Aihe: Reverb ja särö
1 2
RaskasMielinen
26.02.2016 18:38:55 (muokattu 26.02.2016 18:39:27)

Tää nyt on sellainen aihe, että kukin makunsa mukaan ja kokeilemalla löytää mieleisensä. Toki myös tarkoitusperillä on merkitystä: hyvä makkarisoundi? live-soundi? studio-soundi? Jälkimmäiset pitää tietenkin istua kontekstiinsa.

Oma lajini on lähinnä kait jonkin sortin athmospheric dark metal, eli tilaefektejä tarvitaan paaaljon.

Omat suosikkini ovat: Boss Re-20 Space Echo, Eartquaker Devices Ghost Echo, Digitech Supernatural Reverb sekä Boss DD-7 -delay/modulaatio.

https://www.youtube.com/watch?v=UkS_qeTJbUY

https://www.youtube.com/watch?v=OQsISqFvz_I

Noista ensimmäisessä on toki tavaraa/raitoja päällekäin niin saatanasti, että ei voida puhua jonkun yksittäisen efektin soundista :D
Jack of all trades - master of none
Åboensis
26.02.2016 19:12:00

Miikathebest: Kaiku kannattaa aina laittaa signaaliketjussa vasta särön jälkeen. (ellei se sitten ollut tiedossa)

Eipäs vaan kannatakaan ;D. Kuten tuossa aiemmin on jo muutamaankin otteeseen todettu, riippuu noiden kahden järjestys käyttötarkoituksesta eli siitä, mitä ja millaista soundia haetaan.

Törmäsin jokin aika sitten keskusteluun, jossa ihmeteltiin sitä, miten eräs suosikkikitaristeistani eli Kid Ramos onnistuu saamaan soolosoundiinsa muhkeasti reverbiä (vaikka kompissa sitä ei tuntuisi olevan) polkematta lainkaan mitään pedaaleja tms. Vastauksen kysymykseen antoi toinen lempparini, Monster Mike Welch. Tässä suora lainaus kyseisestä keskustelusta:

"If you run reverb into a distorting amp, the reverb dries up pretty substantially when you turn down the guitar's volume, and gets huge and washy when you turn it up. At full output, you're driving the preamp tubes into compression, which brings the reverb tail up."

Eli kikka on käyttää kitaran volumenappulaa paitsi volumen, myös reverbin säätelyyn! Tästä samasta syystä sijoitin itse reverb -pedaalin aina ennen säröjä pedaalilaudassa silloin, kun vahvaimessa ei ollut reverbiä ja se piti ottaa purkista. Toimii.

Jos sulla olisi ollut joskus looppi niin tietäisit, että halpakin reverb (ja delay) kuulostaa paremmalta kuin vahvistimen edessä eikä olisi tarvinnut ostaa 700 euron hintaista eventideä.

Oli looppi. Ei kuulostanut mun käyttötavallani. Dilsankin olen aina sijoittanut vahvaimen eteen, tykkään siitä enemmän niin - ja kyllä, olen kokeillut sitä myös loopissa.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Laulava Kylätohtori
26.02.2016 20:59:06
Eikös näitä 'dilsa särövahvarin edessä' miehiä ole vaikka ja kuinka, jotka on tunnettuja huikeasta soundistaan. Esim. Wallin pojan soundia on paha mennä huonoksi sanomaan, vaikka käsittääkseni käytti dilsaa juurikin vahvarin edessä ennen säröjä...
They pass too much electricity. -SRV
RaskasMielinen
26.02.2016 21:23:04

Laulava Kylätohtori: Eikös näitä 'dilsa särövahvarin edessä' miehiä ole vaikka ja kuinka, jotka on tunnettuja huikeasta soundistaan. Esim. Wallin pojan soundia on paha mennä huonoksi sanomaan, vaikka käsittääkseni käytti dilsaa juurikin vahvarin edessä ennen säröjä...

Sitä juts yritin sanoa, että nämä nimeomaan on niitä juttuja, joissa kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti (itse haen tilafiiliksiä myös kitarasyntikasta). Toki kannattaa myös olla selvillä nyrkkisäänöistä sun muista, jotta voi sitten kokeilla rikkoa niitä tietoisesti :D Mikä kuulostaa itsestä hyvälle, on hyvä - mutta mahdollinen palautekin kannattaa noteerata, piti sitten lopulta oman päänsä tai ei.
Shredator
26.02.2016 21:50:59

RaskasMielinen: Tää nyt on sellainen aihe, että kukin makunsa mukaan ja kokeilemalla löytää mieleisensä. Toki myös tarkoitusperillä on merkitystä: hyvä makkarisoundi? live-soundi? studio-soundi? Jälkimmäiset pitää tietenkin istua kontekstiinsa.

Oma lajini on lähinnä kait jonkin sortin athmospheric dark metal, eli tilaefektejä tarvitaan paaaljon.

Omat suosikkini ovat: Boss Re-20 Space Echo, Eartquaker Devices Ghost Echo, Digitech Supernatural Reverb sekä Boss DD-7 -delay/modulaatio.

https://www.youtube.com/watch?v=UkS_qeTJbUY

https://www.youtube.com/watch?v=OQsISqFvz_I

Noista ensimmäisessä on toki tavaraa/raitoja päällekäin niin saatanasti, että ei voida puhua jonkun yksittäisen efektin soundista :D

Ootko muutes ollut tyytyväinen tuohon Ghost Echoon?
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
RaskasMielinen
26.02.2016 22:34:40

Shredator: Ootko muutes ollut tyytyväinen tuohon Ghost Echoon?

Olen. Aluksi oli hakemista, niin kuin nyt kaikkien purkkien kanssa. Siitä nimittäin saa tarvittaessa aikamoista äänimattoa, mitä tulee helposti annosteltua liikaa etenkin säröjen kanssa (kliinimpien kanssa toki enempikin toimii helpommin). Toi on mun mielestä siitä hyvä, että se kuulostaa aika aidolle myös enemmällä. Sen sijaan Supernatural-purkin tietyt pulputukset ovat sopivan överi-feikkejä (esimerkiksi tuon Sinisen uneni alussa). Space Echolla sen sijaan onnistuu kaikki aikalailla takuuvarmasti, tosin en juuri diggaa sen reverb-osuudsta. Mulla on laudassa nuo kaikki. Tavallaan paljon torta på tortaa, mutta jos en saa tietyllä yhdistelmällä tai yhdella jotain mitä haen, niin otan sen toisella.
headhead
27.02.2016 08:59:17
Mä löysin just muutama viikko sitten hyvät asetukset delay-pedaaliin joka on siis ennen vahvistimen säröjä. Tosi medoilla asetuksilla toimii lead-säröilläkin. Ehkä vähän erityylinen juttu kun "delay jälkeen säröjen". Ei tee sellaista mattoa soundin alle.
Stone
27.02.2016 10:48:24 (muokattu 27.02.2016 11:01:03)

jpaa: Mitäs se tähän kuuluu että kuinka paljon se maksoi? Ja vitustakos sinä tiedät mikä mun korvaan kuulostaa paremmalta? Puhetta oli omista kokemuksista, ihme vinkumista asiasta. Ja joo, tämä nykyinen nuppihan on ainoa vahvistin mikä mulla on ikinä ollu. Luuppi, mikä se on? Kerro ihmeessä lisää!

:D :D Nämä ovat just parhaita....niin, en mä sulle naura, vaan nämä eriävät mielipiteet joskus täällä ;) Oma korvahan se on tärkein mittari itselleen, jota ei kauaa kyllä kuseteta. Tosin nettikirjoitukset kehuineen voivat toisinaan sumentaa omat tulkinnat ja kokemukset laitteista "eräänlaisena totuutena".

Mä olen jopa harkinnut välillä ehx holy grail reverbia (tai nanoa siitä) vaikka joidenkin mielestä tuntuu olevan aivan digitaalisen luonnoton, kun nettikirjoituksia selailee. Itselleni siitä on taas jäänyt vähän toisenlainen muistikuva aika positiivisessa mielessä. Nämä ovat just näitä mielipide juttuja. Tosin en muista siitäkään niin tarkkaan, että millainen se särön kanssa oli.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Stone
28.04.2016 10:21:28 (muokattu 28.04.2016 11:22:19)

Jep. Nyt olen jonkun kuukauden testannut tota boss frv-1 vahvistimen edessä ja loopissa (jossa se nyt) ja looppi toki parempi, mutta ei pääse siltikään maaliin asti vahvistinsäröllä. Kyllä tämä on nyt nähty.
Kliineillä ei kuitenkaan mitään häikkää. Reverbin tonet pitää olla väännettynä bassopuoli täpöille tai lähes ainakin, muuten on kirskuvan oloinen...ainakin kirkkailla kitaroilla.
Sitä en sitten tiedä miten paljon eri vahvistintyypit vaikuttavat FRV-1 luonteeseen olla epämukavampi särön kanssa? Kuitenkin, onhan yksi jos toinenkin todennut näköjään saman purkin kanssa muillakin foorumeilla, että millaisena se käyttäytyy särön kanssa.

Jos heitän tässä kehiin vielä seuraavaksi hankinnaksi sen ehx holy grail nano (myös se vanhempi isompi peltilaatikko holy grail), t-rex tonebug ja entäs tc electronic hall of fame reverb näistä halvemmista vaihtoehdoista, niin onko kenelläkään moittimista näistä säröjen kanssa tai muuten??
En viitsi sijoittaa hirveästi pelkkään reverbiin, kun se on lähinnä silloin tällöin päällä, ei läheskään jatkuvasti.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Krice
28.04.2016 13:34:05

Stone: Jos heitän tässä kehiin vielä seuraavaksi hankinnaksi sen ehx holy grail nano (myös se vanhempi isompi peltilaatikko holy grail), t-rex tonebug ja entäs tc electronic hall of fame reverb näistä halvemmista vaihtoehdoista, niin onko kenelläkään moittimista näistä säröjen kanssa tai muuten??

Holy Grail+:sta sellainen kokemus, että reverb on ehkä liian luolamainen jo alkuunsa eli sitä ei saa hienovaraiseksi. Tonebug on hyvä.
Stone
28.04.2016 15:45:50 (muokattu 28.04.2016 17:52:14)

Krice: Holy Grail+:sta sellainen kokemus, että reverb on ehkä liian luolamainen jo alkuunsa eli sitä ei saa hienovaraiseksi. Tonebug on hyvä.

Hyvä kuulla, tonebug on ollut melko vahva ehdokas seuraavaksi reverbiksi alustavasti, mutta katsoo kuinka käy.

Edit.
kävipä sittenkin diili, että frv-1 vaihtuu päikseen ehx holy grail nanoon eli ei vieläkään tuo t-rex sitten kotiutunut. No testaillaanpa tuo ehx, että miten se pelittää..
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)