tuon faq:n kautta, niin kysäisenpä täältä, että millä ohjelmalla ihmiset tekee nykyään pdf-tiedostot kansiin yms. Löytyykö ilmaisia softia?
 
Eiks nää taitto-ohjelmat aina sisällä vaihtoehdon, että tallenna pdf-muodossa?
 
"Mulle brenkku ei ole koskaan ollut ongelma. Ei silti, toisinaan tykkään yhä rakentaa ranskalaistyylisen seitinohuen iltapäiväkännin." - Pentti Matikainen
morfin_mafer
01.03.2016 23:17:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Koska vastausta ei kuulu tuon faq:n kautta, niin kysäisenpä täältä, että millä ohjelmalla ihmiset tekee nykyään pdf-tiedostot kansiin yms. Löytyykö ilmaisia softia?
 
Itse asiassa Adobe InDesign on tähän mielestäni paras mutta suhteellisen kallis investointi.
 
Jabe
02.03.2016 13:15:11 (muokattu 02.03.2016 13:22:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo,
 
Suosittelen ehdottomasti ulkoisen palvelun käyttämistä, jos et itse oikeasti ole graafikko. Jos siis tekee painovalmiin CD-levyn kannet ja labelin, niin pitää saada kaikki leikkauskohdat, ylimääräiset bleedit jne blaa blaa kohdalleen. Haluatko oikesti alkaa väkertämään?
 
Itse olen ostanut graafista suunnittelua a) kokonaispakettina ja b) viimeistelynä / asetteluna.
 
Tavalla a) tarkoitan sitä, että olen antanut graafikolle musaa kuunteluun, ja pyytänyt suunnittelemaan fotosessiot, ideoinnin ja ihan kaiken.
 
Tavalla b) tarkoitan sitä, että olen ostanut vaan lay-outin. Olen siis toimittanut valmiin valokuvan, kaikki tekstit (esim. word-filenä) ja jotain yleisluontoisia ohjeita siitä mitä haluan. Tämmöinen palvelu maksaa esim. Studio 57:lla n. 150 euroa, ja hoituu hyvin (kyse oli CD-sinkusta ... albumi useampisivuisella vihkosella voi toki olla vähän enemmän).
 
e: kts http://www.studio57.fi/
 
ja: http://www.studio57.fi/palvelut/
 
e2: mut jos haluat väkertää, niin kait se mikä tahansa graafinen suunnittelusofta käy ... tuolta sivustoltahan löydät myös nuo speksit ...
 
sickboy
02.03.2016 22:13:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelu: Adoben Illustrator CC. Sillä saat tehtyä vektorigrafiikkaa mitä kannattaa painohommissa käyttää. Eli siis kaikki tekstit vektorina jne...
 
Tossa on sellanen etu, että noi Adoben ohjelmat on nykyään kuukausimaksulla ja 1kk saa ilmaista kokeiluaikaa. Siinä ajassa kokoaa vaikka useammatkin kannet jos ideat ja lopulliset tekstit on selvillä. Tällä ilmaisella kokeiluajalla itse tein kansitaiteet levyyn.
 
msalmela
03.03.2016 15:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites olis PDFcreator, http://www.pdfforge.org/pdfcreator. Eli se on printteriajuri joka tekee printtauksesta PDF:n. Kannet voit suunnitella haluamallasi ohjelmalla ja sitten vain printtaat.
 
.mika
 
bedlam
28.03.2016 18:59:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kai se InDesign on se yleisin nykyään. 30 päivää tosiaan ilmainen ja sitten 25 euroa kuussa.
 
En ole muuten Illustratoria käyttänyt koskaan, vaikka toiminut graafikkona 20 vuotta. Mikähän sen ero nykyään InDesigniin on? Teen itte logot ja kaikki nykyään tuolla InDesignilla, ennen sitä käytin FreeHandia.
 
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
morfin_mafer
29.03.2016 20:15:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Kyllä kai se InDesign on se yleisin nykyään. 30 päivää tosiaan ilmainen ja sitten 25 euroa kuussa.
 
En ole muuten Illustratoria käyttänyt koskaan, vaikka toiminut graafikkona 20 vuotta. Mikähän sen ero nykyään InDesigniin on? Teen itte logot ja kaikki nykyään tuolla InDesignilla, ennen sitä käytin FreeHandia.

 
Illustrator on vain vektorikuvapiirtoohjelma ja sillä voi myös muokata PDF-tiedotoja.
 
sickboy
30.03.2016 09:16:44 (muokattu 30.03.2016 09:18:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

morfin_mafer: Illustrator on vain vektorikuvapiirtoohjelma ja sillä voi myös muokata PDF-tiedotoja.
 
Kyllä, mutta toimii hyvin viimeisenä etappina kun kootaan levyn kansia. Itse tein niin, että ensin Photoshopilla kuvat kuosiin. Tämän jälkeen vein kaikki kuvat Illustratoriin, jossa lisäsin tekstit vektorina. Illutratorilla on myös helppo tehdä erilaisia tekstikikkailuja (esim. teksti kiertää jotain polkua yms..). Avainsana on kuitenkin tässä kohtaa toi vektorigrafiikka, joka on käsittääkseni ainoa järkevä vaihtoehto painotuotteissa terävän tekstin aikaansaamiseksi.
 
In-Design on varmasti pro-vaihtoehto. En ole koskaan kokeillut, joten en voi ottaa siihen kantaa. Illustrator on ainakin käyttikseltään photarin kanssa hyvin samankaltainen, joten ei tarvinnut alkaa opettelemaan uusia kikkoja. Nyt toki kun ilmaisen kokeiluversion saa molemmista ni ei ku tsekkaamaan mikä tuntuu luontevimmalta.
 
bedlam
08.04.2016 07:52:49 (muokattu 09.04.2016 21:11:43)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Kyllä, mutta toimii hyvin viimeisenä etappina kun kootaan levyn kansia. Itse tein niin, että ensin Photoshopilla kuvat kuosiin. Tämän jälkeen vein kaikki kuvat Illustratoriin, jossa lisäsin tekstit vektorina. Illutratorilla on myös helppo tehdä erilaisia tekstikikkailuja (esim. teksti kiertää jotain polkua yms..). Avainsana on kuitenkin tässä kohtaa toi vektorigrafiikka, joka on käsittääkseni ainoa järkevä vaihtoehto painotuotteissa terävän tekstin aikaansaamiseksi.
 
In-Design on varmasti pro-vaihtoehto. En ole koskaan kokeillut, joten en voi ottaa siihen kantaa. Illustrator on ainakin käyttikseltään photarin kanssa hyvin samankaltainen, joten ei tarvinnut alkaa opettelemaan uusia kikkoja. Nyt toki kun ilmaisen kokeiluversion saa molemmista ni ei ku tsekkaamaan mikä tuntuu luontevimmalta.

 
Sekä Illustrator että InDesign ovat Adoben ohjelmia, joten kumpikin pelaa Photarin kanssa yhteen. Alunperinhän Illustrator oli kai se ohjelma, jolla piirretään vektorigrafiikkaa (logot, kuvitukset yms) ja InDesignilla tehdään taitot, mutta InDesignin piirtotyökalut ovat nykyään käsittääkseni käytännössä samat kuin Illussa, joten en tiedä mikä olisi syy ostaa molemmat.
 
Photoshopistakin saa kai nykyään vektoreina tekstit ulos, jos sieltä tekee PDF-tiedoston suoraan. Eli jos ei paljon tartte taittoja tehä ni pärjää pelkästään Photoshopilla.
 
HUOM!!! Semmonen tuli mieleen, että jos haluaa ostaa Photoshopin ni ei kannata missään nimessä ostaa sitä sieltä "yhden ohjelman lisenssi" -valikon alta. Sieltä kaikki ohjelmat maksaa 25 ekeä kuussa kun taas se "valokuvaajan paketti", sisältää sekin täyden Photoshopin ja maksaa 12 euroa kuussa. Ihan hölmö systeemi siis.
 
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «