Aihe: Anonyymit GASiläiset pt.2
1 2 3 4 5268 269 270 271 272343 344 345 346 347
Gabe
23.02.2016 12:14:35
Mitä käytännön eroa mahtaa olla: Celestion G12M Heritage, G12M (kiina), G12M (1990 Englanti). Etenkin tuon jälkimmäisen erot heritageen kiinnostaisi.
Shredator
23.02.2016 12:31:38 (muokattu 23.02.2016 12:33:24)

Gabe: Mitä käytännön eroa mahtaa olla: Celestion G12M Heritage, G12M (kiina), G12M (1990 Englanti). Etenkin tuon jälkimmäisen erot heritageen kiinnostaisi.

http://www.legendarytones.com/celestion-heritage-series/
http://www.legendarytones.com/celestion-speakers/

Mulla on ollut nuo kaksi viimeistä a/b-testeissä. On niissä pientä eroa, muttei paljoa. Kiina-versiossa on ehkä aavistuksen siistimpi ja smoothimpi se yläpää ja säröytymistä ei tapahdu niin herkästi (johtuukohan tuosta speksien tehoerosta). Tämä ei ole Marshallien kanssa itse asiassa lainkaan huono asia välttämättä...

Lopulta taloon jäi tuo Englannin G12M. Kai sitten periaatteen vuoksi enemmän kuin soundin...Suurta eroa kuin näiden välillä ei siis ollut. Vahvistimen olen säätänyt siten, että se muistuttaa enemmän Kiinan Celestionin pehmeämpää soundia. Aika ironista.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
Juzpe
23.02.2016 12:33:24

Gabe: Mitä käytännön eroa mahtaa olla: Celestion G12M Heritage, G12M (kiina), G12M (1990 Englanti). Etenkin tuon jälkimmäisen erot heritageen kiinnostaisi.

Kaiva taajuusvastekäyrät, tsekkaa miltä näyttää, jos on saman näköset ja herkkyys on sama, niin käytännön ero = 0.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Gabe
23.02.2016 13:08:45
Shredator: http://www.legendarytones.com/celestion-heritage-series/
http://www.legendarytones.com/celestion-speakers/

Mulla on ollut nuo kaksi viimeistä a/b-testeissä. On niissä pientä eroa, muttei paljoa. Kiina-versiossa on ehkä aavistuksen siistimpi ja smoothimpi se yläpää ja säröytymistä ei tapahdu niin herkästi (johtuukohan tuosta speksien tehoerosta). Tämä ei ole Marshallien kanssa itse asiassa lainkaan huono asia välttämättä...

Lopulta taloon jäi tuo Englannin G12M. Kai sitten periaatteen vuoksi enemmän kuin soundin...Suurta eroa kuin näiden välillä ei siis ollut. Vahvistimen olen säätänyt siten, että se muistuttaa enemmän Kiinan Celestionin pehmeämpää soundia. Aika ironista.

Onko sulla siis tuollainen englannissa valmistettu G12M joka ei kuitenkaan ole Heritage? Mulle tarjotaan sellaisia, kuvan perusteella tehonkesto on 25w myös mutta herkkyydestä ei ole mitään hajua.. enkä netistäkään löydä. Tuon kiinalaisen herkkyys on 98db mikä on jo vähän liian herkkä tähän tarkoitukseen.

Juzpe: Kaiva taajuusvastekäyrät, tsekkaa miltä näyttää, jos on saman näköset ja herkkyys on sama, niin käytännön ero = 0.

Kahdessa ensimmäisessä on selviä eroja mutta jälkimmäisestä ei oikein löydy tietoa.
Shredator
23.02.2016 13:21:49

Gabe: Onko sulla siis tuollainen englannissa valmistettu G12M joka ei kuitenkaan ole Heritage? Mulle tarjotaan sellaisia, kuvan perusteella tehonkesto on 25w myös mutta herkkyydestä ei ole mitään hajua.. enkä netistäkään löydä. Tuon kiinalaisen herkkyys on 98db mikä on jo vähän liian herkkä tähän tarkoitukseen.

Käsittääkseni tämä on noita Heritagea edeltänyttä sarjaa. Sellainen ero noista vielä unohtui mainita, että kiinalaisessa oli hiukan tiukempi se alapää, eikä sellanen röpelö niin kuin näissä brittielementeissä. Kai joku sitä vintage-autenttisuudeksikin sanoisi. Näyttäisi olevan tuo taajuuskäyräkin sen mukainen. Brittielementti soi myös lujempaa.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=cvKpIDCJw1o
Gabe
23.02.2016 13:39:26
Shredator: Käsittääkseni tämä on noita Heritagea edeltänyttä sarjaa. Sellainen ero noista vielä unohtui mainita, että kiinalaisessa oli hiukan tiukempi se alapää, eikä sellanen röpelö niin kuin näissä brittielementeissä. Kai joku sitä vintage-autenttisuudeksikin sanoisi. Näyttäisi olevan tuo taajuuskäyräkin sen mukainen. Brittielementti soi myös lujempaa.

Kiitos, tämä selvensi jo huomattavasti. Tarkoitatko että tuo 90`s britti olisi vieläkin herkempi kuin tuo kiinan 98db?
Shredator
23.02.2016 14:41:44 (muokattu 23.02.2016 14:43:36)

Gabe: Kiitos, tämä selvensi jo huomattavasti. Tarkoitatko että tuo 90`s britti olisi vieläkin herkempi kuin tuo kiinan 98db?

http://celestion.com/speakerworld/g … aker_Upgrade:_Sensitivity_Matching/

Speksien mukaan pitäs olla Heritagessakin 96db tuo sensitivity, mutta kyllä se minun mielestä kovempaa tuli (Molemmat oli siis samassa 2x12-kaapissa). Nauhotinkin niitä eroja videolle, mutta kännykkäkameralaadusta ei ottanut selvää hirveästi.

Sanoisin, että millään noista kolmesta et mene metsään. Kyllä ne kaikki hyvälle kuulostaa, sanoi puristit ja tonewoodinnuuskijat mitä tahansa :)
Gabe
23.02.2016 17:27:49
Shredator: http://celestion.com/speakerworld/g … aker_Upgrade:_Sensitivity_Matching/

Speksien mukaan pitäs olla Heritagessakin 96db tuo sensitivity, mutta kyllä se minun mielestä kovempaa tuli (Molemmat oli siis samassa 2x12-kaapissa). Nauhotinkin niitä eroja videolle, mutta kännykkäkameralaadusta ei ottanut selvää hirveästi.

Sanoisin, että millään noista kolmesta et mene metsään. Kyllä ne kaikki hyvälle kuulostaa, sanoi puristit ja tonewoodinnuuskijat mitä tahansa :)

Olen aina mietiskellyt tuota 3db sääntöä, 3db on kuitenkin puolet äänekkäämpi. Ainakin 100db V30 jyräsi 97db G12-65:n alleen aika rajusti.

Joo, Heritagessa on tuo 96db herkkyys mutta kiinalaisessa Classic sarjan g12M:ssä on jo 98db.. pohdin että lieneekö tuo 90`s englesmanni kumpaan suuntaan enemmän kallellaan. Typerää että samaa kaiutinta on noin montaa versiota täsmälleen samala nimellä. Ei tuossa muuta mutta kun jo heritagea pääsin testaamaan ja hyväksi havaitsin, en haluaisi että se siitä kauheasti poikkeaisi.
harryk
23.02.2016 17:45:23

Se pelkkä virallinen elementin ilmoitettu herkkyys ei välttämättä kerro kaikkea, sillä herkkyys voi olla myös taajuusriippuvainen asia. Käytännössä kaiutinelementin herkkyys voi olla korkeilla taajuuksilla vaikka 97 dB ja matalilla taajuuksilla jotain muuta. Tästä syystä keino löytää hyvä ratkaisu, on kokeilla asiat käytännössä. Se on uuvuttavaa puljaamista, mutta monta kertaa lopputulos voi olla aika yllättävä kun yhdistelee erilaisia elementtejä yhteen.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Gabe
23.02.2016 18:31:59
harryk: Se pelkkä virallinen elementin ilmoitettu herkkyys ei välttämättä kerro kaikkea, sillä herkkyys voi olla myös taajuusriippuvainen asia. Käytännössä kaiutinelementin herkkyys voi olla korkeilla taajuuksilla vaikka 97 dB ja matalilla taajuuksilla jotain muuta. Tästä syystä keino löytää hyvä ratkaisu, on kokeilla asiat käytännössä. Se on uuvuttavaa puljaamista, mutta monta kertaa lopputulos voi olla aika yllättävä kun yhdistelee erilaisia elementtejä yhteen.

Tämäkin vielä. :)

Ehkä vain ostan suosiolla nuo Heritaget sitten vaikka uutena. On kuitenkin testattu ja havaittu hyväksi, harmittaisi hirveästi jos ero olisikin suuri noissa ysäri tötteröissä. Mistään ei oikein löydy tietoa niistä sen tarkemmin. Jos tori vetäisi paremmin niin voisi ostaa testiinkin.. nyt ei oikein jaksa.
ÄrGee
23.02.2016 21:24:32
Kaasutauti iski kuin Thorin vasara konsanaan ja nyt on koko kitarallinen omaisuus myynnissä. Perkele sentään...
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Jucciz
23.02.2016 22:14:09

Ainakin yksi ihan selkeä ero on se, että Heritage G12M on tehonkestoltaan 20 wattia, kuten ekat G12M:t olivatkin. Samaan aikaan ekat G12H:t olivat 25-wattisia. Sitten loppuvuodesta '67 molemmat saivat stydimmän puhekelan ja tehonkestot nousivat 25 ja 30 wattiin.

"From roughly Nov 1967 onwards, celestion speakers came with a stronger voice coil with brown coloured former and could handle 5 watts more power handling. So the G12M speakers were now rated at 25w, and the G12H speakers were now rated at 30w."

http://www.bygonetones.com/pre-rola-explained---part-2.html
Gabe
23.02.2016 22:19:55
Jucciz: Ainakin yksi ihan selkeä ero on se, että Heritage G12M on tehonkestoltaan 20 wattia, kuten ekat G12M:t olivatkin. Samaan aikaan ekat G12H:t olivat 25-wattisia. Sitten loppuvuodesta '67 molemmat saivat stydimmän puhekelan ja tehonkestot nousivat 25 ja 30 wattiin.

"From roughly Nov 1967 onwards, celestion speakers came with a stronger voice coil with brown coloured former and could handle 5 watts more power handling. So the G12M speakers were now rated at 25w, and the G12H speakers were now rated at 30w."

http://www.bygonetones.com/pre-rola-explained---part-2.html

Kiitos, eli se suurin ero lienee tuo puhekela. Onko sulla kokemusta noista kestävämmällä puhekelalla varustetuista tötteröistä ja miten ne vertautuvat noihin esimmäisiin ja heritage malleihin?
Gabe
24.02.2016 00:08:57
Jucciz: Mun nykyiset G12M:t ovat kaikki 70-luvun alusta, eli niissä on jo 25 watin puhekela. Rinta rinnan en oo niitä vertaillut uudempien tai vanhempien kanssa, joten en kyllä pysty heittämään mitään kauhean syvällistä analyysiä. Korva oppii ja tottuu soundiin tosi nopeasti, joten vertailu pitäis tehdä samassa tilassa saman tien - itse asiassa mikitys ja äänipätkien vertailu ois helpoin ja luotettavin tapa saada jotain kouriintuntuvaa tietoa.

Ne vanhat (alkuvuosi '67 ja sitä vanhemmat) 20-wattiset G12M:t ovat toki todella haluttuja ja harvinaisia tänä päivänä. Varmasti siinä on myös sitä legendaarisuuslisää, ovat meinaan ihan poskettoman kalliita nykyään. Nelikosta tonni on ihan pikkuraha.

Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla omin korvin mitä eroja noissa kaikissa on. Tilasin parin heritage malleja, se nyt on kokeiltu jo etukäteen eikä jaksa alkaa sen kummemmin säätämään. Harmi kun olen G12M mallin tähän asti niin tehokkaasti ohittanut, no parempi myöhään kun ei milloinkaan.
fhtagn
24.02.2016 13:10:59
Perhana sentään. Luulin jo selättäneeni pahimman GAS:n, mutta nyt houkuttaisi hankkia Hagströmin Viking baritoniversiona. En ole kokeillut sopivuutta omaan käteen, mutta soundi miellyttää ja tämänhetkisessä soitinkokoelmassa ei ole yhtään puoliakkaria tai baritonia.

Sanokaa nyt edes joku, ettei noista ole mihinkään ja Made in China on näissä vahvana. Tai kehukaa maasta taivaisiin, ihan miten vaan. Omakohtaisia kokemuksia kenelläkään?
kookosjanne
24.02.2016 17:19:13
Polytonen Mini Brute vois olla nyt paikallaan.
kekkuliheikki
28.02.2016 12:31:06
2 paivaa sitten iski hirvee uudistuksenhimo. Tajuton GAS.

Nyt lahtee torille joko Tom Anderson Angel Koa tai 1981 AS-200. Tai molemmat.
En allekirjoita.
pappasfin
28.02.2016 14:25:25 (muokattu 28.02.2016 14:26:07)
kekkuliheikki: 2 paivaa sitten iski hirvee uudistuksenhimo. Tajuton GAS.

Nyt lahtee torille joko Tom Anderson Angel Koa tai 1981 AS-200. Tai molemmat.

Onkos tuossa TA:ssa mikitys HSH?

Meinaatko oikeasti pistää tuon torille myyntiin? Tuohan on hemmetin loistava kitara, ei vissiin kauaa torilla viihdy jos myyntiin pistät :D
PappaSFin
Åboensis
28.02.2016 15:19:36

Gabe: Olen aina mietiskellyt tuota 3db sääntöä, 3db on kuitenkin puolet äänekkäämpi.

Oletko muuten miten varma tästä? Kun minun käsittääkseni homma menee niin, että vasta 10 desibelin muutos koetaan äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumisena (tai puoliintumisena), lähtötasosta riippumatta?

Ja tuo ns. 3 db:n sääntö taas liittyy vahvistintehon ja äänepaineen suhteeseen. Eli vahvistimen tehon kaksinkertaistaminen tai puolitus nostaa tai laskee äänenpainetta sen 3 desibeliä? Vai olenkö mä tapani mukaan jälleen aivan hakoteillä?
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)