Aihe: Oman musiikin myyminen eteenpäin | 1 |
---|
|
Pähkinänkuoressa: Minä olen vuosien varrella säveltänyt hiton paljon omaa musiikkia käyttäen apuna muun muassa pelkkiä koskettimia sekä kitaraa. Ja omasta mielestä jotkut sävellyksistäni ovat sen verran hyviä, että olisi kiva saada niitä eteenpäin. Tarkoitan, ehkä antaa ne jollekin muulle artisitille loppuun työstettäväksi tai vaikkapa soundtrakiksi johonkin elokuvaan jne. Joten, osaisiko joku antaa vinkkejä ja neuvoja, että mihin tahoon kannattaa ottaa yhteyttä tai miten muuten menetellä jos haluaa myydä omaa musiikkiaan/sävellyksiä eteenpäin? Kiitos! =) Aina voi yrittää. | |
silhouette: Pähkinänkuoressa: Minä olen vuosien varrella säveltänyt hiton paljon omaa musiikkia käyttäen apuna muun muassa pelkkiä koskettimia sekä kitaraa. Ja omasta mielestä jotkut sävellyksistäni ovat sen verran hyviä, että olisi kiva saada niitä eteenpäin. Tarkoitan, ehkä antaa ne jollekin muulle artisitille loppuun työstettäväksi tai vaikkapa soundtrakiksi johonkin elokuvaan jne. Joten, osaisiko joku antaa vinkkejä ja neuvoja, että mihin tahoon kannattaa ottaa yhteyttä tai miten muuten menetellä jos haluaa myydä omaa musiikkiaan/sävellyksiä eteenpäin? Kiitos! =) En, en osaa. Sen tiedän että sun kaltaisia heppuja on tässä maassa ainakin 250000 jotka on omasta mielestään tehnyt hyviä biisejä (itseni mukaan lukien). Voit sä ne saada jollekkin kellaripumpullu tyrkyttettyä (niin että sinä maksat siitä että ne sen huolii) mutta miksi ne niitä ottaisi kun voivat tehdä omiakin? Ei ole tarkoitus olla tyly mutta oon pidempään ihmetellyt että miten sitä taivaanrantaa oikeen maalataan. Oikeampi kysymys on että mikset itse perusta bändiä ja ränkytä niitä biisejä sen kanssa? Saatat päästä keikallekkin kaljapalkalla. | silhouette 18.02.2016 22:05:41 (muokattu 18.02.2016 22:07:56) | |
|
Dirtyh: En, en osaa. Sen tiedän että sun kaltaisia heppuja on tässä maassa ainakin 250000 jotka on omasta mielestään tehnyt hyviä biisejä (itseni mukaan lukien). Voit sä ne saada jollekkin kellaripumpullu tyrkyttettyä (niin että sinä maksat siitä että ne sen huolii) mutta miksi ne niitä ottaisi kun voivat tehdä omiakin? Ei ole tarkoitus olla tyly mutta oon pidempään ihmetellyt että miten sitä taivaanrantaa oikeen maalataan. Oikeampi kysymys on että mikset itse perusta bändiä ja ränkytä niitä biisejä sen kanssa? Saatat päästä keikallekkin kaljapalkalla. Okei, kiitos ilmeisen rehellisestä vastauksesta, mutta en mä silti menetä uskoa omiin tekemisiini ja siis oikeasti edelleen uskon, että minullakin on olemassa - luultavasti kylläkin hyvin pieni, mutta kuitenkin oma paikkani musiikinteossa tässä maailmassa ja suomessa, eli aion jatkossakin säveltää itse musiikkia, välillä hiton hyvääkin sellaista vaikka itse sanokin. Ja, mitä tulee mun bändissä soittoon, niin siitä mulla on jonkinlaista kokemusta yli parikymmentä vuotta, mutta nykyään ei enää iske samalla tavalla bändissä soitto kuin ennen ja tykkäänkin nykyään vain väkerrellä yksin kotona, tarkoittaen lähinnä yksin koskettimilla säveltämistä. Lisäkysymys vielä: jos kuulisit ensi kertaa esim. Mark Snown säveltämän X-Files teemamusiikin, niin tunnistaisitko heti, että kyseessä on poikkeuksellisen hieno sävellys, joka ehkä sopisi johonkin TV-sarjaan tunnusmusiikiksi vaikko sanoisitko herra Snowlle, että turha yrittää mitään, sunlaisia säveltäjiä on maailma täynnä? Aina voi yrittää. | Vessajono 19.02.2016 02:22:39 (muokattu 19.02.2016 02:28:00) | |
|
silhouette: Lisäkysymys vielä: jos kuulisit ensi kertaa esim. Mark Snown säveltämän X-Files teemamusiikin, niin tunnistaisitko heti, että kyseessä on poikkeuksellisen hieno sävellys, joka ehkä sopisi johonkin TV-sarjaan tunnusmusiikiksi vaikko sanoisitko herra Snowlle, että turha yrittää mitään, sunlaisia säveltäjiä on maailma täynnä? Melko ontuva vertaus. X-Filesin teema ei ollut poikkeuksellisen hieno sävellys, joka ehkä sopisi johonkin TV-sarjaan tunnusmusiikiksi, koska leffa- ja telkkarimusa on pääasiassa tilaustyötä, jota tehdään kuva, ei ääni edellä. Snown tuskin tarvitsi myöskään kaupata töitään kenellekään, koska näyttöinä oli alla jo toistakymmentä proggista. Se ei siis marssinut Chris Carterin puheille ja sanonut että "mulla ois tässä tämmönen biisi, jos nyt sattuisit jossain sarjassas tartteen". Sellaista instanssia, jolle täysin tuntematon tekijä voisi lähetellä saatika myydä biisejään, ei vaan kerta kaikkiaan ole olemassa. Audiodraftissa voi tietysti aina kokeilla onneaan mutta niin sitä kokeilee moni muukin. Pääsääntösesti hommat pelaa siltä pohjalta, että joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun. Piiri pieni pyörii. e: https://en.wikipedia.org/wiki/The_X-Files#Music "The music was composed by Mark Snow, who got involved with The X-Files through his friendship with executive producer Goodwin. Initially Carter had no candidates. A little over a dozen people were considered, but Goodwin continued to press for Snow, who auditioned around three times with no sign from the production staff as to whether they wanted him. One day, however, Snow's agent called him, talking about the "pilot episode" and hinting that he had got the job." LamaAjanElvis: homochatin pitäisi olla edelleen homochat mutta ilman sanaa homo ja chat, mutta lisättynä homoyhteisön hyväksymänä sanat homo ja chat | |
Ei siis tosiaan ollut tarkoitus olla epäkohtelias. Mäkin väsäilen biisejä, omasta mielestäni hyviäkin, vaikka tiedän sen olevan lottovoittoa epätodennäköisempää että niistä mikään ikinä päätyisi sen kummemmin minnekkään. Mä teen niitä silti koska se on mulle tärkeää touhua. Tuossa aikaisemmin jo avattiin että minkä takia. Muusikon tärkeimmät ominaisuudet ovat kyvyt verkostoitua ja myydä itseään. Jos tarkastelet esimerkiksi radiossa soivaa musiikkia niin huomaan että se on loppujen lopuksi aika pienen porukan tekemee. Tai oikeammin, pieniä porukoita on jonkin verran ja nämä porukat sitten täyttävät ääniaallot. Onneksi tässä bisneksessä on sijaa myös mukaville, joustaville ja pieni egoisille mutta lahjakkaille ja hyville soittajille. He sitten pääsevät yleisöksi niille jotka ovat osanneet verkostoitua ja myydä itsensä. | |
silhouette: Lisäkysymys vielä: jos kuulisit ensi kertaa esim. Mark Snown säveltämän X-Files teemamusiikin, niin tunnistaisitko heti, että kyseessä on poikkeuksellisen hieno sävellys, joka ehkä sopisi johonkin TV-sarjaan tunnusmusiikiksi vaikko sanoisitko herra Snowlle, että turha yrittää mitään, sunlaisia säveltäjiä on maailma täynnä? Jos herra Snow olisi ollut tuiki tuntematon hemmo ilman kontakteja niin kyllä, X-filesissä olisi ollut eri tunnari. | |
Okei, kiitokset molemmille hyvistä vastauksista, mutta silti minulle tulee mieleen, että miksi minun (tai kenen tahansa säveltäjän) ei kannata lähettää omia pianosävellyksiäni suoraan johonkin levyyhtiöön ja saada sillä tavalla "jalkaa oven väliin"? Aina voi yrittää. | |
silhouette: Okei, kiitokset molemmille hyvistä vastauksista, mutta silti minulle tulee mieleen, että miksi minun (tai kenen tahansa säveltäjän) ei kannata lähettää omia pianosävellyksiäni suoraan johonkin levyyhtiöön ja saada sillä tavalla "jalkaa oven väliin"? Nyt ei pidä sekoittaa asioita keskenään. Sun kannattaa uskoa omaan juttuusi ja tehdä sitä ihan täysillä. Sä voit tehdä kaikkesi edistääksesi sitä ja saadaksesi jalka oven väliin. Pianodemojen lähettäminen ei tosin minun mielestäni johda mihinkään koska niitä ei kukaan kuuntele. Ja eikös kaikki lafkat ilmoita etteivät etsi uusia artisteja. Nyt sä et ole edes artisti vaan ainoastaan säveltäjä. Sen sijaan lafkoilla on sävellystiimejä. Sitä en tiedä voiko osaksi sellaista päästä edes teoriassa ilman järkyttäviä suhteita. Näitä juttujahan kai joskus lukee ihan oikeatkin levy-yhtiö ihmiset, joku heistähän voisi kertoa paljon viikossa tulee demoja toimistolle. | |
Dirtyh: Pianodemojen lähettäminen ei tosin minun mielestäni johda mihinkään koska niitä ei kukaan kuuntele. Tämä. Se on vaan yhtä tyhjän kanssa koska sillä ei saa jalkaa oven väliin. Ja siinä on tietty sekin, että on demoja ja sitten on demoja. Mäkään en tiedä, kuunteleeko niitä kukaan nykyään mutta tiedän, että jos jotain lähetetään niin sen pitää olla sit käytännössä valmista kamaa. Dingo nappasi aikoinaan diilin tällä: https://www.youtube.com/watch?v=kaUvmxLBla8 Nykyään jos nyt kukaan edes kuuntelisi niin noin puolivillaisesti tehdyt tekeleet menis saman tien roskiin. LamaAjanElvis: homochatin pitäisi olla edelleen homochat mutta ilman sanaa homo ja chat, mutta lisättynä homoyhteisön hyväksymänä sanat homo ja chat | |
Jollei muka tähän mennessä ole noi isot labelit olleet vastenmielisiä, niin nyt ainakin... olisi ehkä paras yrittää niitä biisejä tarjota vaikka tuottajille ja managereille. Kuka tuntee kenetkin on kuitenkin pelin henki. Joku kuuntelee sun biisit ja suosittelee niitä eteenpäin - jos siis niistä on johonkin. Aina joku pääsee eteenpäin. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
Vessajono: Melko ontuva vertaus. X-Filesin teema ei ollut poikkeuksellisen hieno sävellys, joka ehkä sopisi johonkin TV-sarjaan tunnusmusiikiksi, koska leffa- ja telkkarimusa on pääasiassa tilaustyötä, jota tehdään kuva, ei ääni edellä. Snown tuskin tarvitsi myöskään kaupata töitään kenellekään, koska näyttöinä oli alla jo toistakymmentä proggista. Se ei siis marssinut Chris Carterin puheille ja sanonut että "mulla ois tässä tämmönen biisi, jos nyt sattuisit jossain sarjassas tartteen". Kyllä näitä "tuntematon" -tapauksia myös löytyy. Mm. Björkin viimeisimmän levyn (Vulnicura) kanssa käynyt näin. Levyn co-producer Arca ja Björk eivät alun alkaen tunteneet toisiaan, Arca vaan laittoi Björkille viestiä ja kuunneltavaksi omaa shittiään ja sanoi "hei, olis kiva tuottaa levy yhdessä :)". Ja loppu onkin niin kutsuttua historiaa. Spede blendaa: https://blend.io/spede | |
Spedemix: Kyllä näitä "tuntematon" -tapauksia myös löytyy. Mm. Björkin viimeisimmän levyn (Vulnicura) kanssa käynyt näin. Levyn co-producer Arca ja Björk eivät alun alkaen tunteneet toisiaan, Arca vaan laittoi Björkille viestiä ja kuunneltavaksi omaa shittiään ja sanoi "hei, olis kiva tuottaa levy yhdessä :)". Ja loppu onkin niin kutsuttua historiaa. Ihan hyvä. Muuten vähän kyynisemmät ei unelmoisi enää ikinä mistään. Jep mutta tässäkin tapauksessa se on ollut suoraan se tunnettu henkilö. Kyllä varmaan levy-yhtiöllekkin voi päästä suoraan Someron takametsästä mutta kyllä siihen jeesaa ihan pirusti jos käy vähän Sibistä ensin. | |
Musiikkikustannusyhtiö on se taho, jolle biisejä voi tarjota ja jonka tehtävä on löytää biisille esittäjä. Isommilla levy-yhtiöillä on omat kustannusyhtiönsä (esim. Warner Music Group -konserniin kuuluu musiikkikustannusyhtiö Warner/Chappell Music Finland Oy) ja pienempiä Suomessa toimivia ovat esim. Kaiku Songs, Fried Publishing ja Elements Music. | |
Noisy: Musiikkikustannusyhtiö on se taho, jolle biisejä voi tarjota ja jonka tehtävä on löytää biisille esittäjä. Isommilla levy-yhtiöillä on omat kustannusyhtiönsä (esim. Warner Music Group -konserniin kuuluu musiikkikustannusyhtiö Warner/Chappell Music Finland Oy) ja pienempiä Suomessa toimivia ovat esim. Kaiku Songs, Fried Publishing ja Elements Music. Minusta tässä oli ensimmäinen asiallinen ja ytimekäs vastaus itse kysymykseen. Hyvä tietää, koska sävellyksiä tuntuisi syntyvän paraikaa ihan mukavasti täälläkin. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|