Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hammasraudat ja saksofoni
1
Merkkaa
28.02.2016 11:22:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips!
 
Mennäänpä suoraan asiaan: pitkän haaveilun jälkeen en enää malttaisi ollenkaan odottaa ja haluaisin satsata omaan foniin niinkuin N-Y-T NYT. Olen kuitenkin ollut jo pari vuotta vaativassa oikomishoidossa, joten minulla on tosi järeät raudat ja kaapelit sekä ylä- että alahampaissa. Homma jatkunee vielä noin vuoden tai enemmän.
 
Taustastani sen verran, että huilunsoitosta minulla on päättötutkinto suoritettuna ja olen kokeillut kaverin klarinettia joskus tositarkoituksella, eli ainakin luulen tietäväni puhallinsoittamisen salat jo ennestään.
 
Huilunsoittoa raudat hankaloittivat aika paljon (kipua, ei tiivistä puhallusta jne.) mutta ei se silti mahdotonta ole. Lähinnä saksofonissa mietityttää, rikkooko puhaltamisen/lihasten uudenlainen paine raudat tai saako pilliä ylipäätään soimaan raudat suussa. Aloittelijan tarpeisiin ei mitään mahtavaa soundia ole tarkoituskaan heti saada aikaan, mutta onnistuuko omaksi iloksi soittelu?
 
Onko kellään kokemuksia vastaavasta? :)
 
basisti1971
28.02.2016 16:36:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Useampi vuosikymmen on tosin vierähtänyt siitä kun rosteria oli mullakin suussa, mutta foninsoittoharrastukseni ei kyllä raudoista jäänyt kiinni ;).
 
Hommaa jostain suukappale ja testaa ensin, voihan se olla että huulten liike hankaa ikävästi rautoihin.
Tai jotain.
 
T:Samuli
 
Merkkaa
28.02.2016 16:49:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Useampi vuosikymmen on tosin vierähtänyt siitä kun rosteria oli mullakin suussa, mutta foninsoittoharrastukseni ei kyllä raudoista jäänyt kiinni ;).
 
Hommaa jostain suukappale ja testaa ensin, voihan se olla että huulten liike hankaa ikävästi rautoihin.
Tai jotain.
 
T:Samuli

 
Kiitos vastausesta!
 
Rautojen hankaamisen huuleen saa estettyä hammasvahalla ja tsekkailin tuossa noita hammassuojia suukappaleisiin, eli kunhan saa mahdollisen kivun aisoihin niin ilmeisesti itse puhallusta ei haittaa hevimetallinen hammasrivistö. :) Tämä hyvä uutinen!
 
Jos jollakin muulla on asiasta kokemusta niin mielenkiinnolla haluaisin kuulla lisää rautasuiden ajatuksia!
 
HamMan
28.02.2016 22:02:27 (muokattu 28.02.2016 22:03:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Hieman on itsellänikin aikaa rauta-ajoista. Mutta mitään ongelmia ei silloin kyllä ilmennyt, vaikka treenitahti oli toisinaan melko kovakin.
 
M@in
29.02.2016 13:47:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei fonin soitto onnistu niin sitten vain jatkat kaverin klarinetin kokeilua tositarkoituksella. Sitä voi myös puhaltaa.
 
Merkkaa
05.03.2016 14:37:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homma lähtikin ihan totaalisesti lapasesta ja ryhdyin tuumasta toimeen! Kiitos kommentoijille, rohkaisitte melkoisen paljon päätöksenteossa. Foni lähti tulemaan Thomannilta alkuviikosta ja saapunee maanantaina minulle testattavaksi, sittenpähän nähdään miten soi rautasuulla. :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «